Neeper Acoustics Kloon ~ Stiletto

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Super dank je wel!

Gister ben ik bezig geweest met het filter. Het eerder geposte schema heb ik even omgezet in een componentenlayout (zie bijlage).
Het zag er dusdanig goed uit dat ik ze gelijk op een plankje gezet heb. Tenzij er bezwaren zijn over de layout ga ik hem zo solderen.

Er was ergens een foto over de correcte plaatsing van spoelen maar ik krijg deze niet gevonden.

-Edit- Schema van fliter erbij gezet.
Bijlagen
100_0358.JPG
Filter_3d.png
Filter.png
filter v2.JPG
Laatst gewijzigd door Vinculum op vr 05 sep 2008, 9:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jacco
ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
Berichten: 55
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
Contacteer:

Bericht door Jacco »

Volgens mij zit er een "bedradingsfout" in je laagdoorlaat filter.
Als ik het goed zie heb je je correctie netwerk nu in serie getekend ipv parallel aan de drivers zoals in je schema staat.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Hmm ik denk dat ik het zie.
Heb ik het zo dan goed gecorrigeerd? (zie bijlage)
Bijlagen
Filter_V2.gif
Gebruikersavatar
Jacco
ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
Berichten: 55
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
Contacteer:

Bericht door Jacco »

Nee niet helemaal
zo zou het beter zijn:
Bijlagen
Filter.png
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik zie wat je bedoelt. Heel fijn dank je wel! Ik ben zo slecht in het interpreteren van schema's... :(
Ik zal het aanpassen. In de uiteindelijke bouw wil ik zoveel mogelijk de onderlnge verbindingen maken met de "draden" van de componenten zelf. Met deze layout hoef ik maar heel weinig/korte draden te leggen.
Ik heb de layout nog ietsje aangepast. Zodoende ligt het net wat makkelijker en mooier en weer minder kabelverlenging nodig.
Ik neem aan dat het geen kwaad kan om de kleine cap op de grote spoel te monteren?
Bijlagen
Filter.png
Laatst gewijzigd door Vinculum op vr 05 sep 2008, 11:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jacco
ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
Berichten: 55
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
Contacteer:

Bericht door Jacco »

ziet er goed uit zo.

En moet indd geen kwaad kunnen om die kleine condensator op de spoel te monteren
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Bovenstaande plaatje nog iets aangepast voor strakkere layout.
Hopelijk is dit nu definitief en zonder fouten.

Voor de mensen die beetje kicken op 3D... ;)
Bijlagen
Filter_3D.png
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

En de filters zijn opgebouwd. Ergens deze week ga ik ze solderen. Ze passen zo gelukkig met gemak dor de opening van de woofer.
Bijlagen
100_0359.JPG
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Handige methode om de component-layout + bedrading als printje op een plankie te plakken, als je dan nog een vergissing maakt :twisted:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Dank u! Vond het zelf ook wel erg makkelijk.

Even iets anders. Was zondag in Rotterdam en liep natuurlijk even voorbij Sneiders en wat zag ik in de etalage?
Een Hepta Expertise Flagship in de "aanbieding". Huh? Waarom bijzonder? De mid-laag unit is 100% zeker mijn Seas woofertje! Not bad als hij in een speaker van 1500 pleuro word gevonden.
Bijlagen
IMG_0112.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Even een sneak preview...
Bijlagen
100_0361.JPG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Naaaaaaisj erg mooi!

jan
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

OPROEPJE!

Is er iemand die voor mij 8x deze poot kan draaien? Materiaal maakt me niet uit. Prijs wel... ;)
Bijlagen
Spike_holder.jpg
Laatst gewijzigd door Vinculum op do 09 okt 2008, 9:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Bericht door KILLorBE »

Er staat een foutje in de tekening (beetje lullig als iemand de maten verkeerd over neemt), totale hoogte is 35mm, de laatste 2mm zou dan 12mm moeten zijn volgens mij?

Ziet er al erg goed uit!
Vinculum schreef:
Even iets anders. Was zondag in Rotterdam en liep natuurlijk even voorbij Sneiders en wat zag ik in de etalage?
Een Hepta Expertise Flagship in de "aanbieding". Huh? Waarom bijzonder? De mid-laag unit is 100% zeker mijn Seas woofertje! Not bad als hij in een speaker van 1500 pleuro word gevonden.
Zo zie je wel vaker "goedkope" drivers in ('extreem') "dure" speakers, een voorbeeld is de Vifa XT-25 ringradiator die in speakers van rond de €1000 tot enkele 10 duizenden euro's is gebruikt (Uiteraard zullen ze in het laatste geval vast wel hand-picked en matched zijn, m.a.w. de beste uit de productie).

