Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Contacteer:

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door mischa72 »

Zo, weer een update. Wordt een beetje een monoloog op deze manier....

Alles zit in de kast, spanning is er al op geweest, niets geëxplodeerd. :D :D :D :D

Amp On schakelt mooi, na een paar seconden gaan beide UcD's aan (helaas niet gelijktijdig, maar dat zal te maken hebben met de afwijking in componenten en slechts met veel tijd gelijktijdig te maken zijn). Ik vermoed tenminste dat ze inschakelen, want de blauwe led gaat aan. Alleen gebeurt er niets met de relais. Zijn deze aktief geschakeld of hoe moeten deze functioneren?

Ik zal deze vraag ook even in het topic stellen waarin ie beschreven wordt.

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Damn, wat een werk als je met beperkt gereedschap je ding moet doen. Ray, ik heb respect voor jouw complete kastconstructies :shock: .
Nou, dan heb ik het komende jaar een hele hoop leuks voor je.... :mrgreen:
mischa72 schreef:
Hm, een klein dilemma. Wat te doen met de schakelaar voor de speakerselectie? Deze erin laten zitten en laten dienen als speakers on/off of eruit halen?
Ik zou de schakelaar laten zitten, zo houdt je het front nog een beetje origineel. je zou hem kunnen gebruiken maar dan wel via een apart (nieuw) relais, ik denk dat die kontakten niet veel soeps meer zijn.
mischa72 schreef:
Ik weet ook niet of de voedingsschakeling er invloed van ondervindt als de speakers afgeschakeld worden.
Lijkt mij vrij stug, maar ik ben geen UCD kenner....
mischa72 schreef:
Amp On schakelt mooi, na een paar seconden gaan beide UcD's aan (helaas niet gelijktijdig, maar dat zal te maken hebben met de afwijking in componenten en slechts met veel tijd gelijktijdig te maken zijn).
zit er zoveel onderling verschil dan in? Amp-on schakeling op de voeding is maar een paar componenten. of begrijp ik je verkeerd?
mischa72 schreef:
Ik vermoed tenminste dat ze inschakelen, want de blauwe led gaat aan. Alleen gebeurt er niets met de relais. Zijn deze aktief geschakeld of hoe moeten deze functioneren?
De relais op de voedingen? die zijn voor de DC protectie, als die gaan schakelen heb je echt een probleem...

enne...:
postpics.gif
postpics.gif (41.63 KiB) 478 keer bekeken
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Met betrekking tot de relais het volgende: Wat een ongelofelijke bullsh!t. Ik dacht dat de relais pas in gingen na een paar seconden om de versterkers eerst te laten instellen en vervolgens de speakers erop te zetten. Ik realiseerde me een uur geleden dat de relais in de voedingslijnen zitten :oops: :oops: :oops: en dat als deze nog zouden moeten schakelen er NOOIT een uitgangsspanning op de voeding kan zitten zonder dat er een amp aan zou hangen. Laat ik nu voor het aansluiten van de amps op de voedingen eerst de uitgangsspanningen hebben gecontroleerd... Ik zeg maar zo: :-$ :-$

Nu bezig met het aansluiten van de protectie op de speakeruitgangen en de aansturing van de wappers op het front. Hier moest natuurlijk weer vanalles worden aangepast, want de Nikko werkte met een gemeenschappelijke massa voor beide kanalen. Dat leek mij voor de UcD's niet zo heel erg geschikt. Ik heb nu de stuurprint van de wappers zo aangepast dat beide kanalen nergens iets gemeenschappelijks hebben.

Zo, nu snel weer aan de slag, misschien komt ie vandaag af !!!!!

Als hij klaar is, volgen ook de piccies. Nog even wachten dus.

Groeten,
Mischa
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Het is dus niet geheel op de dag gelukt dat ik zelf wilde, maar zo gaat het volgens mij meestal in de zelfbouw.

