Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

KILLorBE

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door KILLorBE »

MrCaBLeGuY schreef:
Saampjes 1880 euro. Voor 25% van dat bedrag koop een gemiddeld huishouden een compleet 5.1 setje (met speaker kabel :P)

Dit is een extreem voorbeeld, maar überhaupt kun je honderden euro's uitgeven aan kabels.
Zo extreem is het toch niet? Kan je wel voorbeelden geven die vele malen extremer zijn....2x 2,5m speaker kabel waar het gemiddelde huishouden minstens een half jaar van moet leven. :-#
sjons schreef:
Het is ook een stukje marktwerking denk ik. Ik ben al een tijdje semi-opzoek naar een mooie hdmi kabel, met vergulde (want dat ziet er netjes uit) contacten, voor pak-em-beet een euro of tien. Ben er tot nu to nog niet eentje tegengekomen die onder de dertig euro zit... En waarvoor? 't is een digitale stroom van bitjes die er doorheen moet, netzoals een satakabel (voorin de computer, tussen harde schijf en moederbord), en die heb je ook al voor drie euro...
SATA/PATA/netwerk...etc. kabels kun je niet met digitale A/V kabels vergelijken, in het geval van computers is er in de meeste gevallen sprake van fout detectie/correctie, terwijl bij A/V apparatuur een foute/missende bit bepaald word door voorgaande bits, een hele reeks foute/missende bits achter elkaar kan resulteren in hoorbare/zichtbare fouten (Weet niet of dat bij alle apparatuur het geval is).
Een HDMI kabel is ook nog eens verschillend doordat er maar liefst 19 aders zijn i.p.v. b.v. 7 voor een SATA kabel, ook zijn er een aantal aders in een HDMI kabel waar spanning op staat (5V).

Digitaal is dus niet digitaal, maar vele tientallen euro's uitgeven voor een kabel van b.v. 2m is in mijn ogen overdreven, zeker bij korte kabels komt het niet zo nauw, bij langere kabels kan de kwaliteit zeker een zichtbaar/hoorbaar verschil uitmaken.

Gisteren heb ik een mooie 15ft HDMI kabel gewonnen op eBay voor nog geen €6 incl. verzendkosten :o (OK misschien is hij minder mooi dan op de plaatjes, maar voor €6 wil ik wel een gokje wagen).
Heb ook al eerder een aantal HDMI/DVI->HDMI kabels van 1, 1,5 en 2m gekocht voor ongeveer 2 en 3 euro (Verguld, OFC), een goed vergelijk heb ik nog niet gedaan, maar ik ben bang dat ik geen moer verschil zie tussen die goedkope kabels en een MS kabel die een stuk duurder is (Heb ook een adapter en kabel gekocht voor een 360, kabel is dikker dan de originele van MS, en vele malen goedkoper).

Wiki: Error detection and correction.
Audioholics: Long HDMI Cable Bench Tests - Monster Cable Shootout.
Audioholics: Coat hanger :twisted:
anonamemouse schreef:
ik heb al meer dan 15 jaar dezelfde kabel in gebruik. deze is dus inmiddels gruwelijk goed "ingespeeld". het is een inmiddels niet meer te krijgen kabel van monitor, 6 kwadraat, met een hele massa dunner geleidertjes, kostte destijds 12.50 florijnen per meter.
Grote kans dat ik dezelfde kabel heb, transparant bruine mantel of zo?
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
Illusie.
Inderdaad, zo is het. Als de diameter groot genoeg is, is het goed genoeg.

Groet,
Jacco
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

RobertD schreef:
JvS schreef:
Ronkel schreef:
Het blijft verbazingwekkend dat veel mensen lopen te mierenneuken over kabels, DAC's, versterkers en andere dingen. Feit is dat al deze elementen tegenwoordig bijna allemaal heel erg goed zijn (een slechte versterker kom je niet gauw tegen en alleen de brakste, dunne flutkabels wil je niet hebben). Sommige mensen gooien graag ergens geld tegenaan, voor een soort geruststelling dat het daarmee wel goed zal zitten.

