Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door ray5150 »

Omdat Sevenup zijn DIR9001 - en TDA1543 DAC projekt niet heeft afgemaakt en er verder niks meer over laat horen, besloot ik om het heft in eigen hand te nemen en dan maar zelf aan de slag te gaan.
echter heb ik hier wel wat hulp van jullie bij nodig.
het uitgangspunt is om vrij standaard onderdelen te gebruiken om zodoende een vrij makkelijk nabouwbare DAC te realiseren.
Het is de bedoeling dat deze DAC in mijn in aanbouw zijnde buizenvoorversterker ingebouwd gaat worden. vanwege enigzins beperkte rumte zal ik de afmetingen vrij compact moeten houden
Ik ben van plan om zelf de printen te gaan etsen, en deze ook beschikbaar te stellen aan geintresseerden. (ja Bert, ook voor jou... :mrgreen: )

als eerste het originele schema:
TDA1543SCH.pdf
(43 KiB) 245 keer gedownload
Hierover heb ik de vraag wat de beste waardes en soorten kunnen zijn voor C4 / C5 en C16 / C17?
Alle input hierover is welkom.

Dan het werk dat ik tot op heden heb verricht:
De voeding, ik heb hiervoor een beetje afgekeken naar het schema dat Pjotr voor de HK-DAC had ontworpen, met name de RC filtering.
Ik vraag me af of het zin heeft om drie aparte gelijkrichters te gebruiken of alle drie op een brug aan te sluiten?
Supply schema 1.PNG
supply 1.PNG
Dan de DAC zelf:
DAC schema 1.PNG
DAC 1.PNG
En de datasheets van de IC's:
Texas DIR 9001.PDF
(384.91 KiB) 101 keer gedownload
tda1543.pdf
(102.74 KiB) 128 keer gedownload
74HC_HCT00_CNV_2.pdf
(35.21 KiB) 87 keer gedownload
Laat maar horen wat jullie ervan vinden...
Laatst gewijzigd door ray5150 op vr 19 mar 2010, 21:13, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Miniwatt »

ray5150 schreef:
Omdat Sevenup zijn [url=http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =20&t=8148]
Ik vraag me af of het zin heeft om drie aparte gelijkrichters te gebruiken of alle drie op een brug aan te sluiten?
Als de spanningen van de verschillende wikkelingen niet exact hetzelfde zijn kun je beter aparte gelijkrichters gebruiken: dat zal je trafo prettiger vinden ;)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door ray5150 »

Miniwatt schreef:
ray5150 schreef:
Omdat Sevenup zijn [url=http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =20&t=8148]
Ik vraag me af of het zin heeft om drie aparte gelijkrichters te gebruiken of alle drie op een brug aan te sluiten?
Als de spanningen van de verschillende wikkelingen niet exact hetzelfde zijn kun je beter aparte gelijkrichters gebruiken: dat zal je trafo prettiger vinden ;)
Tja, ik gebruik dus een universeel trafo met de volgende uitgangsspanningen: 15, 20, en 24 Volt. tussen de wikkelingen heb ik 5 en 9 Volt.
Ik dacht er aan om de 9 VAC te gebruiken voor de 9 en 5 VDC trap en de 5 VAC voor de 3.3 VDC trap.
Omdat ik geen koelblokjes kwijt kan wil ik het spanningsverschil tussen in en uitgang zo klein mogelijk houden. (minimaal 3 VDC voor de 317.)
Of ik moet iets met aluminiumplaat op maat gaan maken, dan kan ik een gelijkrichter maken met 15 VAC. dan zit ik altijd goed.
Ik heb ook geen idee wat die DAC aan stroom gaat verbruiken, mischien hoef ik wel niet te koelen.
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

Waarom 9VDC voor de TDA1543?
Maximum rating is 8VDC en hij werkt prima op 5VDC!
Hij trekt typical 50mA, dus ga er ma van uit dat dit kan verdubbelen, dan ga er maar van uit dat je hem aant koele komt!


