Proof of concept (8x 2" Tangband)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door hannesie »

MichaelB schreef:
Geeft mij nog genoeg tijd om er iets moois van te maken. :lol:
Ik vind het nu al verschrikkelijk mooi :-# ben er stil van, hier is duidelijk over nagedacht.

Vormgeving, i.c.m. toegepaste techniek een uniek werkstuk, CHAPEAU =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Helaas gingen de afgelopen paar dagen werk gerelateerde zaken voor, daarom heb ik niet veel gedaan, want als ik eenmaal "eventjes" iets ga doen, dan ben ik meteen uren verder :lol:

Beide speakers zitten in elkaar en produceren al geluid :)

Ik verwacht er de eerste dagen/weken niet teveel van, aangezien alle speakers nieuw zijn.
Het is al wel te horen dat er potentie in zit, het klinkt nu al heel behoorlijk.
Zojuist heb ik wat rock zitten luisteren en Thunderstruck klinkt COOL! :mrgreen:
Stemmen en koper blazers zijn ook prachtig.

Helaas is er wel een resonantie te horen bij luid draaien. Met resonantie bedoel ik het 'meezingen' van het aluminium. Vreemd is dat het niet te zien is op een frequentie meting. Is dat op een andere manier zichtbaar te maken? Als ik moet gokken, dan zit deze resonantie tussen de 300-600Hz.

Het filter (Xilica XM-2040) brengt toch behoorlijk wat ruis voort. De ruis is in een stille kamer tot 1 meter hoorbaar... :( Toch jammer.

Wat ik nog ga aanpassen aan de speakers zijn de volgende zaken:

- de aansluitingen aan de achterzijde, die moeten mooier en beter gemonteerd worden.
- nieuwe baffles voor de subs. Deze zijn niet mooi geworden vind ik.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door sietse »

Tja, allereerst, ik vind ze hardstikke mooi.
Maar die resonanties, twee dingen die je zou kunnen proberen, om die alu pijp te dimmen.

1 plak met plakband of spanbanden er mdf strippen of andere houten latten tegenaan, zodat je het meezingen van die buizen misschien kunt dimmen.
2 eventueel vilt of van dat schuimrubber tochtstrip op de bevestigings rand van de drivers plakken, zodat eventuele trillingen van de units worden gedempt.
Dit om ff uit te proberen of de buis inderdaad trilt.

je hebt schapenwol in de buizen en dat zal wel werken qua lopende en staande golven, maar alu is geen materiaal dat trillingen dimt zoals mdf en zo, wordt een beetje lastig vrees ik.
En als je het alleen maar op hoog geluidsniveau hebt, dan denk ik dat ik er niks aan zou doen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

sietse schreef:
Tja, allereerst, ik vind ze hardstikke mooi.
Maar die resonanties, twee dingen die je zou kunnen proberen, om die alu pijp te dimmen.

1 plak met plakband of spanbanden er mdf strippen of andere houten latten tegenaan, zodat je het meezingen van die buizen misschien kunt dimmen.
2 eventueel vilt of van dat schuimrubber tochtstrip op de bevestigings rand van de drivers plakken, zodat eventuele trillingen van de units worden gedempt.
Dit om ff uit te proberen of de buis inderdaad trilt.

je hebt schapenwol in de buizen en dat zal wel werken qua lopende en staande golven, maar alu is geen materiaal dat trillingen dimt zoals mdf en zo, wordt een beetje lastig vrees ik.
En als je het alleen maar op hoog geluidsniveau hebt, dan denk ik dat ik er niks aan zou doen.
Hmmmm, optie 1 is zo gek nog niet om te testen of het idd. het resoneren is of dat het interne geluiden zijn.
Optie 2 wordt erg lastig, want het is maar een randje van 4mm en daarbij komen de speakertjes dan te hoog te liggen en dat is een no-go voor wat betreft het aanpassen...

Om het wat duidelijker te maken: het is dus niet 1 grote buis. Onder en boven de speakertjes zit een MDF schijf gelijmd, zodat de speakertjes een compartiment hebben. De onderkant van de buis heb ik gevuld met noppenschuim. Deze is hierna van onder ook weer afgesloten met een gelijmde schijf. Het zijn zodoende 2 afgesloten compartimenten.
Deze compartimenten klinken ook goed gedempt. Het is geen *dooooiinnngggg* of *tiiiiinnnggggg* als je er tegenaan tikt. :lol:

Bestaat er eigenlijk buigzaam loodbitumen? De plakken die ik in m'n handen gehad heb, die waren hard en niet flexibel. Dit zou ik dan evt. in stripjes aan de binnenzijde kunnen plakken. Wordt wel een gepiel door de kleine openingen van de speakertjes, maar moet mogelijk zijn. Dit zou namelijk ook al behoorlijk wat moeten dempen (in ieder geval zijn het dan 2 verschillende materialen).
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door holco »

loodbitumen op kamer temperatuur is redelijk buigzaam en anders kan je het nog verwarmen met een föhn en dan wordt het echt zo zacht als een pannenkoek :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door b_force »

