Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
Moderator: Beheerdersteam
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
Valt met kleine hoeveelheden erg mee hoor!b_force schreef:Twarron ? Is dat niet een beetje duur?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
b_force schreef:Twarron ? Is dat niet een beetje duur?
Nee, niet voor deze luidsprekers.
Met een zakje van 5 euro kun je er 20 vullen schat ik in
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
Afgelopen zaterdag was de AMPeerless mee naar Breda. Ik had gehoopt meer mee te kunnen nemen maar dat ging helaas niet. Ook dit kleine speakertje ging niet helemaal lekker. Beetje voor de vorm toch maar meegenomen.
Het probleem wat ik heb met batterijen had ik niet voorzien. Met een 12V 1,4Ah accu van mijn accuboor ging de versterker 'voluit' zonder problemen. De 5 cm driver kreeg ie met gemak over z'n nek. Nu met 9,6 Volt en 850mAh (AAA) gaat het voor geen meter. De versterker clipt bij elke basnoot of beat, en het laag klinkt verder ook alles behalve strak als ik hem wat zachter heb staan.
Ben niet thuis in de elektronica maar heb nu wel door dat vermogen te kort door gebrek aan stroom ontstaat. Stroom die zich niet laat uitdrukken in de hoeveelheid mAh van de batterij aangezien dat ook staat voor de capaciteit.
Gisteravond heb ik daarom een nieuwe batterijhouder gemaakt, voor 8 AA batterijen met 2700mAh. Dat past echt bijna niet meer, dus dat was vijlen waar het kon. Opnieuw getest, probleem helaas nog praktisch hetzelfde.
Nu zal ik waarschijnlijk beter een condensator kunnen plaatsen, maar welke waarde moet ik dan aan gaan denken? 2000uF of zo? Bij een testje met 1000uf over de + & - heb ik geen verbetering waar genomen.
Ik hoop dat het goed te krijgen is, want voor 8 mono cellen is geen ruimte
Het probleem wat ik heb met batterijen had ik niet voorzien. Met een 12V 1,4Ah accu van mijn accuboor ging de versterker 'voluit' zonder problemen. De 5 cm driver kreeg ie met gemak over z'n nek. Nu met 9,6 Volt en 850mAh (AAA) gaat het voor geen meter. De versterker clipt bij elke basnoot of beat, en het laag klinkt verder ook alles behalve strak als ik hem wat zachter heb staan.
Ben niet thuis in de elektronica maar heb nu wel door dat vermogen te kort door gebrek aan stroom ontstaat. Stroom die zich niet laat uitdrukken in de hoeveelheid mAh van de batterij aangezien dat ook staat voor de capaciteit.
Gisteravond heb ik daarom een nieuwe batterijhouder gemaakt, voor 8 AA batterijen met 2700mAh. Dat past echt bijna niet meer, dus dat was vijlen waar het kon. Opnieuw getest, probleem helaas nog praktisch hetzelfde.
Nu zal ik waarschijnlijk beter een condensator kunnen plaatsen, maar welke waarde moet ik dan aan gaan denken? 2000uF of zo? Bij een testje met 1000uf over de + & - heb ik geen verbetering waar genomen.
Ik hoop dat het goed te krijgen is, want voor 8 mono cellen is geen ruimte
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
Zou ook aan het voltage niveau kunnen liggen. Dat de 3volt minder toch funnest is.
Lijkt me sterk dat de batterij "te traag" is.
Lijkt me sterk dat de batterij "te traag" is.
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
Wouter, het vermogen dat een accu of batterij kan leveren is wel degelijk van belang waar voor je zo iets wilt gebruiken. Zo'n accu/batt. moet voldoende stroom kunnen leveren om het, door het aparaad gevraagde vermogen te kunnen leveren. Als die dat niet kan, zal de inwendige weerstand van die accu gaan opspelen en zal de uitgangsspanning van die accu naar beneden kelderen. Dus, die accu van de boormachine heeft genoeg vermogen maar die batt. dus kennelijk niet. Iets anders zoeken dus voor de stroom voorziening.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
hee, dit zijn de kleine speakertjes die bij de inkom in Breda stonden.
