Probeersel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Sareno
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 14 mei 2010, 20:38

Probeersel

Bericht door Sareno »

Ik had nog wat oude drivertjes liggen, geen idee wat de specificaties zijn:

Clarion 090-0100-88, 25w piek, 8 continue, 4 ohm. Ze komen uit een autodeur.

Ik heb nog wat hout, mdf slingeren dus ik ga er eens mee spelen..

Nu heb ik alleen geen idee hoe. Zo in de open lucht komt er geluid uit. Thats it. Hoge tonen aan de voorzijde, lagere tonen aan de achterzijde. Daarna ben ik een beetje gaan spelen. Eerst in een bloempot gelegd; Middentonen worden warmer/holler maar de bas is eruit.

Toen met een schoenendoos gespeeld (tja, je moet even wat he... :wink:). Gat erin, speaker erin en tja, de bas gaat naar achteren (achterwaarts) maar is wel aanwezig. Verbazend laag eigenlijk maar zodra er even volume gevraagd wordt is het einde. Deksel erop.. geen verschil maar dat verbaast me niet gezien de stijfheid van karton :P

Is zo'n speaker beter geschikt voor open baffle? Waar kan ik beginnen om er een goed geluidje uit te halen?
Sareno
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 14 mei 2010, 20:38

Re: Probeersel

Bericht door Sareno »

Uitgerekend deze tekst is niet compleet op de frontpage:

http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 0&Itemid=2
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Probeersel

Bericht door bartsegers »

Sareno schreef:
Ik had nog wat oude drivertjes liggen, geen idee wat de specificaties zijn:

Clarion 090-0100-88, 25w piek, 8 continue, 4 ohm. Ze komen uit een autodeur.
Waar kan ik beginnen om er een goed geluidje uit te halen?
In de autodeur natuurlijk....
Maar ff alle gekheid op een stokje.
Probeer gewoon eens een echte box, van bijvoorbeeld 10 liter te maken.
Dat moet zeker werken.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Probeersel

Bericht door Vuurkat »

Ik denk dat een gesloten kast het best werkt, met andere kasten zal het resultaat waarschijnlijk niet zo goed worden omdat je de T/S-parameters van deze drivers niet hebt (al kan het geen kwaad om het te proberen). Stop er wel iets van demping in, anders klinkt het hol.
Sareno
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 14 mei 2010, 20:38

Re: Probeersel

Bericht door Sareno »

Ik ga wat experimenteren.

Al lerende dat ik ben :wink: , lees ik veel over baffles en de draaglengte van met name de lage frequenties. Ergens las ik dat de meeste baffles tussen de 15 en 40cm breed zijn. Begrijp ik het goed dat dit alleen geldt bij gesloten of gepoorte kasten? Want bij een open ontwerp moet dit vaak meer zijn toch? (zeker tov de driver?).

Met aandacht volg ik Dit topic van Montana. Hij heeft het over baffles en facetten. In zijn verhaal kan ik geen facetten van 133mm vinden. Wat bedoelt hij ermee?

Sorry voor de 'noob' vragen maar ik begin net zeg maar...
Sareno
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 14 mei 2010, 20:38

Re: Probeersel

Bericht door Sareno »

Niemand?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Probeersel

Bericht door sietse »

PB me maar ff jou mail adres, krijg je de tekst van het verhaal dat nog steeds niet in de bieb is opgenomen. Het is basis kennis en een vrij lang verhaal. Maar misschien heb je er wat aan.
Sareno
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 14 mei 2010, 20:38

Re: Probeersel

Bericht door Sareno »

Top, dankjewel!
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Probeersel

Bericht door sietse »

Je hebt meel. Is een pdf file.
Sjons heeft ook meel.
:D
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Probeersel

Bericht door sietse »

sietse schreef:
Je hebt meel. Is een pdf file.
Sjons heeft ook meel.
:D
Is het aangekomen?
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Probeersel

Bericht door sjons »

yup, alleen nog niet aan toegekomen om te lezen... (sorry voor het niet beantwoorden van jou mail...)
Sareno
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 14 mei 2010, 20:38

Re: Probeersel

Bericht door Sareno »

Jep, bij mij ook. Er is bij mij wat tussen gekomen maar wat ik tot nu toe gelezen heb is erg verhelderend.
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Probeersel

Bericht door DragoSz »

Ik heb ook 1 speaker uit een auto gehaald en in een 16 liter kist gezet. Mijn ervaring is dat niks beter werkt voor de lage tonen dan hem gewoon in de hoek te zetten. Zeker tot 2-3 keer meer laag.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”