Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Eelco Tijnagel

Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...

Bericht door Eelco Tijnagel »

b_force schreef:
De W5-1611SA is ook niet onaardig hoor :P
De impedantie curve vind ik alleen echt een puinhoop.
Dat was mij ook opgevallen...

Daarom twijfel ik ook tussen de TB en de CSS FR125 SR. Minder rendement maar wel een veel vlakkere curve.

gegroet, Eelco
Eelco Tijnagel

b_force schreef:
Maar je zou niet voor de originele speakers willen gaan?
Jawel maar....

Die Fostex hobbelt ook lekker in zijn frequentiecurve en ik weet niet wat ze met die Seas woofer hebben gedaan maar ik krijg dat laag er niet uit. Daarbij zou ik het liefst gesloten willen maar ik krijg maar geen unit te pakken die zeg een 30 Hz doet in een 50 liter behuizing...

gegroet, Eelco
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

Bericht door MBG Verhoeven »

Beste Eelco,

Ik krijg sterk de indruk dat je een ontwerp wilt nabouwen wat je zelf ook in twijfel trekt. Doe je het voor de looks of de weergavekwaliteiten?

Groeten,
Martijn
Eelco Tijnagel

Hoi Martijn,

Ik trek niets in twijfel. Voor de looks doe ik het niet want ik vind ze geen schoonheden. Het gaat mij echt om het idee van die breedbander (ik heb een beetje een zwak voor breedbander) en zijn ondersteuning. Dat idee staat mij erg aan. Echter het idee dat drivers zo vlak mogelijk moeten zijn in hun werkgebied ook vandaar dat ik onder andere jullie hulp vraag.

gegroet, Eelco
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Crossovers hebben een zekere negatieve invloed op de klank, maar ze worden niet voor niets toegepast. Als je het goed doet, wegen de voordelen van een crossover op tegen de nadelen. Veel belangrijker dan het niet crossen in het gebied waar het gehoor het gevoeligst is, zijn het zorgen voor een resonantievrije frequentieresponse en een gelijkmatig afstraalgedrag. Als je een breedbander gebruikt, krijg je onherroepelijk te maken met resonanties. Als je rond 8 khz crosst krijg je onherroepelijk te maken met een ongelijkmatige powerresponse / off-axisresponse. Ik noem deze zaken onherroepelijk omdat je deze problemen met geen enkele manier van filteren kunt oplossen.

Een speaker zoals de Von Schweikert is ontworpen met het idee van het niet hebben van een crossover in het middengebied, maar bovengenoemde veel belangrijkere aspecten zijn daarvoor aan de kant gezet. Concessies moeten hoe dan ook gedaan worden als je een luidspreker bouwt, maar ik zou de nadruk leggen op technische aspecten die het belangrijkst zijn voor de klank. De klankmatige problemen die een (goed) crossover oplost zijn vele malen groter dan de problemen die er door ontstaan.

30 hz uit een gesloten kast wordt erg lastig. Dan kom je aan grote woofers en grote kasten. Een Peerless XXLS12 komt in de buurt (ongeveer 35 hz geloof ik).
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Die Von Schweikert Unifield 3 is trouwens bas-reflex, niet gesloten.
Dan kom je zo op de 30Hz -3dB

30Hz uit een gesloten kist kan gemakkelijk met een 10inch, of twee keer 8inch. Hoeft ook helemaal niet zo heel groot te zijn (30-40 liter)
Ik heb nog twee Peerless XXLS10 liggen, leuke kandidaat voor een 3-weg, maar moet wel actief gefilterd worden.

Je kunt dus prima een 10inch of 8inch zo laag laten gaan, maar dan zul je het laag dus actief moeten doen.
Laatst gewijzigd door b_force op ma 17 mei 2010, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Eelco Tijnagel

Martijn,

Die 30Hz zal ik moeten laten varen besef ik me. Blijft de vraag welke woofer wel in een gesloten kast tot zeg 40 a 50 Hz gaat en die ook nog eens behoorlijk recht doorloopt tot een 1000 Hz ?

