Effe een snelle vraag, mijn amp (Kustom Quad 200 Head) geeft bij 4 ohm 200 watt RMS, bij 8 ohm 120-140.
Nu doe ik die amp op een zelfgebouwd cabinet, deze zal 2 luidsprekers krijgen, beiden 12" Celestion speakers.
Mogelijkheden:
- 2x Celestion G12 Century Vintage Neodymium 60 watt (8 of 16ohm)
In dit geval zullen de speakers parallel worden geschakeld, dus 4 of 8 ohm totaal. Bij 4 ohm zal de versterker "sterker" zijn dan de speakers, 200 - 120, bij 8 ohm zal het goed zijn. Deze speakers zijn met veel stijlen te gebruiken, maar hebben ook een hele lekkere Vintage toon, bovendien zijn ze mega luid. Niet super duur, absoluut niet goedkoop.
- 2x Celestion G12K-100 100 watt (8 ohm)
In dit geval zullen de speakers in parallel worden geschakeld, dus 4 ohm totaal. Bij 4 ohm heeft de versterker 200 watt en dat hebben de luidsprekers ook, kan dus prima. Dit zijn meer speakers voor rockerige stijlen, veel bass pressence en luid, bovendien niet super duur.
- 2x Celestion G12 Century 80 watt (8 of 16ohm)
In dit geval zullen de speakers wederom in parallel worden geschakeld, dus 4 of 8 ohm totaal, bij 4 ohm heeft de versterker 40 watt meer vermogen, bij 8 ohm 60 te weinig. Deze speakers zijn mega duur, en zijn wat allround als het gaat om geluid.
- 2x Celestion Vintage 30 60 watt (8 of 16ohm)
In dit geval zullen de speakers weer in parallel geschakeld worden, dus 4 of 8 ohm samen, bij 4 ohm is er 80 watt teveel als je je amp ietswat scheel opendraait
Wat raden jullie aan als pro's? Is het überhaupt slim om een versterker @ 200 watt op een cabinet @ 100-180 watt aan te sluiten? Ik hoop ook dat er hier een gitaargek is die weet welke speaker echt heel vet klinkt, ik speel voornamelijk rock/metal/ruig, maar het moet ook mooi clean kunnen spelen.
Alvast bedankt.