Ombouw Bocama LA-224B

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Miniwatt schreef:
Gefeliciteerd dat het allemaal is goedgekomen! :D
Ben er nog niet helemaal hoor, de ingangen hangen nog los nu, hier heb ik nieuwe tulp voor in de bestelling, en dan kijken of alles goed blijft. En uiteindelijk voorzichtig de versterker op mijn eigen boxen proberen.

Maar ik ben niet ontevreden! Al denk ik niet dat ik er nog eens een zal maken, als ik alles eens bij elkaar optel is het wel een dure hobby :) maar wel erg leuk!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Barry2001 »

Heej, mooi man, gefeliciteerd. Probeer voor de grap maar eens de tulpchassis delen weer in te bouwen, gegararandeerd je "brom die met het volume meegaat" probleem terug.

Maar, als er geen dc op de uitgang staat wat ik aanneem :D , waarom zou je ze niet op je "goede" speakers aansluiten?
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Gefeliciteerd Martin, leuk dat mede met behulp van de tips uit het Forum er een leuk klinkende versterker uitgekomen is. Duur is relatief natuurlijk, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt met onderdelen waarvoor handelaren overdreven prijzen durven vragen. En duur is een groot woord. Het heeft ook veel opgeleverd, kijk maar:
1. Je hebt een aantal weken heel veel plezier aan het bouwen gehad.
2. Je hebt daardoor je kennis verrijkt en uitgebreidt.
3. Je hebt straks iets in de kamer staan wat je helemaal zelf gebouwd hebt en wat niemand anders heeft ('Wat is dat voor ding met die lichtjes er bovenop?').
4. En het eindresultaat klinkt natuurlijk prachtig, veel natuurlijker dan zo'n flutdingetje bij de ik-ben-toch-niet-gek-markt vandaan, ook via je Piego's.
Groeten Rein.
Laatst gewijzigd door PA4URK op ma 22 mar 2010, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Je hebt helemaal gelijk hoor Rein, ik heb ook geen spijt :D

Maar als ik alles optel kom ik aan de 350,- euro denk ik. maar dat komt ook wel omdat ik zelf niets in huis heb en dus alles heb moeten kopen.

Ik heb gelijk nog eens een ander vraagje:

Wat zijn nu de beste ecc83 en EL84 buizen?
Niet dat ik al gelijk andere wil, maar als ik eens een leuke aanbieding zie...
Laatst gewijzigd door Pmh123 op zo 21 mar 2010, 17:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Barry2001 schreef:
Maar, als er geen dc op de uitgang staat wat ik aanneem :D , waarom zou je ze niet op je "goede" speakers aansluiten?
Wat ik al eerder vertelde, de speakers zijn 4 ohm. de versterker 8 ohm uitgang.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

In mijn ex-Bocama had ik eerst vier Sovteks, nu drie oude Telefunkens en één Philips MinWatt. Misschien audiofiel gezien niet de beste combi maar ze klinken mijns inziens beter. De voorversterkers zijn ECC83's van JJ wat ik persoonlijk een heel betrouwbaar merk vind. Maar buizen is ook iets persoonlijks, wat de één goed vind klinken, vind de ander weer nèt niet. Gewoon proberen wat er voor handen is en niet vele tientallen euro's spenderen aan hele dure NOS buizen. Maar wanneer je dat wèl leuk vind... :lol:
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Weet iemand een adresje voor een volumeknop !!!? ik zoek een volledig metalen knop welke lekker zwaar aanvoelt. Wat er nu op zit is plastic met een alu hulsje. heb al eens rond gekeken maar er is niet veel, beetje prutsspul allemaal.

Ik heb nog een stappenschakelaar over, die zat bij de koop van de Bocama.
Kan ik daar nog iemand blij mee maken?
Bijlagen
DSC_2603.JPG
Laatst gewijzigd door Pmh123 op ma 22 mar 2010, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Gisteravond had ik een avondje rustig alleen, en toen eens een paar uur de versterker laten spelen. bij hele rustige muziek hoor je toch nog wel een klein brommetje. normaal valt het niet op maar als het stil is met rustige muziek dan hoor je het nog wel.

Omdat ik toch nieuwe tulp ingangen moest bestellen heb ik gelijk 2 hum potmetertjes mee besteld, 100 ohm draadgewonden 3W. misschien kan ik hem daarmee helemaal stil krijgen.

Of is het zo dat een buizenversterker nooit echt helemaal stil is?
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Wat je ook nog kunt proberen is om ook de andere kant van de afgeschermde kabel naar de ECC83 aan aarde te leggen. Dat is heel makkelijk als ik de foto bekijk, even de afscherming doortrekken naar het midden van de buisjes. Bij mij scheelde dat ook weer een slok op een borrel 8)
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

zo zit het ook nu, afscherming aan massa bij de volume potmeter. dus het kleine stukje kabel richting de ingangs buis zit ook aan 1 kant aan de aarde. dat is op de foto niet zo goed te zien.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Dus beide zijden liggen aan aarde?
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

PA4URK schreef:
Dus beide zijden liggen aan aarde?
Lastig uitleggen he :) volgorde: alles via afgeschermde kabel. aan de tulp kant niet geaard, dan kom je aan op de volumepot daar scherm aan sterpunt, van de volumepot door naar de ingang van de ecc83. dat stukje kabel zit ook aan de volumepot kant aan sterpunt.

geen lus zo volgens mij.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door sietse »

Ik zou de 'tulp" kant aan het sterpunt-massa leggen en niet de potmeter.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Vandaag zijn de juiste tulpingangen en de Hum-potmetertjes binnengekomen, ik ga de boel eens aansluiten en zal vanavond laten weten hoe het afgelopen is........
eXtink
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 19:46

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door eXtink »

Ik kijk er naar uit!
Hopelijk verhelpt dat je brom
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Zo vandaag de nieuwe tulp stekkers "geïsoleerd" :evil: in de kast gemonteerd en aangesloten.
De punten 9 van de beide ECC83 buizen losgehaald van de massa (1 kant gloeispanning)

Voor de 2 100 ohm draadgewonden “hum” potmeters gaten gemaakt achter in de kast.
(Hier heb ik nog even een foto van gemaakt). Bij de trafo de beide gloeispanningen naar de potmeters gebracht en de lopers naar het centraal aardpunt.

