Beste kleine full range driver

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Beste kleine full range driver

Bericht door wouter »

De piek op 4kHz maak ik mij geen zorgen over, onder een hoek verdwijnt deze wat wijst op defractie
Een dip die onder een hoek verdwijnt duidt op diffractie. Deze bult zou ik me wel druk om maken...

Trebble eruit draaien gaat niet werken, de breedbander moet on-Axis (op nul graden gemeten) niet vlak zijn laat staan aflopen in het hoog. Onder een hoek van 10 a 15 graden mag die mooi vlak lopen, maar dan wel met een notch, niet met een lowpass functie zoals een treble regelaar. Je kunt duidelijk de boel prima opmeten, dus ik zou zeggen gooi er eens een BSC filtertje tegenaan.

Je kunt even zoeken in het forum, anders even checken welke waarden de Picolino 2 heeft om ergens mee te kunnen beginnen...
v-bro

Bericht door v-bro »

Ik heb zo ongeveer alle TB 3" drivertjes geprobeerd, Visaton FR en FRS, Aurasound en Hivi en Vifa. Voor mij was de SPH-30X de beste keus, ookal heeft het drivertje z'n beperkingen qua lineariteit en vervorming is het verreweg het hoogst belastbaar en meest volwaardig full range te gebruiken tot een zeer fatsoenlijk vermogen. En voor een fatsoenlijke prijs.

Ik heb er zelf een en ander aan correctie op toegepast om het hoog wat te temperen en dan bevalt mij de weergave uitstekend.

3" is alleen klein, en als ik er een 4" naast hoor dan is het verschil toch heel groot.

Daarom hangt het van de toepassing af, bij mij staan ze in een kamer in een volledig betonnen huis. De acoustische versterking van het laag in de ruimte is groot. Ik gebruik een G115 als behuizing. Dit is een gegoten alu doosje met verstevigingsribben (bedoeld om printplaatjes in te schuiven). Het doosje kan in aantallen besteld worden voor ongeveer 10 euro en ziet er netjes uit. Het gat heb ik met een 73mm busboor geboord, strak en makkelijk.

Hier dan het resultaat:
Afbeelding

Als versterker heb ik een 41hz AMP11 gebruikt met modificatie om vanaf 9 volt te gebruiken. Ik gebruik ze uiteindelijk op 12V voeding. Ook met de AMP32 en AMP6-B is het resultaat zeer goed!
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Dat ziet er prima uit!
Super idee om zo een kastje te "maken" :wink:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

prachtig hoor! geel en zwart BbbbbiZZZZZar mooi :D
Ik heb zo ongeveer alle TB 3" drivertjes geprobeerd, Visaton FR en FRS, Aurasound en Hivi en Vifa.
Ben erg benieuwd naar de resultaten, en of deze batch wellicht te koop staat ergens.. :roll: ben ook dol op 3"ers vergelijken :wink:
v-bro

Bericht door v-bro »

Heb gisteren de SPX-30TB getest in een testbehuizinkje van PVC. Moet zeggen dat het zeer uitgebalanceerd klinkt. Zeker de midden en hoge tonen behoeven mijns inziens geen notch en het hoog is ook zeker niet geknepen. Ook onder een grotere hoek is het hoog nog goed aanwezig. Maar er is ook zeker geen sprake van scherpte, echt heel prettig klankbeeld!

Qua laag is het natuurlijk drama, althans, mechanisch is hij niet zo snel over de streep te krijgen. Alleen de output is beperkt. Ook het algehele rendement is laag. Mijn 200W monoblok test versterker kon ik vrijwel geheel open draaien zonder oorverdovende herrie of iets dergelijks, maar ook zonder al te veel vervorming.

Een uitstekend drivertje dus om met een laag ondersteuning vrij serieus ingezet te kunnen worden.

Heb er de SPH-4TB bij aangeschaft om dit voor elkaar te krijgen. Ik dacht eraan om een gecompartimenteerde behuizing te maken met de SPX-30TB in een 1 liter gesloten (QTC 0.707) gedeelte en de SPH-4TB in bassreflex gedeelte te plaatsen van 1.8 liter. Dan zou het f3 punt op ongeveer 79 herz komen. Geen wonder van laag, maar dat was ook niet de opzet. Ik wil iets kleins als mini monitortje waarbij het grootste deel van het freq. gebied uit een driver komt.

Voor meer serieuse inzet is het waarschijnlijk beter om per kastje twee SPH-4TB in te zetten. Alleen voor mij gaat dit te veel ten koste van het compacte formaat en de kosten....

