Zilverkabel

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Zilverkabel

Bericht door buisje »

De pest is bij AB speaker vergelijk, hee dat basloopje is bij die beter, en dat detailtje komt daar beter uit.

Stel je voor je hebt vrij goede speakers die bij vrijwel alle muziek goed klinkt. Soms wat te "forward sounding" maar verder best ok.
Zet er dan 4 transistor JLH monoblok versterkertjes achter, of een SE 6V6GT buizenbakje, of een Mosfet hybrid met E88CC's, of een zware Sony V-fet bak. (al dat spul heb ik) Allemaal klinken ze wel heel verschillend hoor. En allemaal werken ze binnen de specs. Als je gaat meten is de buizenbak het slechtst maar ja met een bepaald cdtje, die ene base drum knalt dan gewoon door de kamer, "staat" er bijna echt. Elke versterker heeft zijn specifieke geluidskenmerken, en ja toch blijf ik erbij, kabels ook hoor. O:)
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Zilverkabel

Bericht door v-bro »

JvS, ik weet denk ik nu wie jij bent! Kreeg jij niet eens een schop onder de balie van die gozer met die BMW van (toen) 37 jaar oud die er uit zag als een twintiger?

Had jij niet DM602 speakers? Zie ik die niet toevallig in je Avatar?

Lachen!

Ik was in elk geval "die lange" van de technische dienst met dezelfde naam als die collega in zijn BMW... Inmiddels wel een stukje wijzer geworden....

Tja die Ixos rommel, ik heb nog steeds allerhande merken perperdure kabels liggen en doe er weinig tot niets mee, die stugge tuinslangen klinken geen moer beter dan mijn huidige lekker soepele kabeltjes die ik heb gemaakt.

Maar goed, tja, zoals JvS al zegt, verschil horen tussen versterkers die binnen de specs worden gebruikt is veel (heeeeeel veel!) lastiger dan tussen speakers. Maar ben het met Buisje eens dat de verschillen er zeker uit te pikken zijn. En zeker ook tussen kabels, maar dan uitsluitend bij sommige (eigenlijk slechte) combinaties waarbij dus in-band effecten optreden. In-band zegt het al, alles wat daar buiten valt is NIET hoorbaar.

Mijn ervaring is als je verschil hoort kun je met eenvoudig meten en berekenen er precies achter komen waar het hem in zit. En dan nog zijn er heel veel meettechnisch waar te nemen verschillen die met de oren met de beste wil van de wereld NIET hoorbaar zijn omdat het enkel uit-bandige effecten teweeg brengt.

Mijn ervaring is inmiddels gestegen tot duizenden aanvaringen met slecht klinkende kabels waarbij steevast de redenen verklaarbaar waren. Nog meer ervaringen met ordianaire kabels in sets die FANTASTISCH klinken. Neem maar gewoon aan dat een goede bron (daar is een goede bron immers op onworpen) totaal geen last heeft van kabel invloeden tot lengtes van 100 meter. Met de zaalversterkings en studio ervaring die ik inmiddels heb, (ik maak dagelijks gebruik van audio verbindingen van meerdere honderden meters) weet ik dat als het op honderden meters niets uit maakt het zeker op minder dan een meter geen verschil maakt, tenzij er iets GRONDIG mis is met de bron of kabel. De enige manier waarop er verschillen zijn is als er verschillen lijken te zijn door voorkennis, of gewoon een mentale staat van opwinding die ook in AB testen aanwezig is. Er is immers altijd nog 50% kans dat wat je denkt te horen ook wordt bevestigd. Een bevestigend "zie je nou wel" van je mede luisteraar helpt dan vaak nog een handje mee.... :roll:
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Zilverkabel

Bericht door JvS »

v-bro schreef:
JvS, ik weet denk ik nu wie jij bent! Kreeg jij niet eens een schop onder de balie van die gozer met die BMW van (toen) 37 jaar oud die er uit zag als een twintiger?

Had jij niet DM602 speakers? Zie ik die niet toevallig in je Avatar?

Lachen!

