Bouw KT88 PP versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Bart0l0meus

Re: Bouw KT88 PP versterker

Bericht door Bart0l0meus »

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een trafo dusdanig warm wordt! :shock:
Ik weet echter niet of het niet mag, de isolatie smelt pas bij 150 graden ofzo, maar je weet natuurlijk niet hoe de temperaturen in de trafo oplopen.
Omdat de wikkelingen toch het warmst zijn, is het wel duidelijk dat het gaat om koperverliezen.
Je zou eens kunnen kijken wat voor stroom er primair loopt, of het vermogen wat erin gaat exact meten en exact meten wat er uit gaat.
Je zou ook de weerstand van de windingen kunnen meten en zo de koperverliezen kunnen uitrekenen!
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

he b je de trafo ook eens ondelast een aantal uur aangelegt om te kijken of er iets inwendig niet in orde is?
mvg
audioot
Paul groot
In memoriam †

Bericht door Paul groot »

Bart0l0meus schreef:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een trafo dusdanig warm wordt! :shock:
Ik weet echter niet of het niet mag, de isolatie smelt pas bij 150 graden ofzo, maar je weet natuurlijk niet hoe de temperaturen in de trafo oplopen.
Omdat de wikkelingen toch het warmst zijn, is het wel duidelijk dat het gaat om koperverliezen.
Je zou eens kunnen kijken wat voor stroom er primair loopt, of het vermogen wat erin gaat exact meten en exact meten wat er uit gaat.
Je zou ook de weerstand van de windingen kunnen meten en zo de koperverliezen kunnen uitrekenen!
om en nabij de 120 graden is een industriele grens, maar dat vind ik voor een trafootje op een buizenbak, consumenten electronica dus, toch al erg hoog.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Tsja, het is mij ook niet duidelijk waarom het zo warm moet worden. Ik durf 'm zo in elk geval niet onbeheerd onbeperkt aan te laten staan. En dan zit de trafokap er nog niet eens op....

Ik heb in ieder geval AE een mail gestuurd met de bevindingen erin. Wie weet is de trafo bedoelt voor een mono Bill oid, alhoewel de gemeten stromen binnen de specs van de trafo liggen.

Trouwens geen gek idee audioot, de trafo onbelast aanzetten is eenvoudig geprobeerd natuurlijk. Ik verwacht niet dat er inwendig iets niet goed is trouwens, je zou dit direkt op je spanningen terug zien, en die zijn wel goed. Maar ik ga het nog wel even doen.

Ik heb (Triode) Dick trouwens ook nog eens gevraagd of zijn ervaring ook het warm worden is. Dat is niet het geval, maar het kan maar zo dat hij een trafo heeft gebruikt die dikkere secundaire wikkelingen heeft. Kan ook zijn dat we hierop uitgaan komen, dat de trafo wordt aangepast (of vernieuwd) voor een trafo met dikke wikkelingen.
Bart0l0meus

Bericht door Bart0l0meus »

Even voor de zekerheid, je hebt toch niet 2 windingen met het zelfde voltage parralel op elkaar aangesloten he?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Bart0l0meus schreef:
Even voor de zekerheid, je hebt toch niet 2 windingen met het zelfde voltage parralel op elkaar aangesloten he?
Nee, zie ook een paar eerdere posts terug, de stromen die er lopen zijn ook wat je zou verwachten, binnen spec.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

audioot schreef:
he b je de trafo ook eens ondelast een aantal uur aangelegt om te kijken of er iets inwendig niet in orde is?
mvg
audioot
Ik heb de trafo onbelast aangezet; geen probleem, dus er is waarschijnlijk niets vreemds aan de hand, de trafo is qua bedrading aan de secundaire zijde wat onderbemeten. Blijkbaar wordt "Bill" vaak als mono blok gebouwd en dan speelt het probleem veel minder.