Tot zover.....
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Van Vifa zijn er ook nieuwe breedbanders uitgekomen, ben benieuwd of je die ook gaat proberen?
v-bro

Bericht door v-bro »

http://www.dynavox-audio.de/Boxen-und-L ... X::74.html

Afbeelding

Ziet er erg interessant uit. Moeten de Alpairs nu gaan oppassen? :wink:

In elk geval ziet het er vrij veelbelovend uit wat specs/prijs verhouding betreft. Staat ook een test van in de K&T....
MrCaBLeGuY

Bericht door MrCaBLeGuY »

Ik vind de specs van die Fostex full range drivers ook altijd wel indrukwekkend. Ik heb hier een paartje FE103's geprobeerd was redelijk verbaasd, helemaal voor het formaat.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wat een snoepie :) Het is zo te zien een underhung voice coil. Ook erg interessant voor een paar PC speakers.
MrCaBLeGuY

Bericht door MrCaBLeGuY »

What the heck hebben Danyvox DE en Fountek nou weer met elkaar te maken, zucht :)

http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=6954
Pjotr

Bericht door Pjotr »

:lol: :lol: :lol:

Tja, komt allebei uit Taiwan :mrgreen: Ook exact dezelfde datascheet

Alleen het naamplaatje is anders.

Edit

Waarom parsed de forum software geen back slashes? Koppiepaist de url dus even.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Die FR88EX is trouwens ook een Fountek.
Verkrijgbaar bij Europe Audio (momenteel niet voorradig zag ik).
Leuk ding, ook getest door Zaph, doet het heel erg fraai!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Inderdeed.

Op een forum in de V.S. werd gewerkt met Audience A3 breedbanders a 200,- per stuk. Het beste budget alternatief werd gezien in deze Fountek driver.

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... ker-2.html

Ik was wel gecharmeerd van de 89 versie, die lijkt weer wat meer op een Mark Audio/Jordan en heeft 5mm Xmax. Kost alleen nie zo veul...
richard

Bericht door richard »

MrCaBLeGuY schreef:
What the heck hebben Danyvox DE en Fountek nou weer met elkaar te maken, zucht :)

http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=6954
Beide een handelshuis die in China hun producten inkopen en daar hun naam en handelsmerk op de goederen laten plakken? Zo zijn er zo veel.
v-bro

Bericht door v-bro »

Wel 6mm totale uitslag! Voor een 7.5cm drivertje wel erg spectaculair! Maar wel een rendement penalty, nog geen 85db.... :roll:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

v-bro schreef:
Wel 6mm totale uitslag! Voor een 7.5cm drivertje wel erg spectaculair! Maar wel een rendement penalty, nog geen 85db.... :roll:
Ja dat is vreemd omdat het een underhung is: 10mm luchtspleet en 4 mm voicecoil. Maar misschien vanwege die kleine voicecoil? Of de toch wel relatief zware conus?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

tja, dat hangt allemaal samen, je kan niet alles hebben... Fostex is een voorbeeld van waar men typisch meer kiest voor rendement, en dat gaat dan ten koste van xmax en/of lage fs. Markaudio kiest dan weer meer voor redelijke laagweergave met bruikbare fs en stevige xmax. Tangband zit daar (met de 3" FR dan) wat tussenin, wel redelijk bruikbare fs, maar geringe xmax
v-bro

Bericht door v-bro »

Ja, maar met zo'n krachtige magneet kun je er wel meer uit halen dan met een gewone ferriet magneet dacht ik zo? Maar goed, dat gezegd lijkt me voor zo'n grote uitslag de Fs nog steeds vrij hoog met 103,59hz (gemeten door K&T) Maar wat mij wel aansprak is de prijs en de toch vrij lineaire en hoog doorlopende karakteristiek. 8)

Relatief zware conus trouwens? Weet niet wat het gemiddeld weegt, maar mij lijkt 2,24 gram niet heel zwaar. Een gemiddelde 3" is volgens mij toch al gauw van een 2,5 tot 4 gram conus voorzien... 8-[
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat gewichten van diverse 3"-ers die ik ken: de totale Mms van een Markaudio Alpair5 (ook Xmax=5mm p-p) is 1.5 gram, de Tangband W3-871 1.7 om er 2 te noemen die flink lichter zijn. Andere Tangbands in die maat (zoals de W3-315, W3-1285) zijn ook wat boven de 2 gram. die 2.24 gram is dus vrij gewoon. de Markaudio Alpair6 is 3 gram (en die is 3½", heeft een Xmax van 10mm p-p, en een fs van 74Hz)
v-bro

Bericht door v-bro »

Tja, ok, maar dan hangt er ook nog een flinke lucht massa aan.... :-s
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Mms is incl de lucht
v-bro

Bericht door v-bro »

Mmm, dan is die lucht massa toch niet zo flink.... :oops:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Denk niet dat met dit speakertje het rendement echt een issue is. Wil je een hoog rendement dan kom je bijna altijd uit op papier en een kleine X_max.

Belangrijker is hoe ie klinkt.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Belangrijker is hoe ie klinkt.
Dat hangt nogal van de filter- en ontwerpkunsten van de ontwerper af :wink:
v-bro

Bericht door v-bro »

Nou, het is me ook gelukt om Monacor SPH-30X goed te laten klinken én meten...en da's best een prestatie dacht ik zo.. :P

http://www.41hz.com/forums/showthread.p ... t=megamini
Plaats reactie