Ik ben op het moment ook bezig met het bouwen van een TDA1543 DAC, zodra deze af is zal ik hem posten!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door ray5150 »

Bart0l0meus schreef:
Waarom 9VDC voor de TDA1543?
Maximum rating is 8VDC en hij werkt prima op 5VDC!
Hij trekt typical 50mA, dus ga er ma van uit dat dit kan verdubbelen, dan ga er maar van uit dat je hem aant koele komt!
Dat heb ik uit het schema en de layout van sevenup.... :? ik keek net de datasheet na en je hebt gelijk...
Zal ik dan de 9 VDC omrekenen naar 5 VDC?, of ik kan hem laten vervallen en de TDA aansluiten op die andere 5 VDC regulator.
maar dan ga ik wel weer digitale en analoge voedingen door elkaar gooien, lijkt mij ook niet verstandig, toch?
Bart0l0meus schreef:
Ik ben op het moment ook bezig met het bouwen van een TDA1543 DAC, zodra deze af is zal ik hem posten!
Dat is intressant, als je foto's en schema's hebt zijn die hier van harte welkom. :D

Kun jij ook meer vertellen over de ontbrekende condensator waardes?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door BertDB »

ray5150 schreef:
Ik ben van plan om zelf de printen te gaan etsen, en deze ook beschikbaar te stellen aan geintresseerden. (ja Bert, ook voor jou... :mrgreen: )
...
Hierover heb ik de vraag wat de beste waardes en soorten kunnen zijn voor C4 / C5 en C16 / C17?
Alle input hierover is welkom.
héhé :mrgreen:

over de capaciteiten.

C4 en C5 zijn eigenlijk niet noodzakelijk.
C16 en C17 dienen om de DC offset eraf te halen, en daar kan je een condensator naar keuze plaatsen.
Doede Douma plaatst daar een 470nF condensator.
Dus elke wima/auricap/mundorf/... is daar oké :wink:
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

ray5150 schreef:
Bart0l0meus schreef:
Waarom 9VDC voor de TDA1543?
Maximum rating is 8VDC en hij werkt prima op 5VDC!
Hij trekt typical 50mA, dus ga er ma van uit dat dit kan verdubbelen, dan ga er maar van uit dat je hem aant koele komt!
Dat heb ik uit het schema en de layout van sevenup.... :? ik keek net de datasheet na en je hebt gelijk...
Zal ik dan de 9 VDC omrekenen naar 5 VDC?, of ik kan hem laten vervallen en de TDA aansluiten op die andere 5 VDC regulator.
maar dan ga ik wel weer digitale en analoge voedingen door elkaar gooien, lijkt mij ook niet verstandig, toch?
Ik zou hem gewoon op 5Volt laten lopen en de print in 2 stukken indelen, 1 analoog stuk en 1 digitaal waar je bij de overgang van de 5V van de digitale kant na de analoge kant een smoorspoeltje plaats met een 100n en evt nog een 100uf of iets dergelijks.
Dus alleen maar 3,3V en 5V gebruiken.
Je bent sowieso niet bezig met een heel heftig digitaal circuit, en het grootste gevaar (DIR9001) zit op een andere voeding dus daar zou ik me niet zo druk om maken.
Goed je TDA ontkoppelen en dan komt alles goed :D

ray5150 schreef:
Bart0l0meus schreef:
Ik ben op het moment ook bezig met het bouwen van een TDA1543 DAC, zodra deze af is zal ik hem posten!
Dat is intressant, als je foto's en schema's hebt zijn die hier van harte welkom. :D

Kun jij ook meer vertellen over de ontbrekende condensator waardes?
Zoals xbake al aangeeft 470nF ongeveer, als de kwaliteit maar goed is.

Ik ga mijn ontwerp toepassen met een IV-omzetting dmv een opamp, dus weer een klein beetje andere opzet!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door ray5150 »

@Xbake, bedankt, Dat moest ik dus weten.


