Zo extreem is het toch niet? Kan je wel voorbeelden geven die vele malen extremer zijn....2x 2,5m speaker kabel waar het gemiddelde huishouden minstens een half jaar van moet leven.MrCaBLeGuY schreef:Saampjes 1880 euro. Voor 25% van dat bedrag koop een gemiddeld huishouden een compleet 5.1 setje (met speaker kabel)
Dit is een extreem voorbeeld, maar überhaupt kun je honderden euro's uitgeven aan kabels.
SATA/PATA/netwerk...etc. kabels kun je niet met digitale A/V kabels vergelijken, in het geval van computers is er in de meeste gevallen sprake van fout detectie/correctie, terwijl bij A/V apparatuur een foute/missende bit bepaald word door voorgaande bits, een hele reeks foute/missende bits achter elkaar kan resulteren in hoorbare/zichtbare fouten (Weet niet of dat bij alle apparatuur het geval is).sjons schreef:Het is ook een stukje marktwerking denk ik. Ik ben al een tijdje semi-opzoek naar een mooie hdmi kabel, met vergulde (want dat ziet er netjes uit) contacten, voor pak-em-beet een euro of tien. Ben er tot nu to nog niet eentje tegengekomen die onder de dertig euro zit... En waarvoor? 't is een digitale stroom van bitjes die er doorheen moet, netzoals een satakabel (voorin de computer, tussen harde schijf en moederbord), en die heb je ook al voor drie euro...
Een HDMI kabel is ook nog eens verschillend doordat er maar liefst 19 aders zijn i.p.v. b.v. 7 voor een SATA kabel, ook zijn er een aantal aders in een HDMI kabel waar spanning op staat (5V).
Digitaal is dus niet digitaal, maar vele tientallen euro's uitgeven voor een kabel van b.v. 2m is in mijn ogen overdreven, zeker bij korte kabels komt het niet zo nauw, bij langere kabels kan de kwaliteit zeker een zichtbaar/hoorbaar verschil uitmaken.
Gisteren heb ik een mooie 15ft HDMI kabel gewonnen op eBay voor nog geen €6 incl. verzendkosten
Heb ook al eerder een aantal HDMI/DVI->HDMI kabels van 1, 1,5 en 2m gekocht voor ongeveer 2 en 3 euro (Verguld, OFC), een goed vergelijk heb ik nog niet gedaan, maar ik ben bang dat ik geen moer verschil zie tussen die goedkope kabels en een MS kabel die een stuk duurder is (Heb ook een adapter en kabel gekocht voor een 360, kabel is dikker dan de originele van MS, en vele malen goedkoper).
Wiki: Error detection and correction.
Audioholics: Long HDMI Cable Bench Tests - Monster Cable Shootout.
Audioholics: Coat hanger
Grote kans dat ik dezelfde kabel heb, transparant bruine mantel of zo?anonamemouse schreef:ik heb al meer dan 15 jaar dezelfde kabel in gebruik. deze is dus inmiddels gruwelijk goed "ingespeeld". het is een inmiddels niet meer te krijgen kabel van monitor, 6 kwadraat, met een hele massa dunner geleidertjes, kostte destijds 12.50 florijnen per meter.