Uitdaging: Samen een boek maken

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

MrCaBLeGuY

Uitdaging: Samen een boek maken

Bericht door MrCaBLeGuY »

Ik ben zojuist begonnen aan het boek Luidsprekerkasten Bouwen van Vance Dickason en ik moet zeggen, het valt me nog tegen, zware stof.

Omdat ik het zelfbouw verhaal toch wel erg leuk begin te vinden ben ik gemotiveerd genoeg om me er toch beter in te gaan verdiepen en het echt te begrijpen. Wat me met name intrigeert is wat een luidspreker een goede luidspreker maakt, het meten, de typen kasten en het effect daarvan en last but not least de filter techniek.

Dit proces wil ik nuttig gebruiken en alles wat ik leer naar zo een begrijpelijk mogelijk samenhangend verhaal te vertalen dat het voor nieuwkomers, met enige affiniteit, ook begrijpbaar wordt. Dit geheel zou een mooi boek op leveren in eerste instantie in het Nederlands waar enthousiastelingen zoals ik een goede start kunnen maken.

Een vraag -die in de loop van het proces beantwoord zal woorden- is het überhaupt mogelijk de zware stof om te zetten naar een begrijpelijk iets. Ik denk op voorhand dat dat mogelijk zou moeten zijn.

Zoals ik al zei eerst maar beginnen bij de basis, de luidspreker zelf. Voor ogen heb ik dan

- De opbouw (de effecten van de gebruikte materialen, verschillende soorten aandrijving, etc)
- De T/S parameters

Dan nu de wat meer prangende vraag aan jullie, de forum leden, en aan de eigenaar en mods. Zouden jullie hier aan mee willen werken om per gedetailleerd onderwerp een vertaal slag te maken van een technisch verhaal naar een begrijpelijke uitleg. Als voorbeeld:
Bl:
De mechanische kracht ten gevolge van de stroom door de spreekspoel wordt voorgesteld als “BL”.
B x L is de kracht die door een bepaald aantal windingen (doorlopen door een stroom van 1 a) met een totale lengte L wordt uitgeoefend in een magnetisch veld met een flux-dichheid b[3]. De krachtfactor is een maat voor de aandrijfkracht en wordt uitgedrukt in tesla-meter (= newton/ampere).
Dit voorbeeld zou uitgewerkt kunnen worden naar:

- A: een begrijpelijk verhaal
- B: een begrijpelijke uitleg van de definities (flux-dichtheid, tesla-meter, etc)
- C: wat de parameter voor invloed heeft op de kwaliteit van de speaker

Om dit proces enige structuur te geven zou ik per onderwerp, parameter, etc een apart topic willen openen waarin dat ene onderwerp uitgewerkt wordt. Wellicht zou er een subforum onder 'Overige discussies en off-topic' geopend kunnen worden om dit proces in uit te werken.

Per topic zal ik dan de alle informatie welke wordt gedeeld herschrijven naar een goed lopende tekst, het verhaal tonen, op en of aanmerkingen verwerken waarna het topic dicht kan en het volgende onderwerp aan de beurt komt.

Zoals jullie zullen begrijpen is dat niet in 1 week klaar maar zou het wellicht maanden kunnen duren voor er een mooi uitgebreid samenhangend verhaal ontstaat. Afhankelijk van het eindresultaat moet het of een geweldig informatieve site op kunnen leveren of kunnen we het uitbrengen als boek. Of een boek haalbaar is hangt af van het aantal mensen dat mee wil werken en of Henk-Jan medewerking aan het project wil geven door een subforum hiervoor beschikbaar te stellen.

Als we tot een man of 10 a 15 kunnen komen welke zich hier voor willen inzetten en wat extra forum tijd vrij maken denk ik dat een boek vorm haalbaar is. Een ingekorte versie kan beschikbaar gemaakt worden als website, waar tevens de link staat naar Bol.com waar het boek uit voorraad te bestellen is :)

Logische vraag:
- Als we het in boek vorm uitbrengen houden we er dan wat aan over?

Dit is vooraf moeilijk te zeggen, het is zeker makkelijk om als e-book te publiceren. Geschreven is anders, het manuscript moet naar een uitgever de periode van manuscript naar uitgever en verschijning van de 1e druk varieert tussen 6 maanden en 2 jaar. Ik heb echter wel nog wat contacten overgehouden van mijn vorige werk met uitgevers en ben er vrij zeker van dat -mits het informatief genoeg is- dat het zonder probleem uitgegeven kan worden.