Hierbij eventjes de laatste plaatjes van hoe hij er nu bij staat:

Glow in the dark 1
Nikko14.jpg
Glow in the dark 2
Nikko17.jpg
En voor degenen die nu nog steeds in spanning zitten: HIJ WERKT !!!! Alleen krijg ik er een gratis portie BROMMMMM bij. :evil: Op dit moment heb ik nog beide massa-aansluitingen van de ingangen los liggen, dus is er geen potentiaalvereffening tussen bron en versterker. Als ik één van deze 2 aan de cinch massa leg, is de brom voor een groot deel verdwenen, maar helaas niet compleet weg. Beide massa-aansluitingen van het signaal in aan elkaar leggen brengt ook geen oplossing.

Hieronder even de plaatjes van hoe de bedrading door de kast loopt.
Nikko18.jpg
Nikko19.jpg
Voor alle duidelijkheid:
Foto bovenkant:
Paars zijn de sense-lijnen voor de DC-beveiliging
Blauw is Amp-On
Rood/Zwart getwist zijn de wapperaansluitingen rechtstreeks op de uitgangen

Foto onderkant:
Oranje getwist zijn de 2 spoelen van de trafo (gele draden) die naar de gelijkrichting toe gaan
Zwart getwist is de middenaftakking van de trafo (grijze draad) die naar de gelijkrichting toe gaanaad)
Blauw ongetwist is de 12V uitgang van de trafo, puur gebruikt voor de wapperverlichting
Geel getwist is de gelijkgerichte en afgevlakte variant van bovengenoemde blauwe voor de LED-Wapperverlichting
Rood ongetwist zijn de gelijkgerichte voedingen die naar de UcD's gaan.

Hoe ik alles aangesloten heb: Ik breng de spoelen van de trafo via het grijze verdeelblok naar de afvlakking. Hierna is de versterker volledig dubbel-mono opgebouwd. Er is dus geen gemeenschappelijke massa tussen de versterkers. Met betrekking tot de massa's van de ingangen, hoe sluit ik die het beste aan? Beiden aan zijn eigen versterkermassa?

Ik hoop dat jullie er iets van kunnen maken. Zoek de fout, want ik tast even in het duister.

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Hoe ik alles aangesloten heb: Ik breng de spoelen van de trafo via het grijze verdeelblok naar de afvlakking. Hierna is de versterker volledig dubbel-mono opgebouwd. Er is dus geen gemeenschappelijke massa tussen de versterkers. Met betrekking tot de massa's van de ingangen, hoe sluit ik die het beste aan? Beiden aan zijn eigen versterkermassa?

Ik hoop dat jullie er iets van kunnen maken. Zoek de fout, want ik tast even in het duister.
Volgens mij maak je een (klein) denkfoutje, je gebruikt toch maar een trafo? dan heb je altijd 1 massa tussen de 2 versterkers. die loopt namelijk vanuit de trafo.
Heb je de bij de overgang van grijs naar zwart ook een aansluiting op je kast-massa geplaatst?
Zo niet, zou ik dat eerst proberen.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hey Ray,

Daar heb je helemaal gelijk in. Dat realiseerde ik mezelf ook toen ik het schema in bed nog even lag te overdenken. Achter de trafo is alles dubbel-mono, maar op de middenaftakking hangen ze aan elkaar. Ik heb van daaruit nog geen kastmassa gemaakt, maar toen ik deze maakte vanuit de cinch-ingang, maakte dat geen verschil. Ik zal dat straks eens proberen. Vervolgens moet ik dan één van de massa's van de ingangen ook aan deze kast-massa hangen nietwaar? Op deze manier koppel ik ook de massa van de bron op hetzelfde niveau.

Overigens is de versterker zonder bron aangesloten absoluut stil :-$ :-$ . Met alleen de kabel aangesloten ook stil, maar met de bron erbij lijkt er toch ergens een lus te ontstaan. Ik breng de versterker hoe dan ook zaterdag mee. Er zit nu teveel tijd in om hem zomaar te laten liggen.

