Gitaar cabinet + head

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Merlijn
Berichten: 51
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 16:23

Gitaar cabinet + head

Bericht door Merlijn »

Hallo iedereen :-)

Effe een snelle vraag, mijn amp (Kustom Quad 200 Head) geeft bij 4 ohm 200 watt RMS, bij 8 ohm 120-140.

Nu doe ik die amp op een zelfgebouwd cabinet, deze zal 2 luidsprekers krijgen, beiden 12" Celestion speakers.

Mogelijkheden:

- 2x Celestion G12 Century Vintage Neodymium 60 watt (8 of 16ohm)
In dit geval zullen de speakers parallel worden geschakeld, dus 4 of 8 ohm totaal. Bij 4 ohm zal de versterker "sterker" zijn dan de speakers, 200 - 120, bij 8 ohm zal het goed zijn. Deze speakers zijn met veel stijlen te gebruiken, maar hebben ook een hele lekkere Vintage toon, bovendien zijn ze mega luid. Niet super duur, absoluut niet goedkoop.

- 2x Celestion G12K-100 100 watt (8 ohm)
In dit geval zullen de speakers in parallel worden geschakeld, dus 4 ohm totaal. Bij 4 ohm heeft de versterker 200 watt en dat hebben de luidsprekers ook, kan dus prima. Dit zijn meer speakers voor rockerige stijlen, veel bass pressence en luid, bovendien niet super duur.

- 2x Celestion G12 Century 80 watt (8 of 16ohm)
In dit geval zullen de speakers wederom in parallel worden geschakeld, dus 4 of 8 ohm totaal, bij 4 ohm heeft de versterker 40 watt meer vermogen, bij 8 ohm 60 te weinig. Deze speakers zijn mega duur, en zijn wat allround als het gaat om geluid.

- 2x Celestion Vintage 30 60 watt (8 of 16ohm)
In dit geval zullen de speakers weer in parallel geschakeld worden, dus 4 of 8 ohm samen, bij 4 ohm is er 80 watt teveel als je je amp ietswat scheel opendraait :P, bij 8 40 te weinig. Deze speakers hoef ik denk ik niet toe te lichten, iedereen kent ze wel, zelfs als je niet gitaar speelt ken je ze waarschijnlijk :P. Iig niet super veel bas maar een hele coole vintage toon, goed voor rock en metal, deze speaker staat op duizenden en duizenden platen in deze genres :P. Prijs, nja niet goedkoop :P.


Wat raden jullie aan als pro's? Is het überhaupt slim om een versterker @ 200 watt op een cabinet @ 100-180 watt aan te sluiten? Ik hoop ook dat er hier een gitaargek is die weet welke speaker echt heel vet klinkt, ik speel voornamelijk rock/metal/ruig, maar het moet ook mooi clean kunnen spelen.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Merlijn
Berichten: 51
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 16:23

Bericht door Merlijn »

http://professional.celestion.com/guitar/index.asp

Hier heb je een link met de speakers, gewoon tussen classic enzo kijken, dan zie je ze vanzelf staan, mocht je ze niet kennen.

Voor de prijzen: http://www.lean-business.co.uk/eshop/in ... lad/common

Let erop: dit is in ponden
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Voor gitaar lijkt het me belangrijk dat ze goed klinken en robuust zijn, je zal best wel eens tot de rand gaan en het is dan wel lekker dat de speakers stevig genoeg zijn.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik denk dat je beter bij diverse gitaar fora terecht kan, die kunnen je ook wat meer zeggen over de diverse klanken van gitaarspeakers
De verschillen zijn daar echt groot in.

Ik kan je aanraden om ook bij Eminence te kijken, bv de Red Fang, Private Jack (maar er zijn er nog meer).
Die klinken echt heel erg goed en kosten minder.
Gebruikersavatar
Merlijn
Berichten: 51
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 16:23

Bericht door Merlijn »

Die klinken best goed ja, en zijn idd goedkoper, maar kunnen simpelweg niet op tegen Celestion :P, geen enkele Eminence komt in de buurt :(
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Merlijn schreef:
Die klinken best goed ja, en zijn idd goedkoper, maar kunnen simpelweg niet op tegen Celestion :P, geen enkele Eminence komt in de buurt :(
Daar zijn de meningen behoorlijk over verdeeld, er zijn zat mensen die de mening niet met je delen 8) :wink:
Celestion is vooral veel bekender.

Maar check bv gitaarforum/gitaarnet oid, daar weten ze meer. Diyaudio forum kan ook (= engels)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

In dit geval zullen de speakers wederom in parallel worden geschakeld, dus 4 of 8 ohm totaal, bij 4 ohm heeft de versterker 40 watt meer vermogen, bij 8 ohm 60 te weinig. Deze speakers zijn mega duur, en zijn wat allround als het gaat om geluid.
Pas op, dat is een bewering die nergens op slaat. Bij een laag Ohmige belasting, 4 Ohm, moet die versterker meer vermogen leveren om het zelfde geluidsniveau te kunnen halen als bij 8 Ohm. Maak niet de zelfde fout die veel mensen maken omdat ze niet weten waar ze het over hebben. En we hebben het dan over audio elektronica.
Vergelijk het maar met gloeilampjes aan een accu. Hoe meer, hoe moeilijker voor de accu.
Gebruikersavatar
Merlijn
Berichten: 51
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 16:23

Bericht door Merlijn »

Hmmm, leg het dan eens uit? Want ik snap het niet helemaal wat je bedoeld.