Dus heb ik contact gezocht met AE, met Wil gesproken: op zich schrikt hij niet van de gemeten temperaturen, maar hij is met me eens dat het toch wel wat ruig wordt, zeker met de kap erop. Hier in de woonkamer staat de versterker gewoon erg veel aan, lang achter elkaar (we zijn allebei grote muziekliefhebbers), dat moet zonder problemen kunnen zonder dat ik zorgen heb dat de boel in de hens gaat :D Overigens is AE hierin een prettige partner, meedenken met de klant om samen tot een oplossing te komen.

De oplossing is een nieuwe trafo, met dikkere windingen secundair. Deze wordt volgende week gemaakt, waarna ik 'm zal monteren. Normaal duurt zoiets een week of 8, maar gaat nu versneld gebeuren.

Op het moment heb ik trouwens de Aleph 30 (klasse A) weer beneden staan, en direkt valt me op hoeveel beter ik 'm vind klinken dat de klasse D die er toch wel lange tijd voor die tijd heeft gestaan. De klasse D klinkt gewoon wat agressiever ofzo, onrustiger is misschien een beter woord. Gek hoe je op een gegeven moment aan geluid gaat wennen.

Ik houd jullie op de hoogte of de nieuwe trafo de oplossing is, en hoop daarna de zwoele zomer van een zwoel buizengeluidje te kunnen genieten!
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Zeer nette service van AE zeg ! :shock:
BertDB

Bericht door BertDB »

Wil je dan ook de nummer van deze trafo hier even meedelen ?
Zelf wil ik ook (ooit) nog eens een Bill maken, maar net als jij ook niet als monoblok.
Dan zou ik ook voor deze nieuwere transfo kiezen.. :wink:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

xbake schreef:
Wil je dan ook de nummer van deze trafo hier even meedelen ?
Zelf wil ik ook (ooit) nog eens een Bill maken, maar net als jij ook niet als monoblok.
Dan zou ik ook voor deze nieuwere transfo kiezen.. :wink:
Enkele posts terug staat een foto van de trafo Bert, met het nummer erop: 28928. Ik weet dus niet of de nieuwe trafo ook een uniek nummer krijgt, ik laat het nog el ff weten.
BertDB

Bericht door BertDB »

Elk type trafo krijgt bij AE een unieke nummer zodat ze niet telkens opnieuw moeten gaan rekenen, maar onmiddellijk uit hun systeem de juiste waarden kunnen laden in de wikkelmachine.
Een aangepaste secundaire krijgt dus ook een aparte trafo(nummer).
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

xbake schreef:
Elk type trafo krijgt bij AE een unieke nummer zodat ze niet telkens opnieuw moeten gaan rekenen, maar onmiddellijk uit hun systeem de juiste waarden kunnen laden in de wikkelmachine.
Een aangepaste secundaire krijgt dus ook een aparte trafo(nummer).
Okee, zou goed kunnen. Ik laat het nummer nog wel even weten dan.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Vandaag nog even contact met AE gehad: volgende week wordt de nieuwe trafo gewikkeld. Kostenloos, grote klasse, mooi stukje service. En inderdaad, vele belgen op dit mooie forum, daar zijn wij nederlanders gek op :D
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Ik heb dat trouwens ook een keer gehad met een trafo van een gerenommeerde fabrikant (ik noem hem niet ;) ), het ding deed het op zich wel, maar je kon er echt een ei op bakken. En toen ie wat langer aan stond kwam er ineens rook uit :o Is ook kostenloos omgeruild 8)
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Volgens Wil van AE mag de trafo zonder problemen 115degC worden. Dat wordt me dus echt te gek, ondanks dat de trafo het wel zal overleven......ben heel benieuwd wat het gaat worden, heb er alle vertrouwen in :D het zal alles met de dikte van je (met name) secundaire wikkelingen te maken hebben. En de kap die ik gebruik is inderdaad niet al te ruim bemeten, maar die is samen met de trafo gekocht, dus dit moet goed kunnen gaan.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

115 graden moet een trafo zeker tegen kunnen. Maar in een lange periode lijkt me dat niet echt goed ( snellere veroudering van het isolatie lak etc..) En voor brandveiligheid niet heel onbelangrijk.

