KaToNeo

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

KaToNeo

Bericht door ultrasound »

Hallo iedereen op dit prachtige forum.
Hierbij mijn eerste posting over de bouw van een surround luidspreker box.
Geinspireerrd door op dit forum al eerder gebouwde ontwerpen, heb ik besloten mijn bestaande zelfbouw surround luidspreker te herbouwen met een andere tweeter.
De drivers zijn een Tonsil GTC 13/40/1 voor mid-laag en de alom bekende B&G Neo 3. KaToNeo= Kastje Tonsil Neo. Inhoud 7 liter. BR 15cm, Diameter 5 cm
Daar ik niet zelf in de gelegenhied ben om metingen te verrichten, heb ik besloten mij te laten inspireren voor het filter door een eerder gepost ontwerp van GeertM2. Geert heeft een ontwerp gemaakt met de AL130 van Visaton.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=5776&postdays=0&postorder=asc&start=0
Na contact opgenomen te hebben met Geert, was hij bereid een nieuw filter voorstel te maken voor de combinatie Tonsil/Neo. Nog bedankt voor je hulp Geert :D .
Mijn uitgangspunt was een luidspreker te maken die aan een muurbeugeltje in een hoek kan hangen. BR poort onder.
Hierbij een plaatje van de bestaande Tonsil monitor, de specificaties van de GTC13/4/1, GeertM2 filter voorstel, en de vordering van de bouw.
De huidige status is lakken en schuren, met botenlak en korrel 1000/2000 schuurpapier.
Vandaag wat filter onderdelen binnen gekregen, dus de volgende stap is de montage van het filter, test luisteren, filter inbouwen, kast inelkaar lijmen en verder aflakken en schuren en polijsten met commodant rub en autopolijst.
Groeten Martin.
Bijlagen
Tonsil GTC13a.jpg
GeertM2 filter voorstel en simulatie
GeertM2 filter voorstel en simulatie
Bestaande Tonsil zelfbouw monitor
Bestaande Tonsil zelfbouw monitor
DSC01105a.jpg
DSC01147a.jpg
Zit het goed?
Zit het goed?
Het frees plankje, gemaakt van badkamer plafond
Het frees plankje, gemaakt van badkamer plafond
Hardhout zagen
Hardhout zagen
de Lidl zaag erin, waarschuwing, een duurdere zaag hoeft geen beter geluid te geven
de Lidl zaag erin, waarschuwing, een duurdere zaag hoeft geen beter geluid te geven
Even kijken of tie past
Even kijken of tie past
Tegels erin voor de badkamer galm
Tegels erin voor de badkamer galm
Bezige bij bij basreflex botst
Bezige bij bij basreflex botst
Wat ondertapijt tegen lawaaioverlast
Wat ondertapijt tegen lawaaioverlast
In grondverf en tuinmeubel olie
In grondverf en tuinmeubel olie
DSC01352a.jpg
In botenlak met aansluitkabel, geaard voor alle veiligheid.
In botenlak met aansluitkabel, geaard voor alle veiligheid.
ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

Bericht door ultrasound »

Inmiddels is mij de volgorde van de attachments ook duidelijk :(
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Mooie boxjes. =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

ultrasound schreef:
Inmiddels is mij de volgorde van de attachments ook duidelijk :(
:D :D

Mooie boxje's indd..
Wat is de reden eigenlijk voor de "badkamer galm tegeltjes" erin?
ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

Bericht door ultrasound »

Wat is de reden eigenlijk voor de "badkamer galm tegeltjes" erin?
Nou, badkamer galm klinkt gewoon lekker :D

Maar eigelijk wilde ik natuurlijk de zij wandjes zo dood mogelijk maken, zodat de wandjes, gemaakt van overgebleven werkblad, zo min mogelijk mee resoneren. Het moet geen gitaar klankkast worden.
Zodra het schilderen, lakken en filterinbouw is afgerond gaat er op de andere wanden ook wat ondertapijt en pritex in.
groeten Martin

Hoe krijg ik hier boven : Maurice01 schreef: :oops:
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Mooi afgewerkt :) Maar waarvoor heb je dat freesplankje gemaakt? Voor de cirkels...?

Als je rechtsboven iemands bericht op de Quote knop drukt, dan komt er "Auteur schreef" boven te staan. (als het goed is :P)
ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

Bericht door ultrasound »

Huge_Cohones schreef:
Mooi afgewerkt :) Maar waarvoor heb je dat freesplankje gemaakt? Voor de cirkels...?