@Bartolomeus, bedankt. da's praktische info. :D
Even over dat smoorspoeltje, kan dat er een zijn in weerstandsvorm?, of moet dat een gewikkelde zijn met een kerntje.
En wat voor waarde heb ik dan nodig?

Mooie bas, trouwens. Sadowsky?
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

@Bartolomeus, bedankt. da's praktische info. :D
Even over dat smoorspoeltje, kan dat er een zijn in weerstandsvorm?, of moet dat een gewikkelde zijn met een kerntje.
En wat voor waarde heb ik dan nodig?
Ik zou voor een varkensneusje gaan maar het maakt in principe niet zo heel veel uit.
Ik weet sowieso niet of het bij deze schakeling een heel groot effect zal hebben.
Ma voor de zekerheid zou ik hem gewoon plaatsen.
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=1480
Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om alle digitale componenten op 3,3Volt te laten werken!
Dus ook de 74HC00, zijn minimum voltage is namelijk 2 Volt, dus dat zou goed moeten gaan!
Dan heb je dus geen varkensneusje meer nodig!
Mooie bas, trouwens. Sadowsky?
Ik heb zelf een Cort GB94 kon alleen niet snel genoeg een avatar hier van vinden/maken
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

Bij deze mijn schema, alleen de connector voor de TOSLINK mist nog, want daar weet ik de package nog niet van.
Nu kunnen we beginnen aan de pcb! :D
Bijlagen
TDA15xx_schematic.png
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Rudy »

Bart0l0meus schreef:
Bij deze mijn schema, alleen de connector voor de TOSLINK mist nog, want daar weet ik de package nog niet van.
Nu kunnen we beginnen aan de pcb! :D
De meeste mensen zetten hun bufferelco's voor de regulatoren !!!!!
Waarschijnlijk gewoon pardoes vergeten.
En die 1000uF na de opamp is wat van het goede teveel.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

Rudy schreef:
Bart0l0meus schreef:
Bij deze mijn schema, alleen de connector voor de TOSLINK mist nog, want daar weet ik de package nog niet van.
Nu kunnen we beginnen aan de pcb! :D
De meeste mensen zetten hun bufferelco's voor de regulatoren !!!!!
Waarschijnlijk gewoon pardoes vergeten.
En die 1000uF na de opamp is wat van het goede teveel.

mvg Rudy
Die missen nog, ik moet nog even kijken voor bufferelco`s, die zitten er nog niet in! dus die elco`s zitten gewoon goed hoor :lol:
en over die 1000uF, misschien is het teveel van het goede, maar ik had hem nog liggen, dus t maakt me niet zo veel uit, en het is een kleine.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door ray5150 »

Bart0l0meus schreef:
Bij deze mijn schema, alleen de connector voor de TOSLINK mist nog, want daar weet ik de package nog niet van.
Nu kunnen we beginnen aan de pcb! :D
Dat moet dan deze zijn?
TSOP1138.PNG
TSOP1138.PDF
(2.3 MiB) 100 keer gedownload
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

ray5150 schreef:
Bart0l0meus schreef:
Bij deze mijn schema, alleen de connector voor de TOSLINK mist nog, want daar weet ik de package nog niet van.
Nu kunnen we beginnen aan de pcb! :D
Dat moet dan deze zijn?
Nee die lijkt er niet eens op! :lol:
Ik heb deze besteld: http://www.farnell.com/datasheets/57444.pdf
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door ray5150 »

oh nee, wacht even! ik verwarde hem met de IR receiver... :oops: :oops: sorry... :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door ray5150 »

Bart0l0meus schreef:
In de library staat wel een map "Toshiba" maar daar staat alleen TORX173 in. die heeft een heel andere footprint.
Heb je al in de "Sharp" library gekeken? daar staan er een paar die er aardig op lijken.
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

ray5150 schreef:
Bart0l0meus schreef:
In de library staat wel een map "Toshiba" maar daar staat alleen TORX173 in. die heeft een heel andere footprint.
Heb je al in de "Sharp" library gekeken? daar staan er een paar die er aardig op lijken.
Waarom kan ik die Sharp library niet vinden? :evil:
Waarschijnlijk kom ik de library toch aant maken, maargoed, dat is toch niet zoveel werk.
Het zoeken kost vaak meer tijd dan het zelf aanmaken! :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door ray5150 »