Maar gaan ze hem ook groter maken ? qua blikkenpakket etc ?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

TubeHead schreef:
115 graden moet een trafo zeker tegen kunnen. Maar in een lange periode lijkt me dat niet echt goed ( snellere veroudering van het isolatie lak etc..) En voor brandveiligheid niet heel onbelangrijk.

Maar gaan ze hem ook groter maken ? qua blikkenpakket etc ?
Niet over gehad eigenlijk. Ben er vanuit gegaan dat dat gelijk blijft, anders heb ik een probleem..
TubeHead

Bericht door TubeHead »

En is de nieuwe trafo al binnen ?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

TubeHead schreef:
En is de nieuwe trafo al binnen ?
Ja, al enige tijd geleden. Vanwege enkele typische "zomerhobbies" die ik graag doe is de ZBA een beetje een winterhobby, maar afgelopen zondag leek het wel winter en heb ik wat gedaan.

Eerst: de Oscar MP3 speler. Bert leest joe mee toevallig? Hij werkt weer! probleem was dus de HD, blijkbaar kan de software in het ding niet met alle IDE schijven overweg. Had mijn gekochte WD geruild met Bert voor en Seagate type die er ook in zat, en voila. Ding vol gepompt met mp3 en dat speelt weer vrolijk door in huize 2001. M'n vriendin gebruikt 'm vooral veel, is er helemaal blij mee.
Overigens heeft een vriend (die meer van software weet dan ik) de oude HD eens bekeken. In eerste instantie kon hij 'm zowaar lezen, en hem viel de aparte structuur van formateren op. Hierna gaf de schijf weer de geest, die is dus echt wel aan z'n eind. Ik wil in elk geval proberen de bronsoftware nog te pakken e krijgen, wellicht dat hij met de stand van kennis en zaken nu er wat aan kan verbeteren.

Maar goed, dat vroeg je niet :D Vervolgens de trafo in de versterker gezet, hij heeft overigens hetzelfde type nr als de vorige. Vervolgens een uur of 3 aan gezet op de dummyload, ben gematigd entousiast. Heb het idee dat het beter is, maar vind 'm nog steeds warm worden. Maar goed, hij moet gewoon eerst een dag aanstaan oid (ben momenteel wat laat thuis steeds, heb nu ook pas net het eten op), dan kan ik er wat meer over zeggen. Doe ik vh weekend, neem ik de thermometer weer even mee om te meten. In elk geval lijken de wikkelingen minder warm te worden. Maar zal vh weekend een temperatuur laten weten, wie weet ben ik aan het muggeziften hoor... wordt vervolgd!
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Klinkt veel belovend ! Ben benieuwd :D
BertDB

Bericht door BertDB »

Dag Barry,

Mooi om te lezen dat je oscar terug werkt ! :mrgreen:
Zelf moet ik ook nog maar eens proberen om jou hardeschijf erin te plaatsen, de mijne maakt wat veel geluid..
Waar ik je ook over gesproken heb is het feit dat hij maar formatteert tot 120GB, hoe groot de schijf ook is.
Mocht die persoon van je de firmware te pakken krijgen en eventueel kunnen aanpassen/verbeteren houd ik mij voorbehouden :lol:

succes met oscar én versterker !
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

xbake schreef:
Dag Barry,

Mooi om te lezen dat je oscar terug werkt ! :mrgreen:
Zelf moet ik ook nog maar eens proberen om jou hardeschijf erin te plaatsen, de mijne maakt wat veel geluid..
Waar ik je ook over gesproken heb is het feit dat hij maar formatteert tot 120GB, hoe groot de schijf ook is.
Mocht die persoon van je de firmware te pakken krijgen en eventueel kunnen aanpassen/verbeteren houd ik mij voorbehouden :lol:

