Unbaffled Dipole

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door b_force »

Het frappante (en grappige) is dat je eigenlijk PRECIES hetzelfde doet bij andere wetenschappelijke metingen.
Het punt is dat je dan alleen niet (of nauwelijks) te maken hebt met menselijke voorkeuren.
Dat is en blijft namelijk het dubbelzinnige aan audio.

Wat dat betreft missen we een paar psychologen hier :lol: :lol:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door bertor »

Okee, back on topic....

Martijn, wat zijn je verdere plannen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door b_force »

Hij zat toch met die mid te pielen? :P
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Eens een meetopstelling voor de Seas L12 maken. Daar heb ik nog een paartje van liggen.
Ik heb de off-axis response van jouw speaker gezien en rond het crossover ziet dat er toch wat mooier uit.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door wouter »

RSQ8P schreef:

(leuke recente studie laat zien (horen) dat het gemis aan een grondtoon door een apart deel van onze hersenen wordt aangevuld; zal wel iets met primitieve hardwiring zijn gelet op de geluiden van naderend gevaar (leeuwen, tijgers en nijlpaarden)
Philips had in Japan speaker uitgebracht die laagsuggestie had door harmonische boventonen te produceren van de baslijn. Ik heb het ruim 10 jaar terug eens in de wetenschappelijke bijlage van de Volkskrant gelezen (haha die liep ik toen, ben nog niet zo oud :P ). Helaas heb ik nooit meer iets van het systeem kunnen achterhalen. Het was in Japan handig aangezien er geen gedreun hoorbaar is bij de buren, want in feite werden bassen niet eens weergegeven. Je hersenen deden het werk.

Ben nu wel benieuwd of je hersenen dan ook een irritante kamerakoestiek nabootsten als de kleine boxjes in een spaarzaam gemeubileerde flat stonden :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door bertor »

Martijn M schreef:
Eens een meetopstelling voor de Seas L12 maken. Daar heb ik nog een paartje van liggen.
Ik heb de off-axis response van jouw speaker gezien en rond het crossover ziet dat er toch wat mooier uit.
Eigenlijk valt het verschil wel mee, denk ik zo.
20100502 - SatL.png
en die van jou
Response 0 tot 90 12-04-10.jpg
In beide is een dipje off-axis op het crossoverpunt te zien. Bij mij is er op de luisterplek niks te zien. Zie jij er nog iets van terug op de luisterplek? Als dat zo is kun je misschien meer winnen met een goede akoestische uitlijning. Mogelijk dat je nu een dip of piek in het verticale afstraalgedrag aan het compenseren bent.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Op de luisterplek zie ik er niets van terug. In mijn optiek is jouw response in het mid nét iets mooier. Ik kijk nog wel even wat ik doe. Eerst maar 's de tweeter uitlijnen met de mid.
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Helmuth »

Martijn M schreef:
Na enkele jaren met veel plezier naar de te hebben geluisterd, is het tijd voor een 'eigen' dipool. Voor het laag maak ik gebruik van de
Visaton W 300 S8

Ik ben benieuwd naar wat jullie er van denken!
Ik denk dat de w300s geen goede TS-parameters heeft voor een dipool. Verkeerde keus voor een dipool.

Sorry voor de late reactie ik lees dit topic net pas.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Ronkel »

Helmuth schreef:
Martijn M schreef:
Na enkele jaren met veel plezier naar de te hebben geluisterd, is het tijd voor een 'eigen' dipool. Voor het laag maak ik gebruik van de
Visaton W 300 S8

Ik ben benieuwd naar wat jullie er van denken!
Ik denk dat de w300s geen goede TS-parameters heeft voor een dipool. Verkeerde keus voor een dipool.

Sorry voor de late reactie ik lees dit topic net pas.
Misschien moet je dan de hele topicstart even lezen. TS-parameters maken sowieso geen bal uit, dankzij DSP kan elke gewenste frequentierespons worden gerealiseerd :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door b_force »

Klopt, enkel Sd en xmax zou je van belang kunnen noemen (en misschien Fs).
Dat bedoelde ik trouwens ook in dat andere topic.
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Helmuth »

Ronkel schreef:
Helmuth schreef:
Martijn M schreef:
Na enkele jaren met veel plezier naar de te hebben geluisterd, is het tijd voor een 'eigen' dipool. Voor het laag maak ik gebruik van de
Visaton W 300 S8

Ik ben benieuwd naar wat jullie er van denken!
Ik denk dat de w300s geen goede TS-parameters heeft voor een dipool. Verkeerde keus voor een dipool.

Sorry voor de late reactie ik lees dit topic net pas.
Misschien moet je dan de hele topicstart even lezen. TS-parameters maken sowieso geen bal uit, dankzij DSP kan elke gewenste frequentierespons worden gerealiseerd :)
Ok ik had al een vermoeden dat het zo opgelost zou worden. Dan heb ik niks gezegd en is de w300 een mooie grote woofer met redelijk grote xmax.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Er zijn inderdaad woofers die meer geschikt zijn voor een dipool. De Q-factor van de Visaton is lager dan je zou wensen. Ik had ze echter op de plank liggen. Helmuth, heb je zelf ook dipolen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door b_force »

Mjah je zou er iets voor kunnen zeggen om een hogere Qt te nemen.
Dat scheelt je correctie -> versterker vermogen.
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Helmuth »

Martijn M schreef:
Er zijn inderdaad woofers die meer geschikt zijn voor een dipool. De Q-factor van de Visaton is lager dan je zou wensen. Ik had ze echter op de plank liggen. Helmuth, heb je zelf ook dipolen?
Nee ik heb geen dipool, maar ik heb al vele optie's bekeken en door gerekend het grappige is dat vele low budget woofers ideale TS parameters hebben voor een dipool.

