Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door TubeHead »

ziet er goed uit wouter !!!

gebruik jij de inverted versie ?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door wouter »

jep. Kans dat de dempring beschadigd is kleiner bij deze versie. Wel minder mooi dan de versie die jij hebt.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door meiborg »

Hallo Wouter,

Gaaf project, goed begin zo te zien! Ik zou de uitsparing voor de peerles figuurzagen. Eerst schilderstape op die baffle waarop je het uittekend, figuurzagen en dan vijlen met een setje goede naaldvijltjes. Ik heb zo ooit een frontje voor een htpc gemaakt, mooi gepolijst daarna en met een spuitbusje gelakt, men dacht dat het uit een (dure) winkel kwam :) wat betreft lijmen, is twee componenten lijm geen optie? Dat spul in zo'n dubbele spuit, ik heb het wel eens gebruikt om een waterkoeling koelblok dicht te lijmen, is nooit meer los gekomen.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door TubeHead »

Heb je trouwens ook dat ze wat "blikkerig" klinken ?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door wouter »

Nee, zeker niet.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door meiborg »

Heb je de openingen al gefreesd? Ben benieuwd hoe dit gegaan is, bij zulk dun aluminium is de kans reëel dat het gaat happen. Heb je er metaal freesjes voor gebruikt of ben je nog niet zover.

Mvg Reinder
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door wouter »

Ben nog niet zover maar wellicht vanavond wel :wink:

Ik ga de unit niet infrezen, de baffle zou te zwak worden. Ik verlijm de voorplaat en ga daarna met een kantenfrees er doorheen (eerst gat van >12,7mm maken) om het drivergat in het MDF te volgen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door meiborg »

Handig zij die dingen hè, gebruik die vaak om vormen te kopiëren. Heb ze nog nooit voor metaal gebruikt. Weet nog wel van de MTS dat aluminium snel gaat poetsen bij bewerken, een precies klusje dus! Enfin het laat zich ook goed schuren & polijsten dus het komt altijd goed. Wordt echt high-tech met die mooie vorm en aluminium, heel leuk project ;)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door wouter »

De oplaadbare AAA's zijn binnen, ReCyko omdat groen helemaal hot is :wink: en omdat ze niet leeglopen :P en aangezien mijn broertje bij GP werkt mij dit heel weinig kost :lol:

Heb alles nu even uitgeprobeerd - 3,5 mm jack verbindingen + 9,6 V AAA en dit is helemaal prima. Even een foto van gemaakt, handig voor wie nog niets snapt van de prachtige tekeningetjes van TA2024 aanbieders :wink:

De 'baffle' afwerking kan nu vastgelijmd worden, en daarna met de frees van de juiste diameter gaten worden voorzien. Een 12,7mm kantenfrees moet er doorheen, waarvoor ik een 10mm boorgat heb 'opgeruimd' met een 12,7mm wigvormige frees.
Hopelijk morgen verder...
Bijlagen
Ampeerless2 025.jpg
Ampeerless2 034.jpg
Ampeerless2 031.jpg
Ampeerless2 030 klein.JPG
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door SARK »

meiborg schreef:
Weet nog wel van de MTS dat aluminium snel gaat poetsen bij bewerken, een precies klusje dus!
Wat is 'poetsen' :?:

@Wouter
Heerlijk project(je), bij het zien van de plakband-rol naast de luidspreker kreeg ik pas een goed beeld van het formaat :!:
Laatst gewijzigd door SARK op do 29 apr 2010, 8:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door Boppo84 »

SARK schreef:
Wat is 'poetsen' :?:
Volgens mij is dat als spanen aan het gereedschap blijven zitten en krassen trekken in het materiaal.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door wouter »

uit ervaring weet ik nu dat waar het heet geworden is er een soort vlekken in het aluminium zitten, als of je met vette handen aan papier hebt gezeten. Maar omdat het mat is en daarbij ook nog eens rond valt het erg mee. Het valt op als je het in het licht bekijkt maar ik stoor me er niet echt aan. De uitstraling is met deze afwerking echt heel geinig :wink: En het is de eerste keer dat ik met alu werk, bevalt me wel maar ik zou het met een box van een meter niet zo snel doen op deze wijze (gebogen etc.)

