41hz AMP4 modden naar 50Vdc! VeeeeEEeet!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: 41hz AMP4 modden naar 50Vdc! VeeeeEEeet!

Bericht door b_force »

Klinkt goed :)

Ben al een lange tijd aan het kijken. Zelf ontwerpen is zeker een optie, maar daar heb ik momenteel niet de tijd voor.
Vooral geen tijd om flink te verdiepen.
v-bro

Bericht door v-bro »

Ik kan redelijk snel een board leveren, de rest van de componenten zijn vrij standaard behalve de transformator kern. Zo'n kern is high perm materiaal en is vaak makkelijk als sample te verkrijgen. Het board wat als eerste klaar is past een 50mm toroidale kern op.

Wikkelen is makkelijk, vier tot zes dubbele primaire windingen en de secundaire wikkelingen zijn naar ratio van de gewenste uitgangspanning. Dit is volledig naar ratio, want bij het gelijkrichten van een blokgolf heb je natuurlijk geen stijging van RMS naar piek spanning zoals bij een sinusgolf. Vier primaire en twintig secundaire is dus met 12V in gelijk 48V uit. 8) (of + en - 48V indien gewenst)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

V-brom,

Even polsen hoe staat 't met je nieuwe PCB? Al vorderingen gemaakt? Het is na je tirade en je aankondiging dat jij 't zoveel beter gaat doen dan 't Tripath evaluatiebord verrassend stil gebleven ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
v-bro

Bericht door v-bro »

SSassen schreef:
V-brom,

Even polsen hoe staat 't met je nieuwe PCB? Al vorderingen gemaakt? Het is na je tirade en je aankondiging dat jij 't zoveel beter gaat doen dan 't Tripath evaluatiebord verrassend stil gebleven ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Ssssander, het is een roerige tijd met mijn drie weken oude zoon... Ben tussen de partijen door eerst aan andere projecten aan het sleutelen die in mijn ogen meer prioriteit hebben. De huidige creatie draait toch al als een zonnetje, dus de noodzaak voor een nieuw board design is wat mij betreft nu minimaal.

Gelukkig sta ik er niet alleen voor en zijn er op dit moment mensen in Peru, China, Zweden en de Verenigde Staten met het ontwerp verder gegaan. Wellicht komt er toch nog gauw een mooi board uit rollen om mee te testen.... 8)

Bedankt voor je interesse! O:)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

v-bro schreef:
Ssssander, het is een roerige tijd met mijn drie weken oude zoon...
Gefeliciteerd, da's een project wat je tenminste volledig hebt afgerond :)
v-bro schreef:
Ben tussen de partijen door eerst aan andere projecten aan het sleutelen die in mijn ogen meer prioriteit hebben. De huidige creatie draait toch al als een zonnetje, dus de noodzaak voor een nieuw board design is wat mij betreft nu minimaal.
Mja, je riep toch eerst iets heel anders.
v-bro schreef:
Gelukkig sta ik er niet alleen voor en zijn er op dit moment mensen in Peru, China, Zweden en de Verenigde Staten met het ontwerp verder gegaan. Wellicht komt er toch nog gauw een mooi board uit rollen om mee te testen.... 8)
Als pinksteren en pasen ... waarschijnlijk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
v-bro

Bericht door v-bro »

SSassen schreef:
v-bro schreef:
Ssssander, het is een roerige tijd met mijn drie weken oude zoon...
Gefeliciteerd, da's een project wat je tenminste volledig hebt afgerond :)

Duidt op een gebrek aan ervaring, zo'n project is nooit afgerond.
SSassen schreef:
v-bro schreef:
Ben tussen de partijen door eerst aan andere projecten aan het sleutelen die in mijn ogen meer prioriteit hebben. De huidige creatie draait toch al als een zonnetje, dus de noodzaak voor een nieuw board design is wat mij betreft nu minimaal.
Mja, je riep toch eerst iets heel anders.
Waar dan? En sinds wanneer ben jij er zo benieuwd naar? Welgemeende interesse? :-s
SSassen schreef:
v-bro schreef:
Als pinksteren en pasen ... waarschijnlijk.
Ik heb hier al in verre staat van afronding verkerende ontwerp files, maar omdat dit een collectief project behelst kan ik er helaas nog niets van publiceren. :roll:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