Als je rechtsboven iemands bericht op de Quote knop drukt, dan komt er "Auteur schreef" boven te staan. (als het goed is :P)
Inderdaad, het moet eigenlijk cirkelgeleider heten, geinspireerd door andere zelfbouw modellen op dit forum.

bedankt voor de tip voor de quote, :D
Bijlagen
DSC01425a.jpg
DSC01424a.jpg
ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

Bericht door ultrasound »

Geheimtip: luidspreker filter met LCRR 8)

Inmiddels heb ik de filters gebouwd. Ik heb gebruik gemaakt van Clarity condensators in combinatie met een Jantzen voor de tweeter. De 6,8 micro condensator is samengesteld uit 2 X 3,3 Clarity PX en 0,22 Jantzen Silver Z Cap parallel. De condensator voor de Midwoofer notch is een Clarity SA.
Voor de diverse verkrijgbare condensators en test verwijs ik naar de volgende aan te bevelen link
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

De Tweeter condensator heb ik dan nog overbrugd met een Vishay bypass condensator.
De onderbouwing hiervoor is terug te vinden op de volgende link
http://www.audiocircle.com/circles/inde ... .msg382529

Tja, Pseudo inductie in een grote condensator waarde. Heeft iemand dit wel eens gemeten? Daar ik gebruik maak van 3 kleinere waarden parallel zal het wel loslopen; Maar goed, de Vishays zijn nog wel te betalen :)

Midwoofer filter heeft een luchtspoel.
Componenten op papier gelegd en de boorafstand voor de bedrading afgetekend. Vervolgens neem je een stukje MDF of in mijn geval badkamer plafond ( voor de badkamer sound 8)) , de tekening opgelegd en met een passerpunt de boorpositie markeren. Gaatjes boren, componenten er in en solderen maar op de onderkant.
Voor de positionering van de luchtspoelen t.o.v. elkaar verwijs ik naar de volgende aan te bevelen link:
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm

De grote spoel is vast geschroefd met een messing schroefje om verstoring van het induktie veld te voorkomen.
Echter, de MOX weerstanden blijken, hoe kan het ook anders intern van ijzer te zijn ( een magneet wordt aangetrokken). Probleempje?

LCRR aangebracht, zie foto, en klaar is het filter :D
Inkooptip: LCRR is voor een aantrekkelijke prijs verkrijgbaar bij de Luidsprekercomponenten In Duitsland Leverancier. (lidl)
LCRR zin of onzin? Nou, op de volgende link staat Piero van Sonus Faber een pot dakteer in het filter te gieten.
http://www.hifi-notes.com/sonusfaberama ... age-nl.htm

De volgende stap is het filter inbouwen,dempings materiaal aanbrengen, luidsprekers monteren en proef luisteren.
Wordt Vervolgd.
Bijlagen
Luidspreker filter met LCRR
Luidspreker filter met LCRR
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Hoi Martin,

Dat kastje ziet er mooi uit!

Ik zou nog even wachten met het ingieten van je filter, als je dat al zou moeten doen. Eerst eens luisteren of mijn voorgestelde filter een beetje klinkt! Er zit n.l. nog een foutje in het filter. Toen ik het filter voor je simuleerde, heb ik een verkeer de aanname gedaan. De NEO3 die jij gebruikt is 2dB efficiënter dan de Neo3 PDR die ik gesimuleerd heb. Als je het hoog wat te fel vind klinken kun je de onderstaande L-Pad wijziging doorvoeren, zodat het hoog 2dB extra gedempt wordt.

Succes ermee!

Groeten, Geert
Bijlagen
correctie Katoneo filter.jpg
ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

Bericht door ultrasound »

Nog bedankt iedereen voor de lovende woorden voor de kastjes.
Ik moet zeggen dat alle nadelen wat ik hier op dit forum gelezen heb over werken met hardhout wel waar is. Moeilijk te bewerken, versplintering, verbrande stukken met freezen. Maar goed, dit traject zijn we gepasseerd.

Bedankt GeertM2 voor de correctie op het filter, ik ben heel benieuwd hoe het gaat klinken.

Groeten Martin.
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Bericht door Nijn »

ultrasound schreef:
Nou, op de volgende link staat Piero van Sonus Faber een pot dakteer in het filter te gieten.
http://www.hifi-notes.com/sonusfaberama ... age-nl.htm
Volgens mij is er ook een versterkerfabrikant die dat doet, en misschien wel onder het motto: als ze niet kunnen zie wat erin zit kunnen ze het ook niet namaken. Of: zo ziet niemand die goedkope bipolaire elco's in het filter ;-)

Moet wel even gezegd dat ik jouw bouwprojectje er mooi uit vind zien, mijn complimenten!

Groetjes,
Martin
ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

Bericht door ultrasound »

Nijn schreef:
ultrasound schreef:
Nou, op de volgende link staat Piero van Sonus Faber een pot dakteer in het filter te gieten.
http://www.hifi-notes.com/sonusfaberama ... age-nl.htm
Volgens mij is er ook een versterkerfabrikant die dat doet, en misschien wel onder het motto: als ze niet kunnen zie wat erin zit kunnen ze het ook niet namaken. Of: zo ziet niemand die goedkope bipolaire elco's in het filter ;-)

Moet wel even gezegd dat ik jouw bouwprojectje er mooi uit vind zien, mijn complimenten!

