Fountek Aether

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Fountek Aether

Bericht door RobertD »

Ik ben een poosje geleden begonnen met het nabouwen van de Aether van Edo. Een compacte basreflex speaker met Fountek units.

Forumlid Arno heeft een mooi houtpakket voor me gemaakt in ruil voor een tuner die mij op de plank lag.

Helaas bleek de tekening van de tweeter die ik naar Arno had gestuurd niet overeen te komen met de werkelijkheid, dus daar moet ik zelf nog wat opvul en uitzaagwerk doen. Het fineer zal dit later onzichtbaar maken. De kastjes worden afgewerkt met mahonie fineer. Dit past goed bij het interieur van mijn ouders, want voor hen zijn de speakers uiteindelijk bedoeld.
Bijlagen
DSC01734.JPG
De filters heb ik opgebouwd op gaatjes print
De filters heb ik opgebouwd op gaatjes print
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Fountek Aether

Bericht door bartsegers »

Een hele mooie combi!
Mooi bouwwerk!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Fountek Aether

Bericht door Leeuwarden »

Over Edo gesproken... al een tijd niet gezien. :?:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Fountek Aether

Bericht door sietse »

Leeuwarden schreef:
Over Edo gesproken... al een tijd niet gezien. :?:
In z'n nieuwe huis bezig? Zou gaan verhuizen dacht ik.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Fountek Aether

Bericht door RobertD »

Ik zie Edo donderdag op een whisky proeverij. Zal ik zeggen dat jullie hem missen?
Voor zover ik weet heeft hij het vooral heel druk met zijn werk. Zijn nieuwe huis is nog in aanbouw.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Fountek Aether

Bericht door Wowly »

is idd een beetje workaholic geworden......én dan nog een huis erbij bouwen; niet mis!

Doe die zuiplap de groeten!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Fountek Aether

Bericht door RobertD »

Edo was zo druk met werken dat hij zelfs de proeverij was vergeten...

Inmiddels ben ik weer wat stapjes verdergaan met de speakers.
Ik heb op de plaats van de tweeters een paar vulstukjes geplaatst. Deze waren iets te groot uitgefreesd. Het tekeningetje op het web van de faceplate bevatte helaas verkeerde maten.
Er komt toch nog fineer overheen, dus straks zie je er niets meer van.
DSC01745.JPG
DSC01747.JPG
De filters heb ik met een paar schroeven vastgezet, alleen klemmen lukte niet.
DSC01744.JPG
DSC01743.JPG
Als volgende stap wil ik de achterkant gaan fineren, dan kan ik de aansluitklemmen monteren voordat ik de baffle erin lijm. Anders kan ik de draden er niet aanmaken.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Fountek Aether

Bericht door TubeHead »

Die tweeter die erin komt... is dit een Dipool ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Fountek Aether

Bericht door b_force »

nee
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Fountek Aether

Bericht door RobertD »

Nee, de tweeter is een ribbon tweeter van Fountek, de Neo CD1
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Fountek Aether

Bericht door RobertD »

Zo, intussen zijn de kastjes gefineerd. Wel een hoop werk. Het fineer (mahonie) is vrij droog en splintert nogal. Op een paar plekjes moest ik een splinter terugplakken, maar dat is goed gelukt.

Het fineer dat ik heb gekregen is niet breed genoeg voor de kastjes. Ik heb stukken afgeknipt op de juiste lengte en deze half over elkaar heen gelegd. Daarna in één keer met een scherp mes doorgesneden en de naad afgeplakt met breed schilderstape.
Vervolgens heb ik de aan elkaar geplakte vellen met contactlijm vastgelijmd op de kastjes.
DSC01758.JPG
In elk geval heb ik voldoende fineer. Een collega van mijn had een heel boekje mahonie gekocht voor het beplakken van het dek van één modelzeilboot...
DSC01756.JPG
Ik ben begonnen met het fineren van de achterkant. Pas daarna heb ik de baffles in de kastjes gelijmd. Nu had ik net iets meer ruimte om aan de binnenkant de draden aan de terminals te bevestigen. Door een 14cm woofergat had me dat niet gelukt.
DSC01766.JPG
De kastjes zijn helemaal gefineerd. Ik heb de gaten van de baffle gewoon dichtgeplakt. Die zoek ik later wel weer op met een mesje en een dremelachtig ding dat ik heb.

