De IDUNN ++ (zijn klaar)
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Ik verwacht dat die plastic delen gaan mee trillen en daarmee wat middengebied opslokken. Met een waterval spectrum is het wellicht in kaart te brengen. Ik wil niet negatief doen maar mijn gevoel zegt dat je een langzamere uitdoving gaat zien in de gebieden waar het rendement afgenomen is... 
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Ik heb eens even nagemeten, de panelen van PVC zijn van rioolbuizen met een wanddikte van 5 mm.
Ik heb er eens tegen getikt en geslagen, het is zo dood als een pier
Ik heb bewust schroeven gebruikt die als het ware de panelen centreren maar ik zou er rubber onder kunnen doen.
Maar dan is het volgens mij juist eerder dat ze kunnen gaan vibreren, als je er twijfels over hebt kan ik wel meerdere schroeven gebruiken, het lijkt iel maar ze zitten als een huis
Ik heb er eens tegen getikt en geslagen, het is zo dood als een pier
Ik heb bewust schroeven gebruikt die als het ware de panelen centreren maar ik zou er rubber onder kunnen doen.
Maar dan is het volgens mij juist eerder dat ze kunnen gaan vibreren, als je er twijfels over hebt kan ik wel meerdere schroeven gebruiken, het lijkt iel maar ze zitten als een huis
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Hans, als je de binnendiameter van die pijp weet, dan kan ik natuurlijk altijd een partij ribbetjes voor je frezen op de cnc ter ondersteuning.
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Misschien een leuk idee, maar ik zit te luisteren naar de luidspreker maar dan gevuld met Angel Hair.
Het advies is 3 tot 10 gram, en ik heb de zak met 200 gram er nu in gedaan, dat is dan 8 gram per liter.
Dit is duidelijk anders, het midden is duidelijk meer aanwezig.
Ik moet nu voor de inwendige mens gaan zorgen, maar wel met het boxje erbij
Hij heeft duidelijk trek in meer vulling, achter de panelen zit nu niets meer.
Het advies is 3 tot 10 gram, en ik heb de zak met 200 gram er nu in gedaan, dat is dan 8 gram per liter.
Dit is duidelijk anders, het midden is duidelijk meer aanwezig.
Ik moet nu voor de inwendige mens gaan zorgen, maar wel met het boxje erbij
Hij heeft duidelijk trek in meer vulling, achter de panelen zit nu niets meer.
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Eigenlijk is het een heel goed ideehannesie schreef:Misschien een leuk idee, maar ik zit te luisteren naar de luidspreker maar dan gevuld met Angel Hair.
Het geeft meer stabiliteit en het effect van de parallelle wanden blijft.
Tevens is een mogelijk Helmholz effect dan niet meer aanwezig, en dus een duidelijk andere constructie.
Ik heb het even opgemeten met de schuifmaat, en inderdaad als de buitenmaat 160 mm is en een wanddikte van 5 mm dan is de binnenmaat 150 mm diameter.
Ik zat net te denken, 20 jaar geleden was ik ook al met PVC bezig
3 weg in een 190 mm met Audax HIF13H, Philips Dome, Audax dome type weet ik even niet uit mijn hoofd meer. zie foto.
Als iemand kan en wil meten,
ik ben echt wel bereid er 100 km voor te rijden, om zo helderheid te krijgen voor mijn hersenspinsels.
De leercurve van een 64 jarige om deze voor mij nieuwe technieken te doorgronden duurt denk ik te lang
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Vandaag weer eens een tijdje geluisterd.
Het ding gaat echt laag voor zo'n klein volume en zonder poort.
Het klinkt met het Angel Hair echt heel duidelijk anders van karakter.
Lijkt als of het beter gecontroleerd laag heeft, en ik voel geen trillingen aan het kastje.
Het ding gaat echt laag voor zo'n klein volume en zonder poort.
Het klinkt met het Angel Hair echt heel duidelijk anders van karakter.
Lijkt als of het beter gecontroleerd laag heeft, en ik voel geen trillingen aan het kastje.
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Ik ben ondertussen toch maar eens naar een definitief kast ontwerp aan het kijken.
Na het lezen van Wikipedia e.d. over staande golven lijkt het, dat als ik iets dergelijks wil bereiken als wat ik in mijn hoofd had, toch wel complexer. En dan ontbreekt mij de de kennis en vaardigheden om het zo precies te maken dat het aantoonbaar is.
Er zal best wel iets te constateren zijn bij metingen, maar dat gaat te lang duren voor mijn zus haar oren
Vandaag dan maar eens met WinISD aan het stoeien, maar de passieve radiator krijg ik er maar niet in door te weinig gegevens, naar ik aan neem.