Als we zo een 10 a 15 man kunnen verzamelen die willen meewerken aan het project moeten de royalties verdeeld worden over die personen. De royalties zijn laag bij uitgevers, als het heel goed uitonderhandeld wordt zul je als eerste boek hooguit 10% krijgen (of staffels bij x boeken 5% bij xx boeken 7% etc). Tevens worden royalties doorgaans maar 1 x per kalender jaar uitbetaald. Publiceer je een boek op 1 jan 2010 krijg je de eerste royalties in 2011. Stel het boek gaat in de markt voor 35 euro en je haalt 10% royalties en er worden er het eerste jaar 5000 van verkocht praat je over een bedrag van 17500 euro gedeeld door 15 is 1166, 6% btw 1090 euro netto. Doorgaans mag je dit wel belastingvrij bij verdienen. Als de uitgever het boek accepteert krijg je doorgaans wel een voorzichtig voorschot, dit wordt daarna ingehouden op de royalties.

Er is een zogeheten "wet op de vaste boekenprijs". De prijs is dus altijd fixed, retailers kunnen boeken niet voordeliger verkopen. Een boeken verkoper maakt gemiddeld 15 tot hooguit 30 procent marge op het boek dat hij van de uitgever verkoopt, het restant van de opbrengst gaat naar marketing voor het boek, druk kosten en winst voor de uitgever.

Leuk wordt het als het boek een succes wordt in Nederland en Vlaanderen en het vertaald wordt naar Duits dan wel Engels. Dan kan het zelfs een leuke bijverdienste worden door de veel grotere afzetmarkt.

Reacties:
Zou je op dit topic willen reageren als je het leuk lijkt hier aan mee te werken, eventueel aangevuld met commentaar. En zou het leuk vinden als Henk-Jan en de andere mods ook even wil reageren op dit initiatief.

Edit:
- Wellicht ten overvloede, maar als je mee wil werken is het uiteraard wel wenselijk dat je op minimaal 1 van de onderwerpen thuis bent en kan helpen naar het maken van de vertaalslag.

Edit2:
- Hoe kom je in vredesnaam aan dit idee? Zullen mensen zich afvragen. Ik verbaas me soms over wat er voor informatie te vinden is in fora, de vriendelijkheid van een leuke groep mensen, het helpen van elkaar. Zodoende heb ik wel een nagedacht over het bundelen van die krachten en de informatie die in een forum als deze dagelijks voorbij komt te structureren per onderwerp en er iets moois van te maken. En hoe leuk zou het zijn je eigen naam terug te vinden in de boekenwinkel in een boek die je hobby uitlegt, en onder Hoofdstuk 8 Ontwerpen de Hans of de DD8-MkII terug te vinden :)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Re: Uitdaging: Samen een boek maken

Bericht door Wowly »

Ik vind het een héél erg leuk idee.

Er zijn echter een heleboel maren te bedenken maar misschien is het leuker om te kijken wat de anderen ervan vinden.

Probeer overigens je niet rijk te rekenen, een boek als dit zal zeker geen oplage van 5000 halen, simpelweg omdat er in NL niet voldoende liefhebbers voor zijn. Als je het doet, doe het dan omdat je het gewoon ontzettend leuk vind om te doen!

Jan
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Ik vind het ook een héél leuk idee, maar vooral érg ambitieus. Techneuten zijn soms net kleine kinderen die nog in de "waaromfase" zitten. Dit betekent dat je óf als lezer genoegen moet nemen met het "daarom", of dat je als schrijver een enorme sprong in het diepe moet gaan nemen, wat an sich erg interessant kan zijn maar je moet oppassen dat je dan niet te snel als lezer de weg kwijt gaat raken.

Het probleem is dat als je dit wilt reduceren dat je dan weer een 13-in-een-dozijn-boek krijgt waar niemand op staat te wachten. Ik denk dat er zeker markt is voor boeken over bijvoorbeeld seriefiltering die de werking uitlegt met werkelijke belastingen als een luidspreker, en niet puur ohms.