En ondertussen laat iedereen de zwakste schakel, de luidspreker, er een beetje bij zitten. En dan met name dingen als afstraalgedrag. Gelukkig hebben een aantal mensen hier heel goed door hoe je nou een goed klinkende set maakt door gewoonweg de juiste ontwerpkeuzes te maken 8) .

Steek je tijd, moeite en geld in je speakers. Als je het goed doet kan dat veel meer verschil maken dan al het andere bij elkaar.

P.S. een theoretisch verschil hoeft in de praktijk niet meetbaar te zijn. Daarnaast hoeft een meetbaar verschil geen hoorbaar verschil te zijn. Het gehoor werkt anders dan een microfoon etc.
Hier ben ik het mee eens. Hoewel ik mensen die ervan overtuigd zijn verschil horen respecteer. Als die mensen zouden respecteren dat ik ervan overtuigd ben dat het hersenen - effect is, zijn we klaar met de discussie :P
Vind ik ook.
Ik ook 8)
v-bro

Bericht door v-bro »

Volgend mij is het respecteren niet zo'n probleem, dat zit wel goed hier op het forum... 8)

Helemaal als het hersenen effect bij diegenen die verschil tussen kabels menen te kunnen horen reproduceerbaar is! :lol: Dan leg ik mij er werkelijk bij neer en zal ik toegeven deze gave zelf niet te hebben... :wink:
sjons

Bericht door sjons »

Ik ga hier vaker dingen roepen... :shock:

En zoals ik zei, semi op zoek, oftewel als ik in een winkel sta waar ik zoiets tegenkom, dan kijk ik even naar de prijs... En ik kom dus nooit in 't kluitvat...
En ik vind 't wat onnozel om meer dan tien euro uit te geven voor iets wat ze in china voor minder dan een euro maken.

Oh, en Killorbe, in computers is geen sprake van foutcorrectie wat betreft sata/pata kabels. Die dingen (de kabels dus) gaat gewoonweg niet de fout in, puur omdat ze niet lang genoeg zijn. Dat was bij die test ook de enige manier om een fout te genereren, zoveel mogelijk data door een zo lang mogelijke kabel.

Maar goed, Ray en Marp, bedankt! :-)
En de rest ook natuurlijk.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

sjons schreef:
Oh, en Killorbe, in computers is geen sprake van foutcorrectie wat betreft sata/pata kabels. Die dingen (de kabels dus) gaat gewoonweg niet de fout in, puur omdat ze niet lang genoeg zijn. Dat was bij die test ook de enige manier om een fout te genereren, zoveel mogelijk data door een zo lang mogelijke kabel.
Het begrip CRC check is je zeker volkomen vreemd?

http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclic_redundancy_check

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
v-bro

Bericht door v-bro »

b_force schreef:
Maar v-bro, zulke verkoop praatjes zijn toch helemaal niet gek/nieuw? :P
Wat dacht je van "Vanish Oxi Action Intelligence PLUS Crystal White" (wat een naam heh :lol: ), of de aminopeptiden, kwantum kristallen en alle andere rare meuk in zeepjes, douch gel en weet ik het.

Je lacht je kapot.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Inderdaad, maar wij zijn er toch nog zelf bij om hier door heen te prikken...

Vlekken verwijderen is aantoonbaar of het lukt of niet, signaal overdracht toch zeker ook. Is technisch gezien echt niet al te ingewikkelde materie. :roll:
sjons

Bericht door sjons »

SSassen schreef:
Ik weet wat crc is, 't heeft alleen geen zak met de kabel (an sich) te maken...
TH0M
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Zal de "yell" bij bijvoorbeeld volleybal een aantoonbaar meetbaar effect hebben op de spierkracht of uithoudingsvermogen van de spelers? Of zal het kruisje die de voetballer slaat voordat hij de beslissende strafschop neemt meetbare invloed hebben op zijn traptechniek?

