Versterker bouwen met 4% kennis

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door Arno »

v-bro schreef:
Hoe staat het er nu mee eigenlijk?
Ik zal de titel eens aanpassen, want voor wie het nog niet doorhadden, dit is duidelijk een gevalletje langlopend :P

Ik hoop dit weekeinde de inschakelvertaging/luidsprekerbeveiliging in de versterker te testen, en misschien nog wat antibromtests te doen. Daarna zal ik de module eens naar je opsturen, V-bro.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker bouwen met 3% kennis

Bericht door v-bro »

Nee ik bedoelde er ook niets mee verder... :oops:

Ik weet alleen dat Christi ook een en ander had aangeboden, dus ik weet niet wat je zelf het liefst doet? Ik vind het in elk geval wel geinig om wat te meten aan het board en waar nodig problemen op te lossen en het board te optimaliseren. :P
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Versterker bouwen met 3% kennis (slepend)

Bericht door Arno »

Nou, ik ga dat ding echt niet naar China opsturen, en daarbij heb ik het volste vertrouwen in jou en vind ik het een geweldig aanbod :D











Trouwens, ik vind dat ik dat ene printje zo netjes in elkaar gesoldeerd heb, ik ga mezelf er maar weer eens een procentje bijgeven :lol: :lol:
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker bouwen met 3% kennis (slepend)

Bericht door v-bro »

Arno schreef:
Nou, ik ga dat ding echt niet naar China opsturen, en daarbij heb ik het volste vertrouwen in jou en vind ik het een geweldig aanbod :D



Trouwens, ik vind dat ik dat ene printje zo netjes in elkaar gesoldeerd heb, ik ga mezelf er maar weer eens een procentje bijgeven :lol: :lol:
Dat ene procentje vind ik nog zeer bescheiden! Ik zie gemiddeld dit soort prutswerk voorbij komen op 41hz forum:
http://www.41hz.com/forums/showthread.p ... in-AM-Mode

Maar eh, ik zou zeggen stuur die print maar vast op hoor! :P Edit: Eh niet naar China dus, maar naar mij dan... 8-[
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Versterker bouwen met 3% kennis (slepend)

Bericht door Arno »

v-bro schreef:
Arno schreef:
Trouwens, ik vind dat ik dat ene printje zo netjes in elkaar gesoldeerd heb, ik ga mezelf er maar weer eens een procentje bijgeven :lol: :lol:
Dat ene procentje vind ik nog zeer bescheiden! Ik zie gemiddeld dit soort prutswerk voorbij komen op 41hz forum:
http://www.41hz.com/forums/showthread.p ... in-AM-Mode
Ai ai, dat is wel heel lomp gedaan.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Versterker bouwen met 4% kennis (slepend)

Bericht door JvS »

Ja. ik ben in de basis een beetje nonchalant en een beetje een slordervos, maar als je zoiets maakt, dan is het ook wel de sport om het er erg netjes uit te laten zien toch? :)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Versterker bouwen met 4% kennis (slepend)

Bericht door Arno »

Ach ja, op zich moet het niet zoveel uitmaken natuurlijk, als het allemaal schots en scheef staat, want je ziet er toch niets meer van :-s
Maar als dat soort dingen iemand niet boeien, dan snap ik niet waarom je zelf wilt bouwen. Als het erom gaat zo snel mogelijk klaar te zijn, dan ga je toch gewoon naar de mediamarkt?
Maar ik zal wel zo'n perfectionistische tuttebel van een meubelmaker zijn :lol:
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker bouwen met 4% kennis (slepend)

Bericht door v-bro »

