Seas idunn: Prototype klaar!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door satefan »

Hallo Allemaal,

Zaterdagavond heb ik de laatste hand gelegd aan de mn eerste zelfgemaakt luidsprekers (http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=248).

Met behulp van mijn twee linkerhanden en raad en daad van met name leden op dit forum is t gelukt om een paar heel aardige prototypen in elkaar te zetten. De kasten zijn van 22mm mdf en met de drivers etc wegen ze behoorlijk wat. Vanavond gaan ze even op de weegschaal. Ik heb veel geleerd om straks de definitieve kasten te maken, met name het werken met de bovenfrees was n uitdaging maar ik heb inmiddels genoeg vertrouwen om kast 2.0 te gaan maken.

Hoe klinken ze dan? Sja, mijn referentie is mijn eigen BNS Soundcolumn 1 van ongeveer 15 jaar oud, een setje JMR Twins die ik onlangs een paar dagen beluisterd heb en de Reference Junior van Johan Ketelaar die ik een aantal malen beluisterd heb.

Laten we beginnen bij t laag. De kasten van 20 liter zorgen voor redelijk wat laag, de baspijp is afgestemt op 38 hz en het laag is heel netjes en 'beschaafd'. Zeker geen oorverdovend laag maar dat weet je als je voor dit ontwerp kiest. Plezierig laag met voldoende diepte dus. Ik denk dat ik de kasten nog wel wat 'doder' kan maken in t definieve ontwerp, ik heb er nu alleen standaard vulling in zitten en de wanden zijn allemaal recht. Dit wil ik straks anders hebben.

Het hoog klinkt heel erg lekker moet ik zeggen, heel mooi open, erg helder maar niet scherp. De stemmen komen er netjes uit en de muziek komt lekker de kamer in. Het zou aardig zijn om eens een meting te doen, geen idee hoe dit echter in zn werk gaat en of dit moeilijk is. (tips?)

Ik ben nu op zoek naar n paar aardige stands want ze staan nu boven op de Soundcolumns en da's geen gezicht en al helemaal niet op oorhoogte.

Ik zal vanavond even wat foto's plaatsen.

Groeten en iedereen die me van tips heeft voorzien nogmaals dank!

Stefan
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door wouter »

Het zou aardig zijn om eens een meting te doen, geen idee hoe dit echter in zn werk gaat en of dit moeilijk is. (tips?)
lijkt me leuk, ben wel benieuwd dus kan wel langs komen met mijn meetsysteem.
Goede hoogte/stands zijn wel belangrijk, ivm lobbing = uitdoving rondom de crossoverfrequentie onder (vertikale) hoeken.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door satefan »

Hi,

Vandaag was mn maat klaar met de uiteindelijke kastjes en ik moet zeggen dat t resultaat echt prachtig is geworden. Ik heb ze net in elkaar om even te luisteren of alles werkt. Ik heb 2 'schotten' in de kast gemaakt zodat deze extra stevig is. De filters ga ik buiten de kast plaatsen (en opnieuw in elkaar zetten). Ik heb er nog geen vulling in zitten op t moment, dat ga ik morgen even doen.

Hier alvast wat eerste plaatjes.


grt

Stefan
Bijlagen
IMG_3224.jpg
IMG_3226.jpg
IMG_3228.jpg
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door Boerenterprise »

Juweeltje
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door SSassen »

Twee linkerhanden? Ik vind 't er prima uitzien hoor!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door Barry2001 »

Vraag me af wat er wel niet uitkomt als je je rechterhanden gaat gebruiken... ziet er goed uit, complimenten!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door satefan »