v-bro schreef:
Waar dan? En sinds wanneer ben jij er zo benieuwd naar? Welgemeende interesse? :-s
Inderdaad, je was er nogal zeker van dat jij wel even een betere PCB dan 't evaluatie exemplaar van Tripath zou ontwerpen. Nu ben ik altijd geintresseerd om weer nieuwe dingen te leren, dus ik was heel benieuwd hoe je dit op ging pakken en welke verbeteringen jij zou door gaan voeren die de ingenieurs bij Tripath over 't hoofd hadden gezien, zaken die kennelijk vallen buiten de kennis en kunde van de fabrikant. Misschien leer ik d'r nog wat van?
v-bro schreef:
Ik heb hier al in verre staat van afronding verkerende ontwerp files, maar omdat dit een collectief project behelst kan ik er helaas nog niets van publiceren. :roll:
The proof of the pudding is in the eating ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
v-bro

Bericht door v-bro »

SSassen schreef:
v-bro schreef:
Inderdaad, je was er nogal zeker van dat jij wel even een betere PCB dan 't evaluatie exemplaar van Tripath zou ontwerpen. Nu ben ik altijd geintresseerd om weer nieuwe dingen te leren, dus ik was heel benieuwd hoe je dit op ging pakken en welke verbeteringen jij zou door gaan voeren die de ingenieurs bij Tripath over 't hoofd hadden gezien, zaken die kennelijk vallen buiten de kennis en kunde van de fabrikant. Misschien leer ik d'r nog wat van?
Ach schiet toch op, je vind steeds erg leuk om kleinerende dingen te posten en me te behandelen als een kleuter. Je ging zelfs zo ver om ronduit grof te zijn. Moet ik dit nu serieus gaan nemen of zo?
SSassen schreef:
v-bro schreef:
The proof of the pudding is in the eating ...
As we all know...

Had je nog iets informatiefs, interessants of domweg leuks toe te voegen?

Anders stop je rant.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

v-bro schreef:
Ach schiet toch op, je vind steeds erg leuk om kleinerende dingen te posten en me te behandelen als een kleuter. Je ging zelfs zo ver om ronduit grof te zijn. Moet ik dit nu serieus gaan nemen of zo?
Ik denk dat we hier met z'n allen heel benieuwd zijn naar je vorderingen, je bent namelijk nogal zeker van je zaak, en windt daar geen doekjes om, dus ja, dan krijg je hooggespannen verwachtingen, dat kan je mij niet aanrekenen.
v-bro schreef:
Had je nog iets informatiefs, interessants of domweg leuks toe te voegen?
Zat, maar dan vind je weer dat ik overdrijf, dat maakt 't dan niet de moeite waard voor mij om te reageren, dus ik plak een smiley achter deze zin en daarmee voeg ik in ieder geval iets leuks toe :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Heren, keep it calm

V-Bro, supergefeliciteerd met de kleine, lijkt me een zéér goede reden om je (mogelijk te hoog gegrepen project?) lekker in de ijskast te zetten! Met kinderen moet je blijven investeren, terwijl die componentjes etc etc lekker blijven liggen toch?

Sander, ik begrijp dat je je gelijk wil halen, maar door je gelijk te halen verlies je veel andere zaken, die nog veel belangrijker zijn. Een van die zsken is het geduld van de Mods. je zet jezelf zo steeds meer in een kwetsbare positie, lijkt me geen prettige. Begrijp dat anderen tussen de regels kunnen lezen, en die zien jouw idee/inzet heus wel, dat hoef je niet voor ze uit te leggen. Door het op de spits te drijven drijf je meteen ook die mensen van je vandaan.

Wowly
v-bro

Bericht door v-bro »

Weer een stapje verder met de converter. Als die af is en met testen optimaal werkt ga ik de AMP4-HV ermee combineren en de audio in mijn auto eens een upgrade geven! :P

Hier de huidige silkscreen:
PWM converterk.JPG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Wat zit daar in C103, een paar through hole gaten?
v-bro

Bericht door v-bro »

Barry2001 schreef:
Ja, soort van, het zijn gecoate via's...
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

v-bro schreef:
Barry2001 schreef:
Gecoate via's, je bedoelt via's met plating neem ik aan? Hoeveel laags is het bordje eigenlijk? Misschien kun je eens alle lagen laten zien? Silkscreen zegt niet zoveel.