Ok, ja soldeer is nou eenmaal niet geleidende klei. Het geleidt maar vrij matig eigenlijk. Het is bedoeld om een al vrij goede mechanische verbinding luchtdicht en stevig te verpakken. Veel contactoppervlak maken de tin dan nog redelijk geleidend. Dat geklodder, heb wel vaker reparaties gedaan aan dat soort hobbyprojecten om er vervolgens achter te komen dat de klodder tin alleen aan het component zat en niet aan het board. Tin moet gewoon vloeien en je moet niet te bang zijn dat je componenten beschadigd door oververhitting. 999 van de 1000 componenten kunnen makkelijk met een 400+ graden temperatuur gesoldeerd worden gedurende 10 seconden.
Vasco da Gama
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 01 apr 2009, 16:15
Locatie: Leeuwarden

Re: Versterker bouwen met 4% kennis (slepend)

Bericht door Vasco da Gama »

Ik heb dit hele draadje met veel genoegen gelezen, behalve V-Bro zijn stukken, aangezien ik op 0,1 % zit :) . Maar wel geinteresseerd ben in zelf een versterker bouwen. Speakers heb ik net zelf gebouwd, voor het eerst in mijn leven, en , wel die klinken goed. Daarom moest ik aan iets denken ; wat voor speaker heb je , en wat is hun SPL ? Die van mij als voorbeeld : 95 DB SPL, staat mooie uitleg van op wikipedia, maar komt er op neer hoeveel geluid in db ze produceren bij 1 watt. ( V-Bro, dit is leken taal, ok ?). Dus als die van jou bijv. 87 DB SPL als waarde hebben, kun je je gain-probleem hoogstwaarschijnlijk oplossen met een nieuw , leuk projectje : speakers maken :))

EN : mooie versterker ! Ziet er niet alleen uit als vakwerk, de vormgeving is ook super .

oh, als basis zat ik aan dit bordje te denken : http://cgi.ebay.nl/4-100-watt-4ohm-TK20 ... 151wt_1166
maar als ik zover ben, zal ik wel een apart draadje beginnen, dit draadje heeft me iig veel wijzer gemaakt.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker bouwen met 4% kennis (slepend)

Bericht door v-bro »

Vasco da Gama schreef:
Dus als die van jou bijv. 87 DB SPL als waarde hebben, kun je je gain-probleem hoogstwaarschijnlijk oplossen met een nieuw , leuk projectje : speakers maken :))

oh, als basis zat ik aan dit bordje te denken : http://cgi.ebay.nl/4-100-watt-4ohm-TK20 ... 151wt_1166
maar als ik zover ben, zal ik wel een apart draadje beginnen, dit draadje heeft me iig veel wijzer gemaakt.
Hey, leken taal of niet, de meeste winst is absoluut te halen uit de speakers. Alleen wel een dure oplossing. ;) Nee de gain staat werkelijk ver beneden NAP, dit is een kleine moeite om goed te zetten door de weerstandjes om te wisselen bijv. Vergt wel wat soldeer talent, maar goed, ik zou er binnen 5min mee klaar zijn.

Dan die sjoer electronics, tja, gelukkig zit er geen ventilator op gebeund, lees maar eens op DIYaudio.com over de problemen die dat kan geven! :shock:

Verder is er wel een en ander aan die module ook te verbeteren, ik zou de te behalen winst graag eens demonstreren, het is waarschijnlijk behoorlijk schokkend!

Als je namelijk een T-amp compleet zelf bouwt zul je ontdekken dat het board werkend en wel opleveren ongeveer 20% van de moeite en tijd is die je er in steekt, de andere 80% is het netjes in een kastje bouwen en bedraden. Dat laatste lijkt zo eenvoudig, maar vergis je niet! 8-[ DAAR-OM raad ik eigenlijk altijd aan om iets goeds aan te schaffen om een versterker mee te bouwen. Neem nog liever een UCD, of een door http://www.maedos.com gebouwde Truepath, of een door mij gebouwde AMP11 of AMP4 van 41hz.com.... Of als je aandelen hebt bij Essent een ExtremA van mijn part!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Versterker bouwen met 4% kennis (slepend)

Bericht door RobertD »

Speaker met 95dB/W ?

