5.1 is een lang lopende wens van me.
Enkele maanden geleden een 5.0 set gezien, precies wat ik wilde, alleen speakers, geen crappy dvd, geen crappy subwoofer, gewoon alleen speakers.
Set besteld (Tangent Millenium) die best goede review kreeg en dat bevalt tot nu toe nog goed.
Maar het werd tijd voor een subwoofer.
Ik heb gezocht naar nieuwe subwoofers, maar behoorlijk aan de prijs allemaal. REL Quake's op marktplaats, stonden er een paar maar waren of te duur of aan de andere kant van Nederland.
Door wat vrienden en kennissen (o.a. Hovingtim van hier) kende ik het zelfbouw principe en ben naar Speakerland in Oss gegaan om wat subs te beluisteren.
Hier vond ik wat ik zocht, een fatsoenlijke subwoofer voor een nette prijs
Uiteindelijk kwam ik op de Sub9 uit, aangezien de 12" driver 20 euro meer was dan de 10" en aangezien de kist grootte verder prima was heb ik een 12" driver genomen.
De Sub9 is een gesloten kist van circa 50 Liter
Doel: Subwoofer voor HomeTheater/Games
Ruimte: Nog een kamer van 4x4 maar wil in 2009 op mezelf gaan wonen
Budget: Basis spul rond de 300 euro (zonder afwerking e.d.)
Het is geworden:
*Versterker: Hypex 1.2, Toch de Hypex DS 2.0 geworden.
*Driver: Peerless XXLS-12 Alu (12")
En dan nog baffle en de bouwtekening van de Sub9.
Tijd voor ploatjes!
Hypex 1.2 onder de rok Hypex 2.0 die ik later gehaald heb De Peerless XXLS-12 Alu driver Leuk die harde waren maar er moet ook nog een kast omheen.
Over de Sub9 van speakerland had ik weinig twijfel, maar aangezien ik toch het weekend bij Hovingtim was hebben we even met WinISD de kast gecheckt.
Meer of minder inhoud had nauwelijks invloed op de prestaties.
Deze is dus prima in orde (zoals verwacht) en ik besloot om deze gewoon te gaan maken.
Wordt zo rond de 48 liter in de voorkamer, dit alles reken ik nog wel een keer uit.
De bouwtekening is gebaseerd op 25mm MDF.
Even de prijzen bij Gamma gecheckt
10 euro voor een plaat MDF, 22mm 122x61cm
Bij de Arnhemse Fijnhouthandel geckeckt maar dat was..let wel...10x duurder! ik heb het 3x nagerekend maar het klopt echt. Bij hun is de prijs per m2 en niet per plaat. Het is wel top kwaliteit maar dit werd toch te gek.
Ik was bang dat de Gamma niet goed zou zagen, daar werd ik voor gewaarschuwd.
Na lang aarzelen toch maar daar laten doen, en kreeg een ervaren werknemer voor me die het heel strak heeft gezaagd. Die kreeg een fooi van me want het was echt heel goed gezaagd, nagenoeg perfect.
Dus planken in huis: Ik heb zelf alleen te korte lijmtangen en nieuwe zijn wel erg duur voor een project wat niet te duur moet worden.
Ik werk op een VMBO school en kon daar wat lijmtangen lenen
Er kon gelijmd worden Ik koos ervoor om 2 dunnere platen te nemen voor het frontpaneel waardoor ik met 2x12mm op 24mm uit kwam.
Hovingtim heeft me geholpen bij het fresen. 1 voorplaat is iets ingefreesd zodat de driver in de kast zakt.
Hier heb ik helaas geen foto's van.
Eenmaal thuis de frontplaten aan elkaar gelijmt Daarna de gaten gemarkeerd Eigenlijk was het de bedoeling dat ik een bouwpakket kocht maar om 1 of andere reden had ik puur alleen de driver en de amp.
Op dat moment wist ik ook veel niet beter, ook een beetje euforisch met m'n beslissing om voor zelfbouw te gaan.
Maar ik miste dus nog de kleine dingen zoals slagmoeren e.d.
Na de files getrotseerd te hebben kwam ik van speakerland met interne kabel, loodbitumen en slagmoeten met mooie zwarte imbussen.
Achteraf was ik de amp montage schroeven vergeten
Hovingtim gaf me de tip om de slagmoeren in een extra opgelijmd stukje hout van een ander houttype te monteren.
Zo gezegd zo gedaan Tijdens het voorboren teveel druk gezet (bij het lijmlaagje) waardoor ik het hout brak Toen de slagmoeren, goed opmeten en het gat boren, daarna 2 componenten lijm rond het gat en de slagmoeren erin. Poosje laten drogen en even proefgedraaid.
Hierbij bleken 2 schroeven mis te gaan en de slagmoer wipte eruit, nouwja beter nu dan straks! Ik heb voor de zekerheid nieuwe slagmoeren gehaald en aangezien zwarte imbussen wat lastiger ging worden heb ik het beschadigde draad weer goed gemaakt met een draadtapsetje. Heerlijk als je gereedschap in huis hebt.
Dit werkte prima, alles draaide soepel in elkaar.
Op het moment ben ik zover dat het front paneel af is, alle slagmoeren zitten goed en de imbussen gaan er goed in samen met de driver.
Hier moet nog wel een tochtstrip tussen straks.
Uiteraard ga ik spoedig verder met mijn verhaal.
[update1] Ik heb het mezelf niet makkelijk gemaakt door in het begin over enthousiast de 2 zijpanelen vast te lijmen, nu moet ik alle 3 de binnenplaten tegelijk vastlijmen en dan vastzetten ipv stuk voor stuk. Hier heb ik iemand bij nodig en m'n pa kon helpen.
Nu zit het zo in elkaar: Het was even lastig maar het is goed gelukt, al zijn niet alle platen 100% strak, dus moet straks nog wel even schuren.
Alleen het verstevigingskruis in het midden moet nog.