Niet alleen een hoge Qts maar vooral een hoge Qes. En lage fs.

Misschien begin ik dit jaar nog een dipool project hoop ik.
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Helmuth »

Als je geld genoeg hebt en van mooie spullen en Visaton houd heb ik nog wel een goede tip.

De GF200 van visaton dan mag je slechts 1 spreekspoel van 4 Ohm aansluiten.

Afbeelding

Qtc 0,5 bij 34Hz . -3dB 36Hz ik ga uit van een Rs=0,5 passief filter

4Ohm. Dat is optie (1)

Gleichstromwiderstand Rdc (1) 2,9 Ohm
(2) 5,8 Ohm
(3) 1,4 Ohm
Mechanischer Q-Faktor Qms (1) 4,51
(2) 4,12
(3) 4,33
Elektrischer Q-Faktor Qes (1) 0,93
(2) 0,37
(3) 0,44
Gesamt-Q-Faktor Qts (1) 0,77
(2) 0,34
(3) 0,39
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door bertor »

Helmuth schreef:
Als je geld genoeg hebt en van mooie spullen en Visaton houd heb ik nog wel een goede tip.

De GF200 van visaton dan mag je slechts 1 spreekspoel van 4 Ohm aansluiten.

Afbeelding

Qtc 0,5 bij 34Hz . -3dB 36Hz ik ga uit van een Rs=0,5 passief filter

4Ohm. Dat is optie (1)

Gleichstromwiderstand Rdc (1) 2,9 Ohm
(2) 5,8 Ohm
(3) 1,4 Ohm
Mechanischer Q-Faktor Qms (1) 4,51
(2) 4,12
(3) 4,33
Elektrischer Q-Faktor Qes (1) 0,93
(2) 0,37
(3) 0,44
Gesamt-Q-Faktor Qts (1) 0,77
(2) 0,34
(3) 0,39
Ah, komt me bekend voor. Ronkel en Dioot gebruiken deze als mid/laag in hun actieve 2-weg dipool baffles. Voor het laag zou ik deze absoluut niet gebruiken, 2x12 inch is dan toch echt wel het minimum, of wil je deze voordragen als mid?
Laatst gewijzigd door bertor op ma 10 mei 2010, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door b_force »

sowieso zou ik voor dat geld wel wat anders nemen :mrgreen:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Ronkel »

b_force schreef:
sowieso zou ik voor dat geld wel wat anders nemen :mrgreen:
Nou ja, als basmid tussen max. 100 - 2 kHz is ie behoorlijk geschikt. Maar niet als woofer.
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Helmuth »

als sub bas is die ook prima alleen afhankelijk van de gewenste geluids druk gebruik je er een paar meer. Zoals ik al zei als je genoeg geld hebt.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door bertor »

Helmuth schreef:
als sub bas is die ook prima alleen afhankelijk van de gewenste geluids druk gebruik je er een paar meer. Zoals ik al zei als je genoeg geld hebt.
Ach ja, met ongelimiteerde budgetten is de sky natuurlijk de limit...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door b_force »

Bij mij het plafond
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door bertor »

b_force schreef:
Bij mij het plafond
Die van mij is 2.60 m, en die van jou?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door b_force »

bertor schreef:
b_force schreef:
Bij mij het plafond
Die van mij is 2.60 m, en die van jou?
2,6m ± 0,1 8)

(ik zoek eigenlijk een nerd brilletje)
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door bertor »

Helmuth schreef:
als sub bas is die ook prima alleen afhankelijk van de gewenste geluids druk gebruik je er een paar meer.
In een brede baffle en met hulp van roomgain haal je misschien wel 80 dB op 40 Hz op de luisterplek.

yeah.



Maar het punt is gewoon dat je voor hetzelfde geld iets met veel meer ballen hebt:
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=290-407

Eminence alpha 15A, een Qts van 1.26, ideaal dus voor de open baffle, ws geen correctie nodig. Xmax is een beetje klein met 3.8 mm, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het oppervlak van 856 cm2. 59 dollar, zeg 50 euro, dus voor 1 Visaton koop je 2 eminence 15" woofers. De volumeverplaatsing is 214 cm3 voor de visaton t.o.v. 651 cm3 voor de 2 eminence drivers, oftewel 10 dB extra geluidsdruk voor dezelfde prijs. Over een goeie deal gesproken :D
Laatst gewijzigd door bertor op ma 10 mei 2010, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door bertor »

b_force schreef:
bertor schreef:
b_force schreef:
Bij mij het plafond
Die van mij is 2.60 m, en die van jou?
2,6m ± 0,1 8)

(ik zoek eigenlijk een nerd brilletje)
+/- 10 cm ...?? Misschien moet je je rolmaat eens laten calibreren :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”