Die passieve radiator moet naar ik weet het zelfde effect hebben als een basreflexpoort maar hoe zie je dat dan in kun je dat ook in WinIsd invoeren.
Misschien dat iemand anders dat weet??
Ik heb even een screendump van Winisd en het voorlopig ontwerp.
Ik heb 2 monitoren naast elkaar, links liggend en rechts staand, vandaar het effect
Na het lezen van Wikipedia e.d. over staande golven lijkt het, dat als ik iets dergelijks wil bereiken als wat ik in mijn hoofd had, toch wel complexer. En dan ontbreekt mij de de kennis en vaardigheden om het zo precies te maken dat het aantoonbaar is.
Er zal best wel iets te constateren zijn bij metingen, maar dat gaat te lang duren voor mijn zus haar oren
Vandaag dan maar eens met WinISD aan het stoeien, maar de passieve radiator krijg ik er maar niet in door te weinig gegevens, naar ik aan neem.
Die passieve radiator moet naar ik weet het zelfde effect hebben als een basreflexpoort maar hoe zie je dat dan in kun je dat ook in WinIsd invoeren.
Misschien dat iemand anders dat weet??
Ik heb even een screendump van Winisd en het voorlopig ontwerp.
Ik heb 2 monitoren naast elkaar, links liggend en rechts staand, vandaar het effect
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Om staande golven en andere grappen te voorkomen, en dan toch een staander moet dan wel een voetje van aluminium of iets dergelijks onder.
Dat in het totaal is natuurlijk moeilijker te maken.
En een elegantere vorm.
Maar wel een leuke vorm naar mijn idee.
Maar hoe bereken je nu het volume??
Dat in het totaal is natuurlijk moeilijker te maken.
En een elegantere vorm.
Maar wel een leuke vorm naar mijn idee.
Maar hoe bereken je nu het volume??
- autotuning_sem
- Berichten: 139
- Lid geworden op: di 23 jun 2009, 13:53
- Locatie: Doesburg
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
naar mijn idee is het een vierkant, met bovenop een driehoe, en onderop een driehoek.
Dan kun je elke inhoud toch afzonderlijk berekenen en dan optellen?
Dan kun je elke inhoud toch afzonderlijk berekenen en dan optellen?
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Je hebt gelijk, ik was daar zelf al even achter gekomen, maar als je aan het schetsen/tekenen bent, denk je wel eens, hoe ik dat dan weer. 
Het tekenen met SketchUp is wel even wennen, en dan denk je de vorm "even" te maken.
Dat is dan niet altijd het geval
Het tekenen met SketchUp is wel even wennen, en dan denk je de vorm "even" te maken.
Dat is dan niet altijd het geval
- autotuning_sem
- Berichten: 139
- Lid geworden op: di 23 jun 2009, 13:53
- Locatie: Doesburg
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Ik wil meer deze kant op
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 10 mei 2010, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
die laatste ziet er heel sjiek uit!
vooral met een doorlopende metalen steun bijvoorbeeld!
(of zwarte steun van mdf die je laat doorlopen in een zilverkleurig front!
vooral met een doorlopende metalen steun bijvoorbeeld!
(of zwarte steun van mdf die je laat doorlopen in een zilverkleurig front!
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Dat kan natuurlijk ook van natuursteen, maakt hem gelijk wat steviger(=Zwaarder)bartsegers schreef:die laatste ziet er heel sjiek uit!
vooral met een doorlopende metalen steun bijvoorbeeld!
(of zwarte steun van mdf die je laat doorlopen in een zilverkleurig front!
En dan er een plaat steen onder natuurlijk.
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Ik heb de tekening naar mijn zus gestuurd, die vind het wel prachtig.
Alleen de voet moet denk ik metaal worden, dan kan een broer dat wel vervaardigen.
Met natuursteen is dat wat moeilijker te realiseren.
Nu moet ik dus de voet tekenen en onder de box schuiven, zal wel weer even tijd kosten.
Maar daar hebben we genoeg van, althans dat lijkt af en toe zo.
Blijft de vraag hoe kun je in WinIsd een passieve woofer invoeren?
Wie heeft hier ervaring mee?
Bij de actieve unit en dan spec's opgeven?, maar dan welke.
Alleen de voet moet denk ik metaal worden, dan kan een broer dat wel vervaardigen.
Met natuursteen is dat wat moeilijker te realiseren.
Nu moet ik dus de voet tekenen en onder de box schuiven, zal wel weer even tijd kosten.
Maar daar hebben we genoeg van, althans dat lijkt af en toe zo.
Blijft de vraag hoe kun je in WinIsd een passieve woofer invoeren?