succes met oscar én versterker !
Ja, ben er blij mee Bert, was een goed ruil zo :D je vertelde dat van die 120GB, heb er eens opgelet, zie hier in de explorer ook een schijfgrootte van 120GB terwijl het een 260GB is. Maar, er zit nu alweer iets van 100GB sinds zondag aan mp3 op, wat al krankzinnig veel is natuurlijk. Heb je wel eens geprobeerd er meer dan 120GB op te zetten, lukt dat? Of formatteert hij echt maar tot 120GB? Trouwens, diezelfde vriend kwam nog met 2 schijfjes aan van 80GB, ook Seagate Barracuda IDE's, die heb ik nu dus reserve ..... als ik de broncode te pakken krijg en hij er wat mee kan laat ik het je wel weten.

Heb de HD hier trouwens in een Silent key behuizing zitten, die gelijk zou moeten koelen. De Seagate is niet echt een stille HD, maar in de behuizing hoor je 'm absoluut niet.

Maar wat lees ik nou, Fult das Gemut sich nicht meer bij jou wenn de Kathode gluht?! DSP ok, maar je doet de buisjes toch niet aan de kant?
Bijlagen
IMG_2197.jpg
BertDB

Bericht door BertDB »

De buisjes gaan 'tijdelijk' aan de kant.
Sowieso wil ik de DSP en F.A.S.T. kant op, Ed's installatie heeft mij daar van overtuigd, zijn fout dus :lol: :lol:
Daar moeten de versterkers voor wijken, tzijn mooie dingen, maar ik moet ook aan de financiële kant denken.
Ik denk dat ik misschien later nog wel eens wat kleinere buizenprojecten doe, uitgangstrapje van een DAC of cd speler..
Probleem is momenteel dat ondanks het mooie versterkers zijn, de verkoop niet rap zal vlotten aangezien niet iedereen zoiets wil...

Hou me op de hoogte van je oscar-avontuur! :wink:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

xbake schreef:
De buisjes gaan 'tijdelijk' aan de kant.
Sowieso wil ik de DSP en F.A.S.T. kant op, Ed's installatie heeft mij daar van overtuigd, zijn fout dus :lol: :lol:
Daar moeten de versterkers voor wijken, tzijn mooie dingen, maar ik moet ook aan de financiële kant denken.
Ik denk dat ik misschien later nog wel eens wat kleinere buizenprojecten doe, uitgangstrapje van een DAC of cd speler..
Probleem is momenteel dat ondanks het mooie versterkers zijn, de verkoop niet rap zal vlotten aangezien niet iedereen zoiets wil...

Hou me op de hoogte van je oscar-avontuur! :wink:
Tsja, dat risico houd je met zelfbouwspullen, je moet iemand treffen die er de waarde van ziet. En diegende die dat ziet bouwt ook vaak zelf.. succes met de verkoop in elk geval, wil ook wat gaan proberen met een buizentrapje op een DAC/cd speler, maar zoals gezegd zal dat wel na de zomer worden 8)
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Even tussendoor, een beetje off-topic: de 3 mm aluminium bovenplaat heb ik gespoten. Eerst primer, daarna kleurlak. Op sommige plekken zie ik de lak wat opkrullen, waar er druk op komt te staan zoals op bijgevoegde foto. Heeft iemand een idee hoe dit komt? Heb ik lagen te dik aangebracht?

Quote uit een eerdere post, zo zit het erop: "goed ontvetten, 2 laagjes primer dekkend, 3 a 4 lagen kleur waarbij de eerste laag zeker nog niet dekt, en vervolgens 2 lagen blanke lak erover. "
Bijlagen
IMG_2530[1].JPG
Plaats reactie