(allemaal niet negatief bedoelt hoor, leuk dat je er wat van probeert te maken!)
v-bro

Bericht door v-bro »

Barry2001 schreef:
v-bro schreef:
Barry2001 schreef:
Gecoate via's, je bedoelt via's met plating neem ik aan? Hoeveel laags is het bordje eigenlijk? Misschien kun je eens alle lagen laten zien? Silkscreen zegt niet zoveel.

(allemaal niet negatief bedoelt hoor, leuk dat je er wat van probeert te maken!)
Met plating, maar met soldeer masker erover heen zodat je er niet zo snel sluiting op kan maken. Althans, laten we zien wat de PCB boer er van bakt! :mrgreen:

Niet negatief bedoeld mijnerzijds, maar de koperlagen geef ik liever niet zo maar prijs, slechte ervaringen mee. De bedoeling is namelijk dat het geheel een zelfbouwkitje wordt, waarschijnlijk bij 41hz.com (als de shopeigenaar er brood in ziet) Er wordt (vaak in verre landen, ook niet negatief bedoeld trouwens...) heel wat gekopieerd en volgebakken met goedkope componenten*, vervolgens hier aan de man gebracht voor dump-prijzen. Omdat het voor beide partijen ver van je bed show is en goedkoop wordt er maar weinig gereclameerd als het tegen valt, nee maar al te vaak wordt door negatieve verhalen de goede (originele) producten voorzien van een slechte naam. Vaak is de eerste indruk nog best redelijk, maar de prestaties/levensduur toch niet optimaal. Zoals al vaak gezegd is, alle waar naar z'n geld... maar goed, ik dwaal af. :) ..

*Lees: Componenten die werkelijk onder presteren en/of een beperkte levensduur hebben, of gewoon onder bemeten zijn. Hier bedoel ik absoluut niet dat goede componenten de zgn.'Boutique' componenten zijn!

EDIT: Trouwens, ik kan je wel aan meer info helpen over deze converter, alleen is het schema niet 1:1 over genomen. Er is namelijk nogal wat voor nodig om het geheel goed op elkaar af te stemmen. Met een beetje handigheid kun je met deze informatie zeker tot een goed werkend resultaat komen:
http://sound.westhost.com/project89.htm

Maar, het is makkelijker om de kit af te wachten...
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ok, nee, ben op zich niet in het product geinteresseerd ofzo, maar weet wel het en en ander van pcb's, vandaar. Als het en commercieel iets wordt zou je de silkscreen 1 kant op kunnen laten lopen, en zorgen dat ze elkaar niet overlappen, staat wat netter.
v-bro

Bericht door v-bro »

Ok, thanks voor de tip! Tja ben ook nog aan het leren... O:) Het overlappen is met het gebruikte programma niet veel aan te doen ben ik bang, het is allemaal vrij krap omdat het flink compact moet worden. Heb inmiddels Altium designer aangeschaft, maar daar moet ik nog ernstig wegwijs in worden voor er dergelijke ontwerpen mee kunnen worden gemaakt. :oops:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

v-bro schreef:
Ok, thanks voor de tip! Tja ben ook nog aan het leren... O:) Het overlappen is met het gebruikte programma niet veel aan te doen ben ik bang, het is allemaal vrij krap omdat het flink compact moet worden. Heb inmiddels Altium designer aangeschaft, maar daar moet ik nog ernstig wegwijs in worden voor er dergelijke ontwerpen mee kunnen worden gemaakt. :oops:
Welke versie Altium heb je, en heb je die inderdaad gekocht? De volledige versie is iets van EUR 3.000,- dacht ik, toch een behoorlijk bedrag voor de hobbyist. Ben er niet heel erg bekend mee, maar heb er wel eens wat mee gedaan.