Ik denk dat bij bovenstaande voorbeelden het meetresultaat tegenvalt maar om dan gelijk te zeggen dat het geen zin heeft om te doen.....
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

sjons schreef:
SSassen schreef:
Ik weet wat crc is, 't heeft alleen geen zak met de kabel (an sich) te maken...
Nounounou, niet zo onaardig :).

ik denk dat je moet oppassen waarvoor je 'preekt' je geeft zelf aan dat digitale kabels niet zomaar allemaal op 1 hoop gegooid kunnen worden, omdat er weldegelijk verschillen zijn. Dat klopt ook, maar de gevolgen van die verschillen liggen genuanceerd. De verschillen in fouten heb je sowieso alleen als je op de grenzen van het gebruik gaat zitten. Dan heb ik het over 40 meter toslink met koppelstukjes of 20 meter HDMI.

Maar wat je dan niet hebt bij de betere kabels, is dat het stereobeeld ' breder' wordt, er meer detail in het geluid zit of bij hdmi dat er bijvoorbeeld beter contrast in het beeld zit. Wat de slechte kabels doen is uitvallen en digitale fouten laten zien. Dat hoor je als wegvallend geluid, lelijke tikken of hele lelijke artifacten in het beeld (of geen beeld of geen geluid). Bijna al het geluid en beeld wordt namelijk als data over de lijn getransporteerd.

Bij digitale kabels kun je dus eigenlijk wel spreken over 'werkt wel' of 'werkt niet' en niet tussen kwaliteitsverschillen in de zin van beeld/geluidskwaliteit (tenzij het bij mij onder de catagorie 'werkt niet' valt). Hooguit bij PCM audio over spdif kan je discussie hebben omdat dat signaal niet als data getransporteerd wordt en correctie heeft. Maar dan zit je in hetzelfde domein als bij analogie kabels.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

JvS schreef:
Hooguit bij PCM audio over spdif kan je discussie hebben omdat dat signaal niet als data getransporteerd wordt en correctie heeft. Maar dan zit je in hetzelfde domein als bij analogie kabels.
Zeker, maar de audio data wordt daar wis en waarachtig wel digitaal getransporteerd en dat gaat vrijwel altijd of foutloos of helemaal fout. Daar tussenin is eigenlijk niets.

Daarnaast zit er ook een volledig analoge component in dat dat transport systeem: De DAC conversieclock wordt geregenereerd uit de data stroom. Zit daar ruis en storing op in de timing daarvan dan resulteert dat in modulatie van de clock timing: Jitter. Die modulatie is in feite een analoge vermenigvuldiging van de storing en de het weer naar analoog geconverteerde audio signaal. Dat geeft een soort van intermodulatie vervorming.

Maar qua kabel is ieder stuk 75 ohm antenne coax meer dan goed genoeg om daar last van te kunnen hebben. De verschillen zitten meer verderop: In de spdif receivers en de elektronica die de clock moet regeneren.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Zeker, maar de audio data wordt daar wis en waarachtig wel digitaal getransporteerd en dat gaat vrijwel altijd of foutloos of helemaal fout. Daar tussenin is eigenlijk niets.
Jawel, daartussen zit 't grijze gebied waar kabelboeren goud geld mee verdienen ... :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
carpin

Bericht door carpin »

De gelijke lengte van de aders zijn belangrijk, vooral met de verwerking van digitale signalen.
Ook zou ik de luidsprekerkabels op gelijke lengte houden.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

carpin schreef:
De gelijke lengte van de aders zijn belangrijk, vooral met de verwerking van digitale signalen.
Ook zou ik de luidsprekerkabels op gelijke lengte houden.
Karakteristieke impedantie van de kabel is belangrijk, zodat de afsluitimpedantie niet door de kabel beïnvloed wordt. Gelijke lengte van aders heeft daar tot op zekere hoogte iets mee te maken, maar een stuk 75-ohm coax voldoet feitelijk voor een SPDIF coaxiale verbinding. Zorg wel voor nette cinch connectoren, geen plastic rommel.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

SSassen schreef:
Pjotr schreef:
Jawel, daartussen zit 't grijze gebied waar kabelboeren goud geld mee verdienen ... :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
:lol: :lol: zo is dat :lol: :lol:
v-bro

Bericht door v-bro »

Voor dat soort signalen is het ook terecht, maar doe je er goed aan om de kwaliteit van de kabel zelf aan de tand te voelen.