@sark: ja, het ligt op die foto in de deksel van een schoenendoos. Deze actieve speaker incl accupack zijn per 10 in een schoenendoos te stoppen schat ik in... compact was de uitdaging. Door het design oogt het dat ook.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door wouter »

Zo, ben weer wat opgeschoten...

Tot mijn grote blijdschap is frezen door 2mm aluminium echt geen probleem. Met constructie kit heb ik de plaatjes verlijmd op het MDF. De foto's spreken voor zich. De zijplaatjes kunnen er na vandaag op en dan is het zo'n beetje afgewerkt. Ben alleen een aan/uit oplossing vergeten :roll: lekker slim :lol:
Bijlagen
Ampeerless2 035.jpg
Ampeerless2 036.jpg
Ampeerless2 037.jpg
Ampeerless2 039.jpg
Ampeerless2 041.jpg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door sietse »

Het ziet er leuk uit wouter, complimentjes.
Maar ik zit me op eens af te vragen of het mogelijk zou zijn die batterijen op te laden, zonder ze er uit te moeten halen. Er van uitgaande dat die oplaadbaar zijn. Lijkt me wel handig.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door wouter »

Dank je :)

Dat is inderdaad handig. De ReCyko's zijn oplaadbare batterijen die niet leeglopen, leek me wel zo handig 8)

bij een volgend project of 2.0 versie wil ik dat wel in orde hebben. Er zijn batterijhouders die met een dekseltje werken, die kunnen dus in een zijwand bijvoorbeeld. Dit is als prototype uitgegroeid tot (bijna) afgewerkt exemplaar.

De batterijen moeten voor 9,6 Volt in serieschakeling, voor laden moet dit parallel. Ik wist niet goed hoe ik dit moest oplossen en wilde toch nog later bij de versterker kunnen. Waarschijnlijk is het lachwekkend eenvoudig te regelen, dan wil ik het alsnog wel inbouwen. De geplande opstelling van batterijen - zoals op 1 foto te zien is - haal ik helaas niet doordat de driver magneet toch teveel in de weg zit. Beetje al knutselend vormgeven :D De batterijen zitten nu in 2x 4AAA rug aan rug. Maak ik denk ik met klittenband vast aan het afneembare zijwandje.

Vanwege de geluidskwaliteit, de plezier in het bouwen van zoiets kleins, en de lage kosten verwacht ik binnenkort een soort gelijk projectje te starten. Misschien een buis 2x 4" woofers, een soort F.A.S.T. ofzo.
Heb voor bij deze boxen ook een subwoofertje verzonnen, die echt heel leuk is. Een (hoogpass)bandpass in dezelfde diameter buis met 2 SPH100C's. Momenteel ga ik die anders inzetten, dus dat ga ik (nog) niet uitwerken. Het zou een sub zijn van formaat 2 liter cola fles waar je aan beide zijden dan deze 'sats' vast klikt.
Bijlagen
sub 1.JPG
Laatst gewijzigd door wouter op zo 02 mei 2010, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door TubeHead »

Heel sjiek de friemel !! :D

Om batterijen op te laden hoeven ze niet in parallel te staan. Hier een linkje van een simpel batterij lader.
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... lader.html

Wat ga je precies doen met het nieuwe projectje ? soort van vier breedbanders serie/parallel zetten in een buis ? soort van line array ?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door wouter »

Thanks voor de link!

