Bouw hoofdtelefoonversterker( als Bravo/Indeed/Miridiy )

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Bouw hoofdtelefoonversterker( als Bravo/Indeed/Miridiy )

Bericht door koifarm »

Beste lezers, na het lezen van de volgende links:

http://rockgrotto.proboards.com/index.c ... 948&page=1

http://rockgrotto.proboards.com/index.c ... 297&page=1

http://www.head-fi.org/forum/thread/444 ... ube-amps/0

Kreeg ik zin in het bouwen van een hoofdtelefoonversterker. Op Ebay worden deze versterkers genoeg aangeboden. Maar als je de threads goed doorleest valt er veel aan te verbeteren.

Zoals:

- Betere Kanaalscheiding
- Hogere frequentie doorlaat
- Minder ruis/storing
- Minder vervorming

Maar ondanks de bovenstaande beperkingen moet het een zeer aangename versterker zijn.
Gelukkig zijn een voldoende mods beschreven om de beperkingen op te heffen en het karakteristieke geluid te bewaren. Ik ga het type bouwen met de ECC802( 12au7) buis en een aparte conventionele voeding, alles dual mono opgebouwd. Schema volgt.

Afbeelding

Ronny
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouw hoofdtelefoonversterker( als Bravo/Indeed/Miridiy )

Bericht door BertDB »

ik heb ook al eens naar die dingetjes zitten kijken, maar vond de prijs niet echt aantrekkelijk..
Ben benieuwd wat je bevindingen zullen zijn voor en na de modificaties. :D
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Bouw hoofdtelefoonversterker( als Bravo/Indeed/Miridiy )

Bericht door Treb »

Die Bravo had ik al eens gezien. Vind ik erg leuk om te zien, wellicht wel wat kwetsbaar gezien de open behuizing. Jammer dat het geen bouwpakketje is.

Recent een Mini³ van AMB Labs gemaakt. Heel erg leuk koptelefoon versterkertje.
Afbeelding
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Bouw hoofdtelefoonversterker( als Bravo/Indeed/Miridiy )

Bericht door koifarm »

xbake en treb,

Het is de bedoeling dat ik alles zelfbouw in een behuizing. Dus ik bouw meteen een versie inclusief de meest aanbevolen mods. Ik ben momenteel bezig met het schema en daarna de onderdelen bestelen. De prijs zal tussen de € 50,- en € 75,- liggen.

Ronny
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Bouw hoofdtelefoonversterker( als Bravo/Indeed/Miridiy )

Bericht door Treb »

Ik heb inmiddels ook gelezen dat er wel een en ander verbeterd kan worden aan die Bravo.

Ik ben benieuwd naar jouw vorderingen!
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Bouw hoofdtelefoonversterker( als Bravo/Indeed/Miridiy )

Bericht door koifarm »

Hier het schema dat ik ga bouwen.

Afbeelding
bromfietser
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 20:16
Locatie: Leuven

Re: Bouw hoofdtelefoonversterker( als Bravo/Indeed/Miridiy )

Bericht door bromfietser »

Welke koptelefoons en bronnen zullen gebruikt worden met dit versterkertje?
Ik heb niet alle topics gelezen in de links in de openingspost, maar er werd soms een teveel aan versterking gemeld. Indien nodig kan er nog terugkoppeling geplaatst worden voor minder versterking én minder vervorming/ruis/brom. Terugkoppeling kan eenvoudig met een weerstand en condensator in serie; geplaatst tussen anode en stuurrooster.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Bouw hoofdtelefoonversterker( als Bravo/Indeed/Miridiy )

Bericht door koifarm »

Bromfietser,

er kan bijna elke hoofdtelefoon op van 8 tot 450 Ohm. De versterking is maximaal 6,5 X en als ingang wordt een lijnuitgang gebruikt. Het gebruik van tegenkoppeling laat ik liever eerst weg. Het schema met de ecc82 is al het ontwerp met de minste versterking.

Ronny
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Bouw hoofdtelefoonversterker( als Bravo/Indeed/Miridiy )

Bericht door AatV »

Gaat zo niet werken, de BC 556 zit omgekeerd.

groeten,
AatV
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Bouw hoofdtelefoonversterker( als Bravo/Indeed/Miridiy )

Bericht door koifarm »

Scherp opgemerkt Aatv. :)

Ik heb het aangepast. :oops:

Ronny
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Bouw hoofdtelefoonversterker( als Bravo/Indeed/Miridiy )

Bericht door Bart0l0meus »

Interessant project!
Ik heb alleen een paar vraagjes.
Waarom wordt de heater van de buis gevoed door een stroombron? (sorry als het een stomme vraag is maar ik ben niet heel erg thuis in de buizen!)
Ik zie best veel dingen die beter kunnen zoals de 7824, de stroombron, bc557 etc.
Is dit een prototype of wil je niet meer geld en/of tijd steken in dit project?
Is er ook een schema te vinden voor de ecc83?
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Bouw hoofdtelefoonversterker( als Bravo/Indeed/Miridiy )

Bericht door koifarm »

Door de stroom van de class A instelling van de FET ook te gebruiken voor de gloeispanning van de buis, ontlast je de LM317a en wordt het stroomverbruik van de totale schakeling met de helft verminderd. Verder zorgt dit ook voor het karakteristieke geluid van deze versterker.

Het gaat hier al om een verbeterd schema, het is voor mij belangrijk om eerst te luisteren naar dit ontwerp omdat ik hem gekozen heb om de beschrijvingen in de links van de eerste thread. Daarna kan ik nog wel verder modden.

Een ECC83 heeft een veel te hoge versterking en lijkt mij daardoor niet zo geshikt in deze toepassing.

Ronny
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Bouw hoofdtelefoonversterker( als Bravo/Indeed/Miridiy )

Bericht door Treb »

Al eens naar een "Starving Student" gekeken? Ik heb er laatst een gemaakt. Klinkt erg lekker!
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Bouw hoofdtelefoonversterker( als Bravo/Indeed/Miridiy )

Bericht door koifarm »

Treb, is het zelfde principe alleen is het hier besproken schema een doorontwikkeling van jouw voorgesteld ontwerp. In het bovenstaande schema wrordt voor de anodestroom van de buis en de class A instelling van de FET een Constant Current Source gebruikt. Verder ben ik maar 1 buis nodig.

Ronny
Plaats reactie