Testen maar weer, bij het aanzetten even een beetje 60Hz brom maar die zakt na een paar min weg, wat er overblijft is een hele zachte zoem, maar dan moet ik de volume wel behoorlijk opendraaien. Kortom verbeterd dus. Wat een beetje vreemd is dat ik geen verschil merk bij het draaien aan die hum potjes :? . Ik ga me er verder niet druk over maken het is super zo !

Tot nu toe had ik de versterker alleen nog maar gehoord over twee van die boxjes die je aan een PC hangt. Niet veel soeps dus, maar kon al wel horen dat dit niet verkeerd klonk.

Vanavond voor het eerst mijn speakers eraan en :shock: wowowowowow wat een geluid!!!
Mooie volle bassen, zang geweldig, en een mooi helder geluid.
Ik heb nog al veel verschillende soorten muziek, van behoorlijk heftige Rock tot de Klassieke viool van Janine Jansen. Wat klinkt die viool moooooi
Ik weet nu ook weer waarom ik in der tijd deze speakers gekocht heb. Wat je er in stopt komt eruit, geen kleuring.

Het project is geslaagd, ik ben er super blij ermee ! :D Hoop wel dat hij het een poosje gaat volhouden op de 4 ohm speakers.

Tenslotte nog wat foto’s en een bijgewerkt schema. Daar kan iemand misschien nog eens wat aan hebben.

Iedereen nogmaals bedankt !
Bijlagen
DSC_2608.JPG
Laatst gewijzigd door Pmh123 op vr 16 apr 2010, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Ik zie in het schema dat je de eindpitten in triode hebt aangesloten. Dat maakt de uitgangsimpedantie van jouw versterker volgens mij ook weer lager. De trafo is bedacht voor het werken met een paar penthodes en ziet nu dus een lagere impedantie dan eigenlijk wordt verwacht. Aan de secundaire kant vertaalt zich dat ook naar een lagere impedantie, dus je zit helemaal prima zo.

Kun je nu ook nog een beetje luid spelen? Dan ben je toch voor de rest van je leven klaar met versterkers en luidsprekers?

Een heel geslaagd project. Je hebt het een stuk netter gemaakt dan degene waar jij je versterker van hebt gekocht.

Proficiat!

(Doe eens een plaatje van je luidsprekers erbij, ik ben wel benieuwd.)
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Wil je mij uitleggen wat dat nu is, dat in triode aansluiten?

wat het vermogen betreft deze is ruim voldoende kan de versterker echt niet openschroeven :D

dit zijn de speakers die eraan hangen nu, ik zit echt te kicken nu 8)

http://www.tnt-audio.com/casse/piegap4l_e.html
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door ray5150 »

Pmh123 schreef:
Weet iemand een adresje voor een volumeknop !!!? ik zoek een volledig metalen knop welke lekker zwaar aanvoelt. Wat er nu op zit is plastic met een alu hulsje.
heb al eens rond gekeken maar er is niet veel, beetje prutsspul allemaal.
Zoiets?
http://www.acoustic-dimension.com/misc/knobs.htm

ik heb van de week een paar stuks van nummer 2 gehaald en het is massief gestraald aluminium.
daar gooi je iemand een gat mee in z'n hoofd... :shock:
kost wat maar dan heb je ook wat. :mrgreen:

PS, ze hebben nog veel meer kwijlspul...
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

valt mee de prijs van die knoppen, alleen 40 mm !! Mijn kast is maar 40mm hoog.
En die nr. 2 vind ik niet passen. jammer tis wel wat ik zoek!
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door molekuul »

je kunt ook kijken naar de knoppen van HIFI2000, bij Eltim verkopen ze deze ook.

http://www.eltim.eu/index.php?item=&act ... 44&lang=EN

ze zijn er in verschillende maten.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Bij acoustic-dimension hebben ze meer knoppen dan er op de site staan,
Ik heb een mooie zware matzwarte kunnen bestellen :)
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Ik merk dat ik toch de smaak te pakken krijg om de boel te optimaliseren.
ook die laatste minimale "zoem" eruit.

Maar hoe pakken jullie dat aan, tis een beetje vermoeiend om een dingetje te proberen en dan de boel weer aansluiten, ... loshalen... enz. of met een testsnoertje hier en daar eens de boel extra aan massa leggen?

Het aansluiten van die potmeter op de gloeispanning was een enorme verbetering.
Deze pot's zitten direct achter de trafo. is het misschien beter om deze aan het eind van de gloeispannings weg te zetten?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

De plaats van die potmeter maakt niet zoveel uit. Het gaat hier om een spanning, niet om een stroom.
Zorg er wel voor dat je de verbinding met massa via het sterpunt laat gaan.

Hoe erg is de brom nu nog dan? Ik dacht dat het al helemaal was opgelost.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

tja ik weet ook niet goed wat normaal is, als ik geen signaal heb (muziek op pauze)
en het volume staat redelijk nivo, dan hoor ik nog wel een heel klein brommetje.

Hoe omschrijf ik het... een zoemend geluid samen met de bekende 60Hz. tis echt niet veel meer.
Plaats reactie