Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Leeuwarden »

Zo zit ik ook, alleen geen doorzon :-)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Leeuwarden »

Goed. Ik heb 2 Marantz CD-60 CD spelers. Leuk ding maar klinkt voor geen meter in standaard configuratie. En dus is één van de twee hier en daar wat gemodificeerd. Maar omdat de Nescio's op dit moment in te spelen staan heb ik de ongemodificeerde er ook even aan gehangen. Al was het alleen maar omdat ik het buizen-trapje niet tot het uiterste drijf door hem 24 uur per dag aan te laten staan. Zonde van die Sylvania buis. Maar goed. Ik heb er een CD van Diana Kraaloog in zitten en wilde weten hoelang het spelende nummer nog duurde. Speciaal daarvoor heeft Marantz op de AB een knopje genaamd "time". Ik gebruik dat knopje wel redelijk vaak. Een afwijking, ik weet het.
Dus ik zit op de speciaal daarvoor bestemde luisterstoel en druk op het knopje... Alles wordt stil... Huh? Ik kijk naar de CD speler. Display geeft aan dat die gewoon speelt. Ik kijk naar de voorversterker die ik ook te leen heb van Rumoh (een eigen ontwerp van hem). Blauwe ledje brand keurig dus dat zal wel goed zijn... Raar... Waarom heb ik geen geluid... Dat kan helemaal niet... Alles maar eens uitzetten dan. Toevalligerwijs begin ik met het uitzetten van de Hypex modules. En PLOP! Daar begint luidspreker één weer vrolijk te spelen. Ik kijk naar de andere luidspreker en ja hoor.. die staat ook uit. Het knopje "time" op de AB zet de Hypex modules dus uit. En niet meer aan. Dan mag je er even naar toelopen om hoogstpersoonlijk het knopje in te drukken.

Maandag, zullen we maar zeggen... 8-[
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Henkjan »

begrijp ik t nou goed dat je m op de analoog in van de Hypex hebt staan? zo ja dan zou ik je toch met klem willen aanraden om m digitaal aan te sluiten, scheelt een gordijn
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Leeuwarden »

Het is de analoge uitvoering van de Hypex.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Henkjan »

:(
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Leeuwarden »

Maakt dat echt zoveel uit Henkjan?
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door amanda »

Als je opstelling etc goed is kun je dan misschien een foto posten?
Ben benieuwd of deze versie exact hetzelfde is :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
Maakt dat echt zoveel uit Henkjan?
bij Speakerland zaten ze eerst ook analoog en was Ruud niet happy. ik dacht dat het mss aan de ruimte zou liggen, en had al wat tweaks in de afstelling in gedachte. maar nadat de input op digitaal was gezet was t in orde.... Nu heb ik het niet zelf gehoord dus weet niet of t veep uit maakt of dat t in de nuance zit (ik heb ze zelf alleen digi in gehad), maar ee zit gewoon een extra DA-AD omzetting met de analoge ingang
eXtink
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 19:46

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door eXtink »

Het ligt eraan wat je eisen zijn. Ik vind het best wel wat uitmaken.
Je kan het zien als bij monitoren (tft schermen), analoog is niet iets minder scherp dan digitaal.
Zo moet je het ook vergelijken bij audio, digitaal is net wat "rijker" van geluid, moeilijk uit te leggen :P
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door b_force »

Het scheelt vooral ook psychologisch :wink: :mrgreen: :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Leeuwarden »

Fotootjes voor Amanda. Even snelle snapshots met de camera van Mijn Bijzonder Charmante Echtgenote.

1 - Let niet op de vochtproblemen :evil: Als het goed is helpt die sloot de we vorig jaar om het huis hebben gegraven...
2 - Let ook niet op de Aleph P1.7 in aanbouw.
3 - Let ook niet op die smurf op de bank. Hij heeft vandaag met skeeleren een gat in zijn nieuwe broek gemaakt.
4 - Let wel even op mijn eigen speakers en merk op dat die iets groter zijn.
5 - Dit is ongeveer de positie waarop ik ze tot nu het beste vind klinken. Mijn eigen speakers moeten veel verder naar voren wat dat betreft.
Bijlagen
_MG_6740.JPG
_MG_6741.JPG
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Leeuwarden »

Overigens beginnen de speakers nu, na zo'n dikke 12 uur spelen, al een stuk beter te klinken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door dre »

al een beetje een indruk?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Leeuwarden »

