Ik ben in het bezit van enkele old-timers genre Bowers & Wilkins DM1 (1963), DM2a (1973), DM4 (1972) & DM12's
Ik gebruik de DM-2a & DM-12 als surround speakers (DM-2a als front & DM-12 als satteliet) op een oude Sony versterker.
Nu vraag ik me af of het een hoorbaar verschil zou opbrengen als ik alle bedrading binnenin deze speakers vervang door hoogwaardige bedrading, en tevens de beveiliging uit de DM-12 overbrug ?
Ik lees soms op forums berichten van mensen die dit gedaan hebben, en ik stel me er vragen bij?
groetjes,
Rik
Loont het de moeite oude speakers te rewiren ?
Moderator: Beheerdersteam
-
Rien Kleinjan
Ik denk dat het wel degelijk hoorbaar zal zijn wanneer je alleen de bedrading vernieuwd. Gezien de leeftijd van de speakers zal het koper niet al te fris meer zijn en dan doel ik op stekerverbindingen en verouderd soldeer. Een keer de boel openschroeven en inspecteren lijkt mij geen gek idee. Overigens zou ik niet eens voor allerlei exotische soorten kabel gaan maar gewoon een goede soepele kabel zoals in schakelkasten wordt gebruikt.
Ik heb zelf de DM2a en de DM4 gehad, en heb bij beide de kabels allemaal vervangen. Vooral de DM2a's gingen er erg op vooruit. De connectoren naar de hoog en super-hoog waren helemaal gecorodeerd. Tevens heb ik alle kabels toen maar direct aan het wisselfilter gesoldeerd. Naar mijn idee zeker een aanrader.