Ik was in elk geval "die lange" van de technische dienst met dezelfde naam als die collega in zijn BMW... Inmiddels wel een stukje wijzer geworden....
Haha, lekker offtopic. Maar jij bedoelt VW. Schop zou zomaar kunnen, maar die heeft geen indruk gemaakt. Ik kon het met hem altijd uitstekend vinden, goeie discussies en lol hebben. Heb echt een fantastisch tussenjaartje gehad daar :). Enne, heb jij niet destijds mijn 602's voorzien van loodbitumen, luchtspoelen, MKP's en (uiteraard) betere interne bedrading?
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Zilverkabel

Bericht door buisje »

Toch heb je bij kabel vergelijk(oh ja ik moet zeggen ik hoor 8) ) verschillen. De verschillen zijn niet zo groot als spaekers vergelijken. Amps vergelijken geven kleinere verschillen. Kabels nog kleiner. Maar de ene kabel klonk in het hoog wat scherper, andere iets meer geluidsdiepte, die iets meer diepe bas enz. Voordat ik een lange kabel heb getrokken van pre naar eindbak heb ik van vanallerlei kabels een paar meter gekocht, RG58 klonk gewoon het best. (speciale cinch kabel van audiozaak, RG58, RG59, satellietkabel enz) Maar dat geldt idd bij een (zeer) laagohmse pre (500 ohm) naar hoogohmige eindbak (buizen ingang) Vooral folie bij metaalvlechting is niet ok, geen zuiver koper (satelliet is een soort messing) enz. enz.

Bij een standaard CD speler naar pre zou de kabel verschillen meer van invloed kunnen zijn.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Zilverkabel

Bericht door JvS »

Hoe combineer je deze twee uitspraken nu eigenlijk:
buisje schreef:
... De verschillen zijn niet zo groot als spaekers vergelijken. Amps vergelijken geven kleinere verschillen. Kabels nog kleiner.
Want eerder vanmorgen zei je nog dit.
buisje schreef:
1 ding blijft bij mij voorop. De versterker is je hart vd installatie, die is voor het leeuwedeel bepalend vd hele set.
Ik vind het vervelend dat ik je nu op 'je woorden pak'. Dat vind ik geen leuke manier van discussiëren. Maar volgens mij spreek je jezelf tegen.

Dit is ook een reden waarom ik eigenlijk niet zo heel veel waarde hecht aan uitspraken van die-hard audiofielen. Er is altijd hetzelfde patroon in deze discussies. Eerst wordt gezegd hoe een groot verschil en wat voor een fantastische verbetering product X levert en als de discussie vordert en je komt op het onderwerp objectief testen uit, dan is of de test niet goed of dan zijn de verschillen uiteraard wel dermate subtiel dat je dit met een ABX test niet hoort of met normale apparatuur niet kunt horen...

Snap je waarom ik het allemaal gewoon niet zo geloofwaardig vind. Ik hoor zelf die verschillen met objectieve tests dus ook niet. Ik heb wel een prima gehoor verder en ben ook bijzonder kritisch als het op audio aankomt. Ik blijf daarom bij mijn mening dat een speaker alles bepaalt, een versterker gewoon binnen specificaties moet werken (en een buizenversterker is een uitzondering, die meet ook anders in het hoorbare bereik) en bekabeling moet gewoon simpelweg aansluiten en het geluid niet binnen hoorbare specificaties beïnvloeden.

De rest naar mijn mening is geneuzel binnen de marge. Als iemand honderden of duizenden euros aan kabels of cd spelermods of wat dan ook uitgeeft. Dan kan ik dat respecteren. Die persoon is naart zijn eigen mening zeer serieus met audio bezig en vindt mij maar een 'techneutje dat het niet snapt'. Maar die persoon is naar mijn mening geld aan het stoppen in verkeerde spullen. Verbouw liever je kamer of kies een speakerontwerp dat nog compromislozer is...

Aanvullend daarop. Ik vind het ook jammer dat de klassiek-audiofielen vaak vanuit vooroordelen redeneren. Een dsp of een EQ gebruiken is een 'extra stap in de signaalweg', dus werd behoorlijk lang als totaal waardeloze oplossing beschimpt. Er wordt teveel vanuit dogma's geredeneerd, wat wordt gecontroleerd met subjectieve luistertesten. Dat is zacht gezegd niet mijn manier om tot een goed resultaat te komen...
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Zilverkabel

Bericht door buisje »

Ik ben ook geen die-hard audiofiel meer gelukkig. Gewoon een set staan en freubel nog wat met kabels, bronnen amps ed.

Nuancering voorgaande opmerkingen:

Je hebt een middelmatige set staan, knoop er goede speakers aan blijft het middelmatig want uit de amp komt gewoon geen extra info.