Hallo allemaal, bedankt voor de reacties. Mn maat heeft ze gemaakt. Dus eigenlijk t werk van zijn twee rechterhanden! Ik plaats straks wat foto's van t 'eindproduct'. Straks nog even de vulling erin en bituum plakken en dan is t wel klaar, voor zover een ZBA-er ooit klaar is natuurlijk...
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door Bukem »

images-1.jpeg
images-1.jpeg (2.74 KiB) 1156 keer bekeken
images.jpeg
images.jpeg (2.42 KiB) 1156 keer bekeken
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door wouter »

satefan schreef:
Hi,

Vandaag was mn maat klaar met de uiteindelijke kastjes en ik moet zeggen dat t resultaat echt prachtig is geworden.
Blijkbaar was iedereen zo onder de indruk dat ze vergaten te lezen :lol:

Ziet er mooi uit Satefan! Ben erg benieuwd, maar deze kasten verdienen zorg bij het finetunen van het filter. Wat een prachtkasten!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door hannesie »

Dat is duidelijk VAK werk :P :P

Ik ben benieuwd hoe het dadelijk meet met het filter.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door TubeHead »

ZEEEEEEER netjes !! Die doet het duidelijk vaker die maat van jou ;)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door satefan »

Nog n paar plaatjes met de drivers er in...
Bijlagen
IMG_3233.jpg
IMG_3234.jpg
IMG_3232.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door dre »

waar ga je de kasten mee behandelen?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door satefan »

Hallo Dre,

t plan was om ze donker te beitsen maar daar zie ik van af. Deze 'look' bevalt me goed. Er gaan n laag vernis over ter bescherming.

grt

Satefan
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door dre »

met vernis worden ze ook een stuk donkerder......
persoonlijk zou ik eens een testje zetten met een voorlaag van olie en dan onderhouden met een witte was :wink:
als je er geen zin in hebt,moet je me maar eens een stukje toesturen!(brengen mag uiteraard ook!)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door satefan »

Bedankt Dre, ik wil zeker niet dat ze donkerder worden of geel. Ik heb nog hout over dus ik test even wat verschillende mogelijkheden maar zeker bedankt voor de tip!

Satefan

PS: Wat is dit toch een gaaf forum! Mag best even gezegd worden!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door dre »

hoe dan ook worden ze met welke behandeling dan ook donkerder!!
misschien witte hardwax ook eens proberen :wink:

gaarne de tewstresultaten posten,daar worden wij blij van! 8)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door mischa72 »

satefan schreef:
PS: Wat is dit toch een gaaf forum! Mag best even gezegd worden!
AMEN !!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door rho »

satefan schreef:
Bedankt Dre, ik wil zeker niet dat ze donkerder worden of geel. Ik heb nog hout over dus ik test even wat verschillende mogelijkheden maar zeker bedankt voor de tip!

Satefan

PS: Wat is dit toch een gaaf forum! Mag best even gezegd worden!
Ik heb net olie van Woca gekocht. Het is witte werkblad olie. Dat ie wit is wil niet zeggen dat ie het hout wit kleurt maar dat ie het hout niet zoveel donker zou maken dan naturel olie.
Als ik er aan denk zal ik laten weten hoe dat meevalt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door audiomanics »

satefan schreef:
Er gaan n laag vernis over ter bescherming.
Glitsa.. (snel droog, kleurloos, krasbestendig etc..)

Kees
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door dre »

het nadeel van lak is dat het zo gelig wordt.........
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door audiomanics »

dre schreef:
het nadeel van lak is dat het zo gelig wordt.........
En dat valt met Glitsa nou juist weer erg mee, zeker als je de eiglans neemt..

Kees
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door dre »

En dat valt met Glitsa nou juist weer erg mee, zeker als je de eiglans neemt..
dat is goed advies 8)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door Barry2001 »

Mag ik vragen waar je de speakers mee aanstuurt? Rendement zit op 85dB lees ik, zoek zelf een wat kleinere speaker die met een Single Ended buizenversterker goed aan te sturen is.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Seas idunn: Prototype klaar!

Bericht door Arno »

De lak bij uitstek voor een naturel behandeling:
Bijlagen
kenmerken_eigenschappen_Trae_Lyx_Naturel.pdf
(28.26 KiB) 90 keer gedownload
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”