Omdat ik het zelfbouw verhaal toch wel erg leuk begin te vinden ben ik gemotiveerd genoeg om me er toch beter in te gaan verdiepen en het echt te begrijpen. Wat me met name intrigeert is wat een luidspreker een goede luidspreker maakt, het meten, de typen kasten en het effect daarvan en last but not least de filter techniek.
Dit proces wil ik nuttig gebruiken en alles wat ik leer naar zo een begrijpelijk mogelijk samenhangend verhaal te vertalen dat het voor nieuwkomers, met enige affiniteit, ook begrijpbaar wordt. Dit geheel zou een mooi boek op leveren in eerste instantie in het Nederlands waar enthousiastelingen zoals ik een goede start kunnen maken.
Een vraag -die in de loop van het proces beantwoord zal woorden- is het überhaupt mogelijk de zware stof om te zetten naar een begrijpelijk iets. Ik denk op voorhand dat dat mogelijk zou moeten zijn.
Zoals ik al zei eerst maar beginnen bij de basis, de luidspreker zelf. Voor ogen heb ik dan
- De opbouw (de effecten van de gebruikte materialen, verschillende soorten aandrijving, etc)
- De T/S parameters
Dan nu de wat meer prangende vraag aan jullie, de forum leden, en aan de eigenaar en mods. Zouden jullie hier aan mee willen werken om per gedetailleerd onderwerp een vertaal slag te maken van een technisch verhaal naar een begrijpelijke uitleg. Als voorbeeld:
Dit voorbeeld zou uitgewerkt kunnen worden naar:Bl:
De mechanische kracht ten gevolge van de stroom door de spreekspoel wordt voorgesteld als “BL”.
B x L is de kracht die door een bepaald aantal windingen (doorlopen door een stroom van 1 a) met een totale lengte L wordt uitgeoefend in een magnetisch veld met een flux-dichheid b[3]. De krachtfactor is een maat voor de aandrijfkracht en wordt uitgedrukt in tesla-meter (= newton/ampere).
- A: een begrijpelijk verhaal
- B: een begrijpelijke uitleg van de definities (flux-dichtheid, tesla-meter, etc)
- C: wat de parameter voor invloed heeft op de kwaliteit van de speaker
Om dit proces enige structuur te geven zou ik per onderwerp, parameter, etc een apart topic willen openen waarin dat ene onderwerp uitgewerkt wordt. Wellicht zou er een subforum onder 'Overige discussies en off-topic' geopend kunnen worden om dit proces in uit te werken.
Per topic zal ik dan de alle informatie welke wordt gedeeld herschrijven naar een goed lopende tekst, het verhaal tonen, op en of aanmerkingen verwerken waarna het topic dicht kan en het volgende onderwerp aan de beurt komt.
Zoals jullie zullen begrijpen is dat niet in 1 week klaar maar zou het wellicht maanden kunnen duren voor er een mooi uitgebreid samenhangend verhaal ontstaat. Afhankelijk van het eindresultaat moet het of een geweldig informatieve site op kunnen leveren of kunnen we het uitbrengen als boek. Of een boek haalbaar is hangt af van het aantal mensen dat mee wil werken en of Henk-Jan medewerking aan het project wil geven door een subforum hiervoor beschikbaar te stellen.
Als we tot een man of 10 a 15 kunnen komen welke zich hier voor willen inzetten en wat extra forum tijd vrij maken denk ik dat een boek vorm haalbaar is. Een ingekorte versie kan beschikbaar gemaakt worden als website, waar tevens de link staat naar Bol.com waar het boek uit voorraad te bestellen is
Logische vraag:
- Als we het in boek vorm uitbrengen houden we er dan wat aan over?
Dit is vooraf moeilijk te zeggen, het is zeker makkelijk om als e-book te publiceren. Geschreven is anders, het manuscript moet naar een uitgever de periode van manuscript naar uitgever en verschijning van de 1e druk varieert tussen 6 maanden en 2 jaar. Ik heb echter wel nog wat contacten overgehouden van mijn vorige werk met uitgevers en ben er vrij zeker van dat -mits het informatief genoeg is- dat het zonder probleem uitgegeven kan worden.
Als we zo een 10 a 15 man kunnen verzamelen die willen meewerken aan het project moeten de royalties verdeeld worden over die personen. De royalties zijn laag bij uitgevers, als het heel goed uitonderhandeld wordt zul je als eerste boek hooguit 10% krijgen (of staffels bij x boeken 5% bij xx boeken 7% etc). Tevens worden royalties doorgaans maar 1 x per kalender jaar uitbetaald. Publiceer je een boek op 1 jan 2010 krijg je de eerste royalties in 2011. Stel het boek gaat in de markt voor 35 euro en je haalt 10% royalties en er worden er het eerste jaar 5000 van verkocht praat je over een bedrag van 17500 euro gedeeld door 15 is 1166, 6% btw 1090 euro netto. Doorgaans mag je dit wel belastingvrij bij verdienen. Als de uitgever het boek accepteert krijg je doorgaans wel een voorzichtig voorschot, dit wordt daarna ingehouden op de royalties.
Er is een zogeheten "wet op de vaste boekenprijs". De prijs is dus altijd fixed, retailers kunnen boeken niet voordeliger verkopen. Een boeken verkoper maakt gemiddeld 15 tot hooguit 30 procent marge op het boek dat hij van de uitgever verkoopt, het restant van de opbrengst gaat naar marketing voor het boek, druk kosten en winst voor de uitgever.
Leuk wordt het als het boek een succes wordt in Nederland en Vlaanderen en het vertaald wordt naar Duits dan wel Engels. Dan kan het zelfs een leuke bijverdienste worden door de veel grotere afzetmarkt.
Reacties:
Zou je op dit topic willen reageren als je het leuk lijkt hier aan mee te werken, eventueel aangevuld met commentaar. En zou het leuk vinden als Henk-Jan en de andere mods ook even wil reageren op dit initiatief.
Edit:
- Wellicht ten overvloede, maar als je mee wil werken is het uiteraard wel wenselijk dat je op minimaal 1 van de onderwerpen thuis bent en kan helpen naar het maken van de vertaalslag.
Edit2:
- Hoe kom je in vredesnaam aan dit idee? Zullen mensen zich afvragen. Ik verbaas me soms over wat er voor informatie te vinden is in fora, de vriendelijkheid van een leuke groep mensen, het helpen van elkaar. Zodoende heb ik wel een nagedacht over het bundelen van die krachten en de informatie die in een forum als deze dagelijks voorbij komt te structureren per onderwerp en er iets moois van te maken. En hoe leuk zou het zijn je eigen naam terug te vinden in de boekenwinkel in een boek die je hobby uitlegt, en onder Hoofdstuk 8 Ontwerpen de Hans of de DD8-MkII terug te vinden