Zaph design contest

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

Zaph design contest

Bericht door MBG Verhoeven »

Misschien hebben sommige van jullie het gezien, misschien anderen niet, maar Zaph (http://www.zaphaudio.com/) heeft een design contest uitgeschreven met de vraag om een 2 weg met zijn unit en een SB acoustics SB29RDCN-C000-4 tweeter te ontwerpen op basis van door hem aangeleverde meetdata. Voor meer info moet je even kijken op zijn blog: http://www.zaphaudio.com/blog.html

Zelf heb ik uiteraard een poging gedaan (nadruk op poging ;)), en was ik benieuwd of er eventueel anderen zijn die ook hebben geparticipeerd.
De wedstrijd eindigt morgen dus dan kunnen we vrijuit praten over onze ontwerpen, wat me overigens erg leervol lijkt!

Groeten,
Martijn Verhoeven
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

Re: Zaph design contest

Weinig reacties? Nouja, hier mijn interpretatie van het geheel iig!

Mijn mail aan Zaph, (geen zin in een vertaalslag en er zitten ws nog aardig wat spelfouten in ;))

My design was made by using Boxsim (by Visaton) as software tool.
While looking at the distortion figures for both drivers i thought of a crossover point somewhere between 2000 and 2500 hertz because of the tweeters rapid rise of F3 under 2000 hertz.
Still i wanted it to be as low as possible because of directivity/point source of the woofer. So i settled somewhere in between. As you can see in the simulation i was able to keep the phase aligned from aprox. 600 to 6000 hertz (breakup woofer).
The woofer baffle step/low end is easily adopted by altering the 3.00 mH inductor for something between 2,7 and 3,3 mH. This gives some tradeoffs between efficiency and bas response.
For the tweeter the 20Ohm R can be adjusted equally. The impedance correction network for the tweeter consists of 3,3 ohm/15uF is optional but preferrable. The 0,05 uH coil in the woofer circuit pulls down extra hard on the breakup mode.
All of the components are standard types here in Europe. Maybe the tweeter's response could be more smooth in the 4000 Hz area but i dont think it will be noticible :)

Overall i think i achieved a smooth response curve with a nice amount of crossover parts. The sight (1db) bump at the Xo frequency is intentionally, normaly i simulate with 10degree off axis data because that is wat you'll be listening to most of the time. Off axis the response should me more flat! Maybe not the best design, but its always a tradeoff.. (this time between me and my technical competence ;))
Bijlagen
Het filter!
Het filter!
De elektrische overgang, flink wat BCS ;)
De elektrische overgang, flink wat BCS ;)
Fase, best aardig denk ik (iig gesimuleerd) :)
Fase, best aardig denk ik (iig gesimuleerd) :)
De response!
De response!
Martijn H

Bericht door Martijn H »

hey! Heeft hij alleen de meetdata voor 1 hoek gegeven? Daarmee is het niet te doen om een goede indruk van het geheel te krijgen eigenlijk..

En hoe klinkt het? ;)
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

Maar 1 set meetdata idd, ik denk om het makkelijk te houden.
Ben het met je eens dat het zonder off-axis meetgegevens wat moeilijk is, maar door de fase goed te houden zouden er ook geen hele rare dingen moeten gebeuren toch?
De rest ligt aan de kastvorm, en die staat al vast (std. madisound box).
Daarom ook deels die bult (nouja 1 db) bij de XO, verwacht dat de tweeter off-axis iets afvalt en je het zoiezo al niet hoort.
Maar dat zou dan wel mijn grootste verbeterpunt zijn voor volgende keer.
Btw je kunt nog meedoen tot middennacht! Ik zag het ook pas 3 dagen geleden, heb er niet heel lang aan geknutseld :)
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

Okey, ik kon het niet laten:
Bijlagen
+ weerstand
+ weerstand
Nieuwe response!
Nieuwe response!
Martijn H

