Keuze dipool tweeter

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Keuze dipool tweeter

Bericht door RSQ8P »

Experiment met back2back philips rt8p is erg geslaagd (met de fs21rp eronder) Een ruimtelijkheid van heb ik jou daar die ook ver boven de speakers uitstijgd.
Nu wil ik proberen om de back2back wat vriendelijker te krijgen. Ik dacht aan 2530c of harwood am35. Een beyma slopen om tot dipool om te vormen, wil ik niet. De raal 140-15d lijkt me erg mooi. Maar tegen zijn schuimpjes voor vlakke 95dB curve en geen dipool (weet dat tweeter dipool beperkt is, maar toch).
Verdere eisen: inzetbaar vanaf 3,5kHz en zeer lage vervorming.

Thanks!
(Mundorf heeft mijn subjectieve voorkeur; heb geen van bovengenoemde chassis gehoord).
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Keuze dipool tweeter

Bericht door MrCaBLeGuY »

Ik heb net zelf van een NEO3 PDR van Bohlender-Graebener die achterkant verwijderd (gaat erg eenvoudig) en is ruim onder de 3,5kHz al in te zetten als dipool. Zie pdf.

Zaph: "Response curve is ok, but nonlinear distortion is excellent"
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Re: Keuze dipool tweeter

Bericht door RSQ8P »

MrCaBLeGuY schreef:
Ik heb net zelf van een NEO3 PDR van Bohlender-Graebener die achterkant verwijderd (gaat erg eenvoudig) en is ruim onder de 3,5kHz al in te zetten als dipool. Zie pdf.

Zaph: "Response curve is ok, but nonlinear distortion is excellent"
Dank voor je reactie. Ik zoek alleen wat meer rendement en wat lagere vervormingscijfers.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Keuze dipool tweeter

Bericht door Pjotr »

Tja, dan kom je als vanzelf terecht bij de (dure) ESS air motion transformers:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... hen_en.htm

Of de Eton: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2435 maar die heeft weer niet zo'n hoog rendement. En anders wordt het zelf een alu ribbon twiet knutselen met supermagneetjes.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 13 apr 2010, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Re: Keuze dipool tweeter

Bericht door RSQ8P »

Geen probleem.
Prijs is max 500/stuk.

Ik ben er alleen niet uit of je bijvoorbeeld de amt 2510c ook als dipool kunt gebruiken.

Dan blijft alleen nog de Harwood am35 over. Wel enorm goed getest in de laatste HH.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Re: Keuze dipool tweeter

Bericht door RSQ8P »

Maar, ik kijk ook met een schuin oog naar de Raal Ribbons.
Ben alleen niet zo van die schuimpjes erop; optisch niet mooi; technisch blijkbaar wenselijk.
Anders de 70-10. Want ik wil pas inzetten vanaf 3,5kHz (ontlast ik de FS21RP ook, vanwege 4kHz breakups).
Dan zou ik voor dipooleffect nog een rt8p los als rearfire kunnen gebruiken.
Pfew wat een keuzes...
Wel leuk.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Keuze dipool tweeter

Bericht door Martijn H »

Ik zou de opvolger nemen van de AMT 2340. Die werd laatst ook getest en is gewoon de beste qua respons en vervorming en is geschikt voor dipooltoepassing
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Keuze dipool tweeter

Bericht door b_force »

Montana schreef:
Ik zou de opvolger nemen van de AMT 2340. Die werd laatst ook getest en is gewoon de beste qua respons en vervorming en is geschikt voor dipooltoepassing
I agree :) :wink:
(als je het geld toch hebt :P )
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Keuze dipool tweeter

Bericht door Ronkel »

RSQ8P schreef:
MrCaBLeGuY schreef:
Ik heb net zelf van een NEO3 PDR van Bohlender-Graebener die achterkant verwijderd (gaat erg eenvoudig) en is ruim onder de 3,5kHz al in te zetten als dipool. Zie pdf.

Zaph: "Response curve is ok, but nonlinear distortion is excellent"
Dank voor je reactie. Ik zoek alleen wat meer rendement en wat lagere vervormingscijfers.
Zijn die van de Neo3 niet al erg laag dan? Mocht je voor de Neo gaan, neem dan de Neo3W (niet de PDR), die geeft een beter afstraalgedrag in dipool. Met de PDR heb je meer interferentie rond 7 kHz wat resulteert in een dip on-axis. De Neo3W heeft ook een 3dB hoger rendement en kan 10 of 20 W RMS (!) aan.

Ik ben uitermate tevreden over dit drivertje, en hij kost erg weinig. Ik zet 'm vanaf 1,5 kHz in (LR4), de dipoolbult geeft wat extra output (ca. 6 dB rond 3 kHz).
Plaats reactie