Keuze dipool tweeter
Moderator: Beheerdersteam
Keuze dipool tweeter
Experiment met back2back philips rt8p is erg geslaagd (met de fs21rp eronder) Een ruimtelijkheid van heb ik jou daar die ook ver boven de speakers uitstijgd.
Nu wil ik proberen om de back2back wat vriendelijker te krijgen. Ik dacht aan 2530c of harwood am35. Een beyma slopen om tot dipool om te vormen, wil ik niet. De raal 140-15d lijkt me erg mooi. Maar tegen zijn schuimpjes voor vlakke 95dB curve en geen dipool (weet dat tweeter dipool beperkt is, maar toch).
Verdere eisen: inzetbaar vanaf 3,5kHz en zeer lage vervorming.
Thanks!
(Mundorf heeft mijn subjectieve voorkeur; heb geen van bovengenoemde chassis gehoord).
Nu wil ik proberen om de back2back wat vriendelijker te krijgen. Ik dacht aan 2530c of harwood am35. Een beyma slopen om tot dipool om te vormen, wil ik niet. De raal 140-15d lijkt me erg mooi. Maar tegen zijn schuimpjes voor vlakke 95dB curve en geen dipool (weet dat tweeter dipool beperkt is, maar toch).
Verdere eisen: inzetbaar vanaf 3,5kHz en zeer lage vervorming.
Thanks!
(Mundorf heeft mijn subjectieve voorkeur; heb geen van bovengenoemde chassis gehoord).
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Keuze dipool tweeter
Ik heb net zelf van een NEO3 PDR van Bohlender-Graebener die achterkant verwijderd (gaat erg eenvoudig) en is ruim onder de 3,5kHz al in te zetten als dipool. Zie pdf.
Zaph: "Response curve is ok, but nonlinear distortion is excellent"
Zaph: "Response curve is ok, but nonlinear distortion is excellent"
Re: Keuze dipool tweeter
Dank voor je reactie. Ik zoek alleen wat meer rendement en wat lagere vervormingscijfers.MrCaBLeGuY schreef:Ik heb net zelf van een NEO3 PDR van Bohlender-Graebener die achterkant verwijderd (gaat erg eenvoudig) en is ruim onder de 3,5kHz al in te zetten als dipool. Zie pdf.
Zaph: "Response curve is ok, but nonlinear distortion is excellent"
Re: Keuze dipool tweeter
Tja, dan kom je als vanzelf terecht bij de (dure) ESS air motion transformers:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... hen_en.htm
Of de Eton: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2435 maar die heeft weer niet zo'n hoog rendement. En anders wordt het zelf een alu ribbon twiet knutselen met supermagneetjes.
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... hen_en.htm
Of de Eton: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2435 maar die heeft weer niet zo'n hoog rendement. En anders wordt het zelf een alu ribbon twiet knutselen met supermagneetjes.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 13 apr 2010, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Keuze dipool tweeter
Geen probleem.
Prijs is max 500/stuk.
Ik ben er alleen niet uit of je bijvoorbeeld de amt 2510c ook als dipool kunt gebruiken.
Dan blijft alleen nog de Harwood am35 over. Wel enorm goed getest in de laatste HH.
Prijs is max 500/stuk.
Ik ben er alleen niet uit of je bijvoorbeeld de amt 2510c ook als dipool kunt gebruiken.
Dan blijft alleen nog de Harwood am35 over. Wel enorm goed getest in de laatste HH.
Re: Keuze dipool tweeter
Maar, ik kijk ook met een schuin oog naar de Raal Ribbons.
Ben alleen niet zo van die schuimpjes erop; optisch niet mooi; technisch blijkbaar wenselijk.
Anders de 70-10. Want ik wil pas inzetten vanaf 3,5kHz (ontlast ik de FS21RP ook, vanwege 4kHz breakups).
Dan zou ik voor dipooleffect nog een rt8p los als rearfire kunnen gebruiken.
Pfew wat een keuzes...
Wel leuk.
Ben alleen niet zo van die schuimpjes erop; optisch niet mooi; technisch blijkbaar wenselijk.
Anders de 70-10. Want ik wil pas inzetten vanaf 3,5kHz (ontlast ik de FS21RP ook, vanwege 4kHz breakups).
Dan zou ik voor dipooleffect nog een rt8p los als rearfire kunnen gebruiken.
Pfew wat een keuzes...
Wel leuk.
Re: Keuze dipool tweeter
Ik zou de opvolger nemen van de AMT 2340. Die werd laatst ook getest en is gewoon de beste qua respons en vervorming en is geschikt voor dipooltoepassing
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Keuze dipool tweeter
I agreeMontana schreef:Ik zou de opvolger nemen van de AMT 2340. Die werd laatst ook getest en is gewoon de beste qua respons en vervorming en is geschikt voor dipooltoepassing
(als je het geld toch hebt
Re: Keuze dipool tweeter
Zijn die van de Neo3 niet al erg laag dan? Mocht je voor de Neo gaan, neem dan de Neo3W (niet de PDR), die geeft een beter afstraalgedrag in dipool. Met de PDR heb je meer interferentie rond 7 kHz wat resulteert in een dip on-axis. De Neo3W heeft ook een 3dB hoger rendement en kan 10 of 20 W RMS (!) aan.RSQ8P schreef:Dank voor je reactie. Ik zoek alleen wat meer rendement en wat lagere vervormingscijfers.MrCaBLeGuY schreef:Ik heb net zelf van een NEO3 PDR van Bohlender-Graebener die achterkant verwijderd (gaat erg eenvoudig) en is ruim onder de 3,5kHz al in te zetten als dipool. Zie pdf.
Zaph: "Response curve is ok, but nonlinear distortion is excellent"
Ik ben uitermate tevreden over dit drivertje, en hij kost erg weinig. Ik zet 'm vanaf 1,5 kHz in (LR4), de dipoolbult geeft wat extra output (ca. 6 dB rond 3 kHz).