Succes met de verdere bouw!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Oeps! Dank je! Je hebt gelijk, het moet inderdaad 12mm zijn. Ik heb de tekening al aangepast. Denk alleen dat ik het nog eens vraag bij algemeen, misschien dat er dan wat meer animo voor is.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Er is weer wat vooruitgang geboekt vandaag.
Van de week mijn gatenhulpstuk gemaakt en vandaag in de praktijk beproefd. Resultaat? Twee hele mooie gaten voor mijn basreflexpoorten!

Ik heb ook de binnenkant bekleed met vilt dus binnenkort kan het filter erin en de kast dicht! Het pritex kan ik er eventueel ook later nog in doen, daar kom ik nog makkelijk bij als hij dicht is.

De poort op de onderste foto heb ik er maar even voor de show in gedaan. Hij zit zo snoeistrak in het gat dat het waarschijnlijk 1x erin en niet meer eruit is... ;)
Bijlagen
100_0407 [1024x768].JPG
100_0405 [1024x768].JPG
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Filter erin en een stiekeme "luistertest"...

Klinkt natuurlijk niet zonder een klankkast. Maar wel leuk!!!
Bijlagen
100_0408.JPG
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Het ding is zo wie zo al leuk. :D
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Gister een kijkje genomen bij de VAD-show in Veldhoven. Mooi spul weer!
Ook weer beetje inspiratie opgedaan voor mijn speakers en oh oh wat zitten er weer veel toekomstige projecten in mijn hoofd! #-o

Wat ik me afvraag is het volgende: Zou ik de voet van mijn speakers ook kunnen fineren? Ik zie namelijk heel erg op tegen het vele schuur/plamuur/schuur/verf ritueel. Ik ben ook erg bang dat alle mooie scherpe randjes langzaam aan zullen verdwijnen hierdoor. Met fineer zou ik en niet dat hele ritueel hoeven doen en blijven mijn scherpe kantjes behouden. Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Gisteravond de woofers wat meer ademruimte gegeven. Was toch wel nodig vond ik.
Bijlagen
100_0429 (Large).JPG
100_0426 (Large).JPG
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ondanks een (uiteraard) onverwachte begrafenis toch weer wat werk kunnen verrichten.
Eén speaker is nu dicht. Er zitten 3 lagen mdf op. Deze worden hopelijk ergens komende week afgefreesd. Hieronder zie je wat foto's hiervan.

Daarnaast flink gewerkt aan de baffel. Schoot goed op en zijn bijna klaar. Alleen nog de randjes affrezen maar dit gebeurd pas zodra de kasten aan beide kanten dicht zijn om kleine afwijkingen in de ronding mee te nemen in het front. Doe ik dat niet dan zul je dit zeker zien.
Helaas zat er wat speling op mijn gatenzaagding dus het gat voor de speakers is 1mm groter dan nodig. Ik weet nog niet of ik zin heb om dat te gaan corrigeren. Misschien is het niet eens nodig. Weet niet hoe jullie dat hebben? Kijk maar naar de foto's voor een beeld. Binnenkort meer.
Bijlagen
Close-up
Close-up
De gehele baffel (nog zonder afgeronde zijkanten).
De gehele baffel (nog zonder afgeronde zijkanten).
Beetje meer speling dan gepland.
Beetje meer speling dan gepland.
Je verbruikt nogal wat met zo'n project...
Je verbruikt nogal wat met zo'n project...
Overal gelijke druk met behoud van de natuurlijke ronding van het hout. Zeer high-tech! ;)
Overal gelijke druk met behoud van de natuurlijke ronding van het hout. Zeer high-tech! ;)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik zit er heel erg over te denken om de frontjes niet te spuiten maar met zwart leer te bekleden. Ik vind dit wel apart en het haalt ook een heleboel schuur/plamuur ellende weg. Bovendien is de speling van mijn infrezing voor de units dan ineens een must!
Hier foto's van anderen (waaronder Edo's Dryade en Sonus Faber):
Bijlagen
HPIM0405.jpg
Dscf0795.jpg
4.JPG
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Zou best es mooi kunnen uitpakken.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Je moet er van houden....en dat doe ik. Ik vind het erg netjes staan.
En inderdaad zijn kleine oneffenheden niet snel meer te zien. Af en toe wat schoensmeer erop, even uitpoetsen en ziet er mooi en strak uit.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

ik ben voor, ik ben voor, ik ben voor :!: Zwart leer op de baffle is echt heel gelikt. Als je het er strak op krijgt tenminste. Maar als je de kast kunt maken zoals jij dat tot dus ver hebt gedaan en je neemt er de tijd voor gaat dat zeker lukken.

bij-de-weg: Had je niet beter een emmer houtlijm kunnen kopen? Dan was je waarschijnlijk goedkoper uitgeweest.
:roll:
M.v.g.

Chris
Gesloten