De Inkel MA-600 PA versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door ray5150 »

En dan ben je gezellig een dagje in Breda op de ZBA dag, je wandelt door de verschillende luister ruimte's en je komt terecht in een zaaltje waar wat gebruikte spullen te koop en te ruil staan.
LP's, Drivers, lege kasten, dat werk. Mijn oog valt op een 19" eindversterker. nu was ik helemaal niet van plan om iets te gaan kopen maar ik word wel nieuwsgierig. er ligt een lijstje bij, er is een kanaal kapot en je mag een bod doen. oplopend in stappen van 5 euro.
Er is nog niks geboden en ik besluit eens gek te doen en mijn Nickname in te vullen bij het laagste bod van 5 euro...
Afijn, ik ga verder met kijken, luisteren en vooral heel veel ouwehoeren over onze prachtige hobby/verslaving...
Aan het eind van de middag komt Rody naar mij toe met de medeling dat ik hem mag hebben omdat er verder niemand anders heeft geboden. :lol: :D

Dus ik dat ding mee naar huis gesleept... wat een monster... :mrgreen: ik gok minimaal 15 kilo..

Dus vandaag thuis dat ding maar eens open geschroefd en wat foto's geschoten:
IMG_0552.JPG
IMG_0562.JPG
Om te beginnen valt op dat hij heel stevig gebouwd is, het deksel en de bak is van 2 mm plaatstaal. de frontplaat is gemaakt van 3 mm aluminium. (ter vergelijking, consumenten apperatuur is meestal gebouwd van 0,5 mm staal)
IMG_0560.JPG
IMG_0547.JPG
IMG_0554.JPG
XLR ingangen valt ook op, Inkel is (was) een merk dat zich richtte op de semi-prof markt, en daar was XLR niet echt gebruikelijk, 25 jaar geleden. de bedrading is ook nogal dun uitgevoerd.
IMG_0548.JPG
gek genoeg zijn de uitgangen nogal "ielig" uitgevoerd... je kan er amper met je vingers bij.
IMG_0549.JPG
IMG_0550.JPG
IMG_0551.JPG
IMG_0553.JPG
In de voeding valt op dat de bedrading op de uitgang van de gelijkrichter maar de helft van de dikte is dan de inkomende draden van de trafo.
IMG_0555.JPG
IMG_0559.JPG
de stuur en eindtrap, 6 stuks Toshiba SD424 paralel geschakeld. zo te zien is er niks uitgebrand. ben benieuwd wat de stroring geeft.

Ik zou ik niet zijn als ik niet gelijk achter een schema / service manual was aangegaan. deze was niet makkelijk. echter bleek er ook
een MA-610 en MA-620 te bestaan. de 610 was voorzien van wappers (VU-meters) en de 620 had extra beveileging aan boord.

van de 610 kon ik wel een schema vinden:
MA410_MA610_MA910.pdf
(849.3 KiB) 1450 keer gedownload
Inkel%20MA%20620.pdf
(101.68 KiB) 1211 keer gedownload
en de datasheet van de eindtorren:
datasheet.pdf
(125.71 KiB) 475 keer gedownload
2SD424_460253.pdf
(144.46 KiB) 363 keer gedownload
Conclusie is dat hij een hinkt op 2 benen, aan de ene kant de oerdegelijke kast en de glasvezel-epoxy PCB's
Aan de andere kant de magere bedrading en uitgangsconnectoren. het koelblok is ook niet superdik en ook niet beschermd aan de achterkant.
Ook is er verder geen beveiliging op de clip-led's na.
Hij is nog niet onderspanning geweest, ik weet dus niet wat ik kan verwachten. vooralsnog ben ik niet van plan om hem te gaan slopen of verkopen.

het plan is om eerst het defect op te lossen, mocht dat gaan lukken dan wil ik wat aan de bedrading en chassisdelen gaan verbeteren.
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 25 mei 2010, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door BertDB »

ray5150 schreef:
gek genoeg zijn de uitgangen nogal "ielig" uitgevoerd... je kan er amper met je vingers bij
Ja Ray, dat is enkel weggelegd voor PA-Mannen :lol:

Ziet er best wel een leuk projectje uit..
Ik moet em straal voorbij gelopen zijn , anders had ik er wss ook wel een bod op gedaan :-$
Nuja, ik ben benieuwd wat je'r van gaat maken :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door b_force »

Ben jaloers :(
Mooie bak!

