Het frappante (en grappige) is dat je eigenlijk PRECIES hetzelfde doet bij andere wetenschappelijke metingen.
Het punt is dat je dan alleen niet (of nauwelijks) te maken hebt met menselijke voorkeuren.
Dat is en blijft namelijk het dubbelzinnige aan audio.
Wat dat betreft missen we een paar psychologen hier
Eens een meetopstelling voor de Seas L12 maken. Daar heb ik nog een paartje van liggen.
Ik heb de off-axis response van jouw speaker gezien en rond het crossover ziet dat er toch wat mooier uit.
(leuke recente studie laat zien (horen) dat het gemis aan een grondtoon door een apart deel van onze hersenen wordt aangevuld; zal wel iets met primitieve hardwiring zijn gelet op de geluiden van naderend gevaar (leeuwen, tijgers en nijlpaarden)
Philips had in Japan speaker uitgebracht die laagsuggestie had door harmonische boventonen te produceren van de baslijn. Ik heb het ruim 10 jaar terug eens in de wetenschappelijke bijlage van de Volkskrant gelezen (haha die liep ik toen, ben nog niet zo oud ). Helaas heb ik nooit meer iets van het systeem kunnen achterhalen. Het was in Japan handig aangezien er geen gedreun hoorbaar is bij de buren, want in feite werden bassen niet eens weergegeven. Je hersenen deden het werk.
Ben nu wel benieuwd of je hersenen dan ook een irritante kamerakoestiek nabootsten als de kleine boxjes in een spaarzaam gemeubileerde flat stonden
Eens een meetopstelling voor de Seas L12 maken. Daar heb ik nog een paartje van liggen.
Ik heb de off-axis response van jouw speaker gezien en rond het crossover ziet dat er toch wat mooier uit.
Eigenlijk valt het verschil wel mee, denk ik zo.
en die van jou
In beide is een dipje off-axis op het crossoverpunt te zien. Bij mij is er op de luisterplek niks te zien. Zie jij er nog iets van terug op de luisterplek? Als dat zo is kun je misschien meer winnen met een goede akoestische uitlijning. Mogelijk dat je nu een dip of piek in het verticale afstraalgedrag aan het compenseren bent.
Op de luisterplek zie ik er niets van terug. In mijn optiek is jouw response in het mid nét iets mooier. Ik kijk nog wel even wat ik doe. Eerst maar 's de tweeter uitlijnen met de mid.
Na enkele jaren met veel plezier naar de te hebben geluisterd, is het tijd voor een 'eigen' dipool. Voor het laag maak ik gebruik van de
Visaton W 300 S8
Ik ben benieuwd naar wat jullie er van denken!
Ik denk dat de w300s geen goede TS-parameters heeft voor een dipool. Verkeerde keus voor een dipool.
Sorry voor de late reactie ik lees dit topic net pas.
Na enkele jaren met veel plezier naar de te hebben geluisterd, is het tijd voor een 'eigen' dipool. Voor het laag maak ik gebruik van de
Visaton W 300 S8
Ik ben benieuwd naar wat jullie er van denken!
Ik denk dat de w300s geen goede TS-parameters heeft voor een dipool. Verkeerde keus voor een dipool.
Sorry voor de late reactie ik lees dit topic net pas.
Misschien moet je dan de hele topicstart even lezen. TS-parameters maken sowieso geen bal uit, dankzij DSP kan elke gewenste frequentierespons worden gerealiseerd
Na enkele jaren met veel plezier naar de te hebben geluisterd, is het tijd voor een 'eigen' dipool. Voor het laag maak ik gebruik van de
Visaton W 300 S8
Ik ben benieuwd naar wat jullie er van denken!
Ik denk dat de w300s geen goede TS-parameters heeft voor een dipool. Verkeerde keus voor een dipool.
Sorry voor de late reactie ik lees dit topic net pas.
Misschien moet je dan de hele topicstart even lezen. TS-parameters maken sowieso geen bal uit, dankzij DSP kan elke gewenste frequentierespons worden gerealiseerd
Ok ik had al een vermoeden dat het zo opgelost zou worden. Dan heb ik niks gezegd en is de w300 een mooie grote woofer met redelijk grote xmax.
Er zijn inderdaad woofers die meer geschikt zijn voor een dipool. De Q-factor van de Visaton is lager dan je zou wensen. Ik had ze echter op de plank liggen. Helmuth, heb je zelf ook dipolen?
Er zijn inderdaad woofers die meer geschikt zijn voor een dipool. De Q-factor van de Visaton is lager dan je zou wensen. Ik had ze echter op de plank liggen. Helmuth, heb je zelf ook dipolen?
Nee ik heb geen dipool, maar ik heb al vele optie's bekeken en door gerekend het grappige is dat vele low budget woofers ideale TS parameters hebben voor een dipool.
Niet alleen een hoge Qts maar vooral een hoge Qes. En lage fs.
Misschien begin ik dit jaar nog een dipool project hoop ik.
Ah, komt me bekend voor. Ronkel en Dioot gebruiken deze als mid/laag in hun actieve 2-weg dipool baffles. Voor het laag zou ik deze absoluut niet gebruiken, 2x12 inch is dan toch echt wel het minimum, of wil je deze voordragen als mid?
Laatst gewijzigd door bertor op ma 10 mei 2010, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Eminence alpha 15A, een Qts van 1.26, ideaal dus voor de open baffle, ws geen correctie nodig. Xmax is een beetje klein met 3.8 mm, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het oppervlak van 856 cm2. 59 dollar, zeg 50 euro, dus voor 1 Visaton koop je 2 eminence 15" woofers. De volumeverplaatsing is 214 cm3 voor de visaton t.o.v. 651 cm3 voor de 2 eminence drivers, oftewel 10 dB extra geluidsdruk voor dezelfde prijs. Over een goeie deal gesproken
Laatst gewijzigd door bertor op ma 10 mei 2010, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.