Ombouw Bocama LA-224B

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Ik heb alleen een volumepot, op de ingang sluit ik mijn iPod touch aan. (via een dock welke lineout heeft, niet via koptelefoon uitgang dus).

Muziek heb ik niet meer op CD ofzo alleen 32Gig op mijn iPod, radio kan evt ook via iPod.
Meer heb ik niet nodig 8)

Vanavond zal ik nog een paar foto's maken van de stand van vandaag!.
Ik moet oppassen dat het niet snel een rommeltje gaat worden in de kast, maar ik doe mijn best.

Als het goed is moeten de zijkanten van het chassis vandaag ook een eind klaar zijn.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

ik heb het nog steeds niet door hoe ik nu mijn ingang moet aansluiten, de tulpingangen liggen doordat ik aluminium behuizing heb aan het chassis (de min).

moet ik deze dan toch naar het aardpunt vd volumepotmeter brengen? dan maak ik via het chassis toch juist een lus?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Barry2001 »

Pmh123 schreef:
ik heb het nog steeds niet door hoe ik nu mijn ingang moet aansluiten, de tulpingangen liggen doordat ik aluminium behuizing heb aan het chassis (de min).

moet ik deze dan toch naar het aardpunt vd volumepotmeter brengen? dan maak ik via het chassis toch juist een lus?
Precies. De tulpingangen moet je geisoleerd in het chassis aanbrengen, en van daaruit de - met afgeschermde kabel naar het centrale massapunt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door ray5150 »

Pmh123 schreef:
Vandaag reactie gehad van Display Electronics. De 1W metaalfilm weerstanden zijn gewoon zo klein. dus ik ga ze maar gebruiken.
Ze hebben de specs ook even erbij gedaan:
Zouden dat dezelfde zijn als deze?
Alleen zijn ze per stuk 80 % goedkoper.

Ik heb ze zelf ook in gebruik in een aantal buizentrappen en tot op heden geen problemen mee ondervonden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
Pmh123 schreef:
ik heb het nog steeds niet door hoe ik nu mijn ingang moet aansluiten, de tulpingangen liggen doordat ik aluminium behuizing heb aan het chassis (de min).

moet ik deze dan toch naar het aardpunt vd volumepotmeter brengen? dan maak ik via het chassis toch juist een lus?
Precies. De tulpingangen moet je geisoleerd in het chassis aanbrengen, en van daaruit de - met afgeschermde kabel naar het centrale massapunt.
Met van dit soort ringetjes ertussen dus:
Bijlagen
1170416464DSCF0142.jpg
1170416464DSCF0142.jpg (30.6 KiB) 144 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Grrrr die ringentjes zaten er niet bij dus.... :?

moeten die tulpstekkers echt geisoleerd?? kan het niet anders??
Laatst gewijzigd door Pmh123 op do 18 mar 2010, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

hier wat foto's 1 van het soldeerwerk tot nu toe, en een van de kast zoals hij er nu uit ziet.
Bijlagen
DSC_2591.JPG
DSC_2586.JPG
Laatst gewijzigd door Pmh123 op do 18 mar 2010, 23:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Miniwatt »

Ik zal het ook eens zeggen: ja, isoleer ze.

En als ik nog een klein puntje van opbouwende kritiek mag geven: probeer wat systematiek in je bedrading te brengen, da's veel makkelijker als je een eventuele fout moet opsporen.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Miniwatt schreef:
Ik zal het ook eens zeggen: ja, isoleer ze.

En als ik nog een klein puntje van opbouwende kritiek mag geven: probeer wat systematiek in je bedrading te brengen, da's veel makkelijker als je een eventuele fout moet opsporen.
Dat mag altijd :) ik probeer het.

Die tulpstekkers is wel balen, nu moet ik andere gaan zoeken en waarschijnlijk weer in mijn kast boren :( daar gaat het niet mooier van worden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door ray5150 »

Ik heb er nog wel een paar over. (die ringetjes dus...)
PM effe je adres, dan ga ik eens kijken of ik nog een postzegel kan vinden... :mrgreen:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Ik vind de bedrading prima te volgen zo hoor. Als je de gloei zo laat liggen gaat deze haaks onder de signaalkabel door, dus dat is prima.