Ik begrijp je scepsis maar toch wil ik voor dit principe gaan, ik hoop dat je wel verder mee wil denken...

gegroet, Eelco
Eelco Tijnagel

b_force schreef:
Die Von Schweikert Unifield 3 is trouwens bas-reflex, niet gesloten.
I know.
Ik wil echter toch proberen het gesloten te doen.
b_force schreef:
Ik heb nog twee Peerless XXLS10 liggen, leuke kandidaat voor een 3-weg, maar moet wel actief gefilterd worden.
Ziet er goed uit. Maar waarom moeten deze actief worden aangestuurd en wat kosten ze ?

gegroet, Eelco
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Er bestaat ook een Afbeelding knop heh :wink:

De reden dat je actief moet corrigeren bij gesloten kast is puur omdat ze sneller aflopen.
Je zult ze dus extra moeten boosten met bv Linkwitz-Transform om lager te kunnen.
Dit kost wel veel uitslag, dus je zult woofers moeten zoeken met een grote xmax.
Gelukkig zijn die er :wink:
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik vind het niet verstandig, maar natuurlijk wil ik meedenken. Het eerste advies dat ik je wil geven is om een tweeter toe te passen die eventueel ook lager ingezet kan worden. Mocht je na een tijdje naar het systeem geluisterd te hebben tot de conclusie komen dat het hoge crossoverpunt toch niet je van het is, dan kun je het crossover tussen mid en hoog wat lager leggen. Je gaf aan dat je graag een bandje wilt. Kijk dan bijvoorbeeld naar een Bohlender&Graebener Neo3. Die tweeter is betrekkelijk voordelig en laag inzetbaar.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hmm, wordt mij eigenlijk steeds minder duidelijk waar je heen wilt. Als je niet naar (dure) exoten wilt gaan zou ik gewoon naar een good old 3-weg design gaan met X-Overs op 300Hz en 3 KHz --> 20cm - 25cm woef, 13 cm mid en 1" dome. Of eventueel nog naar een lager X-over op 80 Hz - 100 Hz als je diep laag wilt met een soepwoef, dan zit je aan een mid van 17 cm.

De keuze aan goede units is dan schier eindeloos.
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

Bericht door MBG Verhoeven »

Ik weet wel wat lekkers voor een betaalbare prijs:

SB 23NRCS45-8 77 euro of SB 29NRX-6 140 euro
SB 15NRXC30-8 46 euro
SB 29RDCC00-4 46 euro

Totaal: 300 voor 2 sets drivers
Reken 100 euro crossover parts
en nog eens 150/250 voor de kast en afwerking!

Lijkt mij een mooi systeem ;)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Martijn M schreef:
Ik vind het niet verstandig,
Wat is niet verstandig?
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Eelco Tijnagel schreef:
Ik begrijp je scepsis maar toch wil ik voor dit principe gaan, ik hoop dat je wel verder mee wil denken...
Dat was hier een reactie op.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Een soortement van von schweikert unifield 3 clone...

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Henkjan schreef:
b_force schreef:
Een breedbander zul je ook moeten filteren, hoe dan ook.
Tb is aardig mid, Dayton is beter :twisted:
definieer "beter" :twisted:
Meet technische gezien beter :wink:
definieer meettechnisch en definieer beter :twisted: (mss bedoel je dat die veel beter is in opbreken bovenin :-" )

een 2" mid kan je toch niet vergelijken met een 13cm driver... dan zijn appels en peren nog meer te vergelijken :roll:

btw: wat is nou t probleem met een breedbander met supertweeter? is een beproefd concept hoor.

maaruh, ik zie ondertussen de mid&hoog sectie van Hans voorbij komen :mrgreen: dat is dan klaar, nu nog een woofer kiezen dus :wink: :lol:
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Henkjan, ik heb in dit topic al een paar keer het grootste nadeel van een relatief grote breedbander + tweeter gecrosst rond 8khz genoemd: power-response / afstraalgedrag
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja, maar om nou op 1 aspect een principe af te serveren als dom gaat toch een brug te ver imho.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Tsja, wat moet ik daar nou op antwoorden.. Het blijkt gewoon dat frequentieresponse en afstraalgedrag het belangrijkst zijn als het gaat om technische aspecten van een luidspreker en zijn klank. Daarom lijkt dit mij een heel valide kritiekpunt van het concept. Maar geen nood, ik weet nóg wel een nadeel te noemen. Wat te denken van membraanresonanties in de breedbander?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Martijn M schreef:
Henkjan, ik heb in dit topic al een paar keer het grootste nadeel van een relatief grote breedbander + tweeter gecrosst rond 8khz genoemd: power-response / afstraalgedrag
Mee eens. Het eerste systeem wat zo hoog crosst en lekker homogeen klinkt moet ik ook nog tegenkomen. Meestal kleine sweet spot en off-axis wordt het dan gewoon niet fraai meer.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

