Fountek Aether
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Fountek Aether
Ik ben een poosje geleden begonnen met het nabouwen van de Aether van Edo. Een compacte basreflex speaker met Fountek units.
Forumlid Arno heeft een mooi houtpakket voor me gemaakt in ruil voor een tuner die mij op de plank lag.
Helaas bleek de tekening van de tweeter die ik naar Arno had gestuurd niet overeen te komen met de werkelijkheid, dus daar moet ik zelf nog wat opvul en uitzaagwerk doen. Het fineer zal dit later onzichtbaar maken. De kastjes worden afgewerkt met mahonie fineer. Dit past goed bij het interieur van mijn ouders, want voor hen zijn de speakers uiteindelijk bedoeld.
Forumlid Arno heeft een mooi houtpakket voor me gemaakt in ruil voor een tuner die mij op de plank lag.
Helaas bleek de tekening van de tweeter die ik naar Arno had gestuurd niet overeen te komen met de werkelijkheid, dus daar moet ik zelf nog wat opvul en uitzaagwerk doen. Het fineer zal dit later onzichtbaar maken. De kastjes worden afgewerkt met mahonie fineer. Dit past goed bij het interieur van mijn ouders, want voor hen zijn de speakers uiteindelijk bedoeld.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Fountek Aether
In z'n nieuwe huis bezig? Zou gaan verhuizen dacht ik.Leeuwarden schreef:Over Edo gesproken... al een tijd niet gezien.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Fountek Aether
Ik zie Edo donderdag op een whisky proeverij. Zal ik zeggen dat jullie hem missen?
Voor zover ik weet heeft hij het vooral heel druk met zijn werk. Zijn nieuwe huis is nog in aanbouw.
Voor zover ik weet heeft hij het vooral heel druk met zijn werk. Zijn nieuwe huis is nog in aanbouw.
Re: Fountek Aether
is idd een beetje workaholic geworden......én dan nog een huis erbij bouwen; niet mis!
Doe die zuiplap de groeten!
Doe die zuiplap de groeten!
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Fountek Aether
Edo was zo druk met werken dat hij zelfs de proeverij was vergeten...
Inmiddels ben ik weer wat stapjes verdergaan met de speakers.
Ik heb op de plaats van de tweeters een paar vulstukjes geplaatst. Deze waren iets te groot uitgefreesd. Het tekeningetje op het web van de faceplate bevatte helaas verkeerde maten.
Er komt toch nog fineer overheen, dus straks zie je er niets meer van. De filters heb ik met een paar schroeven vastgezet, alleen klemmen lukte niet. Als volgende stap wil ik de achterkant gaan fineren, dan kan ik de aansluitklemmen monteren voordat ik de baffle erin lijm. Anders kan ik de draden er niet aanmaken.
Inmiddels ben ik weer wat stapjes verdergaan met de speakers.
Ik heb op de plaats van de tweeters een paar vulstukjes geplaatst. Deze waren iets te groot uitgefreesd. Het tekeningetje op het web van de faceplate bevatte helaas verkeerde maten.
Er komt toch nog fineer overheen, dus straks zie je er niets meer van. De filters heb ik met een paar schroeven vastgezet, alleen klemmen lukte niet. Als volgende stap wil ik de achterkant gaan fineren, dan kan ik de aansluitklemmen monteren voordat ik de baffle erin lijm. Anders kan ik de draden er niet aanmaken.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Fountek Aether
Zo, intussen zijn de kastjes gefineerd. Wel een hoop werk. Het fineer (mahonie) is vrij droog en splintert nogal. Op een paar plekjes moest ik een splinter terugplakken, maar dat is goed gelukt.
Het fineer dat ik heb gekregen is niet breed genoeg voor de kastjes. Ik heb stukken afgeknipt op de juiste lengte en deze half over elkaar heen gelegd. Daarna in één keer met een scherp mes doorgesneden en de naad afgeplakt met breed schilderstape.
Vervolgens heb ik de aan elkaar geplakte vellen met contactlijm vastgelijmd op de kastjes. In elk geval heb ik voldoende fineer. Een collega van mijn had een heel boekje mahonie gekocht voor het beplakken van het dek van één modelzeilboot... Ik ben begonnen met het fineren van de achterkant. Pas daarna heb ik de baffles in de kastjes gelijmd. Nu had ik net iets meer ruimte om aan de binnenkant de draden aan de terminals te bevestigen. Door een 14cm woofergat had me dat niet gelukt. De kastjes zijn helemaal gefineerd. Ik heb de gaten van de baffle gewoon dichtgeplakt. Die zoek ik later wel weer op met een mesje en een dremelachtig ding dat ik heb.
Eerst ga ik de kastjes een aantal keren lakken, dan splintert het fineer hopelijk minder wanneer ik de baffle gaten weer ga openen. Dat moet er natuurlijk strak uitzien.
Ik lak de kastjes met Glitsa parketlak. Dat werkt prettig en is snel droog. Tijdens de eerste laklaag had ik wel op een paar plekken blaasjes in het fineer, terwijl dat er toch al een paar dagen op zat. Gelukkig kon ik de blaasjes platdrukken met een schuurkurk, de lak was toen al droog.
Binnenkort licht opschuren en nog een paar lagen lak erop. Dan kunnen de drivers erin en kan ik eens luisteren of ik alles goed heb gedaan.
