De IDUNN ++ (zijn klaar)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!

Bericht door wouter »

Ik verwacht dat die plastic delen gaan mee trillen en daarmee wat middengebied opslokken. Met een waterval spectrum is het wellicht in kaart te brengen. Ik wil niet negatief doen maar mijn gevoel zegt dat je een langzamere uitdoving gaat zien in de gebieden waar het rendement afgenomen is... :roll:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!

Bericht door hannesie »

Ik heb eens even nagemeten, de panelen van PVC zijn van rioolbuizen met een wanddikte van 5 mm.

Ik heb er eens tegen getikt en geslagen, het is zo dood als een pier :wink:

Ik heb bewust schroeven gebruikt die als het ware de panelen centreren maar ik zou er rubber onder kunnen doen.
Maar dan is het volgens mij juist eerder dat ze kunnen gaan vibreren, als je er twijfels over hebt kan ik wel meerdere schroeven gebruiken, het lijkt iel maar ze zitten als een huis :|
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!

Bericht door Arno »

Hans, als je de binnendiameter van die pijp weet, dan kan ik natuurlijk altijd een partij ribbetjes voor je frezen op de cnc ter ondersteuning.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!

Bericht door Arno »

Zo dus:
Bijlagen
ribbetje.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!

Bericht door hannesie »

Misschien een leuk idee, maar ik zit te luisteren naar de luidspreker maar dan gevuld met Angel Hair.
Het advies is 3 tot 10 gram, en ik heb de zak met 200 gram er nu in gedaan, dat is dan 8 gram per liter.

Dit is duidelijk anders, het midden is duidelijk meer aanwezig.

Ik moet nu voor de inwendige mens gaan zorgen, maar wel met het boxje erbij :mrgreen:

Hij heeft duidelijk trek in meer vulling, achter de panelen zit nu niets meer.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!

Bericht door hannesie »

hannesie schreef:
Misschien een leuk idee, maar ik zit te luisteren naar de luidspreker maar dan gevuld met Angel Hair.
Eigenlijk is het een heel goed idee :mrgreen:

Het geeft meer stabiliteit en het effect van de parallelle wanden blijft.
Tevens is een mogelijk Helmholz effect dan niet meer aanwezig, en dus een duidelijk andere constructie.

Ik heb het even opgemeten met de schuifmaat, en inderdaad als de buitenmaat 160 mm is en een wanddikte van 5 mm dan is de binnenmaat 150 mm diameter.

Ik zat net te denken, 20 jaar geleden was ik ook al met PVC bezig :oops: .
3 weg in een 190 mm met Audax HIF13H, Philips Dome, Audax dome type weet ik even niet uit mijn hoofd meer. zie foto.

Als iemand kan en wil meten,
ik ben echt wel bereid er 100 km voor te rijden, om zo helderheid te krijgen voor mijn hersenspinsels.
De leercurve van een 64 jarige om deze voor mij nieuwe technieken te doorgronden duurt denk ik te lang :mrgreen:
Bijlagen
pvc.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Vandaag weer eens een tijdje geluisterd.

Het ding gaat echt laag voor zo'n klein volume en zonder poort.

Het klinkt met het Angel Hair echt heel duidelijk anders van karakter.

Lijkt als of het beter gecontroleerd laag heeft, en ik voel geen trillingen aan het kastje.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik ben ondertussen toch maar eens naar een definitief kast ontwerp aan het kijken.

Na het lezen van Wikipedia e.d. over staande golven lijkt het, dat als ik iets dergelijks wil bereiken als wat ik in mijn hoofd had, toch wel complexer. En dan ontbreekt mij de de kennis en vaardigheden om het zo precies te maken dat het aantoonbaar is.
Er zal best wel iets te constateren zijn bij metingen, maar dat gaat te lang duren voor mijn zus haar oren O:)
Vandaag dan maar eens met WinISD aan het stoeien, maar de passieve radiator krijg ik er maar niet in door te weinig gegevens, naar ik aan neem.
Die passieve radiator moet naar ik weet het zelfde effect hebben als een basreflexpoort maar hoe zie je dat dan in kun je dat ook in WinIsd invoeren.
Misschien dat iemand anders dat weet??

Ik heb even een screendump van Winisd en het voorlopig ontwerp.

Ik heb 2 monitoren naast elkaar, links liggend en rechts staand, vandaar het effect
Bijlagen
idun++.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Om staande golven en andere grappen te voorkomen, en dan toch een staander moet dan wel een voetje van aluminium of iets dergelijks onder.
Dat in het totaal is natuurlijk moeilijker te maken.
En een elegantere vorm.