Eerst ga ik de kastjes een aantal keren lakken, dan splintert het fineer hopelijk minder wanneer ik de baffle gaten weer ga openen. Dat moet er natuurlijk strak uitzien.

Ik lak de kastjes met Glitsa parketlak. Dat werkt prettig en is snel droog. Tijdens de eerste laklaag had ik wel op een paar plekken blaasjes in het fineer, terwijl dat er toch al een paar dagen op zat. Gelukkig kon ik de blaasjes platdrukken met een schuurkurk, de lak was toen al droog.

Binnenkort licht opschuren en nog een paar lagen lak erop. Dan kunnen de drivers erin en kan ik eens luisteren of ik alles goed heb gedaan.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Fountek Aether

Bericht door MrCaBLeGuY »

Even over je spoelen op het filter, die zitten volgens mij in het standje very bad :( Of kijk ik nou verkeerd, volgens mij had die onderste beter 90 graden gedraaid kunnen zitten toch ?

Afbeelding
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Fountek Aether

Bericht door RobertD »

Nee, ik dacht eerst even dat je gelijk had, maar ze zitten in de stand zoals op regel 7 van het plaatje.

Phew. Ik kan er namelijk nauwelijks meer bij...
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Fountek Aether

Bericht door MrCaBLeGuY »

Sorry kijk ik toch verkeerd, hij is zo breed :) Beetje vertekend beeld (in mijn hoofd geloof ik)
sorry

Dan maar een andere opmerking, erg mooi gefineerd zeg! Ziet er strak uit.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Fountek Aether

Bericht door b_force »

Ziet er leuk uit :)

Kun je trouwens de juiste maten van de tweeter geven? Dan hebben mensen in het vervolg geen problemen mee :)
(Wellicht een sticky voor de mods?)

Ik vroeg me ook al af waar Edo was. :)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Fountek Aether

Bericht door RobertD »

Ik zal de maten van de tweeter face-plate binnenkort even opmeten. Als er een plek is waar deze bewaard kunnen worden zou dat wel een goed idee zijn.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Fountek Aether

Bericht door RobertD »

Inmiddels staan de kastjes in drie lagen lak en heb ik de openingen voor de drivers weer opengemaakt met een stanleymes.
Mijn vriendin heeft een nagelstudio en met één van haar schuurrolletjes in mijn miniboormachine heb ik het fineer gelijk met de baffle geschuurd.
Ik heb de rand voor de tweeter nog even met een zwarte stift aangezet zodat eventuele kieren straks niet meer in het oog springen.
Bijlagen
DSC01767.JPG
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Fountek Aether

Bericht door MrCaBLeGuY »

Mooi gefineerd hoor, hoekje ziet er strak uit. Zou je (ex)vriendin niet vertellen dat je aan houtbewerking doet met haar nagel opleuk speledingetjes :evil:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Fountek Aether

Bericht door TubeHead »

Super nette afwerking Robert ! \:D/
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Fountek Aether

Bericht door RobertD »

MrCaBLeGuY schreef:
Mooi gefineerd hoor, hoekje ziet er strak uit. Zou je (ex)vriendin niet vertellen dat je aan houtbewerking doet met haar nagel opleuk speledingetjes :evil:
Ik mocht een rolletje gebruiken hoor, zij vindt het hartstikke leuk wat ik doe. (in tegenstelling tot mijn ex-vrouw die er niets van begreep...)

Bedankt voor de complimenten.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Fountek Aether

Bericht door Ivo »

Is dus een upgrade...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Fountek Aether

Bericht door Edo »

RobertD schreef:
Edo was zo druk met werken dat hij zelfs de proeverij was vergeten...
Sorryyyy...haha...
Maar ik zie je binnenkort wel met joyce voor een borrel bij mij thuis... :)
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Fountek Aether

Bericht door MrCaBLeGuY »

al weer wat gevorderd ?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Fountek Aether

Bericht door RobertD »

De speakers zijn klaar en staan sinds gisteravond bij mijn ouders te spelen. Die zijn er helemaal gelukkig mee.
Hun oude Sony speakers (vierkante woofers met verrotte randen en plastic tweeters) gaan naar de vuilnis.

Ik zal binnenkort nog wat foto's van het eindresultaat plaatsen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Fountek Aether

Bericht door RobertD »

De foto's hadden jullie nog tegoed...
Bijlagen
IMG_2026.JPG
IMG_2027.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”