Jawel...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door dre »

leuk! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Henkjan »

leuke camera...

hoe staan die midkastjes nou opgesteld? daar zit toch wel een dempende laag tussen?

btw: daar heeft Rumoh mazzel dat Ewoud geen architect is, die laten het niet gebeuren dat een ontwerp niet compleet volgens hun ontwerp wordt gebouwd :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Leeuwarden »

Hij staat in de top tien van alles wat ik ooit heb gehoord. En dat terwijl er waarschijnlijk nog wat scherpe randjes aan zitten vanwege het inspelen. Ik denk dat als je een complete set zou willen bouwen voor weinig centen de Nescio eenzaam aan de top staat. Ga je puur voor het geluid dan vallen mij tot nu toe een aantal dingen op. En daarbij hou ik een hele grote slag om de arm voor wat mijn uitspraken betreft. Ik heb ze gewoon neergezet, aangesloten en op start van de CD speler gedrukt. Er is niet gemeten om de DSP in te stellen, zover mij bekend zijn Henkjan zijn instellingen geladen.

Goed, ze zijn nu een beetje ingespeeld. Als je luistert verdwijnen de speakers. De ruimtelijke weergave is erg goed/mooi. Laag is goed, heb het idee dat dat nog niet helemaal los is. Hoog is niet scherp, geen gesis, mid is wat teruggehouden. Maar nogmaals, het is nog bezig in te spelen. Het klinkt nu al gewoon goed. Erg goed. Maar ik mis ook iets. Misschien is dat erg persoonlijk maar de speaker zou van mij wel iets meer "body" mogen hebben. Hij klinkt wat "iel"... Ik hoop dat dat de komende dagen nog iets bijtrekt.

Een andere observatie gaat over de topkasten. Omdat dit testexemplaren zijn van Rumoh staat de topkast er op terwijl de kast rust op de koppen van drie schroeven. En dat trilt mee. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat was bij de kast van Henkjan. Die rust op een laag siliconenkit als ik me niet vergis. Gaat het dan beter? Rudy van Rumoh en ik hebben het er over gehad en we zijn ons bewust dat dat bij deze testkast even roeien met de beschikbare riemen is...

Kort samengevat is mijn voorlopige conclusie dezelfde als die ook al bij de luistersessie bij Hans naar voren kwam: Een Topontwerp (met hoofdletter).
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Leeuwarden »

Henkjan schreef:
leuke camera...
Dank je... Ik heb even vreselijk staan klooien met de flitser, had op dat moment even geen zin me er verder in te verdiepen. Volgende keer zorg ik voor wat meer scherptediepte... :oops:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door dre »

ielig heb ik niet waar kunnen nemen,dus dat zal nog wel bij draaien!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Henkjan »

bedankt voor de mooie woorden Jan...
Leeuwarden schreef:
Een andere observatie gaat over de topkasten. Omdat dit testexemplaren zijn van Rumoh staat de topkast er op terwijl de kast rust op de koppen van drie schroeven. En dat trilt mee. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat was bij de kast van Henkjan. Die rust op een laag siliconenkit als ik me niet vergis. Gaat het dan beter?
ja, dat scheelt merkbaar
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Martijn M »

Dat is een enthousiast verhaal! Dat maakt me wel nieuwsgierig. Als ik me niet vergis zullen ze ook in Breda zijn, toch? Henkjan, heb je misschien wat metingen van de Nescio? Liefst waar onaxis response en afstraalgedrag op zichtbaar zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Henkjan »

ik zal m'n best doen ze in Breda te hebben.

wegens drukke dag (en mij onbekend meetsysteem) heb ik van de metingen in de dode kamer bij Speakerland eigenlijk alleen de uiteindelijke opgeslagen, veel anderen wel gedaan maar daar heb jij nu niets aan natuurlijk. mss kunnen we in Breda aan de meet?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Leeuwarden »

Even aan het knutselen geweest. Op dit moment liggen er twee plankjes te drogen met aan beide zijden een rups siliconenkit. Als het droog is komen daar de topkastjes op te liggen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door SSassen »

Heeft die smurf op de bank nu geen sokken aan? Ik snap dat je je een nieuwe set luidsprekers wilt veroorloven, maar dat vind ik zielig, zal ik wat sokken opsturen anders? :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door Leeuwarden »

Graag :-)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”