Groetjes,
Martin
Ja, ik denk ook dat de motivatie voor de pot teer van Piero tweeledig is, het weren van nieuwsgierige blikken en het onderdrukken van ongewenste resonaties.
Er wordt tegenwoordig in de audio industrie van alles gebruikt om resonanties in behuizingen te onderdrukken: bitumen, zand, beton, steen en badkamertegels :wink: .
Vooralsnog sla ik de stap met de pot teer nog even over want ik denk dat de highend LCRR oplossing afdoende is voor het Tonsil basgeweld in de KaToNeo :wink: .

groeten Martin
ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

Bericht door ultrasound »

One day stand.

Omdat ik het testen van de KaToNeo niet aan de muur als surround speaker wil doen, heb ik besloten om van wat rest hout twee speaker stands te maken.
Vandaag is er een klaargekomen, dus vandaar de naam one day stand :wink:
Omdat de basrefelex poort aan de onderzijde zit heb ik iets moeten maken waarmee de poort vrij zit. Normaal zal de KaToNeo dus aan de muur gaan hangen.
Alhier het resultaat:
Bijlagen
one day stand
one day stand
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

waarom niet testen zoals ze ook gebruikt gaan worden?
ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

Bericht door ultrasound »

Henkjan schreef:
waarom niet testen zoals ze ook gebruikt gaan worden?
Om de balans van midwoofer en tweeter goed te kunnen beoordelen, prefereer ik dat toch in stereo gebruik te doen. Surrounds in combinatie met front, center en sub geeft een overvloed aan geluidsindrukken tegelijkertijd. Ook zijn de zijkanten van de kastjes nog steeds niet verlijmt met het midden om eventueel achteraf nog wat aan de weerstandsverhouding voor de tweeter te gaan doen, dus gaat het test luisteren gebeuren met de lijmklemmen erop.
Vaak zijn de surround kanalen in de eindmix het ondergeschoven kindje, met uitzondering van sommige SACD's waar daadwerkelijk muziek ipv ambience informatie is gemixed.
Verder heeft een magnetostaat of bandjestweeter voor mij iets magisch welke ik wat langer alleen wil kunnen beoordelen, en dan doel ik op impuls gedrag en afstraling. OK, de NEO 3 is misschien niet de top wat verkrijgbaar is maar toch zeker niet slecht voor het geld, als ik mag geloven wat er in diverse bladen en websites beschreven staat, zoals deze link:
http://www.zaphaudio.com/nondomes/
ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

Bericht door ultrasound »

Geheimtip nummer 2: BRBR 8)

Ik heb de eerste kast kunnen bedraden, demping aangebracht en de speakers ingebouwd. Iets te diep gefreesd helaas, maar gelukkkig is dat weer op te vullen met "raamzet tape".
Ik heb gebruik gemaakt van de alom bekende BRBR techniek 8) .
Dit is een combinatie van bassreflex poort en backwave reduction in een en de zelfde constructie: pritex om de bassreflex poort, BRBR dus.
Mijn soldeer was helaas op om ook de tweede nog te kunnen afronden.
Volgende keer meer.
Bijlagen
Jaja, ik weet dat ik rond de speakers nog moet bijtippen met zwart.
Jaja, ik weet dat ik rond de speakers nog moet bijtippen met zwart.
Als dat niet goed komt dan weet ik het niet meer....
Als dat niet goed komt dan weet ik het niet meer....
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Mooi werk!
Heb je al geluisterd?
Hoe klinkt het?
Heb je het filter nog aangepast?

Als je de pocket waar de unit in ligt ook zwart maakt valt de kier tussen de unit en de kast minder op.

Groeten, Geert
ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

Bericht door ultrasound »

Bedankt Geert,

Ja ik heb er inmiddels ook een aangesloten. Ik vond hem eigenlijk heel relaxed klinken.
Alvorens ik een uitgebreide luisterimpressie ga schrijven wil ik toch ook nummer 2 afgebouwd hebben, dus nog even geduld.
Van de eerste was ook de pocket door de verflagen te klein geworden.
Die heb ik dus met een ronde rasp op een boormachine weer moeten uit raspen, vandaar dat de witte grondverf in de randen te zien is.
Wanneer ik de kastjes ga aflakken, dan maak ik natuurlijk de pockets weer zwart.
Volgend weekend meer.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

ultrasound schreef:
Van de eerste was ook de pocket door de verflagen te klein geworden.
Die heb ik dus met een ronde rasp op een boormachine weer moeten uit raspen, vandaar dat de witte grondverf in de randen te zien is.
Haha, die toestanden komen mij bekend voor! Heb ik ook wel eens gehad. Perfect gat gefreesd. Laagje verf erover en rara, hij past niet meee! :evil: :roll:
Al doende leert men zullen we maar zeggen! :)
ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