Rest nog de vraag: heb je ervaring met het schrijven van boeken of iets dergelijks? Als ik je zo hoor wil je als een soort Lipták bezig zijn (en zulke boeken zou ik zeker toejuichen) maar dat lijkt me wel heel veel werk en ook lijkt me enige ervaring gewenst.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat betreft collaboratie: 1 woord: wiki :mrgreen: en daar wordt aan gewerkt in de zba laboratoria. daar lijkt het forum me niet het juiste gereedschap voor.

wat betreft begrijpelijk vs moeilijk (inhakend op je voorbeeld van Bl): als je eenmaal verder gaat dan een beknopte uitleg wat de invloed van een parameter op de luidspreker is, ontkom je er niet aan dieper in de electromechanica te duiken, en dat zal voor lang niet iedereen te volgen zijn. het is immers geen makkelijke kost.

en wat betreft kennis & leesbaar schrijven: dat gaat lang niet altijd samen, vraag Sander Sassen maar eens wat hij (zeker in de eerste edities) van de Elektor heeft moeten redigeren, en dan nog zitten er stukken tussen waar de niet kenner na 1 alinea afhaakt. dan komt het toch neer op die eenling (zoals een Dickason of d'Appolito, of Menno vd Veen) die zowel de kennis bezit en die weet hoe een leesbaar boek geschreven wordt en die de tijd heeft.
dBRob

Bericht door dBRob »

Een (erg) enthousiast idee.

Persoonlijk zie ik wat tegenstrijdigheid in het minder zwaar maken van de stof in een boek als dat van Vance Dickason en het tegelijkertijd herleiden van het effect dat verschillende deelsystemen binnen het ontwerp van een luidspreker heeft op het eindresultaat.

Ik denk dat het moeilijk is om tot zulke uitspraken te komen zonder te vervallen in 'zware' kost; zulke zaken staan niet op zichzelf staan en zijn gewoonweg niet in een paar simpele termen weer te geven. Overigens is over de theorie van de deelsystemen binnen verschillende takken van wetenschap al veel geschreven.

Groet,

Rob
sietse

Bericht door sietse »

Ik heb nog steeds een verhaal over luidsprekers en kasten, ooit bedoeld voor de bibliotheek op de home page. Maar dat is geloof ik een beetje lastig vanwege nog al veel plaatjes. Die info komt uit een boekje eind jaren 60. Ook toen al bedoeld om hobbyisten op weg te helpen. Maar ook toen ontkwam je al niet aan een klein beetje wiskundige en rekenkundige vaardigheden. In dien MrCaBel belangstelling heeft, wil ik hem dat verhaal wel even mailen.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Ik vind het ook een erg leuk initiatief, maar zoals eerder genoemd ook erg ambitieus!

Helaas ontkom je er niet aan dat je voor het begrijpen van het waarom, een zekere basis kennis moet hebben van de natuur- en wiskunde.
Je kan zelf zo ver in de stof duiken dat je op universitair niveau bezig bent, maar dan gaat het meer om akoestiek in het algemeen en niet zo zeer om luidsprekers ;)

De hoeveelheid kennis die bij het maken van luidsprekers, en akoestiek in het algemeen, komt kijken is het probleem dat niet alles samengevat kan worden in 1 boek.
Er komen meerdere disciplines aan te pas (o.a. mechanica, dynamica, wiskunde en natuurkunde) waarbij het kennisniveau van middelbare school tot universitair reikt.

Veel eenvoudiger of eerder gezegd beknopter dan het boek van V.Dickason is het denk ik niet te schrijven, alhoewel er heel veel aan kan worden verbeterd.
Ik erger me soms erg aan het omslachtige taalgebruik of de overbeknoptheid van een onderwerp (het stukje over het BxL -product bijvoorbeeld).
Ook zijn de plaatjes daarin zo erg verkleint dat niet eenduidig is welke grafiek waarbij hoort...
Maar dat kan ook liggen aan uitgeverij Segment en niet zo zeer aan V.Dickason.

Het boek Luidspreker Meettechniek, van J. D'appolito is daarin nog veel erger :(.
Daar moet je echt voor zitten studeren omdat sommige stukken zo letterlijk vertaald zijn, dat je in eerste instantie niet weet waar ze het over hebben.
Een voorbeeldje: in het boek wordt gesproken over "computergestuurde akoestische data-aquisitiesysteem" wat ook simpelweg vertaald zou kunnen worden als "PC-meetsysteem".
german
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door german »

Ik bestel vast een exemplaar!! :mrgreen:
MrCaBLeGuY

Bedankt voor de reacties!