Neem die middelmatige speakers, pak een goede versterker, wat mij betreft die hybrid die ik heb, en je zult zien dat er een heel mooie soundstage tevoorschijn komt. Maar dit is steeds mijn humble mening.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Zilverkabel

Bericht door v-bro »

JvS schreef:
v-bro schreef:
Enne, heb jij niet destijds mijn 602's voorzien van loodbitumen, luchtspoelen, MKP's en (uiteraard) betere interne bedrading?
Jep, nog steeds geen verkeerde aanpassing geweest denk ik? =; Als ik mijn thuisbios weer heb opgebouwd zou ik je wel eens willen uitnodigen voor een luistersessie! :P
Buisje schreef:
Toch heb je bij kabel vergelijk(oh ja ik moet zeggen ik hoor 8) ) verschillen. De verschillen zijn niet zo groot als spaekers vergelijken. Amps vergelijken geven kleinere verschillen. Kabels nog kleiner. Maar de ene kabel klonk in het hoog wat scherper, andere iets meer geluidsdiepte, die iets meer diepe bas enz. Voordat ik een lange kabel heb getrokken van pre naar eindbak heb ik van vanallerlei kabels een paar meter gekocht, RG58 klonk gewoon het best. (speciale cinch kabel van audiozaak, RG58, RG59, satellietkabel enz) Maar dat geldt idd bij een (zeer) laagohmse pre (500 ohm) naar hoogohmige eindbak (buizen ingang) Vooral folie bij metaalvlechting is niet ok, geen zuiver koper (satelliet is een soort messing) enz. enz.
Bij 500 ohm zou de kabelcapaciteit grofweg 1.6 Farad moeten zijn om van invloed te zijn! Wat ik al eerder zei, of er spelen meer invloeden bijv. een vieze plug waardoor die ohmse waarde enorm veel hoger is, of wat voor andere vergissing dan ook. Je ZOU het echt niet moeten kunnen horen. Ook hier is bij een normale kabel capaciteit de frequentie waarop het invloed heeft astronomisch hoog. Scherper, meer mid, harder, allemaal dingen die kunnen spelen die heeeeeel meetbaar zijn. Als ik een lusje uit-in maak op mijn Neutrik A1 audio analizer zou ik een niet lineair gedrag moeten kunnen meten. En dat doe ik ook wel eens als ik iets raars hoor aan een kabel, dan boots ik het vervangings schema na, hang de kabel er tussen en voila! De bereken en meet methode heeft me wat dat betreft nog nooit in de steek gelaten. Vaker nog meet ik het en hoor ik het nog niet eens.

Het heeft echt NIETS met een middelmatige set te maken, dat is het mooie van een serieschakeling, alles heeft invloed. Heus kun je middelmatige speakers beter laten klinken met een betere versterker, maar op de beste set gelden de zelfde natuurkundige beperkingen voor wat 'in' en 'uit' de audio band plaats vindt. Het menselijk gehoor blijft toch DE beperkende factor aan het eind van het verhaal.

Ik blijf er bij dat ik een :^o gevoel krijg bij klank omschrijvingen van kabels...en dat is meer dan een gevoel...
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Zilverkabel

Bericht door JeroenGRT »

Ik heb nog Teflon geisoleerde zwaar verzilverde binnenkabel enkel-aderig 3,15 mm2 liggen, eigenlijk te kort om te gebruiken voor speakers...maar misschien interessant voor een diy interlink? Of is dit geen goed idee?

Afbeelding
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Zilverkabel

Bericht door v-bro »

therapy schreef:
Ik heb nog Teflon geisoleerde zwaar verzilverde binnenkabel enkel-aderig 3,15 mm2 liggen, eigenlijk te kort om te gebruiken voor speakers...maar misschien interessant voor een diy interlink? Of is dit geen goed idee?

Afbeelding
Zonde om weg te gooien in elk geval! 8)

Ik zag hier trouwens ook wellicht iets interessants voor diegenen met bionisch gehoor:

http://www.baco-army-goods.nl/verzilver ... eters.html
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Zilverkabel

Bericht door ]eep »

Miniwatt schreef:
Je hebt 'de kabelmaffia', net zo goed als je de 'non-believers' hebt. Die laatsten doen me vaak aan de Inquisitie denken...
LOL =D>
Het is blijkbaar moeilijk om mensen in hun waarde te laten, laat staan gewoon hun bevindingen serieus te nemen. Ik wil ook niet in kabels geloven want het kost me alleen maar geld. Maar ik kan er gewoon niet omheen dat ik verschil hoor.

