Phono versterker (vsps)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goeiemorguh
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 09 jun 2006, 15:01
Locatie: Vlaardingen

Phono versterker (vsps)

Bericht door Goeiemorguh »

Na een hele tijd niks te hebben gebouwd ga ik nu eindelijk eens beginnen aan mijn eerste 'hifi' projectje, het word de VSPS. Ik gebruik nu de phono versterker van mijn Yamaha AX-490 met een Technics SL-1500 met Grade Prestige Black element. De Yamaha stuurt twee Kef Chorale's aan waar ik laatst de condensatoren in het filter van heb vervangen. Echt een prachtset is het dus nog niet maar je moet ergens beginnen natuurlijk.

Helaas is mijn bestelling van Conrad onvolledig aangekomen, ik mis nog 8 Wima FKP2 condensatoren voor het RIAA netwerk, de opamp en de 7915 voor de voeding. Gelukkig kon ik nog wat componenten vinden om toch te kunnen beginnen. Het circuitje word op gaatjes print gemaakt:

Afbeelding Afbeelding

De 2,2uF output caps bleken wat groter te zijn dan ik had verwacht :roll:, achja zo duur waren ze niet en het past. Alles hant nu nog los om de layout te kunnen bepalen, hopelijk kan ik vanavond wat tijd vinden om alles te solderen.

Daarna komt de voeding, ik heb nog een paar trafo's liggen waarvan ik er een wil gebruiken. Een ringkern trafootje van 2x15v 30VA, een trafo van 2x15V 30VA en een heek klein 2x12V 6VA trafootje. Die laatste zou makkelijk in dezelfde behuizing kunnen als de vsps. Ik moet nog testen of dit problemen gaat geven met brom/ruis.

Afbeelding

Ik ben van plan verschillende voedingen te proberen, voorlopig hou ik de voeding dus nog even extern. Ik betwijfel of ik echt relevante verschillen zal horen, zeker omdat de rest van het systeem ook niet erg high-end is. De ontwerper van de VSPS raad minimaal een 50VA ringkerntrafo aan, zou het het waard zijn om (later) ook nog een dergelijke trafo te proberen? Ik heb geprobeerd de VSPS op te bouwen met onderdelen met een goede prijs/kwaliteit verhouding, het kopen van een grote ringkerntrafo zou dat een beetje teniet doen denk ik.

De VSPS komt overigens in de volgende behuizing (de 55mm hoge versie).

Afbeelding
Gebruikersavatar
Goeiemorguh
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 09 jun 2006, 15:01
Locatie: Vlaardingen

Re: Phono versterker (vsps)

Bericht door Goeiemorguh »

Hij staat nu al even te spelen ondanks dat de boel nogal provisorisch staat opgesteld. De spullen die niet waren aangekomen zijn onderweg.
Vandaag begaf de opamp het opeens, er zat een oude NE5532 in die ik nog had liggen, heb em nu vervangen door een TL072 bij gebrek aan beter. Er komt iig weer geluid uit, op de uitgangen van de opamp staan -0.8V en 5V, is dit een normale afwijking of is er toch iets mis? Uiteraard staat er geen DC meer op de uitgangen na de uitgangs cap. De voeding is gewoon mooi +- 15V na de regulators dus dat zal het probleem niet zijn.

De bedrading kan ook nog een stuk netter, ik gebruik nu dit omdat ik het nog had liggen: http://www.newtone-online.nl/catalog/pr ... cts_id=388. Wat raden jullie aan om te gebruiken als bedrading?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Phono versterker (vsps)

Bericht door Penguin »

Mooi dingetje

Ehh bedrading, ik zou eerder de opamp veranderen naar een beter type.
Haalt meer dan kabeltjes wijzigen. :) b.v. OP270FZ (heb er hier 1 liggen)
En die klinkt erg veel mooier dan die ne5532, veel meer detail in geluidsbeeld.
Is ook niet eerlijk qua prijs verschil natuurlijk
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Phono versterker (vsps)