Het kan zijn dat deze uit de online bibliotheek komt.
Ik heb daar veel audio geralateerde library's gedownload.
sharp.rar
(3.07 KiB) 71 keer gedownload
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door sevenup »

Mijn versie deed het niet direct :(

In de tussentijd heb ik een 1543 DACje meebesteld vanuit hongkong voor 29 dollar.
Deze werkt perfect en heeft een mooie degelijke print.

Ook met de 9001 als receiver.
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

ray5150 schreef:
Het kan zijn dat deze uit de online bibliotheek komt.
Ik heb daar veel audio geralateerde library's gedownload.
sharp.rar
THNX, eens kijken of ik er iets mee kan! :D
sevenup schreef:
Mijn versie deed het niet direct :(

In de tussentijd heb ik een 1543 DACje meebesteld vanuit hongkong voor 29 dollar.
Deze werkt perfect en heeft een mooie degelijke print.

Ook met de 9001 als receiver.
Weet je ook waarom die het niet deed?
Dan kunnen Ray en ik hier alvast rekening mee houden, of zat de fout in jou ontwerp ipv het schema?
Zelf bouwen is natuurlijk veel leuker dan kant en klaar kopen, je leert er meer van, en het geeft ook veel meer voldoening! :)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door sevenup »

Bart0l0meus schreef:
ray5150 schreef:
Het kan zijn dat deze uit de online bibliotheek komt.
Ik heb daar veel audio geralateerde library's gedownload.
sharp.rar
THNX, eens kijken of ik er iets mee kan! :D
sevenup schreef:
Mijn versie deed het niet direct :(

In de tussentijd heb ik een 1543 DACje meebesteld vanuit hongkong voor 29 dollar.
Deze werkt perfect en heeft een mooie degelijke print.

Ook met de 9001 als receiver.
Weet je ook waarom die het niet deed?
Dan kunnen Ray en ik hier alvast rekening mee houden, of zat de fout in jou ontwerp ipv het schema?
Zelf bouwen is natuurlijk veel leuker dan kant en klaar kopen, je leert er meer van, en het geeft ook veel meer voldoening! :)
Hij wou niet locken op het inkomende SPDIF signaal. Denk dat er een foutje in het ingangsgedeelte zat met een logisch IC voor optisch/coax schakeling.
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

Bij deze de library voor de RX177, misschien heeft iemand er ooit nog iets aan! :)
Bijlagen
Toshiba_RX177.rar
(1.24 KiB) 82 keer gedownload
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

Mijn schema is klaar, nu beginnen aan de pcb.
Hoe staat het met jouw schema ray?
Bijlagen
TDA15xx_schematic.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door ray5150 »

Ik moet zeggen dat ik er de laatste dagen niet veel (zeg maar niks...) aan heb gedaan....
Ook telt mee dat ik mij zit af te vragen wat nu exact de fout was die ervoor zorgde dat het bij sevenup niet werkte.
Ben van plan om de diverse schema's eens naast elkaar te leggen om te kijken wat nu het verschil is tussen die ingangstrappen is.
Het zou een beetje lullig zijn als ik dezelfde fout zou maken als sevenup en de boel niet zou werken...

Wat is de bedoeling van die jumpers vlak na de 1543?
Net schema, trouwens.. :wink:
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Nieuwe poging voor een 1543 low budget DAC...

Bericht door Bart0l0meus »

Ik denk dat er weinig mis kan zijn met de ingangstrap, maargoed, het zou altijd kunnen.

De jumpers zijn geplaatst zodat ik in de toekomst eventueel een discrete of een passieve IV-conversie kan toepassen!
Plaats reactie