Als het echt de buis zelf is, is loodbitumen wel een optie inderdaad.
Met metingen moet je die resonantie zeker zin.
In de vervormingsmeting of in de CSD (of burst decay) kun je die zeer goed terug zien.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

b_force schreef:
Als het echt de buis zelf is, is loodbitumen wel een optie inderdaad.
Met metingen moet je die resonantie zeker zin.
In de vervormingsmeting of in de CSD (of burst decay) kun je die zeer goed terug zien.
Volgens mij waren de behuizingen van m'n Piega's ook voorzien van ribben aan de binnenzijde.
Ik had gedacht dat een buis met deze dikte wel afdoende zou zijn. Helemaal omdat het in compartimenten opgedeeld is en gevuld met schapenwol. Morgen zal ik een een CSD meting doen. Kijken wat dat doet :lol:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

holco schreef:
loodbitumen op kamer temperatuur is redelijk buigzaam en anders kan je het nog verwarmen met een föhn en dan wordt het echt zo zacht als een pannenkoek :wink:
Ah, dat wist ik niet!

Van de week eens wat op de kop tikken!
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door fluppie »

Ik sneed de plakjes zo dat ze in de oven pasten, even op 100°C :)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door Arno »

fluppie schreef:
Ik sneed de plakjes zo dat ze in de oven pasten, even op 100°C :)
Hmmm... Fluppie z'n overheerlijke bitumineuze loodbiscuitjes :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door dre »

van caliber heb je heel dunne loodbitumen,die werkt ook erg fraai en is icm een fohn erg makkelijk aan te brengen :wink: (caliber dm 65)
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door k.p. »

Waarom geen MDF bracing en/of het onderste deel vullen met zand?

gr Kevin
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

k.p. schreef:
Waarom geen MDF bracing en/of het onderste deel vullen met zand?

gr Kevin
Omdat er erg weinig ruimte is in de speaker. :(

De binnendiameter is maar 8cm en de opening waar alles doorheen moet is ter grote van een Tangband w2-800si. Ik gok 4 cm.

Eerst maar eens met 5mm bitumen proberen.
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door Retro »

Ten eerste, dit ziet er fantastich mooi uit.

Ten tweede,
Ik denk dat het ook nog wel helpt als je het onderste deel van de buis nog beter dempt.
Je hebt deze nu opgevult met noppenschuim, maar de trilling van de buis zullen denk ik toch doorgegeven worden van het bovenste deel.
Je zou kunnen proberen om het onderste deel met zand te vullen.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door k.p. »

Ik denk ook dat wat zand onderin goed zou dempen in dit geval. De bracing zou ook moeten kunnen. Je zou MDF balkjes kunnen maken van bijvoorbeeld 1.8*1.8*8 cm. De kleine oppervlakten aan de buitenkant zou je dezelfde bolling als de buis moeten geven. Deze balkjes kun je dan via de drivergaten naar binnen duwen en in positie draaien. De verschillende plekken en de hoek van draaien zou wat gokken en proberen zijn, maar er zou best wel eens goed resultaat mee te bereiken zijn.

Met loodbitumen verwacht ik eigenlijk weinig tot geen demping. Je eerste resonantie frequentie zal alleen naar beneden gaan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door hannesie »

Als je ze ooit wilt vervoeren, :x kan dat dan niet een probleem worden met het zand onderin?

Zand in de speakerunits, moeilijk weg te zuigen lijkt mij.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door k.p. »

Daar heb je een goed punt. De trilling moet het zand wel goed bereiken dus een harde afdichting boven het zand is waarschijnlijk minder geschikt. Misschien dat een sileconen (of silecone achtige) afdichting boven het zand de oplossing zou bieden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door hannesie »

Een andere optie is, kijken naar totaal andere oplossingen.

Ik heb ook wel eens rubber gebruikt, c.q. geplakt om trillingen te dempen.

Een oplossing ?? op blz. 5 fijnribloper 3mm ? plakken tegen de achterwand

http://www.madico.nl/antislipmatten-folder.pdf
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door Walt »

Volgens mij is dit materiaal ideaal (ook vaak gebruik in de HobbyHifi):

http://www.artundvoice.de/shop/product_ ... ts_id=8741

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door Arno »

Mij lijkt loodbitumen het beste. Een zwaar materiaal dat overal een innig contact maakt met het aluminium. Ik denk dat als je bracing gaat gebruiken, dat het aluminium op de overspanningen waar geen bracing zit, altijd wel weer een frekwentie vindt waarop het kan gaan meezingen.