En B-Force, ooit een Eminence gehoord met een echte Vintage toon? Waar veel mensen van houden? Ikke niet :-P
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Merlijn,
Bij de techn. specs van een versterker wordt wel es aan gegeven, bij voorbeeld, 80W in 8 Ohm en 160W in 4 Ohm. Dit is een indicatie van de stabiliteit van een versterker bij laagohmige belastingen. Bij 4 Ohm, moet de versterker 2x zoveel stroom leveren als bij 8 Ohm, om het zelfde vermogen uit de luidspreker te krijgen. Dat zijn elektronica wetten.
Dus, gezien de kwaliteit van jou versterker, kun je gerust 2 speakers parallel zetten. Maar 8 Ohm blijft altijd beter. Dus twee van 16 Ohm.
Gebruikersavatar
Merlijn
Berichten: 51
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 16:23

Bericht door Merlijn »

Maar, ik begrijp eigenlijk dat "watt" geen ene flikker te maken heeft met vermogen/geluid? als 8 ohm altijd beter is, terwijl hij dan minder vermogen geeft :/ of ben ik nu dom? :P
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nee dat begrijp je helemaal goed :)

Het vermogen zegt niet direct wat over de intensiteit van het geluid (of te wel hoe hard het kan)

En jah je kunt een heeeeel erg mooie vintage sound uit Eminnence krijgen, mits je de juiste speaker gebruikt :)
Gebruikersavatar
Merlijn
Berichten: 51
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 16:23

Bericht door Merlijn »

Dus nog een keer voor de duidelijkheid :P

100 watt @ 8 ohm kan mooier, intenser zijn dan 200 watt @ 4 ohm? :P Dat is best wel lomp XD. Maar dan houd ik sowieso wel gewoon 8 ohm aan ^__^. Waarom doen ze basversterkers en cabinetten dan btw vaak 2 ohm? als 8 ohm toch hetzelfde is en beter ofzo? Want @2ohm heb je mega veel vermogen, 2500 watt amps zijn voor grote evenementen prima mogelijk, maar zodra je er 4 ohm dingen aanhangt blijft er 1kwatt over, waarom dan toch 2 ohm als 1k watt genoeg is voor hetzelfde @4ohm?

edit: Ik heb bijv. die red fang gehoord, ik vond een Vintage 30 beter klinken, en Greenbacks ook (ken je die? :P). Jij speelt ook gitaar neem ik aan? :P
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Bericht door KILLorBE »

Het ligt niet zo zwart/wit als het uitgelegd word.

Bij een grotere stroom (door een lagere (té lage) impedantie) zal de controle daarover bij veel versterkers niet voldoende zijn.
Een hoge spanning met een kleine stroom is beter (lees: makkelijker) onder controle te houden dan een lage spanning met een grote stroom.
Het grotere vermogen bij een lagere impedantie (b.v. max. 2x bij 4 vs 8 ohm) zal hooguit 3db zijn, dit is amper hoorbaar, en om het 2x zo hard (10db voor het menselijk gehoor) te laten klinken heb je het 10 voudige aan vermogen nodig.
Voor iedere 3db heb je 2x het vermogen nodig, uitgaand van 100W is het 200W voor de eeste 3db, 400W voor de volgende 3db, en bij de volgende 3db zit je al op 800W.

Waarom? zul je je misschien afvragen.
Het menselijk gehoor is niet linear, wat niet meer betekent dan dat het een curve heeft i.p.v. een recht oplopende lijn (Vandaar het grote verschil).

Het heeft dan ook niks met vermogen te maken maar meer met de kwaliteit, iets wat bij een concert vaak van minder belang is.

Als ik iets doms zeg dan hoor ik het graag, ik ben niet zo'n ervaren rot als vele van jullie.

**EDIT**Ik snap er zelf even niks meer van (teveel bira), een goede les is iig de wet van ohm..... U (spanning in Volt) = I (stroom in Ampere) x R (weerstand in Ohm), en P (vermogen in Watt) = U x I (U en I zijn het zelfde), een ander gegeven kun je simpel uitrekenen door te delen, b.v. I=U/R, of I=P/U.
**EDIT2** als je met die formules aan de slag gaat zul je zien wat het verschil is/kan zijn bij b.v. een gelijk vermogen en een andere impedantie.
Ik klets teveel....need kick ass
Gebruikersavatar
Merlijn
Berichten: 51
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 16:23

Bericht door Merlijn »

Haha lol, vet grappige post :P.

Maar... 8 ohm is dus altijd beter in dit geval? Want beter geluid, want minder moeite voor de amp? + dat de luidsprekers nooit op maximaal vermogen zullen draaien en deze dus niet kapot zullen kunnen gaan (toch?) en dat het maar 3 decibel scheelt, wat mij niets boeit :P.

Bedankt voor de posts!
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

beetje off-topic misschien maar zou een hypex ucd180 een goede gitaarversterker zijn, ik neem aan van wel?
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

nickskethisnikske schreef:
beetje off-topic misschien maar zou een hypex ucd180 een goede gitaarversterker zijn, ik neem aan van wel?
Alleen een UCD heb je niks aan.
Je kan proberen er een leuke eindversterker van te maken icm een POD ofzo

Maar voor gitaar is het buizen, buizen, buizen!!!!!!
Hoewel de betrouwbaarheid van al het digitale spul vele male beter is.
Ik ben nog nooit iets tegengekomen dat kan tippen aan de oversturing en/of compressie van een goede buizengitaarversterker
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

daarom schreef ik ook goede in plaats van uistekende :D
het zal nog lang duren eer dat de buizenversterker wordt verstoten

is wel raar dat ze dat in deze tijd nog altijd niet hebben kunnen evenaren of hebben kunnen nabootsen.
Plaats reactie