Bericht door ultrasound »

Luister ervaring

Inmiddels zijn alle twee de kistjes speelklaar. De zijkanten worden bij elkaar gehouden door lijmklemmen om makkelijk wijzigingen te doen.
Als referentie heb ik Driade D91 MkII luidsprekers. Deze zijn uitgerust met een Eton 17 cm midwoofer en een incognito tweeter, er staat nl. niets op, wie het weet mag het zeggen.
Ik vond de KaToNeo wat terughoudend in het hoog t.o.v. de Driade en heb de Neo3 wat minder gedempt.
Bij test tonen kreeg ik te maken met lekkende tweeter faceplates; na alles weer goed aangedraaid te hebben was dit verdwenen.
Verder heb ik de BR poort veranderd naar diameter 3 cm, lengte 10 cm, trompet uitstroom. Desondanks is er toch wat windgeruis waarneembaar bij de test tonen van 40 en 50 Hz.
Bij die verandering heb ik met een MDF cirkel, het gat aan de onderkant gedicht en vervolgens weer uitgeboord om de 3 cm passend te maken.
Bij het beluisteren van de dichte kast viel mij wel een heel nauwkeurig laag op, niet diep maar de bassdrum geeft "pok" ipv. "bwok"met BR poort.
Vervolgens ben ik gaan bereken wat met een GHP opzet, de grote van de condensator zou moeten zijn, uitkomst 364 mikroFarad. Daar dit voor de midwoofer geplaatst moet worden, moet de kwaliteit wel redelijk zijn, kostenplaatje € 25,- per kistje. De ontwikkel opzet was het bouwen met zoveel mogelijk voorhanden liggende materialen, kortom ik denk dat ik het hou op de trompet BR poort.
Nou, hoe klinkt het dan?
Om met het hoog te beginnen, zeer detailrijk met hele goede plaatsing in breedte en diepte. De ambience wordt zeer goed weergegeven, stemmen klinken detailrijk, mn. live concerten en applaus klinken zeer goed, gewoon lekker.
Over het laag hebben we het eigenlijk al gehad, de allerlaagste octaaf zit er niet in, dat hoeft ook niet want in negen van de tien gevallen zullen de KaToneo's bijgestaan worden door zelfbouw subwoofers ( welke ik misschien nog wel ga ombouwen volgens GHP principe).
Het midden wordt eveneens duidelijk weergegeven, houten percussie,maar ook koper blaasinstrumenten klinken gewoon lekker.
Resumerend, ik ben dik tevreden met de Neo3 tweeter, OK, de Tonsil was gewoon goedkoop maar doet het zeker niet slecht.
Wat gaat er volgen? De zijkanten worden erop gelijmt en alles wordt in de botenlak gezet en opgepolijst. Het drogen van de botenlak kan weken duren, dus het kan even stil worden maar,
wordt vervolgd
Bijlagen
L-Pad.png
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Mooi dat je tevreden bent met de sound!
Wat ik heb gedaan is de Neo3 in een afgesloten kamertje gezet. Het plastic cupje aan de achterkant is niet zo stijf als een MDF plankje en dan heb je zeker geen problemen met lekken.
ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

Bericht door ultrasound »

GeertM2 schreef:
Mooi dat je tevreden bent met de sound!
Wat ik heb gedaan is de Neo3 in een afgesloten kamertje gezet. Het plastic cupje aan de achterkant is niet zo stijf als een MDF plankje en dan heb je zeker geen problemen met lekken.
Ja, dat plankje zit er bij mij ook, alleen had ik tot op heden het gaatje waar de kabel doorheen gaat nog niet afgedicht. Door zo'n gaatje wordt dan toch een hoop lucht geperst.
ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

Bericht door ultrasound »

trompet 45

Ik vond de trompet 30 toch wat teveel windgeruis produceren, en heb besloten om hem te vervangen door een trompet 45.
De afstemming is wat anders, het windgeruis wat minder.
Ik heb hiervoor een mdf cirkel uitgezaagd, in de oude opening gestopt, de trompet 2 mm uitgefreesd, en weer een nieuwe cirkel geboord.
Zie bijgaande foto's
Bijlagen
Verzwaard met wat literatuur.
Verzwaard met wat literatuur.
Trompet 45
Trompet 45
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Mooie speakers, evenals het verslag, my compliments!
Ook het boek, op de laatste foto, komt me erg bekend voor :wink: .
Veel luisterplezier!

marcus
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Dat ziet er zeer fraai uit!
Hij lijkt vele malen duurder dan die is!
Gesloten