Kun je dat frame waar de drivers in zitten er niet meer uithalen?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Ten eerste: cool dat er zo mee gedacht wordt! :wink:

Even de opties langslopen:

- het onderste compartiment kan ik niet vullen met zand, omdat de bouten die ter bevestiging in de buis vast zitten, niet voorzien zijn van bussen (heb ik bij de subs wel van te voren rekening mee gehouden). Aangezien het geheel demontabel is, zou het zand tussen het schroefdraad komen en sowieso uit de buis lopen.
- Bitumen of van die antislip matten? Van die matten heb ik toevallig en groot genoeg stuk liggen. Ik vraag me alleen af wat beter werkt vanaf 300Hz (dat is de crossover frequentie). Gevoelsmatig kan ik daar beter bitumen inzetten, omdat dat massa toevoegt en daarmee de frequentie naar beneden brengt.

Het frame kon er alleen ingebracht worden tijdens het in elkaar zetten... Hmmm, beetje (heel erg) stom van me. Ik kan het wel proberen, want het maakt het aanbrengen van de bitumen een stuk eenvoudiger, maar ik vrees dat het niet meer gaat.

Ik heb nog nooit loodbitumen besteld en weet ook niet of er nog verschil is in de verwerking tussen de verschillende merken (vast wel). Heeft iemand een idee welke makkelijk te verwerken is en een dikte heeft van 4-5mm?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door hannesie »

Loodbitumen heeft een zelfklevende laag waar je het beschermpapier van moet afhalen voordat je het definitief bevestigd, daarna aandrukken, gaat niet makkelijk omdat het wel wat stroef is door de lijmlaag en weerstand geeft.
Lijkt mij in de situatie waarin je nu verkeerd best moeilijk.

Als de de dop aan de bovenkant nog wel kunt verwijderen, kun je de antislipmat naar beneden laten zakken, dat kan je eerst proberen.

Als dat lukt kan je dan pas lijm op de hechtzijde doen voordat je het definitief plaatst en dan eventueel aandrukken met een bezemsteel. :)
Hans

Edit, je kunt ook even de strook slipmat aan de achterkant plakken met tape om te horen of het misschien dan al weg is!
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door fluppie »

Arno schreef:
fluppie schreef:
Ik sneed de plakjes zo dat ze in de oven pasten, even op 100°C :)
Hmmm... Fluppie z'n overheerlijke bitumineuze loodbiscuitjes :lol:
Ja moest wel altijd even kijken of moeder niet in de buurt was :mrgreen:
Maar ze waren wel erg soepel en enorm makkelijk te verwerken !
Heb daar vroeger nog autodeuren mee volgeplakt...
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door k.p. »

Als ik het goed begrijp is het onmogelijk om nog langs de drivers te komen. Is er geen mogelijkheid om de zaak te demonteren, want anders wordt het haast onmogelijk om er goed bij te kunnen.

Er zijn twee dingen die in mij opkomen.

1. Zoek een gietbaar materiaal wat dempende eigenschappen bevat, maar wat niet hecht of klemt aan je schroefdraad. Stopverf komt in mij op als mogelijke kandidaat. Of dit aan de eisen voldoet zou dan nog onderzocht moeten worden.

2. Als je bitumen wilt proberen kun je(oei wat zeg ik nu :oops: ) dit als test ook aan de buitenkant van de buis doen. Zo kun je vrij eenvoudig proberen of dit uberhaupt werkt.

gr Kevin
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door JvS »

MichaelB schreef:
Ik heb nog nooit loodbitumen besteld en weet ook niet of er nog verschil is in de verwerking tussen de verschillende merken (vast wel). Heeft iemand een idee welke makkelijk te verwerken is en een dikte heeft van 4-5mm?
Tja, ik heb gewoon de 4mm platen van europe-audio gebruikt (Butaflex ofzo?). Als je die warm maakt, kan je ze prima buigen. je moet alleen het beschermende velletje al voordat je ze in de behuizing doet afhalen. Misschien is het voor jouw toepassing een idee om er stroken van 3 x 30cm van te maken en die in de hoogte in de speakers te plakken aan de binnenzijde?

Ik zou dan eerst snijden en breken (dat gaat heel gemakkelijk met deze bitumen), dan even met een klein stukje testen of je 'warm' de beschermlaag van de bitumen af kunt halen (en op basis daarvan beslissen of je eerst verwarmt of niet). En dan door de speakeropeningen die lange stroken aan de binnenkant plakken en dan goed aanduwen met een rond stuk hout ofzo?

Ik denk overigens ook dat bitumen wel gaat helpen. Ik denk dat een ronde buis van zichzelf al een behoorlijke stijfheid heeft en dat bracing maar een klein beetje toevoegt aan stijfheid. Ik vermoed ook dat dit probleem eerder een eigen-resonantie is en die kun je mooi flink verlagen (onder de 300 hz?) met bitumen :).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”