een 2" mid kan je toch niet vergelijken met een 13cm driver... dan zijn appels en peren nog meer te vergelijken
Hoezo is dat appels met peren vergelijken?
Het gaat toch om de toepassing?
Een breedbander wordt hier enkel toegepast als mid en niet als volwaardige breedbander.
Dus je kunt hier prima een 2inch dome-mid met een breedbander vergelijken of een mid-woofer.
Het gaat er uiteindelijk om wat je gaat gebruiken als brug tussen de woofer en tweeter.

Voor de rest sluit ik me aan bij de laatste reactie van Martijn.

Ik zou zelf nooit een Neo3 als tweeter nemen in zo'n concept.
Ga je niet dipool/openbaffle dan kun je beter een normale dome-tweeter gebruiken (eventueel met wave-guide).
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Eelco gaf aan met een bandtweeter te willen werken. Dan lijkt de Neo3 mij een prima keuze.
Als een dome ook tot de keuzemogelijkheden behoort, zou ik niet moeilijk doen en gewoon voor een Seas Prestige of een Vifaatje gaan.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Oww ja, sorry, dat is waar :lol:
Sja, je hebt dan ook nog gewoon de Fountek bandtweeters etc.
Neo3 zou dan ook wel kunnen.

Dat zou ik dan puur optisch kiezen denk ik.
De flens van de Neo3 is wel echt enorm.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Martijn, een goede breedbander heeft niet meer last van resonanties dan een mid. ja een breedbander is niet perfect, maar daar staan dan weer andere voordelen tegenover... de TS wil een luidsprekerconcept dat hij goed vindt klinken toepassen, waarom 'm dan naar een 'gewone' 3weg toepraten? maar goed, ik laat t verder wel, the soapbox is all yours.

Bart: die 2" is pas vanaf iets als 800Hz zinnig in te zetten, de 5" al veel lager, en dat is het concept waar hier om gevraagd wordt.
Eelco Tijnagel

Okee terug van boodschappen halen en de hond uitlaten :lol:
Martijn M schreef:
Ik vind het niet verstandig, maar natuurlijk wil ik meedenken......Bohlender&Graebener Neo3. Die tweeter is betrekkelijk voordelig en laag inzetbaar.
Fijn en een goede tip. Een paar tientjes meer voor een unit is gelukkig het probleem niet. Maar waarom die B&G en niet bijvoorbeeld een grotere Fountek ?
Pjotr schreef:
Hmm, wordt mij eigenlijk steeds minder duidelijk waar je heen wilt....
Wat is je niet duidelijk, ik heb toch al een aantal maal geschreven wat mijn bedoeling is ?
Ik verneem het graag want ik houd niet van onduidelijkheden.
Henkjan schreef:
maaruh, ik zie ondertussen de mid&hoog sectie van Hans voorbij komen :mrgreen: dat is dan klaar, nu nog een woofer kiezen dus :wink: :lol:
Het begint er wel op te lijken inderdaad :D

gegroet, Eelco
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

De RS52 is eventueel ook nog op 500-600Hz te gebruiken met een 4e orde filter.
Gaat natuurlijk ten koste van maxSPL.

600-800Hz lijkt is gewoon probleemloos.

Sja als de TS heilig in een breedbander als mid gelooft, dan zou ik niet weten waarom je niet bij het originele concept zou blijven?
Behalve dat hij niet voor BR wilde gaan.

Als breedbander kun je dan inderdaad een MarkAudio ofzo gebruiken.
Die CHR 70 is niet eens heel duur.

Ik zou het zelf zonde vinden, omdat er veel meer uit een 3-weg te halen valt.
Aan de andere kant, als zoiets desondanks gevoelsmatig wringt, heb je er ook niets aan.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”