Array's wil ik ook nog wel portable/stackable maken, leuk voor buiten met sportdagen/toernooitjes etc. (gymdocent he)
Hoe leuk zou een tas zijn met daarin 4 buizen van een meter die je tot 2 zuilen van 2 meter maakt en een 25 Watt T-amp + een zooitje breedbanders :P :P :P

Ik wilde meer iets maken in de trend van een JVC boomblaster, die hebben echt een flinke sound met diepe bassen. Dat valt niet zomaar even te overtreffen, maar wel qua formaat. Het zijn zware en grote apparaten.

Ik zat meer te denken aan 2x 4" die hoogbelastbaar zijn (zoals Aurasound) of een hoog rendement hebben (zoals monacor SPP 110 a 90dB) Dit aanvullen met 2" midhoog of met tweeters (niet heel handig als de woofers opzij zitten).
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door sietse »

Nog ff over die batterijen, Klein rechthoekig voetje onder die kastjes waar ze in kunnen en makkelijk te vervangen zijn? ( 't is voorjaar en dan hebbe me haren de neiging om groen te worde...en me bovenkamer.......:wink: )
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door wouter »

Inmiddels heeft 1 kastje al zijwanden, die is dus vrijwel klaar :D
Jammer dat je niet zoals bij MDF alles gewoon aansluitend kan schuren, tips zijn welkom.

Omdat ik met de freesmachine geen beschadigingen wilde maken heb ik zelfklevend velours op de zijwanden geplakt. Met een kantenfrees heb ik de overstekende delen weg gefreest. Met plakband heb ik een minimale afstand gemaakt waarover de lager loopt, zodat het frees niet tegen het aluminium aankomt en de boel beschadigd.
Ampeerless2 043.jpg
Ampeerless2 044.jpg
Ampeerless2 046.jpg
Ampeerless2 047.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door bartsegers »

ik vind het een heel sjiek speajertje geworden!
Afgezien van de naadjes etc, is het toch een heel strak resultaat.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door wouter »

Ja, die naadjes :? ... maar goed, het is voor het eerst dat ik werk met aluminium en ik heb gewoon geen goed gereedschap hiervoor. Heb op de 'teller'schuurschijf geprobeerd alles haaks af te schuren toen ik de 'krullen' nog los had. Nu dingen nog bijschuren durf ik niet. Met korrel 400 en water of commandant 4 zal ik waarschijnlijk nog steeds de geannodiseerde laag beschadigen zeker :roll:

Voor de afmetingen en het beoogde gebruik is het in ieder geval een prettige afwerking. Ik ben blij dat ik mijn kennismaking met aluminium niet heb met zuilen van een meter, dan waren de problemen en afwijkingen uitvergroot geweest.

Het 2e kastje moet vandaag maar de afneembare zijwand gaat niet helemaal top worden. De alu plaat is toch gaan verschuiven tijdens het lijmen (2x gecontroleerd :( ) waardoor de overstekende rand achterop te klein is en de lijm heeft een ruimte gebruisd tussen het alu en MDF. Hierdoor komt er een kier tussen het boxje en de dekplaat, gelukkig wel achter/beneden. In Breda dus niet optillen :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door bartsegers »

Ik zou het zo laten gewoon.

Wellicht zelfs een idee om die randen EXTRA te benadrukken?
Bijvoorbeeld met watervaste zwarte viltstift oid.
Kan heel mooi worden denk ik.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door TubeHead »

Heel netjes wouter ! Leuk design zo ! Vooral het Alu. kleurtje :D Zou aan de randen niks doen voorlopig. ( je zal altijd zien dat je de rest beschadigd )

edit..

Heb je hem trouwens een keer gemeten ? Ben benieuwd wattie doet.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door wouter »

HELP...

Ben klaar, helemaal netjes alles teruggeplaatst maar krijg alleen een tikkend geluid (ca. 5x per sec.)te horen uit de luidsprekers wanneer ik de accu aansluit, verder doet hij het niet. Zowel bij de AAA's als bij de 12V Metabo(boor)accu. Vorige week werkte alles nog prima :roll:

Enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door TubeHead »

rotzooi op het printje ?? alu snippers etc.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”