LP's, Drivers, lege kasten, dat werk. Mijn oog valt op een 19" eindversterker. nu was ik helemaal niet van plan om iets te gaan kopen maar ik word wel nieuwsgierig. er ligt een lijstje bij, er is een kanaal kapot en je mag een bod doen. oplopend in stappen van 5 euro.
Er is nog niks geboden en ik besluit eens gek te doen en mijn Nickname in te vullen bij het laagste bod van 5 euro...
Afijn, ik ga verder met kijken, luisteren en vooral heel veel ouwehoeren over onze prachtige hobby/verslaving...
Aan het eind van de middag komt Rody naar mij toe met de medeling dat ik hem mag hebben omdat er verder niemand anders heeft geboden.
Dus ik dat ding mee naar huis gesleept... wat een monster...
Dus vandaag thuis dat ding maar eens open geschroefd en wat foto's geschoten:
Om te beginnen valt op dat hij heel stevig gebouwd is, het deksel en de bak is van 2 mm plaatstaal. de frontplaat is gemaakt van 3 mm aluminium. (ter vergelijking, consumenten apperatuur is meestal gebouwd van 0,5 mm staal)
XLR ingangen valt ook op, Inkel is (was) een merk dat zich richtte op de semi-prof markt, en daar was XLR niet echt gebruikelijk, 25 jaar geleden. de bedrading is ook nogal dun uitgevoerd.
gek genoeg zijn de uitgangen nogal "ielig" uitgevoerd... je kan er amper met je vingers bij.
In de voeding valt op dat de bedrading op de uitgang van de gelijkrichter maar de helft van de dikte is dan de inkomende draden van de trafo.
de stuur en eindtrap, 6 stuks Toshiba SD424 paralel geschakeld. zo te zien is er niks uitgebrand. ben benieuwd wat de stroring geeft.
Ik zou ik niet zijn als ik niet gelijk achter een schema / service manual was aangegaan. deze was niet makkelijk. echter bleek er ook
een MA-610 en MA-620 te bestaan. de 610 was voorzien van wappers (VU-meters) en de 620 had extra beveileging aan boord.
van de 610 kon ik wel een schema vinden: en de datasheet van de eindtorren: Conclusie is dat hij een hinkt op 2 benen, aan de ene kant de oerdegelijke kast en de glasvezel-epoxy PCB's
Aan de andere kant de magere bedrading en uitgangsconnectoren. het koelblok is ook niet superdik en ook niet beschermd aan de achterkant.
Ook is er verder geen beveiliging op de clip-led's na.
Hij is nog niet onderspanning geweest, ik weet dus niet wat ik kan verwachten. vooralsnog ben ik niet van plan om hem te gaan slopen of verkopen.
het plan is om eerst het defect op te lossen, mocht dat gaan lukken dan wil ik wat aan de bedrading en chassisdelen gaan verbeteren.