Groeten,
Mischa
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hm, weer een kleine update (al is die niet zo positief als ik zou willen):

Ik heb nu ook de kast aan massa gelegd via het centrale massapunt op het grijze verdeelblok dat tussen de trafo en de beide gelijkrichtingen in zit. De massa-punten van de ingangen zijn dus éénzijdig aangesloten op de UcD-modules, van 1 kanaal heb ik deze 2-zijdig aangesloten, omdat anders de massa van bron en versterker niet overeen komen. Ook als ik de massa van beide ingangen aan het sterpunt leg, merk ik geen verschil.

Voor de rest heb ik geen massa-punten.

HELP, ik zou hem toch zo graag stil hebben voor zaterdag :(

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

Brainwave: is de kast ook aan de randaarde aangesloten?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
Brainwave: is de kast ook aan de randaarde aangesloten?
Ja, via de strip die je op de foto van de onderkant kunt zien. Gaar zit de inkomende voedingskabel op aangesloten. De Randaarde maakt via de bevestigingsschroeven van de strip kontakt met de kast. Overigens is de verdeeldoos warop het geheel zit aangesloten met randaarde, maar het stopkonatkt waar deze weer ingestoken zit is zonder randaarde.

Groeten,
Mischa
daniel

Bericht door daniel »

als je geen brom hebt zonder bron zit je aardlus volgens mij buiten je versterker. Aardlus via CAI/tuner oid?

Op zich zijn de application notes van Hypex zelf best goed, qua tips van aansluiten, aarding, etc. Daar al eens gekeken?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nee, nog niet gekeken.

Wat ik vreemd vind, is dat ik met verschillende bronnen hetzelfde probleem heb. Anders zou ik meteen in jouw richting meedenken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik niets doe met je uitspraak, maar als ik de bron (in dit geval een mengpaneel of een Nikko voorversterker op een andere eindversterker aansluit, heb ik geen enkel probleem.

Op naar de site van Hypex :arrow:

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op do 10 sep 2015, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
knuisje

Bericht door knuisje »

mischa72 schreef:
Mijn vraag is dus: Wie herkent de voeding die ik toepas? In tegenstelling tot het exemplaar in het topic van de Black Edition heeft de mijne maar 1 gelijkrichting en werkt niet met T-nets. Op de onderkant staat de opdruk "UcD mono supply".
Ik heb die printjes een tijd geleden voor je gemaakt. Fluppie heeft dezelfde printen gebruikt voor zijn UcD herbouw project. De dc-protectie kun je testen met een 9V batterijtje. Spanning op de voeding zetten, de + van de batterij met de dc-prot connector (SP+) verbinden en de - met de massa van de voeding. De relais moeten dan omklikken.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hey Knuisje,

Daar was ik inmiddels achter. De versterker draait ook, alleen heb ik wat ongewenst geluid, voor de rest alles ok. DC-protectie nog niet getest, dat doe ik als ik voor de rest alles in orde heb.

Groeten,
Mischa
daniel

Bericht door daniel »

knuisje schreef:
mischa72 schreef:
Mijn vraag is dus: Wie herkent de voeding die ik toepas? In tegenstelling tot het exemplaar in het topic van de Black Edition heeft de mijne maar 1 gelijkrichting en werkt niet met T-nets. Op de onderkant staat de opdruk "UcD mono supply".
Ik heb die printjes een tijd geleden voor je gemaakt. Fluppie heeft dezelfde printen gebruikt voor zijn UcD herbouw project. De dc-protectie kun je testen met een 9V batterijtje. Spanning op de voeding zetten, de + van de batterij met de dc-prot connector (SP+) verbinden en de - met de massa van de voeding. De relais moeten dan omklikken.
en natuurlijk ook andersom testen. DC kan zowel positief als negatief zijn.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Goeie tip, je zou er niet meteen aan denken, hoewel het wel logisch is.