Wie heeft hier ervaring mee?
Bij de actieve unit en dan spec's opgeven?, maar dan welke.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Een PR?
Die staat toch gewon onder het lijstje, gesloten box, BR etc....?
Die staat toch gewon onder het lijstje, gesloten box, BR etc....?
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Ik heb nu WinIsd 0.44 beta en die geeft Closed, Vented, 4th order bandpass, 6th oerder bandpass. en dan houd het op.
Ik heb hem nog niet kunnen ontdekken

Ik heb hem nog niet kunnen ontdekken
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Je moet ook de 0.50a7 alpha versie hebben
Die beta zit vol met fouten.
Die beta zit vol met fouten.
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Dat heet dan WinIsd Pro, maar ik heb hem nu 1 keer opgestart en hij al niet meer afsluiten
vol met Fouten??
????
Ik draai hier Win7 64
Ik draai hier Win7 64
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Klinkt bekend, misschien vind je hier de oplossing: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=8199hannesie schreef:Dat heet dan WinIsd Pro, maar ik heb hem nu 1 keer opgestart en hij al niet meer afsluitenvol met Fouten??
![]()
????
Ik draai hier Win7 64
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
OK, dat probleem is getackeld.
Blij toe, kan ik weer verder om te stoeien met WinIsd Pro.
Ik vind het wel grappig, doet me weer denken aan Boxcalc onder Dos
Vroeguh, weet je wel
Mijn vrouw vraagt zich wel eens af wat ik toch achter de PC doe de laatste tijd.
Dit is, vind ik nu, het leuke van dit forum
Blij toe, kan ik weer verder om te stoeien met WinIsd Pro.
Ik vind het wel grappig, doet me weer denken aan Boxcalc onder Dos
Vroeguh, weet je wel
Mijn vrouw vraagt zich wel eens af wat ik toch achter de PC doe de laatste tijd.
Dit is, vind ik nu, het leuke van dit forum
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Zit ik me daar toch mijn best te doen, en dan gaat het niet.
Ik voer de gegevens in met behulp van de help file en de afkortingen lijst van het forum.
Ik doe dan blijkbaar iets toch niet goed. Het blijft kreunen met dit onderdeel lijkt het wel.
Ik probeer de gegevens van de datasheet van de SeasU18RNX/P er in te zetten, hij staat nog niet in de database
, en dan denk ik wat een suffe boel hij begrijpt mij niet, maar het zal zijn, IK begrijp het niet.
Kan ik ergens de gegevens op een andere plek vinden??
Of zien jullie waar ik het fout doe??
Ik voer de gegevens in met behulp van de help file en de afkortingen lijst van het forum.
Ik doe dan blijkbaar iets toch niet goed. Het blijft kreunen met dit onderdeel lijkt het wel.
Ik probeer de gegevens van de datasheet van de SeasU18RNX/P er in te zetten, hij staat nog niet in de database
Kan ik ergens de gegevens op een andere plek vinden??
Of zien jullie waar ik het fout doe??
- Bijlagen
-
- h1571-08_u18rnx_p_datasheet.pdf
- (92.89 KiB) 45 keer gedownload
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Ik ga hier eens sticky van maken......
Voer in met deze volgorde:
Qes, Qms, Fs, Vas, Znom, Re, Sd (of BL), Pe, Xmax
Dat gaat altijd goed. Le kun je weglaten omdat winISD daar een beetje raar mee doet.
Je kunt trouwens kiezen of je Sd of BL invoert.
Ik kies altijd voor Sd aangezien dat een vaste maat is (luidsprekers verschillen niet ineens significant in grootte).
Bl kan wel verschillen per luidspreker.
Je Re kan trouwens niet de waarde van Znom hebben.
Voer in met deze volgorde:
Qes, Qms, Fs, Vas, Znom, Re, Sd (of BL), Pe, Xmax
Dat gaat altijd goed. Le kun je weglaten omdat winISD daar een beetje raar mee doet.
Je kunt trouwens kiezen of je Sd of BL invoert.
Ik kies altijd voor Sd aangezien dat een vaste maat is (luidsprekers verschillen niet ineens significant in grootte).
Bl kan wel verschillen per luidspreker.
Je Re kan trouwens niet de waarde van Znom hebben.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
ik snap niet dat als het blijkbaar zo brak geprogrammeerd is, dat het dan toch zoveel gebruikt wordt....b_force schreef:... Le kun je weglaten omdat winISD daar een beetje raar mee doet..
@Hans: jij bent niet bang voor DOS toch? Download dan ff AudioCAD van http://www.audiocad.de dan heb je iets dat t wel doet
