Wellicht een erg leuke driver? BD 15

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

CDesign
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Re:

Bericht door CDesign »

Pjotr schreef:
........Je hebt minstens een CB box van 250L nodig en dan ...........
Heb ik dus hier, misschien wel 300L, 2x = stereo

En dan........met een Behringer DCX2496 hem afstellen. Bert is hier vanmiddag geweest met CLIO meetsysteem.

Afbeelding
Gemeten op de luisterpositie, dus met kamerakoestiek.

Groene lijn: zonder EQ.
Rode lijn: met EQ. Bult bij 21 Hz is met dank aan de woonkamer.
k.p.

Re: Re:

Bericht door k.p. »

CDesign schreef:
Pjotr schreef:
........Je hebt minstens een CB box van 250L nodig en dan ...........
Heb ik dus hier, misschien wel 300L, 2x = stereo

En dan........met een Behringer DCX2496 hem afstellen. Bert is hier vanmiddag geweest met CLIO meetsysteem.

Afbeelding
Gemeten op de luisterpositie, dus met kamerakoestiek.

Groene lijn: zonder EQ.
Rode lijn: met EQ. Bult bij 21 Hz is met dank aan de woonkamer.
Dat ziet er niet helemaal verkeerd uit zeg ;). Volgens mij is er nog wel wat optimalisatie mogelijk. Niet alleen de bult op 21Hz wordt veroorzaakt door je kamer ;). Misschien kun je nog wat vertellen over hoe je de meting hebt gedaan en wat voor EQ je hebt gebruikt.

gr Kevin
Ivo
Contacteer:

Re: Wellicht een erg leuke driver? BD 15

Bericht door Ivo »

Dag Carel, ik ben eens bij je thuis geweest (met die Duitser). Begrijp ik goed dat je die bashoorns niet meer in gebruik hebt? Ik was destijds erg onder de indruk van wat die kleine drivertjes (FE103 toch) aan laag presteerden. Leuk bezoek toen.
CDesign
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door CDesign »

Cornu hoorns toch?

Ik heb inderdaad de bashoorns omgebouwd naar gesloten kasten. Ging eigenlijk vrij makkelijk; bracing in de hoorn (tot zover de arm kon reiken) baffle ervoor schroeven, BD15 erin, begin van de hoorn afsluiten, klaar........nou ja, beetje afwerken nog.

Afbeelding

Die ACR-retjes (FE103Σ (zijn nu te koop, 4 stuks)) klonken heel best. Alleen het nadeel van de hoorn is dat er onder de berekende frequentie helemaal niets gebeurd. En die eigen afval is zeer steil. Zo steil dat je het kon horen, vooral met orgelmuziek en (rampen)films, net of er een limiter in zat.
Ik had al eerder het plan om met een grote wapper aan de gang te gaan. Maar dan wel een die qua gedrag overeen kwam met de Oris hoorns (het lijstje uit eerste post). Toen Bert mij deze units tweedehands aanbood (ik vond ze nieuw toch wel erg prijzig) ben ik dus gaan bouwen.

Het meten hebben we als volgt gedaan. Oris alleen, van dichtbij. Woofer alleen, van dichtbij. Daarna hetzelfde maar dan op de luisterpositie, kan je zien wat de kamer doet en het filter voor de woofer instellen. Dan samen op luisterpositie

En dan de optimalisatie.....da's dus echt monnikenwerk. Meten>instellen>meten>instellen>meten>instellen>meten>instellen>meten enz.enz.enz. Het komt er in het kort hierop neer dat je de fouten in de kamer (akoestiek) niet met EQ kunt oplossen. Een dip blijft een dip, ook al pomp je er 100dB bij. Maar verschuif de meetmicrofoon 30cm. en de dip is weg. Verschuif hem een meter en je zit in een bult.
Zie grafiek: een bult blijft een bult, een dip blijft een dip.
De gebruikte EQ's zijn allemaal bandpass filters, met het verschuiven van de frequenties en spelen met de Q proberen de bulten en dippen zo klein mogelijk te maken.
Daarna CD's luisteren en vervolgens weer aan de knoppen zitten. Hele kleine veranderingen geven grote resultaten.

Toen hij op het gehoor lekker was nog één laatste meting gedaan, zie rode lijn, instellingen opgeslagen in de Behringer, biertje gepakt, CD'tje erin en luisteren wat ik allemaal gemist heb.
k.p.

Bericht door k.p. »

Als ik het goed begrijp heb je dus alleen bulten weg gefilterd. Dat is ook de meest gangbare methode. Voor een meting wordt er meestal gebruikt gemaakt van een gemiddelde meting rond de luisterplaats. Dit wordt gedaan om juist die lokale verschillen, die je beschrijft, in de respons wat uit te middelen. Misschien een optie om eens te proberen. In het dipool vs cornerwoofer topic staat hier meer over beschreven.

gr Kevin
CDesign
Contacteer:

Bericht door CDesign »

Reactie van Bert zelf over het afstellen http://forum.bd-design.nl/index.php?id=16436

ACOUSTICS SUCKS :twisted:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

My first though would be to get yourself better speakers though
jaja..... :?
k.p.