Ondanks de maaren ontvang ik toch graag even een PM van de mensen die er eventueel aan mee willen werken. Dan PM ik even terug met mijn ideeën voor de opzet en hoe daar invulling aan te geven. Alvast bedankt voor de reacties.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat een goed idee is, veel natuurkundige principe's kunnen ontzettend mooi in BEELD worden gebracht. Helaas zijn veel natuurkundigen vrij technisch en vervallen ze vrij snel naar een vorm van neerschrijven van formule's etc etc.

Gewoon met tekeningen kun je veel uitleggen, een formule om het bruikbaar te maken kan dan volgen. Als er een dergelijk boek op de markt komt zal ik het kopen!

jan
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Ik denk dat de natuurkundige principes die hier van toepassing zijn nog veel duidelijker worden met (korte) animaties dan met plaatjes.

Daarbij moet ik wel zeggen dat de gemiddelde ZBA-patiënt vooral houdt van plaatjes kijken en niet van teksten lezen. :mrgreen:
sietse

Bericht door sietse »

Martijn heeft mail.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het schrijven een helder boek wat zowel de beginner als de gevorderde aanspreekt is niet eenvoudig. Daarvoor moet je talent hebben. Zelf vind ik Dickason daar niet erg in uitblinken, veel te hap snap en ongestructureerd. De boeken van David Wheems vind ik zelf veel beter geschreven w.d.b.

http://books.google.nl/books?id=1FeGy3W ... q=&f=false
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

van wat ik van de recenties op amazon las over dat boek is het een prima introductie, maar als naslag en voor achtergrond info minder geschikt dan Dickason
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat geeft al gelijk de moeilijkheid aan. Wheems heeft er meerdere geschreven met verschillende invalshoeken. Het probleem met Dickason is eigenlijk dat je al moet snappen waar het over gaat om het boek te kunnen begrijpen. Daarmee wil ik niet zeggen dat Dickason niet waardevol is maar het is niet geschreven zoals een goed boek betaamt.

Eigenlijk ontkom je er niet aan om meerdere boeken te lezen: Te beginnen met Wheems, dan Eargle en dan d'Appolito en Dickason. En last but not least de bijbel van Beranek. Van begin tot eind heb ik nog niet in 1 boek samengevat gezien. Denk ook niet dat dat kan.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hoe verhoud zich dat boek van Beranek met Colloms of Toole?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

"Acoustics" van Beranek is niet specifiek een luidspreker boek. Het is geschreven in de jaren '50 en het fundament waarop verder gebouwd is door allen van naam daarna. Is geen boek om te beginnen maar "om erbij" te hebben als je je wilt verdiepen in de onderliggende modelvorming.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

a, op die fiets. als je wat uitgebreider over luidsprekers wilt kan je dan beter Colloms (high performance loudspeakers) in de kast hebben dus
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Weems en Colloms hebben dacht ik het meeste samen geschreven en zijn vergelijkbaar. Echt een goed boek is Loudspeaker handbook door John Eargle. Het is erg prijzig en heb ik zelf niet in de kast staan.
sietse

Bericht door sietse »

Tja, lektuur over audio is bijna altijd Duits of Engels. Waarom eigenlijk niet wat meer Nederlands ? Te weinig belangstelling? Denk het wel, want tja, Nederland is ook maar een stipje op de wereldkaart.
Maar,
Kijk, als je nu es alle artikelen van onze bieb op de homepage zou uitprinten, heb ik dus, dan ben je al vrij aardig bezig met een, zeker voor beginners, heel aardig boek werk. Ff op de, voor jou handige volgorde in een map doen en dan nog es je afvragen of je zelf schrijven handig vind, of dat je nog een leuk artikel weet toe te voegen.
Want, kijk,
kennis overdracht maakt macht en niet alleen in onze hobby. :!:
MrCaBLeGuY

De vraag moet zijn waarom de animo in Nederland zo -relatief- laag is. Het is zeer hoogdrempelig om aan deze hobby te beginnen. Als je nog niets van speakers weet gooi dat boek van Dickanson na 2 bladzijde weer op marktplaats. Je moet of bijzonder slim zijn of een minimaal een vrij technische achtergrond hebben door bijvoorbeeld een opleiding en ook nog affiniteit met geluid/audio.

Daarnaast koop je voor 400 euro of voor een vierde van de prijs een setje eltax vloerstaanders. Wat er voor het oog nog niet eens verkeerd uit ziet.