Helemaal niet bij stil gestaan dat er allerlei koopjes waren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door ray5150 »

xbake schreef:
ray5150 schreef:
Ik moet em straal voorbij gelopen zijn , anders had ik er wss ook wel een bod op gedaan :-$
Nuja, ik ben benieuwd wat je'r van gaat maken :D
Wat moet jij daar nou mee? ik heb tenminste nog een (zelfgebouwd) PA systeem met hoornkasten.... :mrgreen:
En nee Bart, daar is echt helemaal niks aan berekend... 8) :mrgreen:
RIMG0018.JPG
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 23 mei 2010, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door b_force »

Mocht je ze aan de praat krijgen, heb je mooie versterker voor een paar (corner) subwoofers :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Mocht je ze aan de praat krijgen, heb je mooie versterker voor een paar (corner) subwoofers :)
Mogen het ook een paar Ultra-low-budget W-bin's zijn? (25 euro p/stuk...)
Verdomd, nu Google ik mezelf... :mrgreen:
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door meanman64 »

Lijkt net het zelfde als de AB President 160
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door Wowly »

Ha, ik heb me scheef gelachen om ray. Hij is zoooo doorzichtig :lol: :lol:

Dit is echt een aardje naar zijn vaartje.

Overigens, er stonden ontzettend veel spullen te koop. Onder andere spullen van Rody (die bijna niemand zag.....), Ed (asterduc) had de meest mooie spullen meegenomen (waarbij ook vele aardige dvd's en zéér fraaie seastweeters!) waar zowat NIEMAND naar heeft gekeken. Zo kon ik een paar testkastjes meenemen en heb ik wat van die scanspeak 10F-jes meegenomen. Gisteren lekker zitten fineren! foto's komen nog. Reinout had vele vele platen en cd-s meegenomen waar niemand naar heeft omgekeken. Ongelofelijk....

Ik zal volgend jaar hier wat meer aandcht aan besteden. Reinout had oa een hele collectie van philip glass meegenomen (ook koyaanisqatsi!) die niet weg is gegaan....gemiste kansen!

jan
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door ray5150 »

Wowly schreef:
Ha, ik heb me scheef gelachen om ray. Hij is zoooo doorzichtig :lol: :lol:

Dit is echt een aardje naar zijn vaartje.
Ik weet niet of ik dit nou beledigend of als compliment moet opvatten.... :? :?
Jan kennende zal het wel een compliment zijn. :D
Ik ben niet zo thuis in spreukwoorden.

Mischien is hert een goed idee om volgend jaar alle tweedehands spullen in een meer prominentere plaats neer te zetten?
In de lange gang of de grote zaal?
Ik kan me voorstellen dat veel mensen er niks van hebben gezien, het stond wel heel erg achteraf.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door BertDB »

:shock:

In de luisterkamer vooraan waar Ed's speakers opgesteld stonden heb ik inderdaad de spulletjes zien liggen die te koop stonden.
De andere spullen heb ik helemaal niet gezien !
Ik wou echter geen overhaaste aankopen doen (was bijna het geval, want ik moest mij zetten van verbazing :twisted: ).
Het lijkt me een goed idee om daar volgend jaar mss een apart hoekje voor te maken met alle spulletjes, en niet verspreid.
(edit: wat Ray zegt dus :lol: )

Wat wisten die satellietjes mij ongelooflijk te bekoren !
Zo'n systeem heeft echt ongelooflijk veel potentie. Wat een dynamiek en ruimtebeeld zetten die kleinoods toch neer !
Heel mooi gedaan Ed !

Als ik in de toekomst speakers ga bouwen, zal het of een paartje nescio's zijn, of zo'n 2+2 systeempje van Ed!
grote klasse!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door Wowly »

Het was een groot compliment Ik ben een fan van duidelijke mensen, uitgesproken figuren. Jij bent daar een van. Nogmaal, erg groot compliment van mij.

jan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door Henkjan »

Wowly schreef:
..... Reinout had oa een hele collectie van philip glass meegenomen (ook koyaanisqatsi!) die niet weg is gegaan....gemiste kansen!
waar stond dat dan?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door Wowly »

In de ruimte waar reinout al zijn buizenspullen had staan. Nota bene waar jij de hele tijd hebt gewerkt aan de hans hahaha.

Groetjes

jan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door Henkjan »

:oops:
DerKammi
Berichten: 25
Lid geworden op: do 22 feb 2007, 8:52
Locatie: Dokkum
Contacteer:

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door DerKammi »

Heb zelf ooit een MA-610 hier op de tafel gehad. Kans is groot dat het dezelfde reparatie gaat worden gezien de staat van de koel elementjes op de torren. De helft van de pootjes van deze jongens waren behoorlijk verrot of zelfs weg geroest.