Het overlappen doe je zelf, door ze zo te plaatsen. In een pcb pakket kun je dit vaak instellen als DRC, Design Rules Check. Daar kun je instellen of er uberhaupt gechecked moet worden, en zoja hoe dicht (dit heet clearance) ze bij elkaar mogen staan.
Heb je die componenten uit een bestaande library gehaald? Naast silkscreen hebben ze ook een assembly drawing, de daadwerkelijke outline van het component. Als die elkaar ook overlappen zitten die componenten bij het plaatsen elkaar dus ook in de weg. Silkscreen is eigenlijk alleen bedoelt als plaatsings-guide, en wordt eigenlijk alleen toegepast bij componenten (zoals bij jou bordje) die met de hand geplaatst worden en niet bij SMD componenten die machinaal worden geplaatst.
v-bro

Bericht door v-bro »

Ik meen dat het Winter 2008 is die ik heb, exacte versie nummer moet ik je even te goed houden want het staat op mijn laptop. Het progje kostte inderdaad 3600 euro bij Transfer Nederland bv. Ik weet in mijn hoofd heel goed wat ik met een PCB wil en waar ik naar toe wil. Ik geef toe dat de klemtoon ligt op een goed functioneren en niet zo zeer op de netheid. Hier wil ik me zeker wel op concentreren na een proto batch van drie boards te hebben getest. Als alles goed werkt heeft het zin om het verder te polijsten anders niet. Dit boardje is in Eagle gedaan, prima progje, maar wat de mogelijkheden betreft toch erg beperkt. Je moet zelf heel goed opletten of er geen groffe fouten in zitten. Door omstandigheden nog nauwelijks wat met Altium kunnen doen, maar ik weet dat er een hele hoop meer mee mogelijk is.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Transfer ken ik wel, is hier vlak in de buurt, heb er eens een training (werk) gehad. Als je Altium gekocht hebt is een training misschien een idee? Die geven ze bij Transfer, zou je eens kunnen informeren wat dat kost. Dan ben je al een heel eind op weg, en misschien is er korting oid omdat je het pakket daar gekocht hebt.

Een pcb ontwerpen is een vak op zich, maar met de tooling leren werken kun je een flinke stap vooruit maken door zo'n training.
daniel

Bericht door daniel »

In de layouter van Eagle kun je het label van de component 'loskoppelen' met het commando 'smash' geloof ik. Je kunt dan met de hand de silkscreen aanpassen door het label simpelweg te verplaatsen/roteren etc.
Commando is volgens mij gewoon onder de rechter muisknop beschikbaar.
v-bro

Bericht door v-bro »

Ja, een training... ben eerst maar eens de inwendige tutorials aan het volgen...

Smash functie, bedankt voor de tip! Nou ga ik dat denk ik verder aanpakken voor het definitieve ontwerp, eerst maar eens aan de slag met het board...
v-bro

Bericht door v-bro »

Ok, gisteren een mailtje gekregen dat de printjes onderweg zijn. Jippie! :P Had ze bij Eurocircuits vandaan in België...

Ik heb een hand vol met toroidale ferriet kernen in Amerika besteld bij CWS bytemark, maar daar zitten wel exorbitante extra kosten op, 40 dollar verzendkosten alleen al! Voor mijn prototype had ik drie ferriet kernen van common mode filter chokes op elkaar gelegd, dat gaf een goed resultaat, maar een toroidale kern wikkelt natuurlijk veel makkelijker.

Ben dus ook op zoek naar een leverancier of fabrikant dichter bij huis, als iemand een tip heeft zou dat fijn zijn!

De kernen moeten een permeabiliteit hebben van tussen de 2000 en 5000 en 1.4 inch zijn ongeveer. Zoals de F-140A-F van CWS.

http://www.cwsbytemark.com/index.php?ma ... th=206_221

Hier de laatste versie silkscreen:
PCB Powerboard small SILK.pdf
(181.26 KiB) 80 keer gedownload
BertDB

Bericht door BertDB »

ik heb wel eens gratis sampletjes verkregen bij Fastron

Worden netjes voor je getest en een testrapportje steekt erbij :mrgreen:

Weet niet of je daar ook gaat vinden wat je zoekt..
v-bro

Bericht door v-bro »

Dank je Xbake, ik zal eens kijken of ze wat hebben...

De boards zijn binnen!! Ik heb zes stuks, het power-board en full SMD PWM modulator boardjes...
P1060941k.JPG
Bij interesse, het power board kostte 29,35 euro en het PWM boardje 14,26 euro... Laat maar weten of je een board wilt hebben voor dat geld...
Plaats reactie