Mooi gemaakt hoor.
In fototoestellen worden meestal op maat gemaakte rechthoekige accus geplaatst, juist om plaats te winnen. Zo 8 kokers naast elkaar gaan met veel ongebruikte inhoud lopen.
Misschien dat je een goedkope (china import) rechthoekige accu vindt op eBay of zo, die meer stroom en spannning kan leveren op een kleiner oppervlak.
Mooi gemaakt hoor.
In fototoestellen worden meestal op maat gemaakte rechthoekige accus geplaatst, juist om plaats te winnen. Zo 8 kokers naast elkaar gaan met veel ongebruikte inhoud lopen.
Misschien dat je een goedkope (china import) rechthoekige accu vindt op eBay of zo, die meer stroom en spannning kan leveren op een kleiner oppervlak.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
Sowieso kun je wel voor Li-on batterijen gaan.
Kleiner en kunnen veel meer stroom leveren.
Heb je wel aparte lader nodig.
Kleiner en kunnen veel meer stroom leveren.
Heb je wel aparte lader nodig.
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
Hier een leuke LiPo accu'tje van 11,1 Volt 1200mAh
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.33027
Moet je alleen een dure lader erbij kopen ( multi functionele )
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34930
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.33027
Moet je alleen een dure lader erbij kopen ( multi functionele )
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34930
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
Heb je niet nog een afgedankte accuboor-accu + lader?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
Bedankt voor de reacties.
Ik heb nu nog geen idee of een condensator (die naast in versterkers bijv in een flitser of wasmachine) gaat helpen en hoe groot die dan zou moeten zijn.
Heb zojuist de accuboor accu erbij gepakt en vergeleken met een 12 Volt schakeling aan AA's. Het probleem is niet weg, al clipt de versterker nu nog maar af en toe. Kanttekening: de gain van de MP3 speler is erg laag, de 2" fullrange kan zelfs nog meer vermogen hebben. Kortom, het is minder storend maar zeker nog niet opgelost.
Een oude boormachine accu is te groot, dat past er nooit in. De accu's zijn doorgaans groter dan deze hele speaker is.
Ik heb gebruikt
4x 1,5 Volt alkaline batterij
6x 1,2 Volt 2300mAh
Samen is dit max 13,2 Volt. Gaat het dan zonder condensator niet lukken voldoende stroom 'on demand' te hebben?
Ik heb nu nog geen idee of een condensator (die naast in versterkers bijv in een flitser of wasmachine) gaat helpen en hoe groot die dan zou moeten zijn.
Heb zojuist de accuboor accu erbij gepakt en vergeleken met een 12 Volt schakeling aan AA's. Het probleem is niet weg, al clipt de versterker nu nog maar af en toe. Kanttekening: de gain van de MP3 speler is erg laag, de 2" fullrange kan zelfs nog meer vermogen hebben. Kortom, het is minder storend maar zeker nog niet opgelost.
Een oude boormachine accu is te groot, dat past er nooit in. De accu's zijn doorgaans groter dan deze hele speaker is.
Ik heb gebruikt
4x 1,5 Volt alkaline batterij
6x 1,2 Volt 2300mAh
Samen is dit max 13,2 Volt. Gaat het dan zonder condensator niet lukken voldoende stroom 'on demand' te hebben?
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
Een condensator verhoogt het vermogen van je accu/batt. niet. Heeft geen enkel nut. Wat ik al es eerder als ideetje opperde, voetje er onder maken waar batt. inpassen of zo.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
Een voetje eronder maken wil ik gewoonweg niet. Het speakertje is nog voor 98% wat ik voor ogen had, alleen ik kom steeds weer een ander probleempje tegen. Gevalletje van starten met te weinig kennis en geen 2.0 maken maar gewoon doorprutsen
Wel ben ik blij met je informatie. Als ik het goed begrepen heb is de weerstand van de AA gewoon te groot wanneer er een bepaald vermogen wordt gevraagd. Zo'n accuboor werkt met 'grotere' cellen, maar daarvoor heb ik geen ruimte.