Leuk buizenbakkie met twee EL84's, er staat een sticky in de Versterkers rubriek. Dat is toch wel het mooiste voor zulke gevoelige speakers, maar ik ben met het buizenvirus besmet.... :D
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker bouwen met 4% kennis (slepend)

Bericht door v-bro »

Lekker single ended buizenbakkie op 95db speakers, mee eens!
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Versterker bouwen met 4% kennis (slepend)

Bericht door Arno »

Vasco da Gama schreef:
Ik heb dit hele draadje met veel genoegen gelezen, behalve V-Bro zijn stukken, aangezien ik op 0,1 % zit :) . Maar wel geinteresseerd ben in zelf een versterker bouwen. Speakers heb ik net zelf gebouwd, voor het eerst in mijn leven, en , wel die klinken goed. Daarom moest ik aan iets denken ; wat voor speaker heb je , en wat is hun SPL ? Die van mij als voorbeeld : 95 DB SPL, staat mooie uitleg van op wikipedia, maar komt er op neer hoeveel geluid in db ze produceren bij 1 watt. ( V-Bro, dit is leken taal, ok ?). Dus als die van jou bijv. 87 DB SPL als waarde hebben, kun je je gain-probleem hoogstwaarschijnlijk oplossen met een nieuw , leuk projectje : speakers maken :))

EN : mooie versterker ! Ziet er niet alleen uit als vakwerk, de vormgeving is ook super .

oh, als basis zat ik aan dit bordje te denken : http://cgi.ebay.nl/4-100-watt-4ohm-TK20 ... 151wt_1166
maar als ik zover ben, zal ik wel een apart draadje beginnen, dit draadje heeft me iig veel wijzer gemaakt.
Dank je voor je complimenten!
Vanzelfsprekend kan ik je niet adviseren bij de keuze van je onderdelen. Het inbouwen, zoals v-bro ook al aangaf, is echt het meeste werk. Als je dat een beetje netjes wilt doen tenminste. Ik kan je dan ook aanraden om een goed doordacht plan van aanpak te maken. Dat is wel lastig als je niet weet wat je te wachten staat.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker bouwen met 4% kennis (slepend)

Bericht door v-bro »

Hey Arno, hoe staat het er nou mee? :-s

Mijn aanbod staat nog steeds hoor! :P Alleen ga ik wel over een paar weken met vakantie... 8-[
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Versterker bouwen met 4% kennis (slepend)

Bericht door dre »

zoveel projecten,zo weinig tijd! :mrgreen:
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker bouwen met 4% kennis (slepend)

Bericht door v-bro »

dre schreef:
zoveel projecten,zo weinig tijd! :mrgreen:
Helemaal waar! Wanneer worden dagen nou eens 36 uur! :roll:
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker bouwen met 4% kennis (slepend)

Bericht door v-bro »

Hey, ik heb hem ontvangen Arno! Daar heeft de TNT lang over gedaan zeg! :lol:

Maar goed, ik zie goede en minder goede dingen aan het ontwerp, en twijfelachtige dingen...

Goed vind ik de super strak gewikkelde filter spoelen, de board kwaliteit, de dikke aansluit terminal, de symmetrie in het ontwerp, de looks...

Minder vind ik het tekort aan echte capaciteit op de voedingsspanning. Ook de kwaliteit van deze condensatoren is slechts matig. En dát is nou juist zeer bepalend voor de hoorbare prestaties van klasse T versterkers. Dan zit er nog steeds naar mijn mening een zeer onder gedimensioneerde brugcel op, het ding MOET daardoor echt een softstart anders is het vroeg of laat PLOF. Dan de keus van de waardes zijn zoals eerder vermeld hier en daar zeer bedenkelijk. Dit heeft directe nadelen tot gevolg ook, en risico op schade. :shock:

Dan zitten er zoals eerder vermeld erg oude fets op waar vandaag de dag veeeeel betere voor bestaan die nog goedkoper zijn ook. Hierdoor gaat de temperatuur ongeveer 60% omlaag! 8)

Wat ik hoogst opmerkelijk vind is dat de print een zooitje banen zijn op een verder kaal gefreesde print. Je zou toch verwachten dat er hier en daar massa vlakken horen te zitten. Zo werd het ook geadviseerd door Tripath en zo zie je ook her en der goed presterende ontwerpen in elkaar zitten. Of hier een reden achter zit die ik niet begrijp of dat het puur amateurisme is laat ik in het midden... Hier zal ik op geen enkele manier iets aan kunnen veranderen, dus ik bid nog steeds een beetje angstig dat het goed komt met dit ding... :?