Groeten,
Mischa
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Niemand meer tips ?? :( :( :(
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Inmiddels ben ik iets beter gestemd. Ik ben er nu achter dat de brom pas optreedt op het moment dat het relais sluit dat het signaal naar de uitgang stuurt. Ik heb inmiddels wat elco's vervangen en de brom is minder geworden. Morgen eens kijken of het met een andere bron misschien beter is.

Ik kan inmiddels niks meer, want alles staat klaar voor morgen. Ik ben benieuwd hoe het dit keer gaat lopen. Ik heb er in elk geval zin in.

Groeten,
Mischa
daniel

Bericht door daniel »

mischa72 schreef:
Goeie tip, je zou er niet meteen aan denken, hoewel het wel logisch is.

Groeten,
Mischa
was een klein beetje een strikvraag overigens. De DC beveiliging is namelijk een stuk minder gevoelig aan de negatieve kant dan aan de positieve. Grote kans dat die met -9 V niet eens schakelt.

E.e.a. afhankelijk van de relais die je gebruikt. Met -9V DC wordt de schakeltor van het relais niet helemaal opengetrokken.

E.e.a. is iets gevoeliger af te stellen door een weerstandswaarde iets te veranderen. Ik heb e.e.a. in een simulator gecontroleerd, en in de praktijk geverifieerd (heeft me twee avonden gekost, dacht eerst dat ik gewoon iets fout gedaan had).

Als de temperatuur weer wat zakt zal ik wat simulatorplaatjes posten.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Prima, morgen dus een plaatje? Nee, laten we maar hopen dat het morgen net zo goed weer is als vandaag.

Groeten,
Mischa
daniel

Bericht door daniel »

temperatuur is inmiddels gezakt, dus tijd voor plaatje

De schakeling zoals gepresenteerd is iets anders dan werkelijk, omdat mijn simulator geen standaard zeners van 2.7 V had. Ik heb maar even 4.7V genomen, heel veel maakt dat niet uit.

Eerste plaatje 'oorsponkelijk' laat de oorspronkelijke situatie zien. Blauwe lijn is de spanning over R3 (representeert de relaisspoel + serieweerstand). Verder is te zien dat de schakeling gevoed wordt uit de 42V DC lijn, en aan de ingang heb ik een AC spanning gezet met een amplitude van 12 V en een frequentie van 0.1 Hz (langzaam varierende DC dus)

Wat je ziet is dat tijdens de ene helft er de volle spanning over de relaisspoel valt, en tijdens de andere helft maar een beetje. De volle spanning is er bij een positieve DC spanning, de halve bij de negatieve.

Om het relais te laten schakelen moet transistor Q3 in geleiding komen. Hiervoor moet er dus een basisstroom lopen. Bij een positieve DC komt Q1 in geleiding, en loopt die basisstroom via R2 en Q1 naar de massa.

Bij negatieve DC zou er ook een basisstroom moeten lopen. Dat gebeurt wel, maar die is te klein. Dat is de groene lijn in de simulatie. Deze basisstroom zou nu via Q2, de zeners, en R5 richting de luidsprekeraansluiting moeten lopen. Het idee is voglens mij dat de spanning op de emitter van Q2 via de spanningsval over R4 naar beneden getrokken wordt, hierdoor zou Q2 in geleidingmoeten komen, en Q3 dus ook.

Er moet dus meer basisstroom lopen door Q3 om deze in geleiding te brengen. Uiteindelijk wordt deze basisstroom (tijdens de negatieve DC helft) bepaald door de spanningsval over R5. Ik denk dus dat de oplossing is de waarde van R5 te verlagen. Dit heb ik gedaan in de simulatie 'gewijzigd'. Hier heb ik de waarde van R5 drastisch verlaagd, en nu komt Q3 dus wel in geleiding.