Een versterker (home & caraudio) werkt toch ook met een buffer d.m.v. condensator(en) bij de voeding?! Een condensator kan zich sneller ontladen en daarmee had ik gehoopt het probleem op te kunnen vangen.
Om het toch passend te maken: helpt het als ik naar 12 AAA's ga van 850mAh, dus 14,4 Volt. Deze zal met batterijen toch niet geleverd worden dus die TA2024 blijft dan vast ook wel heel. Ik kan me niet voorstellen dat ie overlijdt tijdens het aansturen van een 5cm driver die het met gemak trekt.
Kortom; hoe is een versterkervoeding met condensatoren anders dat dit specifieke geval? En helpt het als ik naar meer AAA's ga= hoger voltage (dezelfde interne weerstand levert bij 12 stuks een hoger vermogen dan bij 8 stuks neem ik aan)?
Wel ben ik blij met je informatie. Als ik het goed begrepen heb is de weerstand van de AA gewoon te groot wanneer er een bepaald vermogen wordt gevraagd. Zo'n accuboor werkt met 'grotere' cellen, maar daarvoor heb ik geen ruimte.
Een versterker (home & caraudio) werkt toch ook met een buffer d.m.v. condensator(en) bij de voeding?! Een condensator kan zich sneller ontladen en daarmee had ik gehoopt het probleem op te kunnen vangen.
Om het toch passend te maken: helpt het als ik naar 12 AAA's ga van 850mAh, dus 14,4 Volt. Deze zal met batterijen toch niet geleverd worden dus die TA2024 blijft dan vast ook wel heel. Ik kan me niet voorstellen dat ie overlijdt tijdens het aansturen van een 5cm driver die het met gemak trekt.
Kortom; hoe is een versterkervoeding met condensatoren anders dat dit specifieke geval? En helpt het als ik naar meer AAA's ga= hoger voltage (dezelfde interne weerstand levert bij 12 stuks een hoger vermogen dan bij 8 stuks neem ik aan)?
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
Ik denk dat het iets beter wordt maar dan kom je denk ik ook gouw weer met ruimt gebrek. ofniet dan?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
Voor nog 4 AAA's is wel ruimte te maken(onder de baspijp), 2 penlites is al moeilijker. netto zal er niet veel inhoud overblijven maar dat vult het andere boxje dan maar aan.
Het net de founteks FR89EX door Ajhorn gegooid... met 1,3 liter gaat die vrije veld tot 100dB vanaf 70 Hz
Maar daar zal het niet snel van gaan komen. Ik verwacht dan eerder een subje hierbij of zo...
Het net de founteks FR89EX door Ajhorn gegooid... met 1,3 liter gaat die vrije veld tot 100dB vanaf 70 Hz
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
Maar de "voeding" zal de condensator moeten kunnen bijhouden. Zo ook in versterker voedingen waar de condensatoren dienen ter afvlakking, maar ook als stroombuffer om pieken in de vermogens afname op te vangen. Maar de trafo moet dit vermogen wel kunnen leveren, anders schiet je er niks mee op.wouter schreef:Een condensator kan zich sneller ontladen en daarmee had ik gehoopt het probleem op te kunnen vangen.
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
Waarom gerbruik je niet een LiPo accu pakket 9zoals ook tubehead al aangeeft)?is veel lichter en levert voor hogere en constantere (piek) spanningen) En voor de prijzen van tegenwoordig hoef je het ook niet te laten (in de modelbouw gebruikt men LiPo bijna standaard tegenwoordig, voor meer info PM me gerust.wouter schreef:Afgelopen zaterdag was de AMPeerless mee naar Breda. Ik had gehoopt meer mee te kunnen nemen maar dat ging helaas niet. Ook dit kleine speakertje ging niet helemaal lekker. Beetje voor de vorm toch maar meegenomen.
Het probleem wat ik heb met batterijen had ik niet voorzien. Met een 12V 1,4Ah accu van mijn accuboor ging de versterker 'voluit' zonder problemen. De 5 cm driver kreeg ie met gemak over z'n nek. Nu met 9,6 Volt en 850mAh (AAA) gaat het voor geen meter. De versterker clipt bij elke basnoot of beat, en het laag klinkt verder ook alles behalve strak als ik hem wat zachter heb staan.
