Hi-Vi Research TRINITY6 3-weg Ribbon Coaxial

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Re: Hi-Vi Research TRINITY6 3-weg Ribbon Coaxial

Bericht door amanda »

En zoveel kosten ze niet!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Nee, maar de beperking >200 Hz vraagt om een doordacht ontwerp. Een sub/sat zit er niet in vrees ik - hoe gaaf ook.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

wouter schreef:
Die andere tweeters van HiVi lijken het ook niet zo lekker te doen:

Hi-Vi TN28 ($17) - Bonus points for a neat looking top mount design. Minus points for energy storage at 8kHz. Tested in a typical configuration on top of an enclosure. High F5 at 1.6kHz will melt your ears if crossed over too low. Poor performer overall.

Hi-Vi SD1.1 ($13) - "A" version tested. Nice performance for a tweeter of this price, and probably worth the few bucks more than the K1, but there are some consistency issues. Twin impedance peaks cause a slightly bumpy low end that smoothes out in box with typical baffle diffraction peaking. Slight rise in the top octave goes to flat a few degrees off axis. Make sure you have the shiny dome shown on the right. The dull one on the left measures horribly. Old/Other tests available. Tested February 2007.

Hi-Vi K1 ($12) - Smooth response. Shielded magnet, rather large 116mm flange. Low Fs for a tweeter with no rear chamber and a solid pole piece. High F5 below 2.2khz. Average to slightly high IMD. (not shown) Cross LR4 @ 2.2kHz or LR2 @ 3kHz for best results. Decent performer in a garbage price range. Tested September 2005.

Hi-Vi X1R ($9) - Worst performing tweeter in this group. I have to wonder if they were somehow defective, but my two samples measured the same... then went in the garbage. A dome material that's too light and flexible plus ferrofluid that's too thick = no impedance peak and horrible distortion. Tested February 2007.

Afbeelding
Ik heb daarom geen hoge verwachtingen van tweeters van dit merk, hoe shiny ze er ook uitzien. De metingen zijn vaak teleurstellend en dan is het lastig er een leuk presterende speaker mee te bouwen.
Ik vind het typisch dat ze het daar (zaph) zo slecht doen en in Hobby Hifi op zich redelijk aardig zijn.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Je moet ook er ook rekening mee houden dat bij HiVi de dometweeters allemaal low-budget zijn. Vanaf middelklasse tot high-end gebruiken ze alleen maar hun planar tweeters.

Om nou deze band tweeters en ringradiator (uniek in hun gamma) af te serveren omdat goedkope dometweeters door Zaph slecht beoordeeld worden vind ik wel erg unfair (appels-peren/ over 1 kam scheren/ baby-badwater).

Ik ga binnenkort wat van die RT1.3 oem's in China bestellen.
Afbeelding
Ik zeg nog even niet wat ze kosten.... :twisted:

Hint: je kunt op je vingers natellen dat ze erg goedkoop zijn.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Over een kam scheren hoeft inderdaad niet altijd te kloppen, echter zie je wel dat bepaalde merken met een bepaalde range redelijk consistent presteren.
Hivi wankelt nogal. Er is een aantal producten dat redelijk goed presteert (kijkend naar de prijs), maar er zijn er die echt bijna "waardeloos" zijn.

Hoewel ik vind dat ze vaak net de boot missen door een driver net bepaalde "nadelen/eigenschappen" mee te geven dat hij ineens niet meer lekker gemakkelijker bruikbaar is.

Ik ben nog steeds benieuwd waarom het verschil tussen Hobby Hifi en Zaph zo groot was/is. Ik heb Hobby Hifi er weleens over gemailed (ook over andere typische dingen), maar blijkbaar denken ze zelf niet na over testen, want ik krijg ALTIJD het antwoord dat ze geen idee hebben.
Beetje jammer, je zou toch mogen verwachten van een dergelijk blad dat ze wat verder kijken (denken) dan hun neus lang is.
rho

Bericht door rho »

wouter schreef:
inderdaad echt 1 voor op het verlanglijstje :-)
In HobbyHifi bieden ze een paartje aan met een paartje 6" laagweergevers. Je mag dan voor hen een speakertje ontwerpen dat in een kastje van 30 liter past. Zij maken dan het filter en jij mag er naar gaan luisteren. Als ie goed is krijg je'm. Helemaal gratis.
rho

Bericht door rho »

b_force schreef:
Ik ben nog steeds benieuwd waarom het verschil tussen Hobby Hifi en Zaph zo groot was/is. Ik heb Hobby Hifi er weleens over gemailed (ook over andere typische dingen), maar blijkbaar denken ze zelf niet na over testen, want ik krijg ALTIJD het antwoord dat ze geen idee hebben.
Beetje jammer, je zou toch mogen verwachten van een dergelijk blad dat ze wat verder kijken (denken) dan hun neus lang is.
Ik vind K+T op dat gebied veel beter.
Ik vind het bij HH een beetje te zeer opvallen hoe graag ze hun adverteerders plezieren. Natuurlijk zorgen die er voor dat zo'n blad kan uitgegegven worden, maar je kan de resultaten van hun ontwerpen niet echt meer goed beoordelen. Zijn al die beschrijvingen nog wel enigszins geloofwaardig?
Bij K+T heb ik dat gevoel veel minder.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Beschrijvingen kijk ik toch nooit naar, ik vergelijk altijd de metingen.
Over het algemeen komen ze overeen met metingen van anderen (bv Zaph), maar er zitten er een paar tussen die echt compleet anders zijn.
Ook zie je vaak gekke pieken en dalen in het laag die echt nergens over gaan.

K+T test wat mij betreft te weinig. Tegenwoordig gaat het enkel nog om hippe ontwerpjes ipv diepgang (vind ik), maar zie je totaal geen relevante metingen meer.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

In HobbyHifi bieden ze een paartje aan met een paartje 6" laagweergevers. Je mag dan voor hen een speakertje ontwerpen dat in een kastje van 30 liter past. Zij maken dan het filter en jij mag er naar gaan luisteren. Als ie goed is krijg je'm. Helemaal gratis.

WHAAA, nu baal ik dat ik moet wachten tot ik naar de boekhandel kan...

wil er meer van weten!

Dit zou saai zijn:
Afbeelding

liever een bandpass transmissielijn of ander krankzinnig idee :D :idea:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

okee, nu moet ik echt kappen met het vervuilen van het topic
:-s
Plaats reactie