Mocht iemand hier anders over denken hoor ik dat graag. Ik ben helemaal geen expert, dus als mijn gedachtengang ergens niet juist is, hoor ik dat graag.
Bijlagen
oorspronkelijk
oorspronkelijk
gewijzigd
gewijzigd
audiotube

Bericht door audiotube »

Beste Mischa,

Ik zat even op het forum te kijken en zag je bromprobleem met de conversie van de Nikko versterker. Wellicht kan ik je helpen. :mrgreen: Ik heb even over je probleem nagedacht en je foto's bekeken. Het eerste wat me opvalt is dat je v.w.b.t. je AC voedingsdraden deze niet hebt getwist wat wellicht iets zou helpen. Ik zou op de ingang per kant een draad solderen aan de nul oftewel de massa en deze dan aansluiten op je middenaftakking (grijze draad) van je trafo wat immers je voedingsnul is. Verder zou ik voor de afscherming vanaf dit aansluitpunt ook een draad aan de kast leggen bijv. de bout waarmee je de trafo hebt bevestigd. Ik hoop dat je iets met deze info kunt en wens je veel succes met de voortgang van je project. :D
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hallo Audiotube,

IK zal eens proberen om de AC-draden naar de trafo te vlechten. Ik verwacht niet dat dit mijn probleem opheft, omdat ik alleen brom heb als ik een bron aangesloten heb.
Voor wat betreft de ingangen: Ik heb de afscherming van beide ingangen aan de betreffende massa-aansluiting van de UcD aangesloten. Voor de rest heb ik van 1 van beide ingangen ook de massa aan de cinch aangesloten. Beiden kan ik niet doen, want dan creëer ik weer een lus via de voorversterkermassa. Dit heb ik overigens wel geprobeerd en maakt verder niks uit.
Het aan (audio)massa leggen van de kast heb ik ook al gedaan, al is dit niet op deze foto's te zien. Ik heb hiervoor een kort stukje draad in de grijze klem gezet (bij de middenaftakking) en de andere kant vrij dichtbij met de kast verschroefd.

Ik ga straks eens proberen wat het brengt als ik de ingang helemaal kortsluit.

In elk geval bedankt voor het meedenken.

Groeten,
Mischa
audiotube

Bericht door audiotube »

Hallo Mischa,

Ik zou qua aansluiting vanaf de ingang dus je cinchpluggen een massadraadje aan de voedingsnul leggen of vanaf de ingang van je Ucd print.
Dus één van beide mogelijkheden zou ik proberen. De afscherming van je ingang dus maar aan één kant aan de nul leggen en niet aan beide kanten. Ik hoop dat je iets met dit gegeven kunt en hoor wel weer van je bevindingen. :mrgreen:

Groeten,

Johan
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

audiotube schreef:
De afscherming van je ingang dus maar aan één kant aan de nul leggen en niet aan beide kanten.
Sorry, maar hier kan ik niks mee. Ik moet van 1 van de 2 tulpingangen de massa-aansluiting koppelen met de ingang (massa-zijde) van de UcD of met de centrale nul. Doe ik dit niet, krijg ik een verschrikkelijke brom omdat beide apparaten niet het gelijk nulpotentiaal hebben.

Ik kan dus nog proberen om deze aansluiting van de cinch nog aan de centrale massa te leggen in plaats van deze via de massaaansluiting van de UcD te koppelen.

Groeten,
Mischa
audiotube

Bericht door audiotube »

Je nul van de afscherming los maken aan de zijde van de Ucd en deze rechtstreeks middels een draad aan de voedingsnul leggen. Bij de ingang leg je deze massa ook aan de nul van de voeding. Zodoende fungeert de afscherming vanuit de ingang puur als afscherming en niet als geleider voor je nulling. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Succes. :mrgreen:

Groetn,

Johan
Plaats reactie