Tja, we gaan er eens op verder studeren en meten en zo, hou jullie op de hoogte...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Versterker bouwen met 4% kennis (slepend)

Bericht door dre »

heeft ie ze opgestuurd? :mrgreen:
goed bezig die arno :lol:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Versterker bouwen met 4% kennis (slepend)

Bericht door Arno »

Ja, de post is niet meer wat het geweest is :mrgreen:

V-bro, vanzelfsprekend stel ik het zeer op prijs als jij er wat aan kan doen. Echter, als je het bij nadere inspectie toch niet ziet zitten, begrijp ik dat ook. Dan moet je hem maar gewoon terugsturen.

Hoe dan ook bedankt :)
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker bouwen met 4% kennis (slepend)

Bericht door v-bro »

We gaan niet opgeven voor iets te hebben geprobeerd natuurlijk! :lol:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Versterker bouwen met 4% kennis (slepend)

Bericht door Arno »

Als je maar wel een beetje opschiet, want het is je vast niet ontgaan dat ik enorm veel haast heb met dit project. :mrgreen:

Oftewel; doe maar rustig aan :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Versterker bouwen met 4% kennis (slepend)

Bericht door dre »

als je het pakkie niet per slak had verzonden had ie allang klaar geweest :lol:
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker bouwen met 4% kennis (slepend)

Bericht door v-bro »

Nou, da's dus best wel een fiasco... Eindelijk de versterker ontvangen, maar er is gelijk al iets mee mis...

Zit ergens iets niet lekker in het 5V circuit. Meet er ongeveer 200 ohm op en dat klopt echt niet. Eerst zat er zelfs vol sluiting in, dat bleek door de bodem van de spoel van de regulator te komen. Kan een beetje aangedrukt zijn geweest met het vervoer en daardoor contact gemaakt. Beetje ontwerper legt daar geen via's onder, en een beetje kwaliteit spoel heeft een goed geisoleerde bodem... maar ja...

Ik moet nu eerst gaan kijken wat er allemaal aan die 5V hangt bij deze eindtrap. Ben toch een beetje bang dat het IC de oorzaak is. Heb je het board zeker weten in werkende conditie opgestuurd of deed hij het eigenlijk al niet meer?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Versterker bouwen met 4% kennis (slepend)

Bericht door Arno »

v-bro schreef:
Heb je het board zeker weten in werkende conditie opgestuurd of deed hij het eigenlijk al niet meer?
Alles deed het nog, hij werd alleen wat aan de warme kant, maar wat ik ervan begrepen heb was die warmte niet persé verontrustend bij zo'n soort versterker. Ook had ik hem zorgvuldig verpakt, dus ik denk niet dat er bij het transport iets gebeurd is.

Weet je wat, mieter dat ding maar weg, of hou hem voor de onderdelen. Ik heb geen zin om nog energie te steken in dat prutding.
Hopelijk kan ik iets anders in de behuizing kwijt zonder de boel te moeten verbouwen.

Jammer
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker bouwen met 4% kennis (slepend)

Bericht door v-bro »

Ik heb misschien nog wel een prototype die erin past. Moet effe kijken of ik nog wat heb liggen...

Begin ook wel te neigen naar wegmieteren in elk geval...Mag zo'n ding wel goedkoop zijn, alsnog erg jammer van je centen als je zo iets koopt. (ik weet dat jij hem hebt geruild...)
Plaats reactie