Bericht door Barry2001 »

Goeiemorguh schreef:
Hij staat nu al even te spelen ondanks dat de boel nogal provisorisch staat opgesteld. De spullen die niet waren aangekomen zijn onderweg.
Vandaag begaf de opamp het opeens, er zat een oude NE5532 in die ik nog had liggen, heb em nu vervangen door een TL072 bij gebrek aan beter. Er komt iig weer geluid uit, op de uitgangen van de opamp staan -0.8V en 5V, is dit een normale afwijking of is er toch iets mis? Uiteraard staat er geen DC meer op de uitgangen na de uitgangs cap. De voeding is gewoon mooi +- 15V na de regulators dus dat zal het probleem niet zijn.

De bedrading kan ook nog een stuk netter, ik gebruik nu dit omdat ik het nog had liggen: http://www.newtone-online.nl/catalog/pr ... cts_id=388. Wat raden jullie aan om te gebruiken als bedrading?

Afbeelding
Je regulators staan toch niet te oscilleren?
Gebruikersavatar
Goeiemorguh
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 09 jun 2006, 15:01
Locatie: Vlaardingen

Re: Phono versterker (vsps)

Bericht door Goeiemorguh »

Penguin schreef:
Mooi dingetje

Ehh bedrading, ik zou eerder de opamp veranderen naar een beter type.
Haalt meer dan kabeltjes wijzigen. :) b.v. OP270FZ (heb er hier 1 liggen)
En die klinkt erg veel mooier dan die ne5532, veel meer detail in geluidsbeeld.
Is ook niet eerlijk qua prijs verschil natuurlijk
Dankje, ik wil zeker ook nog een aantal opamps gaan proberen, maar voordat ik daar aan begin wil ik graag 'de basis' goed hebben. Dus nettere bedrading, betere voeding etc.
Barry2001 schreef:
Goeiemorguh schreef:
---
Je regulators staan toch niet te oscilleren?
Geen idee, hoe kan ik dat meten? Ik heb helaas geen scope thuis, ik kan evt wel op school meten. Wat ik heb kunnen vinden over de 78xx en 79xx regulators is dat ze soms een minimale stroom moeten leveren dmv een weerstandje naar gnd om stabiel te blijven. Ik heb hier echter niks over gelezen op de VSPS pagina of in het topic op diyaudio.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Phono versterker (vsps)

Bericht door daniel »

je kan in ieder geval de voorgeschreven 100nF c-tjes aan de uitgang van je regulators kunnen plaatsen, dan doe je het volgens het boekje
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Phono versterker (vsps)

Bericht door Barry2001 »

Goeiemorguh schreef:
Penguin schreef:
Mooi dingetje

Ehh bedrading, ik zou eerder de opamp veranderen naar een beter type.
Haalt meer dan kabeltjes wijzigen. :) b.v. OP270FZ (heb er hier 1 liggen)
En die klinkt erg veel mooier dan die ne5532, veel meer detail in geluidsbeeld.
Is ook niet eerlijk qua prijs verschil natuurlijk
Dankje, ik wil zeker ook nog een aantal opamps gaan proberen, maar voordat ik daar aan begin wil ik graag 'de basis' goed hebben. Dus nettere bedrading, betere voeding etc.
Barry2001 schreef:
Goeiemorguh schreef:
---
Je regulators staan toch niet te oscilleren?
Geen idee, hoe kan ik dat meten? Ik heb helaas geen scope thuis, ik kan evt wel op school meten. Wat ik heb kunnen vinden over de 78xx en 79xx regulators is dat ze soms een minimale stroom moeten leveren dmv een weerstandje naar gnd om stabiel te blijven. Ik heb hier echter niks over gelezen op de VSPS pagina of in het topic op diyaudio.
Die regulators staan wel bekend om oscillatie neigingen. Kun je alleen met een scoop zien, wat er na oscillatie gebeurd is onvoorspelbaar. Je kunt er zeker een opamp mee opblazen.
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Phono versterker (vsps)