Bericht door Martijn H »

haha, beter ja.. Zaph is nu vrij commercieel geworden geloof ik, dus het zal ook wel deels een reclamestunt zijn. Je impedantie in het hoog kruipt trouwens wel naar 3 ohm..
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

Heb je gelijk in waarschijnlijk, de gebruikte woofer is die van zijn eigen ontwerp...
Impedantie is idd 3 ohm, kan nog net zeg maar ;)
Een serieweerstand voor het hoogdeel van het filter zou dat probleem weer oplossen maar dan heb ik weer andere problemen :P

Zo blijf ik aan het klooien, het is voor mij af en opgestuurd :)
Thanks voor het commentaar!
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Meh helaas geen tijd voor gehad :(, anders had ik wel meegedaan.
Zou hij het echt voor een commercieel product gebruiken? Lijkt me erg flauw.
CornelisJ

Bericht door CornelisJ »

MBG Verhoeven schreef:
Een serieweerstand voor het hoogdeel van het filter zou dat probleem weer oplossen maar dan heb ik weer andere problemen :P
Die 3 ohm is echt niet nodig, komt namelijk door de RC sectie (3,3 ohm + 15uF) vóór het hoog filter, dus parallel aan de versterker.

Verder vind ik persoonlijk die 20 ohm in serie met de tweeter niet zo fraai. Een grote serie-weerstand geeft een sterke verhoging van de elektrische Q-factor (Qe) van de tweeter, waardoor ook de Qts flink omhoog gaat. Ik zie hier liever een verzwakker bestaande uit twee weerstanden (serie-weerstand en parallel-weerstand). Dat geeft dan uiteraard wel een lagere impedantie op de uitgang van het hoog-filter, waardoor je op andere waardes van L en C's zult uitkomen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Chris_T schreef:
Zou hij het echt voor een commercieel product gebruiken? Lijkt me erg flauw.
doet-ie al, want hij hoopt op meer verkoop van z'n eigen woofer :roll: ik ben overigens benieuwd of hij nu hij zelf ook met de fabrikant pet op zit, hij het stokje van de metingen enzo overdraagt aan iemand anders, net zoals Ilkka Rissanen op hometheatershack.com stopte met z'n subwoofer tests toen hij voor Genelec ging werken.
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

CornelisJ schreef:
MBG Verhoeven schreef:
Die 3 ohm is echt niet nodig, komt namelijk door de RC sectie (3,3 ohm + 15uF) vóór het hoog filter, dus parallel aan de versterker.

Verder vind ik persoonlijk die 20 ohm in serie met de tweeter niet zo fraai. Een grote serie-weerstand geeft een sterke verhoging van de elektrische Q-factor (Qe) van de tweeter, waardoor ook de Qts flink omhoog gaat. Ik zie hier liever een verzwakker bestaande uit twee weerstanden (serie-weerstand en parallel-weerstand). Dat geeft dan uiteraard wel een lagere impedantie op de uitgang van het hoog-filter, waardoor je op andere waardes van L en C's zult uitkomen.
Super bedankt voor de tips! Hier heb ik echt wat aan :)
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

Misschien interessant voor anderen:
http://techtalk.parts-express.com/showt ... p?t=217210

Grappig dat bij een aantal ontwerpen dezelfde topologie voor het hoog wordt gebruikt (niet precies dezelfde waarde overigens).
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

De beste 3weg volgens Zaph:
http://www.htguide.com/forum/showpost.p ... stcount=10

Ziet er goed uit!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mmmm een doorsnee 3-weg met hippe looks, is dat zo bijzonder?
Niet dat het slecht hoeft te zijn hoor, maar ik had hogere verwachtingen (maar dat kan ook aan mij liggen :lol: :lol: )
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

I also have a pdf of the Tl design data and graphs, but it is too large to post here
Hier ben ik dan wel benieuwd naar. Die simulatie is mij wat te vlak tussen 50 en 400 Hz, dat komt vast niet overeen met andere simulaties...

De MJking Sheets zijn gebruikt, maar meer is er nog niet over bekend...
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”