Maar wel een leuke vorm naar mijn idee.
Maar hoe bereken je nu het volume?? :)
Bijlagen
idunn-staan4.jpg
Gebruikersavatar
autotuning_sem
Berichten: 139
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 13:53
Locatie: Doesburg

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door autotuning_sem »

naar mijn idee is het een vierkant, met bovenop een driehoe, en onderop een driehoek.
Dan kun je elke inhoud toch afzonderlijk berekenen en dan optellen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Je hebt gelijk, ik was daar zelf al even achter gekomen, maar als je aan het schetsen/tekenen bent, denk je wel eens, hoe ik dat dan weer. :)

Het tekenen met SketchUp is wel even wennen, en dan denk je de vorm "even" te maken.
Dat is dan niet altijd het geval
Gebruikersavatar
autotuning_sem
Berichten: 139
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 13:53
Locatie: Doesburg

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door autotuning_sem »

klopt =D ziet er vaak moeilijker uit dan dat het is
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik wil meer deze kant op
Bijlagen
idunn-staan5.jpg
deze dus
deze dus
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 10 mei 2010, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door bartsegers »

die laatste ziet er heel sjiek uit!

vooral met een doorlopende metalen steun bijvoorbeeld!

(of zwarte steun van mdf die je laat doorlopen in een zilverkleurig front!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

bartsegers schreef:
die laatste ziet er heel sjiek uit!

vooral met een doorlopende metalen steun bijvoorbeeld!

(of zwarte steun van mdf die je laat doorlopen in een zilverkleurig front!
Dat kan natuurlijk ook van natuursteen, maakt hem gelijk wat steviger(=Zwaarder)

En dan er een plaat steen onder natuurlijk.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik heb de tekening naar mijn zus gestuurd, die vind het wel prachtig. :mrgreen:
Alleen de voet moet denk ik metaal worden, dan kan een broer dat wel vervaardigen.

Met natuursteen is dat wat moeilijker te realiseren.

Nu moet ik dus de voet tekenen en onder de box schuiven, zal wel weer even tijd kosten.
Maar daar hebben we genoeg van, althans dat lijkt af en toe zo.

Blijft de vraag hoe kun je in WinIsd een passieve woofer invoeren?
Wie heeft hier ervaring mee?

Bij de actieve unit en dan spec's opgeven?, maar dan welke.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Een PR?
Die staat toch gewon onder het lijstje, gesloten box, BR etc....?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik heb nu WinIsd 0.44 beta en die geeft Closed, Vented, 4th order bandpass, 6th oerder bandpass. en dan houd het op.
Ik heb hem nog niet kunnen ontdekken :x :cry:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Je moet ook de 0.50a7 alpha versie hebben
Die beta zit vol met fouten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Dat heet dan WinIsd Pro, maar ik heb hem nu 1 keer opgestart en hij al niet meer afsluiten :D vol met Fouten?? :mrgreen: :mrgreen: ????
Ik draai hier Win7 64
Bijlagen
access.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door SARK »

hannesie schreef:
Dat heet dan WinIsd Pro, maar ik heb hem nu 1 keer opgestart en hij al niet meer afsluiten :D vol met Fouten?? :mrgreen: :mrgreen: ????
Ik draai hier Win7 64
Klinkt bekend, misschien vind je hier de oplossing: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=8199
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

OK, dat probleem is getackeld.


Blij toe, kan ik weer verder om te stoeien met WinIsd Pro.

Ik vind het wel grappig, doet me weer denken aan Boxcalc onder Dos :mrgreen:

Vroeguh, weet je wel :)

Mijn vrouw vraagt zich wel eens af wat ik toch achter de PC doe de laatste tijd.

Dit is, vind ik nu, het leuke van dit forum :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Zit ik me daar toch mijn best te doen, en dan gaat het niet. :oops:

Ik voer de gegevens in met behulp van de help file en de afkortingen lijst van het forum.
Ik doe dan blijkbaar iets toch niet goed. Het blijft kreunen met dit onderdeel lijkt het wel.
Ik probeer de gegevens van de datasheet van de SeasU18RNX/P er in te zetten, hij staat nog niet in de database :mrgreen: , en dan denk ik wat een suffe boel hij begrijpt mij niet, maar het zal zijn, IK begrijp het niet.

Kan ik ergens de gegevens op een andere plek vinden??
Of zien jullie waar ik het fout doe??
Bijlagen
winisd.jpg
h1571-08_u18rnx_p_datasheet.pdf
(92.89 KiB) 45 keer gedownload
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Ik ga hier eens sticky van maken...... :(

Voer in met deze volgorde:


Qes, Qms, Fs, Vas, Znom, Re, Sd (of BL), Pe, Xmax
Dat gaat altijd goed. Le kun je weglaten omdat winISD daar een beetje raar mee doet.

Je kunt trouwens kiezen of je Sd of BL invoert.
Ik kies altijd voor Sd aangezien dat een vaste maat is (luidsprekers verschillen niet ineens significant in grootte).
Bl kan wel verschillen per luidspreker.

Je Re kan trouwens niet de waarde van Znom hebben.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
... Le kun je weglaten omdat winISD daar een beetje raar mee doet..
ik snap niet dat als het blijkbaar zo brak geprogrammeerd is, dat het dan toch zoveel gebruikt wordt....

@Hans: jij bent niet bang voor DOS toch? Download dan ff AudioCAD van http://www.audiocad.de dan heb je iets dat t wel doet :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”