Bericht door Penguin »

Ik heb een paar 78xx schema`s gezien (gegoogled) waarbij ze inderdaad 100nF tot 330nF C zetten achter de 78xx
Denk dat je daar wel iets aan moet doen anders eet je voeding opamps
Gebruikersavatar
Goeiemorguh
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 09 jun 2006, 15:01
Locatie: Vlaardingen

Re: Phono versterker (vsps)

Bericht door Goeiemorguh »

De nalevering van conrad is binnen, alweer niet compleet, moet de 1n caps nog binnen krijgen. Ik heb al wel vast de 7915 en de opamp vervangen en 100n caps over de in en uitgangen van de regulators gezet. Ook heb ik een simpele voeding gemaakt met de 2x15V 30VA ringkern, 1n4007 diodes en 47n caps over de diodes en de bedrading een stuk korter gemaakt. Metingen heb ik nog niet kunnen doen, dat kan ik evt volgende week op school doen. Ik heb in ieder geval een stuk minder brom en ruis dan voorheen. Op normaal luister niveau heb ik nergens last van, ook niet tijdens stille passages.

Bedankt voor de tips in ieder geval, ik blijf hier nog wel even mee door klussen en zal hier mijn bevindingen en vragen posten.
Gebruikersavatar
Goeiemorguh
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 09 jun 2006, 15:01
Locatie: Vlaardingen

Re: Phono versterker (vsps)

Bericht door Goeiemorguh »

Zo ziet het printje er nu uit, heb de 100n caps maar aan de onderkant gedaan, vind ik er netter uitzien en het past precies.

Ik kwam er overigens achter dat de gaten voor de rca jacks klein waren, het kwam er op neer dat ze contact met de behuizing maakte en dat is nu juist niet de bedoeling (toch?). Ik heb de gaten nu groter gemaakt, de rca jackszijn nu dus geïsoleerd van de behuizing maar zijn via de ground wel weer verbonden met de behuizing (naar het punt waar ook de ground van de draaitafel zit aangesloten). Maar als ik nu de behuizing aanraak krijg ik een brom te horen, dit had ik voorheen niet, ik heb het alleen als ik de behuizing aanraak, niet als ik de ground aanraak. Betekent dit dat de behuizing slecht contact heeft met de ground van de schakeling?

Ik merk nu ook dat ik bij sommige platen vrij veel last heb van rumble. Ik heb voor de gein een klein rumble filtertje opgebouwd op mn breadboard. Het werkt inderdaad maar aangezien alles nogal in de weg lag en alles behalve hifi verantwoord opgebouwd was (open phonotrap>>lange draadjes >> breadboard >> lange draadjes >> phonotrap) heb ik niet echt veel geluisterd naar de effecten van het filter. Zijn er mensen die het gebruiken een dergelijk rumble filter aanraden? Ik heb er niet veel over gelezen behalve dan icm subwoofers maar dat is dan dus vooral uit veiligheid.

Ik heb ook nog een poging gedaan tot het maken van een platenpuck/gewicht van een deurstopper, dit is echter nogal mislukt :roll: Mijn boor vond het harde en ruwe ijzer niet erg leuk in ieder geval, wie weet kan ik er op school nog wat van maken met een kolomboor.
Bijlagen
DSC00780.JPG
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Phono versterker (vsps)

Bericht door Penguin »

Ik heb ook nog een poging gedaan tot het maken van een platenpuck/gewicht van een deurstopper, dit is echter nogal mislukt :roll: Mijn boor vond het harde en ruwe ijzer niet erg leuk in ieder geval, wie weet kan ik er op school nog wat van maken met een kolomboor.
Denk niet dat het extra gewicht op je plateau erg gunstig is voor het lager.
En anti rumble wordt er niet beter op.

Ik heb zelf de klamp van goldmund en mat die is licht van gewicht en speciaal ervoor gemaakt.
Kan ze ook niet meer kopen ze worden niet meer gemaakt, bij mijn weten.
Plaats reactie