Het fineer dat ik heb gekregen is niet breed genoeg voor de kastjes. Ik heb stukken afgeknipt op de juiste lengte en deze half over elkaar heen gelegd. Daarna in één keer met een scherp mes doorgesneden en de naad afgeplakt met breed schilderstape.
Vervolgens heb ik de aan elkaar geplakte vellen met contactlijm vastgelijmd op de kastjes. In elk geval heb ik voldoende fineer. Een collega van mijn had een heel boekje mahonie gekocht voor het beplakken van het dek van één modelzeilboot... Ik ben begonnen met het fineren van de achterkant. Pas daarna heb ik de baffles in de kastjes gelijmd. Nu had ik net iets meer ruimte om aan de binnenkant de draden aan de terminals te bevestigen. Door een 14cm woofergat had me dat niet gelukt. De kastjes zijn helemaal gefineerd. Ik heb de gaten van de baffle gewoon dichtgeplakt. Die zoek ik later wel weer op met een mesje en een dremelachtig ding dat ik heb.
Eerst ga ik de kastjes een aantal keren lakken, dan splintert het fineer hopelijk minder wanneer ik de baffle gaten weer ga openen. Dat moet er natuurlijk strak uitzien.
Ik lak de kastjes met Glitsa parketlak. Dat werkt prettig en is snel droog. Tijdens de eerste laklaag had ik wel op een paar plekken blaasjes in het fineer, terwijl dat er toch al een paar dagen op zat. Gelukkig kon ik de blaasjes platdrukken met een schuurkurk, de lak was toen al droog.
Binnenkort licht opschuren en nog een paar lagen lak erop. Dan kunnen de drivers erin en kan ik eens luisteren of ik alles goed heb gedaan.
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Fountek Aether
Even over je spoelen op het filter, die zitten volgens mij in het standje very bad
Of kijk ik nou verkeerd, volgens mij had die onderste beter 90 graden gedraaid kunnen zitten toch ?

- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Fountek Aether
Nee, ik dacht eerst even dat je gelijk had, maar ze zitten in de stand zoals op regel 7 van het plaatje.
Phew. Ik kan er namelijk nauwelijks meer bij...
Phew. Ik kan er namelijk nauwelijks meer bij...
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Fountek Aether
Sorry kijk ik toch verkeerd, hij is zo breed
Beetje vertekend beeld (in mijn hoofd geloof ik)
sorry
Dan maar een andere opmerking, erg mooi gefineerd zeg! Ziet er strak uit.
sorry
Dan maar een andere opmerking, erg mooi gefineerd zeg! Ziet er strak uit.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Fountek Aether
Ziet er leuk uit 
Kun je trouwens de juiste maten van de tweeter geven? Dan hebben mensen in het vervolg geen problemen mee
(Wellicht een sticky voor de mods?)
Ik vroeg me ook al af waar Edo was.
Kun je trouwens de juiste maten van de tweeter geven? Dan hebben mensen in het vervolg geen problemen mee
(Wellicht een sticky voor de mods?)
Ik vroeg me ook al af waar Edo was.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Fountek Aether
Ik zal de maten van de tweeter face-plate binnenkort even opmeten. Als er een plek is waar deze bewaard kunnen worden zou dat wel een goed idee zijn.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Fountek Aether
Inmiddels staan de kastjes in drie lagen lak en heb ik de openingen voor de drivers weer opengemaakt met een stanleymes.
Mijn vriendin heeft een nagelstudio en met één van haar schuurrolletjes in mijn miniboormachine heb ik het fineer gelijk met de baffle geschuurd.
Ik heb de rand voor de tweeter nog even met een zwarte stift aangezet zodat eventuele kieren straks niet meer in het oog springen.
Mijn vriendin heeft een nagelstudio en met één van haar schuurrolletjes in mijn miniboormachine heb ik het fineer gelijk met de baffle geschuurd.
Ik heb de rand voor de tweeter nog even met een zwarte stift aangezet zodat eventuele kieren straks niet meer in het oog springen.
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Fountek Aether
Mooi gefineerd hoor, hoekje ziet er strak uit. Zou je (ex)vriendin niet vertellen dat je aan houtbewerking doet met haar nagel opleuk speledingetjes 
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Fountek Aether
Ik mocht een rolletje gebruiken hoor, zij vindt het hartstikke leuk wat ik doe. (in tegenstelling tot mijn ex-vrouw die er niets van begreep...)MrCaBLeGuY schreef:Mooi gefineerd hoor, hoekje ziet er strak uit. Zou je (ex)vriendin niet vertellen dat je aan houtbewerking doet met haar nagel opleuk speledingetjes
Bedankt voor de complimenten.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Fountek Aether
Sorryyyy...haha...RobertD schreef:Edo was zo druk met werken dat hij zelfs de proeverij was vergeten...
Maar ik zie je binnenkort wel met joyce voor een borrel bij mij thuis...
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Fountek Aether
De speakers zijn klaar en staan sinds gisteravond bij mijn ouders te spelen. Die zijn er helemaal gelukkig mee.
Hun oude Sony speakers (vierkante woofers met verrotte randen en plastic tweeters) gaan naar de vuilnis.
Ik zal binnenkort nog wat foto's van het eindresultaat plaatsen.
Hun oude Sony speakers (vierkante woofers met verrotte randen en plastic tweeters) gaan naar de vuilnis.
Ik zal binnenkort nog wat foto's van het eindresultaat plaatsen.