Ben niet thuis in de elektronica maar heb nu wel door dat vermogen te kort door gebrek aan stroom ontstaat. Stroom die zich niet laat uitdrukken in de hoeveelheid mAh van de batterij aangezien dat ook staat voor de capaciteit.
Gisteravond heb ik daarom een nieuwe batterijhouder gemaakt, voor 8 AA batterijen met 2700mAh. Dat past echt bijna niet meer, dus dat was vijlen waar het kon. Opnieuw getest, probleem helaas nog praktisch hetzelfde.
Nu zal ik waarschijnlijk beter een condensator kunnen plaatsen, maar welke waarde moet ik dan aan gaan denken? 2000uF of zo? Bij een testje met 1000uf over de + & - heb ik geen verbetering waar genomen.
Ik hoop dat het goed te krijgen is, want voor 8 mono cellen is geen ruimte![]()
Btw: ook die lipo laders kosten bijna niks meer tegenwoordig
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
uit de categorie 'out of the box' (pun intended): waarom niet gewoon de batterijen in de andere speaker als de versterker stoppen? Of doe je dat al? Zoniet, dan kan je de ruimte veel effectiever gebruiken!
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
En wat betreft meerdere accus, beter 4 setjes van 3-stuks-in-serie parallel zetten dan 3 setjes van 4-stuks-in-serie.
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
Zelf heb ik ook een TA2024 (eerste editie, 10W max) in een kratradiootje gebouwd. Ik heb me net even aangemeld om op dit onderwerp te reageren, want dit project is echt enorm gaaf. Op het moment heb ik ook een kastje gemaakt met 8xAA (niet-oplaadbaar) en op een festival ging dit zo'n 20uur mee (laag volume, dat wel) en nog steeds niet op.. echt enorm onder de indruk!
Vier opmerkingen:
1. Wat ik toen merkte, is dat wanneer de TA2024 op een te laag ingangsvermogen aangestuurd wordt, het geluid echt absurd slecht wordt. Invallend bij beats, etc. Sluit jouw kastje eens op een hoger ingangsvermogen (bijvoorbeeld een laptop op redelijk volume?) aan en probeer eens wat er dan gebeurd.
2. Vermogen. Niet-oplaadbare accu's geven zo'n 1.57V af, oplaadbare accu's komen op zo'n 1.27V binnen. Kort door de bocht: wil je tussen de 12V en 13V naar dit apparaatje sturen, dan heb je of 9xoplaadbaar, of 8xniet-oplaadbaar AA nodig. Probeer maar eens.
3. Eigenlijk moet je even de weerstandsmod toepassen. Lees hier meer:
http://www.nopom.org/tech/58/ta2024-weerstand-mod.htm http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1409267
4. Condensator over je spanning ingang van je versterker. Gewoon iets willekeurigs. Zelf heb ik 4700uF zitten, werkt perfect, zelfs wanneer ik grote 160W zuilluidspeakers erop aansluit..
Succes! En ik hou je in de gaten voor een 2.0. Inclusief LiPo-accu's, lader, TA2024, Peerless breedbandertjes.. wow!
Vier opmerkingen:
1. Wat ik toen merkte, is dat wanneer de TA2024 op een te laag ingangsvermogen aangestuurd wordt, het geluid echt absurd slecht wordt. Invallend bij beats, etc. Sluit jouw kastje eens op een hoger ingangsvermogen (bijvoorbeeld een laptop op redelijk volume?) aan en probeer eens wat er dan gebeurd.
2. Vermogen. Niet-oplaadbare accu's geven zo'n 1.57V af, oplaadbare accu's komen op zo'n 1.27V binnen. Kort door de bocht: wil je tussen de 12V en 13V naar dit apparaatje sturen, dan heb je of 9xoplaadbaar, of 8xniet-oplaadbaar AA nodig. Probeer maar eens.