Bericht door k.p. »

Ik zou het niet zo letterlijk nemen zoals daar staat. Je ontkomt nu eenmaal niet aan kamer invloeden. Er zijn verschillende manieren om er mee om te gaan. Gebruik maken van een EQ is niet zo rampzalig als daar wordt voorgesteld en zeker beter dan niets doen.

gr Kevin
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Zo gek staat het er niet denk ik. Het had zo een conclusie van de experts hier kunnen zijn, ik kan me er wel in vinden.

Uit ervaring weet ik dat de meest optimale kamer nog geen garantie is voor een probleemloos gebied van 20Hz-20kHz.
Veel voordeel zie ik in een goede verhouding tussen absorptie en reflexie/diffusie, nagalmtijd (onder controle) en zorgvuldig gekozen speakeropstelling-luisterplaats. Maar goed, dat is niet altijd mogelijk...

Ik heb een velodyne sub zichzelf horen instellen en dacht - dit is voor deze persoon heel goed, zo kan bas klinken (boomcartypje) maar vond het wel een beetje kunstmatig en had het gevoel dat bepaalde gebieden uit fase waren tussen mijn oren (met 1 sub)
EQ-en moet ook met verstand, beeldscherm en gehoor gebeuren....

Ik sta nog steeds perplex van die meetcurve van die unit trouwens :?
CDesign
Contacteer:

Bericht door CDesign »

k.p. schreef:
Ik zou het niet zo letterlijk nemen zoals daar staat.
Doe ik ook niet.
Maar het rotte is dat hij wel gelijk heeft. Ik heb het zelf gezien en gehoord. Je lost een probleem op en elders ontstaat weer een nieuw probleem. Ik heb nu al de neiging om weer aan de knoppen te zitten. Op het (mijn) gehoor klopt er toch nog iets niet.

Voordeel is wel dat ik nu altijd weer terug kan naar de afstelling zoals hij was na de meting.

En om even terug te gaan naar het onderwerp van dit topic "Wellicht een erg leuke driver? BD 15"
Ik vind hem leuk, heel leuk. Hij doet 20Hz op z'n sloffen.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Is het effect van kamerakoestiek nu met deze closed box speakers groter dan met je hoorns? Of is het om het even?
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik was er toen inderdaad met die van Cornu.
CDesign
Contacteer:

Bericht door CDesign »

Ivo schreef:
Is het effect van kamerakoestiek nu met deze closed box speakers groter dan met je hoorns? Of is het om het even?
Objectief gezien kan ik daar niks van zeggen. De bashoorns hebben nooit een meetmicrofoon gezien. Ik had toen ook de mogelijkheid niet om te EQ-en. Er zaten toen dus ook al de nodige fouten in. Echter ik heb hier jaren naar geluisterd, dus volledig aan gewend geraakt.

Subjectief het volgende. Muziek die niet het allerlaagste laag bezit (20 tot 40 Hz) klinkt (qua klank) opvallend gelijk met de BD15. Qua dynamiek is het er een schep bovenop. En dan vergelijk ik dus een 15' wapper met twee 4' ieniemini's breedbanders in een hoorn. Grote winst zit hem in het weergeven van veel meer details. En, omdat ik nu extreem steil kan filteren (48dB LR) is het laag/midden en midden ook enorm opgeknapt.

Onder die 40Hz is er een wereld voor me opengegaan. Met hetzelfde gemak, dynamiek, detaillering, noem het maar snelheid, rollende Herzen hier door de kamer. Slagerij van Kampen, Stonehenge (leuke testplaatjes voor het laag) heerlijk :D

Wat de akoestiek hierin doet.........ik weet het niet. De kamer is niet veranderd. De manier waarop luchtdruk wordt gemaakt wel. Ik mis nu 5 meter hoorn. Heeft dat zijn invloed? Ja, in tijd. De drukgolf moet eerst die 5 mtr. afleggen voordat hij de kamer ziet. Maar is daarmee mijn kamer voor het laag ook 12 mtr. ipv 7 mtr? die drukgolf wordt pas na die 5 mtr. losgelaten en "ziet" dan 7 mtr. kamer.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

b_force schreef:
Ik lees het nu op het betreffende forum zelf en daar staat:
My first though would be to get yourself better tuned speakers though
Merk op dat er nu (misschien ten tijde van quoten ook?) tuned staat, dus hij bedoelt dus afgestemd op de ruimte. Dat is niet zo controversieel of commercieel getint, toch? Aflopend laag in samenhang met toenemende room gain e.d.
CDesign
Contacteer:

Bericht door CDesign »

We waren de BD15's aan het meten, zijn eigen units. Hij zegt dus eigenlijk iets anti-commercieels.

Hij heeft het over een keuze:
Using such a device to improve the speakers themselves is something else. My first though would be to get yourself better tuned speakers
Elektronisch aanpassen of een betere/andere speakers?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

b_force schreef:
subtiele verdraaiing hoor :wink:
beijert

Bericht door beijert »

Er komt een setje van deze woofers mijn kant op.

Maar even iets voor verzinnen...
Plaats reactie