Technisch gezien wijken die signalen niet veel af van de aloude bekende CVBS ofwel composiet signalen, maar moeten er een stuk meer pixels doorheen en dat vergt bandbreedte. De frequentie is dus flink opgevoerd en dan gaat de kabel ineens meedoen in de schakeling. Ik moet eerlijk zeggen dat ik met de consumenten norm "HDMI" niet veel heb gemeten en geëxperimenteerd, maar wel heb waargenomen dat de maximale lengte voor dit signaal beperkt is en de kwaliteit van de kabel zeker meespeelt.

Ik had kort geleden een leverancier over de vloer die in de professionele broadcast markt audio een zeer goede naam heeft. Hij kwam een nieuwe veld mixer demonstreren en een daarbij behorende zgn. multi kabel waar embedded audio over SDI overheen kan, of AES en HD 1080i video signaal. Deze kabel vormt de link tussen een camera en een mixer en bevind zich dus tussen de cameraman en de geluidsman. Hij had wat kabels bij zich die in huis worden gemaakt bij zijn bedrijf en altijd uitstekend van kwaliteit zijn voor het tot dusver gebruikelijke doel. (analoog signaal)

Momenteel werken de meesten nog met een kabel waar twee kanalen analoge audio over heen gaan en analoge audio retour als monitoring voor de geluidsman. Ook een composiet video lijntje wordt in sommige gevallen gebruik van gemaakt, dit gaat over de zelfde (technisch gezien) kabel als de audio. Er zijn immers vier balanced audio lijnen mogelijk met deze kabel. De kabel die tot dusver altijd goede resultaten geeft tot grote lengtes is van Mogami.

Bij de modernere mixer met HD-SDI verbinding bleef er na 5 meter bijna NIETS meer over van het signaal met deze kabel! Na 10 meter was het signaal WEG! Deze beordeling vond plaats met behulp van een waveform analizer van Tektronix, dus NIET met een testje van "aansluiten en we zien wel". De 5 meter kabel was namelijk niet waarneembaar slecht, wel meetbaar. De digitale correctie is dus hierbij kennelijk zo slecht nog niet! :D Maar het was zeker (tot de verbazing van de leverancier) dat deze kabels niet meer voldoen aan moderne eisen.

Zo'n waveform ziet er uit als op de linker monitor op het plaatje hier onder:
Afbeelding

Hoe dunner de lijntjes hoe beter het signaal is de regel. De lijntjes waren met de 5 meter kabel zo dik als een vinger en de rest van het scherm werd geheel troebel. Met een goede 75 ohm coax kabel van 30 meter was het signaal nog geheel crisp. Bij de 10 meter lengte was er op geen enkele manier meer een waveform in de troebelheid te herkennen en was er ook geen signaal meer.

Nou kun je met verschillende opstellingen audio kabels voor audio frequenties op een dergelijke manier beoordelen. (waveform analyse) En reken maar dat ik me daar in heb verdiept en er eindeloos mee heb geëxperimenteerd, alleen al om mijn eigen geloofsovertuiging te toetsen. Het hoofd doel was of ik kon horen wat ik meet en of wat ik meette ook kon horen. En wat denk je? Er was een heel duidelijk definieerbare grens. Vandaar mijn overtuiging dat dingen uit maken, maar eenmaal aan deze eisen voldaan heeft een schepje er boven op doen eigenlijk geen zin meer.

Audio kabels kunnen eigenlijk al vrij goed beoordeeld worden met een blokgolf generator en oscilloscope. De blokken zullen als de kabel aan zijn limieten komt afgerond worden of scheef gaan lopen. Bij het verhogen van de frequentie is dan de grens zo gevonden....

Eigenlijk vind ik het beschamend voor audio techniek dat er zo makkelijk over feiten als deze wordt heen gestapt alsof het niets zeggend is, terwijl het DE definitie is van wat hoorbaar is. Alle kwakzalverij in dit wereldje maakt ons bespottelijk en niet meer serieus te nemen.

Daarom respect voor diegenen die toegeven dat het gewoon gekkigheid of zelfs hun religie is, ook respect voor diegenen die geen verschillen waarnemen. Geen respect voor diegenen die beweren verschillen waar te nemen die er niet zijn.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Amen.

