audioot schreef:he b je de trafo ook eens ondelast een aantal uur aangelegt om te kijken of er iets inwendig niet in orde is?
mvg
audioot
Ik heb de trafo onbelast aangezet; geen probleem, dus er is waarschijnlijk niets vreemds aan de hand, de trafo is qua bedrading aan de secundaire zijde wat onderbemeten. Blijkbaar wordt "Bill" vaak als mono blok gebouwd en dan speelt het probleem veel minder.
Dus heb ik contact gezocht met AE, met Wil gesproken: op zich schrikt hij niet van de gemeten temperaturen, maar hij is met me eens dat het toch wel wat ruig wordt, zeker met de kap erop. Hier in de woonkamer staat de versterker gewoon erg veel aan, lang achter elkaar (we zijn allebei grote muziekliefhebbers), dat moet zonder problemen kunnen zonder dat ik zorgen heb dat de boel in de hens gaat

Overigens is AE hierin een prettige partner, meedenken met de klant om samen tot een oplossing te komen.
De oplossing is een nieuwe trafo, met dikkere windingen secundair. Deze wordt volgende week gemaakt, waarna ik 'm zal monteren. Normaal duurt zoiets een week of 8, maar gaat nu versneld gebeuren.
Op het moment heb ik trouwens de Aleph 30 (klasse A) weer beneden staan, en direkt valt me op hoeveel beter ik 'm vind klinken dat de klasse D die er toch wel lange tijd voor die tijd heeft gestaan. De klasse D klinkt gewoon wat agressiever ofzo, onrustiger is misschien een beter woord. Gek hoe je op een gegeven moment aan geluid gaat wennen.
Ik houd jullie op de hoogte of de nieuwe trafo de oplossing is, en hoop daarna de zwoele zomer van een zwoel buizengeluidje te kunnen genieten!