JvS, ik weet denk ik nu wie jij bent! Kreeg jij niet eens een schop onder de balie van die gozer met die BMW van (toen) 37 jaar oud die er uit zag als een twintiger?
Had jij niet DM602 speakers? Zie ik die niet toevallig in je Avatar?
Lachen!
Ik was in elk geval "die lange" van de technische dienst met dezelfde naam als die collega in zijn BMW... Inmiddels wel een stukje wijzer geworden....
Tja die Ixos rommel, ik heb nog steeds allerhande merken perperdure kabels liggen en doe er weinig tot niets mee, die stugge tuinslangen klinken geen moer beter dan mijn huidige lekker soepele kabeltjes die ik heb gemaakt.
Maar goed, tja, zoals JvS al zegt, verschil horen tussen versterkers die binnen de specs worden gebruikt is veel (heeeeeel veel!) lastiger dan tussen speakers. Maar ben het met Buisje eens dat de verschillen er zeker uit te pikken zijn. En zeker ook tussen kabels, maar dan uitsluitend bij sommige (eigenlijk slechte) combinaties waarbij dus in-band effecten optreden. In-band zegt het al, alles wat daar buiten valt is NIET hoorbaar.
Mijn ervaring is als je verschil hoort kun je met eenvoudig meten en berekenen er precies achter komen waar het hem in zit. En dan nog zijn er heel veel meettechnisch waar te nemen verschillen die met de oren met de beste wil van de wereld NIET hoorbaar zijn omdat het enkel uit-bandige effecten teweeg brengt.
Mijn ervaring is inmiddels gestegen tot duizenden aanvaringen met slecht klinkende kabels waarbij steevast de redenen verklaarbaar waren. Nog meer ervaringen met ordianaire kabels in sets die FANTASTISCH klinken. Neem maar gewoon aan dat een goede bron (daar is een goede bron immers op onworpen) totaal geen last heeft van kabel invloeden tot lengtes van 100 meter. Met de zaalversterkings en studio ervaring die ik inmiddels heb, (ik maak dagelijks gebruik van audio verbindingen van meerdere honderden meters) weet ik dat als het op honderden meters niets uit maakt het zeker op minder dan een meter geen verschil maakt, tenzij er iets GRONDIG mis is met de bron of kabel. De enige manier waarop er verschillen zijn is als er verschillen lijken te zijn door voorkennis, of gewoon een mentale staat van opwinding die ook in AB testen aanwezig is. Er is immers altijd nog 50% kans dat wat je denkt te horen ook wordt bevestigd. Een bevestigend "zie je nou wel" van je mede luisteraar helpt dan vaak nog een handje mee....