Wat heb je voor elco's naast de voedingstrafo liggen? Let er op dat je niet meer dan 47uF direct achter die GZ34 zet. Met een buizengelijkrichter los je een bromprobleem niet bij voorbaat op door veel capaciteit te gebruiken. Dat verkort alleen maar de levensduur van de gelijkrichter buis.

Ik vind je behuizing wel erg gaaf!
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Ik heb de voeding gehouden zoals hij was. 3x 33uF 450V elko's
ze zijn klein van formaat vandaar passen ze goed in mijn kast
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Moet prima lukken, ik heb ze even teruggezocht in het schema dat je eerder hebt gepost.

Houdt er rekening mee dat die weerstanden in serie met de voeding best warm kunnen worden. Zitten ze nu ingepakt in krimpkous? Dat kan dan weleens gaan stinken.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

idd in krimpkous ingepakt, misschien maar beter er weer afhalen dan?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Barry2001 »

Als ik een tip mag geven: bak niet direkt alles in krimpkous. Zorg eerst dat je een goed werkende versterker hebt zonder brom, als alles naar wens is kun je 'm "afmonteren" met krimpkous. Ik was dus ook driftig begonnen met krimpkous, maar heb eigenlijk alles er ook al een keer af moeten halen :D
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Vandaag de volumeregeling erin gesoldeerd, wat een rotwerk !
verder de koppeling voor-eindtrap klaargemaakt.

genoeg systematiek miniwatt? :wink:

verder ff wachten op de ringetjes van ray5150 8)
Bijlagen
DSC_2592.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door ray5150 »

Pmh123 schreef:
verder ff wachten op de ringetjes van ray5150 8)
Die zojuist op de post zijn gegaan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Miniwatt »

Pmh123 schreef:
Vandaag de volumeregeling erin gesoldeerd, wat een rotwerk !
genoeg systematiek miniwatt? :wink:
:twisted: Moet er geen stopweerstandje voor het rooster van V4? :twisted:

Maar lekker bezig hoor, gewoon doojjgaan ;)
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

[/quote]

:twisted: Moet er geen stopweerstandje voor het rooster van V4? :twisted:

[/quote]

Wat is een stopweerstandje? die 1M weerstand aan de ingang naar massa? die moet er nog in.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Miniwatt »

Nee, een serieweerstand zoals ze ook tussen de koppelcondensatoren en de eindbuizen hangen.

(Sorry, ben het overzicht effe kwijt en weet niet welk schema je bouwt.. 8-[ )
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Wat is een stopweerstandje? die 1M weerstand aan de ingang naar massa? die moet er nog in.
Die 1M weerstand mag je wel weglaten, die functie neemt de potmeter al voor zijn rekening.

Een stopweerstand is een weerstand in serie met het rooster van de buis. Die halen wat HF storing weg. Soms hoor je weleens een soort pieperige ruis uit je speakers. Met die stopweerstanden haal je dat weg.
Als je in jouw schema kijkt, zie je ze wel zitten bij de eindbuizen (4k7)
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Dan ga ik wel van het schema afwijken :) moet dat stopweerstandje ook 4k7 zijn?
die heb ik wel wat extra.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Miniwatt »

Lijkt me een beetje veel, maar dat luistert niet zo nauw. Anderzijds, als ie niet in het schema staat..
eXtink
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 19:46

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door eXtink »

Pmh123 schreef:
hier wat foto's 1 van het soldeerwerk tot nu toe, en een van de kast zoals hij er nu uit ziet.
Dat is wel een hele erge mooie behuizing, ben jaloers!
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

eXtink schreef:
Pmh123 schreef:
hier wat foto's 1 van het soldeerwerk tot nu toe, en een van de kast zoals hij er nu uit ziet.
Dat is wel een hele erge mooie behuizing, ben jaloers!
Dank je wel !! :)
Plaats reactie