Heb in die tijd behoorlijk genoten van het draaien van platen en het verzamelen ervan. Maar natuurlijk kan het altijd beter, mijn cheapass marantz cd-38 klinkt nog altijd stukken beter dus volgens mij is er nog zat ruimte om het maximale uit de SL-1500 te halen. Ik ben begonnen met het bouwen van een nieuw phono trapje (ben nou eenmaal handiger met electronica dan met hout), dat is hier te lezen.
Maar nu dus een nieuwe plint. Dit wil ik omdat ten eerste het originele plastic plintje nauwelijks waardig is tegenover de rest van de tafel. Ook de rubberen pootjes waren doorgezakt. Voor zover ik het kan meten staat de draaitafel verre van waterpas en dit is in de huidige situatie dus ook niet echt te corrigeren op een nette manier.
..en natuurlijk is het gewoon leuk om zelf iets te bouwen en zal het resultaat er waarschijnlijk een stuk imposanter uitzien dan nu
Hier heb ik wat inspiratie opgedaan btw.
Nou is het bij deze Technics niet een kwestie van oud plintje eraf nieuw dikker plintje erop zoals bij sommige draaitafels. Dit omdat er een aantal dingen uitsteken. Ik heb even een schetsje gemaakt om dat te illustreren (bijlage).
Het licht gele gedeelte stelt een plaat MDF voor van 450x350x22mm, alles dat rood omcirkeld is steekt boven de rand uit. Ik wil dus dit gedeelte wegzagen. De motor en een deel van de trafo steekt verder uit en deze stukken (geel) zullen ook in de tweede laag MDF uitgezaagd worden. Daarna gebruik ik nog een laag massief MDF van 18mm om het geheel af te werken en om de pootjes in te bevestigen. De blauwe cirkels zijn de schroefgaten btw. Hier moet ik ook nog wat voor verzinnen, simpelweg langere schroeven kopen lijkt me het handigst. In de originele plint zijn de schroefgaten namelijk verzonken zodat er geen onnodig lange schroeven nodig zijn.
Ik twijfel nog over een aantal dingen:
- Laat ik de interconnect zitten (mbv een kleine uitsparing zoals het nu is) of bouw ik een stel cinch aansluitbussen in. Ik weet nog niet hoe ik dit netjes (en makkelijk) kan doen maar het heeft natuurlijk het voordeel dat ik niet aan 1 interconnect vastzit maar dat ik makkelijk kan wisselen.
- Zelfde verhaal voor de 230v aansluiting.
- Wat voor pootjes ik ga gebruiken. Ik wil in ieder geval iets dat me in staat stelt de hoogte in te stellen zodat ik de draaitafel waterpas kan krijgen. Waarschijnlijk worden het dus spikes, heeft iemand nog andere suggesties? Ik wil graag iets simpels, ik heb al zat dure spikes en andere constructies gezien, lijkt me niet nodig.
- ...en zal ik dan 4 pootjes gebruiken of 3? 3 is in principe stabieler toch, of werkt dat alleen als het zwaartepunt meer in het midden zit? Ook hier zou ik wat tips kunnen gebruiken.
Ik hoop snel de voortgang te kunnen posten!