En wat buisje zegt: idd 'less is more'. Meer elektronica ertussen (schakelingen, overgangen, draadlengte) is meer verlies aan informatie.
Ik heb ook een cd-speler met de opamp eruit gesloopt voor de buisjes en dat klinkt echt beter.

Zilverkabel zou ik ook graag eens proberen maar ik heb nu net vd Hul hybride kabeltjes en daar ben ik ook erg tevreden mee. De kabels die ik daarvoor heb gebruikt (MIT ..4) had ik eigenlijk speciaal als 'klanktuning' voor een wat felle cd-speler (jàren geleden). Dit is dus wel fatsoenlijke kabel vs. foute kabel. Ik ga er in ieder geval geen honderden € aan uitgeven.

Als ik nu iets zou veranderen... eh... dan wordt het best lastig. Ik heb een behoorlijk goed afgewogen keten. De bron is belangrijk, de versterker is idd het hart, de speakers maken het meeste van de kleur van het geluid. Net als bij een auto de motor het hart is, maar de carrosserie (buitenkant, ophanging, remmen etc) de auto bepalen.
In audio blijft het een keten waar je alleen maar informatie kunt verliezen en dit het meest duidelijk gebeurt bij energetische omzettingen (elektrisch naar beweging).


Oeps! :-# pagina 2 en 3 even niet gezien... even wat er bij gezet.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Zilverkabel

Bericht door buisje »

Ja klopt je hoort het gewoon. En geen psychische verschillen enzo. Maar je moet inderdaad wel oppassen dat je het wisselen zelf ook zou kunnen horen. Steker omzetten en je hebt weer een "vers" contact. Maar toch hoor je (kleine) verschillen die steeds weer gelijk mee veranderen als je een paar keer A->B vergelijkt. Anders heeft iedereen een loden kabel of een action flutkabel eraan hangen.

Joepiiii, me have "HE-MAN" EARS !!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Oh ja: je kunt met kabels op zekere hoogte je set wat fijn tunen. Die is wat voller in geluid, die wat meer hoog-mid detail enz.

En luidspreker kabels ook mee geexperimenteerd, zelfgevlochten UTP enz. Lekker hoge paracitaire capaciteit erbij ingetwist zeg, zekering van 1 kanaal van eindtrap brandde er mee door snachts! Klonk goed maar er klopte iets niet in het geluid. Eindtrap oscilleeerde misschien wel ondanks zobel aan uitgang.
De gewone bekende getwiste (litze dus) klinkt wat muffer.
Op dit moment heb ik gebundelde VD draad, een stel 2.5^2 met 1.5^2 in elkaar gedraaid. Klinkt nog het meest neutraal zonder hoog in de kosten te moeten gaan :) Ach laat me maar klooien maakt me niet zoveel uit wat mensen ervan vinden. Zet een muziekje op en vergeet alles.. :D Wel leuk om een beetje erover te discussieren.
nuttyhifi
Berichten: 129
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 0:18

Re: Zilverkabel

Bericht door nuttyhifi »

Ik ben nog niet zoveel actief op dit forum maar vind het leuk om de draadjes te lezen.
Wat het vaak en dus ook bij kabels aangaat denk ik dat er een verschil is van perceptie en de uitdrukking hiervan door de verschillende luisteraars.

Op ander (meer audiofiele) fora lees je dingen zoals een wereld van verschil, veel meer diepte en een bredere soundstage, alsof mijn setup eindelijk tot leven komt etc.
Voor mij persoonlijk gaat het om kleine details c.q tweaks die ik dan ook hoor.
Maar er zijn heel veel van die tweaks die voor de een een wereld van verschil zijn en voor de ander niet of nauwelijks hoorbaar.

Als iemand vind dat zijn zelfgemaakte (of gekochte) kabels of anders of beter klinken dan is dat toch mooi want dat is het idee van de hobby toch ?
Hoor je het niet dan spaart het je geld toch ?
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Zilverkabel

Bericht door buisje »

Zilverkabel heb ik er weer af gegooid ligt ergens in een la. Denk dat deze is gaan oxideren of dat de contacten zelf vd cinch bussen zijn gaan oxideren.

Ik zou zeggen: koop bullet plugs en RG58U kabel en klaar.
Plaats reactie