3. Eigenlijk moet je even de weerstandsmod toepassen. Lees hier meer:
http://www.nopom.org/tech/58/ta2024-weerstand-mod.htm http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1409267
4. Condensator over je spanning ingang van je versterker. Gewoon iets willekeurigs. Zelf heb ik 4700uF zitten, werkt perfect, zelfs wanneer ik grote 160W zuilluidspeakers erop aansluit..
Succes! En ik hou je in de gaten voor een 2.0. Inclusief LiPo-accu's, lader, TA2024, Peerless breedbandertjes.. wow!
Laatst gewijzigd door BvDorp op za 29 mei 2010, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
of een setje 18650 Li-ion kopen. Die zijn tegenwoordig niet duur meer een zijn 3,7 volt per stuk. Een lader kost bijna niks en je hebt er maar 3 nodig voor een kleine 12 volt. Bovendien zijn ze maar net wat groter dan een AA en heel veel kleiner als een baby of D cell (maar wel wat langer)
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
BvDorp schreef:Zelf heb ik ook een TA2024 (eerste editie, 10W max) in een kratradiootje gebouwd. Ik heb me net even aangemeld om op dit onderwerp te reageren, want dit project is echt enorm gaaf.
1: Heb hetzelfde probleem op de laptop, exact hetzelfde.BvDorp schreef:Op het moment heb ik ook een kastje gemaakt met 8xAA (niet-oplaadbaar) en op een festival ging dit zo'n 20uur mee (laag volume, dat wel) en nog steeds niet op.. echt enorm onder de indruk!
Vier opmerkingen:
1. Wat ik toen merkte, is dat wanneer de TA2024 op een te laag ingangsvermogen aangestuurd wordt, het geluid echt absurd slecht wordt. Invallend bij beats, etc. Sluit jouw kastje eens op een hoger ingangsvermogen (bijvoorbeeld een laptop op redelijk volume?) aan en probeer eens wat er dan gebeurd.
2. Vermogen. Niet-oplaadbare accu's geven zo'n 1.57V af, oplaadbare accu's komen op zo'n 1.27V binnen. Kort door de bocht: wil je tussen de 12V en 13V naar dit apparaatje sturen, dan heb je of 9xoplaadbaar, of 8xniet-oplaadbaar AA nodig. Probeer maar eens.
2: Heb wel 12 AA's eraan gehangen, dus 14,4 Volt maar het bleef nagenoeg hetzelfde. Het vervormen begon op een 'iets' hoger volume, nauwelijks merkbaar - heb het gemeten. Dus, helaas...
3: ik weet het effect daarvan, maar zoals bleek op de laptop aangesloten: het probleem is de interne weerstand van de AA batterijen. Heb jij dat ding wel eens voluit gezet? Zou dan ook problemen moeten geven. Op een 12 Volt accu van mijn accuboor ging de versterker heel lekker, flink luid met een stel B&W's erop.BvDorp schreef:3. Eigenlijk moet je even de weerstandsmod toepassen. Lees hier meer:
http://www.nopom.org/tech/58/ta2024-weerstand-mod.htm http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1409267
4. Condensator over je spanning ingang van je versterker. Gewoon iets willekeurigs. Zelf heb ik 4700uF zitten, werkt perfect, zelfs wanneer ik grote 160W zuilluidspeakers erop aansluit..![]()
Succes! En ik hou je in de gaten voor een 2.0. Inclusief LiPo-accu's, lader, TA2024, Peerless breedbandertjes.. wow!
4: Ik heb een condensator (ca. 1000uF) over het accupack gezet, dus als buffer parallel. Het haalde niets uit op deze manier. In mijn idee zette ik het niet op de juiste plek, maar volgens Sietse maakt het toch niet uit aangezien de voeding de stroom toch niet kan leveren.
Een 2.0 gaat eventueel in gewijzigde vorm plaatsvinden. Toch wil ik eerst deze speaker goed hebben, zoals het klonk met de Metabo accu
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)
trouwens, waarom neem je niet een iets kleiner versterkertje?
2 x 6-8W is ook meer dan genoeg lijkt me zo?
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1103
2 x 6-8W is ook meer dan genoeg lijkt me zo?
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1103

