Downfire subwoofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MarkoR
Berichten: 41
Lid geworden op: di 27 jan 2009, 11:36

Downfire subwoofer

Bericht door MarkoR »

Ik wil graag 2 subwoofers bouwen aan de hand van het downfire principe. Ik wil gebruik maken van een gepoorte kist, maar welke richting moet de BR pijp heen? Mag deze naar beneden of naar de achterkant? De units die ik ga gebruiken zijn 2 Visaton GF250. Ik gebruik deze nu in een geloten box maar ben niet tevreden over de diepgang.
Ik zat zelf te denken aan een 50liter kist met een ronde poort van 8 cm x 21 cm. Ik hoor jullie mening graag!
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Downfire subwoofer

Bericht door arjank »

Ik wil graag 2 subwoofers bouwen aan de hand van het downfire principe. Ik wil gebruik maken van een gepoorte kist, maar welke richting moet de BR pijp heen? Mag deze naar beneden of naar de achterkant? De units die ik ga gebruiken zijn 2 Visaton GF250. Ik gebruik deze nu in een geloten box maar ben niet tevreden over de diepgang.
Ik zat zelf te denken aan een 50liter kist met een ronde poort van 8 cm x 21 cm. Ik hoor jullie mening graag!
Waar die poort zit maakt met een kleine(vierkante behuizing) niet zo heel veel uit. Wat ik wel kan opmerken is de poortdiameter, die is voor de GF250 een beetje te krap bemeten hiervoor zou ik mininmaal 10cm nemen om poortgeruis bij hogere volumes (lees: grotere membraan uitslag) te vermijden. het mooiste zou zijn om een (of twee) 12" passieve radiator(en) te gebruiken. Dayton heeft vrij goedkope passieve radiatoren die prima voldoen.
MarkoR
Berichten: 41
Lid geworden op: di 27 jan 2009, 11:36

Re: Downfire subwoofer

Bericht door MarkoR »

Ik wou eigenlijk gewoon een poort maken! welke lengt raad je aan dan met een 10cm tube. Ik heb op het duitse visaton forum gelezen over iemand die een gf250 in 50l had icm met een BR25.50 maar hiervan weet ik dus geen lengte, alleen de diameter van 25cm.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Downfire subwoofer

Bericht door SARK »

Ben je niet een beetje aan het cross-posten :wink:
Visaton sub

ps.
MarkoR schreef:
Ik heb op het duitse visaton forum gelezen over iemand die een gf250 in 50l had icm met een BR25.50 maar hiervan weet ik dus geen lengte, alleen de diameter van 25cm.
Bij dit soort verwijzingen maak je het de forumleden een stuk makkelijker als je op z'n minst een link naar het artikel plaatst, dat verhoogd de kans op hulp :idea:
MarkoR
Berichten: 41
Lid geworden op: di 27 jan 2009, 11:36

Re: Downfire subwoofer

Bericht door MarkoR »

Sorry dat was een oude post van mij :oops:

Maar kan iemand mij meer vertellen over de poort?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Downfire subwoofer

Bericht door SARK »

MarkoR schreef:
Sorry dat was een oude post van mij :oops:

Maar kan iemand mij meer vertellen over de poort?
Doedaneenlinkieposten :!:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Downfire subwoofer

Bericht door SARK »

Dan doe ik het zelf wel :mrgreen: SUB mit GF250
Reim schreef:
Er arbeitet mit dem GF250 in einem 50L BR-Gehäuse. Als BR Rohr wurde das BR25.50 voller Länge verwendet.
De bouwer gebruikt dus de volledige lengte van de pijp.
Bijlagen
sub-gf250_01.jpg
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Downfire subwoofer

Bericht door vinnie411 »

als je gewoon al naar het plaatje kijkt dan kan je al zien dat de bouwer geen br pijp van 25cm doorsnee gebruikt.
of de woofer moet iets van 2meter zijn.
best kan je zelf even de juiste poort diameter en lengte bepalen.
waar wil je hem op tunen?
denk dat die 8cm pijp beter zal werken.
ben wel benieuwd hoe die woofer gaat klinken als subwoofer.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Downfire subwoofer

Bericht door wouter »

MarkoR schreef:
Ik wou eigenlijk gewoon een poort maken! welke lengt raad je aan dan met een 10cm tube. Ik heb op het duitse visaton forum gelezen over iemand die een gf250 in 50l had icm met een BR25.50 maar hiervan weet ik dus geen lengte, alleen de diameter van 25cm.
25cm lengte bij 50cm^2 oppervlakte...

http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 25_50.html
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”