Groet,
Jacco
Pjotr

Bericht door Pjotr »

RobertD schreef:
SSassen schreef:
Pjotr schreef:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Kun je wel ja en amen roepen maar waar zit dat grijze gebied?

Wmb achter je neus en dan wat naar boven :mrgreen:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
RobertD schreef:
SSassen schreef:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Kun je wel ja en amen roepen maar waar zit dat grijze gebied?

Wmb achter je neus en dan wat naar boven :mrgreen:
Ik weet men aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat 't gaat om 't gebied tussen je oren ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Ik weet men aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat 't gaat om 't gebied tussen je oren ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Aha :mrgreen: En bij jou is dat niet hetzelfde gebied als achter je neus? :lol:

Wie zegt trouwens dat het grijs is? Het wordt alleen grijs als je het in schaaltje te lang laat liggen :D
v-bro

Bericht door v-bro »

De meeste onzin over audio (met name kabeltjes!) wordt de wereld in geholpen doordat men iets koopt en vanaf dat punt niet meer terug kan, en niet meer WIL geloven dat het een nutteloze aanschaf is geweest en men voor anderen net als voor zichzelf beweert dat het uitgemaakt heeft. :-$
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik vind het verhaal van V-bro zeer interessant om te lezen, maar het gaat wel over hoge bandbreedte digitale signalen in een professionele omgeving, terwijl het topic van start ging met een vraag over luidspreker en audio kabels.

De meeste audio interlinks in een setup thuis zullen niet veel langer zijn dan een meter, misschien anderhalve meter. Die verschillen moeten we niet vergeten.

Ik heb in het grijze verleden ook veel kabels gespecificeerd voor gebruik in de research in de Luchtvaart industrie. Daar werden ook geen dropveters voor gebruikt, maar ook daar ging het om veelal digitale signalen. Diepgaande metingen kon ik er toen nog niet aan doen, maar afsluitimpedanties waren zeker van belang.

Toch wel een leerzaam topic, bedankt V-bro.
v-bro

Bericht door v-bro »

Dank je Robert! :P

Ik nam SDI signaal als voorbeeld om te illustreren dat het beoordelen van de kwaliteit van een stuk ingewikkelder signaal dan audio ruim tot de mogelijkheden behoort. Het beoordelen van de golven is een stuk nauwkeuriger als het gevisualiseerd wordt dan over een paar speakers met je oren. Het is alsof je er door een microscoop (of minstens een sterk vergrootglas) naar kijkt en afwijkingen die de kwaliteit verminderen komen heel snel aan het licht door middel van simpele testjes.

Ik wil voor niemand de magie wegnemen van muziekbeleving, maar enkel de techniek uit de wazige hoek trekken waar de commercie het in drukt. Daar is naar mijn idee een forum ideaal terrein voor, om elkaar wakker te maken en te helpen onderscheid te maken tussen zin en onzin.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik moet nog ergens een boek hebben over het gedrag van hf-signalen in kabels. Misschien moet ik daar nog eens in studeren.
Was één van de duurste boeken uit mijn HTS tijd, maar heb het nooit veel gebruikt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach er is best wel wat over audiokabels te zeggen maar dat is wat anders dan de promo prietpraat van fabrikanten/verkopers.

Kabels moeten voor al degelijk en ruisvrij zijn en dat is meer een mechanische kwestie. Als je in studio's een tijdje met microfoonkabels hebt lopen sjouwen weet je het onderscheid wel. Zelf vond ik destijds de Pope kabel met katoenbuffer tussen de signaaldraden en dichtgeweven afscherming top wat dat betreft. Maar die kabel wordt allang niet meer gemaakt.

Juist daar mankeert het nog wel eens aan bij goedkope dropveters, om nog maar niet te spreken van brakke cinch stekkertjes die slecht contact maken.

Kwa capaciteit van de kabel is er ook niet zoveel te zeggen, dat ligt allemaal tussen de 50 pF/m en 100 pF/m. Meer dan laag genoeg om er honderden KHz'en probleemloos doorheen te jassen.
Plaats reactie