Ik maakte een setje met een Hivi F5 & Fountek Neo CD3.0 en een redelijk filter en kijk mijn 'oren' uit. Ze zpelen de B&W 603's die bij me ouders stonden vierkant weg. Ondanks dat het laag wat minder is (maar nog zeker mooi) is het stereo beeld zoveel mooier en de details zijn geweldig. In plaats van muziek draaien is het nu voor me moeder een leuke bezigheid om goed te gaan zitten en te genieten. Een compleet andere beleving dan met fabrieksspeakers. Laat staan met de zooi die bij een gemiddeld stereo setje zit of de 5.1 home cinema shit met 5 breedbanders van papier-maché en 1 sub in een 5mm hout boxje.

Er is geen zware kost voor nodig om mensen enthousiast te krijgen zelf iets te bouwen, helemaal met het gros aan zeer goede ontwerpen beschikbaar van o.a. Tony, Henk-Jan, Zaph of van Troels Gravesen. Om zo een bestaand project te maken is alleen wat affiniteit voldoende (zie mij). Als je mensen weet te enthousiasmeren zal de groep zelfbouwers enorm groeien in Nederland. Als ze maar weten wat het verschil is.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hmm, zelfbouw begint bij de meesten in hun studietijd en vaak uit geldnood: Voor weinig toch iets beters dan wat je kant en klaar kopen kunt. Het is ook verslavend: Eenmaal verslaafd kom je er nooit meer vanaf :lol: Ik heb er zelf vrijwel geen tijd meer voor maar het blijft trekken.

Of het nu zo populair is zou ik niet willen zeggen. Dit forum loopt als een trein maar gevestigde toeleverende winkels als S&C en Remo hebben het zwaar. Remo is min of meer overgegaan tot de regulier kant en klaar High End. Heeft ook wel te maken met het verschuiven van de markt en de opkomst van internet natuurlijk.

Zo bloeiend als in de jaren '60 en '70 is de hobby al lang niet meer globaal gezien. Dat is jammer want de kwaliteit van het materiaal is wel veel beter geworden en relatief ook goedkoper. Ook van de simulatietools en meettools konden we 20 jaar geleden alleen maar dromen. W.d.b. vind ik het alleen maar leuker en spannender geworden.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Ik heb onderhand aardig wat kennis over hifi uit China. En we hebben daar een wiki voor opgezet. Goed...Daar gaat veel tijd en frustratie in zitten. IMHO kun je beter zelf schrijven en laten inzien aan deskundigen of het klopt.

Ik ga maar geen lang verhaal maken hoe vaak ik al tekst kwijt ben geraakt en hoe ver het al is...

chinese-hifi.nl :oops:

Oh, dat boek van Martin Colloms heb ik net zitten lezen. Is uit 1978 (xe druk 1991) en al aardig bedaagd. De KEF104-II en ESL-63 worden er in beschreven. Tja. Leuk voor Koninginnedag voor €2. De info is wel goed hoor, maar zo oud.

:-$
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Menno van der Veen is wel een goed voorbeeld als ik naar zijn buizenboeken kijk. Ontzettend theoretische stukken voor de experts, maar ook 'Jip & Janneke'-hoofdstukken. Je begint met die laatste, en naarmate je de materie meer beheerst worden de moeilijkere stukken steeds begrijpelijker. Is wel een hele kunst om zo te schrijven.. 8)
sietse

Bericht door sietse »

Miniwatt schreef:
Menno van der Veen is wel een goed voorbeeld als ik naar zijn buizenboeken kijk. Ontzettend theoretische stukken voor de experts, maar ook 'Jip & Janneke'-hoofdstukken. Je begint met die laatste, en naarmate je de materie meer beheerst worden de moeilijkere stukken steeds begrijpelijker. Is wel een hele kunst om zo te schrijven.. 8)
Tja, kijk, je begint als beginner en als je het weet vol te houden, eindig je als exper. Ongeacht hoe je heet. Alleen weet de éne leeraar het wat beter uit te leggen dan de ander nietwaar.. :D
En och, met alle respect voor Menno, ik vind niks nieuws in zijn uitleg. Ouwe koek, want buizen zijn immers toch ook ouwe koek(jes).. :mrgreen:.... :-"

edit, het is natuurlijk wel prima, dat die ouwe boeken, die ik ook heb, worden vervangen door wat meer hedendaags. =D>
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”