Nieuwe erin en draaien met de handel. Makkelijke reparatie was het.
Bijlagen
Check de torren en hun pootjes in de rode circels, niet eentje overslaan... allemaal even eruit halen.
Check de torren en hun pootjes in de rode circels, niet eentje overslaan... allemaal even eruit halen.
Laatst gewijzigd door DerKammi op di 25 mei 2010, 9:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door Leeuwarden »

Even Off Topic.... Dat Dokkum begint zo langzamerhand wel een "ZBA-Broeinest" te worden! :mrgreen:
DerKammi
Berichten: 25
Lid geworden op: do 22 feb 2007, 8:52
Locatie: Dokkum
Contacteer:

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door DerKammi »

Leeuwarden schreef:
Even Off Topic.... Dat Dokkum begint zo langzamerhand wel een "ZBA-Broeinest" te worden! :mrgreen:
Ja sorry, ben ook maar een ex-Leeuwarder :P
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door Leeuwarden »

Oooohhhh een overloper! (mijn halve familie woonde trouwens in Dokkum) :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door ray5150 »

Wowly schreef:
Het was een groot compliment Ik ben een fan van duidelijke mensen, uitgesproken figuren. Jij bent daar een van. Nogmaal, erg groot compliment van mij.

jan
Oh, nu begrijp ik je een stuk beter. ik dacht al... :oops: :oops: O:)

DerKammi schreef:
Heb zelf ooit een MA-610 hier op de tafel gehad. Kans is groot dat het dezelfde reparatie gaat worden gezien de staat van de koel elementjes op de torren. De helft van de pootjes van deze jongens waren behoorlijk verrot of zelfs weg geroest.

Nieuwe erin en draaien met de handel. Makkelijke reparatie was het.
Bedankt voor de tip, ik ga er vanavond eens even goed naar kijken.
(je hebt toevallig geen beter leesbaarder schema? waar ook de aanbevolen ruststroom op staat?)
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door GeertM2 »

Hey, die komt me bekend voor! :lol:
Goed bezig Ray, je laat er geen gras over groeien!
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door GeertM2 »

ray5150 schreef:
Hij is nog niet onderspanning geweest, ik weet dus niet wat ik kan verwachten. vooralsnog ben ik niet van plan om hem te gaan slopen of verkopen.
Laatste keer dat ik heb gechecked, werkte het ene kanaal, en op het andere stond DC.
DerKammi
Berichten: 25
Lid geworden op: do 22 feb 2007, 8:52
Locatie: Dokkum
Contacteer:

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door DerKammi »

ray5150 schreef:
Bedankt voor de tip, ik ga er vanavond eens even goed naar kijken.
(je hebt toevallig geen beter leesbaarder schema? waar ook de aanbevolen ruststroom op staat?)
Heb alleen het manual van de MA-610 waar een schema in staat maar geen stromen of spanningen te bekennen helaas.

[edit]

Zag net dat dezelfde pdf al erin had gezet. Niks extra's van mij dus helaas
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door ray5150 »

GeertM2 schreef:
ray5150 schreef:
Hij is nog niet onderspanning geweest, ik weet dus niet wat ik kan verwachten. vooralsnog ben ik niet van plan om hem te gaan slopen of verkopen.
Laatste keer dat ik heb gechecked, werkte het ene kanaal, en op het andere stond DC.
Okee, dan weet ik wat ik kan verwachten.
DerKammi schreef:
ray5150 schreef:
Bedankt voor de tip, ik ga er vanavond eens even goed naar kijken.
(je hebt toevallig geen beter leesbaarder schema? waar ook de aanbevolen ruststroom op staat?)
Heb alleen het manual van de MA-610 waar een schema in staat maar geen stromen of spanningen te bekennen helaas.

[edit]

Zag net dat dezelfde pdf al erin had gezet. Niks extra's van mij dus helaas
Geeft niet, dank voor de moeite.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door ray5150 »

Ik heb een paar eerste metingen gedaan. er staat inderdaad DC op een uitgang. welliswaar maar 3 Volt, maar het andere kanaal is keurig 0.0
Aangezien er maar een potmeter op de PCB per kanaal zit vermoed ik dat er een soort automatische DC correctie op zit. maar eens goed het schema uitpluizen.
De hele versterker draait trouwens op 75 VDC symmetrisch. in totaal 150 Volt dus. Dat word voorzichtig werken... :wink:
Ik ga eerst de hele kast demonteren zodat de versterker units goed bereikbaar zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door ray5150 »

Het ziet er naar uit dat de storing verholpen is. dat zat namelijk zo: er zat een onderbreking in het massaspoor onderop de print, waardoor een gedeelte van het betreffende kanaal niet aan de massa gekoppeld zat.
Dat geeft natuurlijk rare effecten op zo'n schakeling...
De onderbreking heb ik weer netjes overbrugd met een stukje koperdraad en ook alle kritische punten nagelopen en opnieuw doorgesoldeerd. Vervolgens de eindtrap aangesloten en getest.
Beide kanalen meten nu een DC van ongeveer 10 mV, hetgeen mij wel acceptabel lijkt.

Ik heb ook nog een signaal generator erop gezet en een testspeaker en dat werkt ook naar behoren.

Volgende stap is nu het geheel demonteren van de kast en voeding, zoveel mogelijk de connectoren reinigen (zwarte aanslag), gedeelte van de bedrading vernieuwen en alles op nieuw aansluiten en solderen.
Plaats reactie