bromgeluid bij versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
deadly-syndrome

bromgeluid bij versterker

Bericht door deadly-syndrome »

hallo allemaal, ik heb op marktplaats een 2ehands 180 watt versterker gekocht, alleen deze maakt een soort van brommend geluid als ik hem aanzet, en door de muziek heen, hier stoor ik me echt kapot aan, weet iemand waar het aan ligt?
v-bro

Re: bromgeluid bij versterker

Bericht door v-bro »

Voedingselco's rot?

Wat is het voor een versterker? Het is handig als je met iets meer informatie komt...
deadly-syndrome

het is een yamaha a-300
ray5150

Bericht door ray5150 »

Yamaha kennende staat er voor dat A300 ook nog een paar letters. ik kan niks anders vinden dan een plastic keyboard. en dat is de PSR-A300.
Ik ga maar even op zolder mijn glazen bol afstoffen... :?
deadly-syndrome

yamaha natural sound stereo amplifier A-300
v-bro

Bericht door v-bro »

Ah, dat maakt alles duidelijk. O:)

NOT! :?

Dus dit is 'em dan:
http://cgi.ebay.co.uk/YAMAHA-A-300-AMPL ... 4002r18077

http://cgi.ebay.co.uk/Yamaha-A-300-inte ... 4001r22216

???

Zet eens een scope op DC en meet eens de gelijkspanning op de voedings elco's, als dat staat te rimpelen dan weet ik genoeg...
A3004.jpg
Bijlagen
A300.jpg
A3001.jpg
A3002.jpg
A3003.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

V-bro: Jij gaat ervan uit dat de TS een scope bezit.
v-bro

Bericht door v-bro »

ray5150 schreef:
V-bro: Jij gaat ervan uit dat de TS een scope bezit.
Nou eigenlijk niet inderdaad... :lol: maar goed je kan tegenwoordig vrij makkelijk je PC als scope gebruiken. Ik kan de kundigheid van de TS niet inschatten, althans ik heb een vermoeden dat elke inschatting nog steeds te hoog gegrepen is (met alle respect) Uit puur gebrek aan informatie ben ik er gemakshalve maar van uit gegaan dat de TS een scope heeft omdat hij daarmee zijn brom zo zou kunnen opsporen.

Dus Deadly Syndrome, heb je een scope of kan je er een lenen of gebruiken ergens?

Zo niet, dan is elke poging om die versterker na te kijken als een tuin omspitten met een theelepeltje. :roll:

Trouwens, 180watt uit dat doosje? :lol: Misschien beide kanalen bij mekaar opgeteld en zonder enige stroom begrenzing tot het punt gedreven dat er aan alle kanten rook uit komt... :^o
ray5150

Bericht door ray5150 »

v-bro schreef:
maar goed je kan tegenwoordig vrij makkelijk je PC als scope gebruiken.
Ja, dat klopt. dat is leuk om audio signalen op lijn niveau te meten. niet om 50 of 100 VDC doorheen te jagen... :lol:
dat gaan die SMD'tjes op je geluidskaart en/of moederboard niet fijn vinden. :-$ :mrgreen:

Goed, dan even over de versterker.
leeftijd is minimaal 20 jaar. service manual niet te vinden evenmin als naaktfoto's. voedingselkos is wat ook het eerste bij mij opkwam.
maar het kan ook iets anders zijn, slechte elko of rotte spanningsregelaar in voeding van de voortrap.
afgaand op de foto's gok ik 2 stuks 4700 of 6800 uF bij 63 Volt.
vervang die eerst door twee van deze.

wat ook nog kan is dat er STK's inzitten die naar z'n mallemoer zijn. dan heb je een serieus probleem....

Die 180 Watt zal wel het opgenomen vermogen zijn aan de primaire kant. dat wil nog niet zeggen dat hij dat aan de uitgang levert.
2 x 30 of 40 Watt RMS lijkt mij heel wat realistischer.
deadly-syndrome

ja.. 180 watt haalt ie niet nee.. ik lees alleen wat er op de versterker staat.. ik zal de elco's vervangen, en luisteren of het dan over is:P
v-bro

Bericht door v-bro »

Als je toch met condensatoren aan de gang gaat zou ik eens kijken of er niet inderdaad een spanningsregelaar in de voortrap zit en daarvan ook meteen de elco('s) in huis halen. Zo'n regelaar is meestal gegoten in een to220 behuizing.

Afbeelding

Het daaraan gekoppelde circuit (meestal +15, nul en -15 circuit) zal mogelijk ook rotte elco's hebben, meestal als er een gaat duurt het met de rest ook niet lang... Het zijn de kosten niet....en als je toch de kap er af haalt en aan het bestellen slaat... :roll:

Een simpele manier om zo'n elco te testen is door hem er uit te halen en met een 9v batterij op te laden, dan ontladen over een 12v gloeilampje. Het is een erg eenvoudige meet methode, maar geeft iets van een indicatie over of de elco nog fut heeft....
deadly-syndrome

ik heb de elco's vervangen (maar gelijk alle elco's die er in zaten) en de versterker werkt weer prima, bedankt voor de goede tip's allemaal
v-bro

Bericht door v-bro »

=D> \:D/ \:D/ \:D/ \:D/

:-({|=
Plaats reactie