Info voor eerste zelfbouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

eXtink

Re: Info voor eerste zelfbouw

Bericht door eXtink »

MechanicalAnimal schreef:
eXtink schreef:
Zoals beloofd!

Normaal zit er een doekje voor, wat hem toch een stuk stijlvoller maakt :D
Dat zijn dezelfde als ik heb :mrgreen:

Philips FB 8xx serie, ik heb vlgns mij de FB860 ofzo. Ik zal vanaf thuis even een PDFje mailen naar je. Dan kun je op basis van de afmetingen bekijken welk type je precies hebt staan.
Dankjewel daarvoor, dan zou ik vanavond kunnen zeggen welke het precies zijn, dan zijn jullie ook weer blij, haha :D
hannesie schreef:
Ik zou denken, de systeem kast van de PC onder het bureaublad eventueel met een beugel aan de wand, dan de speakers links en rechts van het raam geeft toch wel de meest optimale oplossing.
Meer ruimte op het bureaublad, en een betere weergave in de ruimte :) :)
Hans
Wat bedoel je precies links en rechts van het raam, want daar zit ik niet, ik zit namelijk achter mijn bureau en daar zouden dan mijn luidsprekers moeten staan.
b_force schreef:
Ik zat eerder aan een mooie chique 2-weg te denken.
Voor dat geld moet het wel lukken.

Als subwoofer kun je prima een 10inch Mivoc nemen met een niet al te dure plate-amp.
Of als je toch actief wilt gaan filteren, zelf een versterker maken met een UCD180 + trafo van baco (+nog wat andere onderdelen). Dan ben je voor minder dan 150 euro klaar voor een 180W subwoofer versterker! :P
Een 2-weg die dan op mijn bureau staat of aan de muur. Ik zou ze namelijk graag op mijn bureau hebben, want ik vind ze aan de muur niet mooi ;)
Heb je dan misschien een ontwerp voor een kleine 2 weg, want ik wil ze dan eigenlijk niet groter hebben dan die CT 222 die ik eerder heb gelinkt.
Zelf een versterker maken dat doe ik deze keer nog maar niet, dus ik denk dat zo'n 2.1 plate-amp dan het beste is? Wat denk jij?
Martijn M schreef:
Wil je zelfbouwen omdat je dat een leuke bezigheid lijkt, of wil je het beste geluid voor zo min mogelijk geld? Er staan een paar Infinity Beta 20's op marktplaats. Daar kun je niet tegenaan bouwen voor 't geld.
Verder sluit ik me aan bij B_force: ik zou gaan voor monitoren voor naast je monitor. Als het achter het bureau de plek is waar je het meest zit, zou ik daar het geluid optimaal willen hebben.
Ik wil graag zelf bouwen, omdat ik dat erg leuk lijkt (dus voor een leuke bezigheid) en omdat ik gewoon beter geluid wil dan dat ik nu heb, vooral ook een diepere bas, want die mis ik nu erg. Deze zelfbouw hoeft HELEMAAL niet optimaal te zijn, want dit zou mijn begin zijn in het leven van zelfbouw audio, waar ik later zeker nog verder in wil.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb nog eens na zitten denken, *kraak kraak*, kan ik niet die CT 222's in stereo zetten met op mijn boeken plank 2 subwoofers ook in stereo. Dan kan ik gewoon een stereo versterker gebruiken. Voorbeeldje staat hieronder (geel=CT222, groen=nog onbekende subwoofer)
Bureau.jpg
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik denk dat ik die CT 222's sowieso ga gebruiken, omdat ze goed passen op mijn bureau en omdat ik geen plek heb om andere luidsprekers te kunnen bouwen.

Alles samengevat dus:
- Keuze 1: 2 x CT 222 met daarbij een 2.1 plate-amp die in de subwoofer komt die op de grond onder mijn bureau komt te staan. Plus hierbij nog filter waarbij jullie me gaan helpen ;)
- Keuze 2: 2 x CT 222 met daarbij 2 x subwoofer op boekenplank, die aangestuurd worden door een stereo versterker. Plus hierbij nog filter waarbij jullie me gaan helpen ;)

Voor welke keuze zouden jullie gaan, gezien mijn onhandelbare kamer? Ik denk dat ik voor keuze 1 ga, maar daar kunnen jullie me nog bij helpen :D
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Op groen kun je toch ook je speakers kwijt?
Subwoofer onder je bureau en klaar ben je.
eXtink

Bericht door eXtink »

b_force schreef:
Op groen kun je toch ook je speakers kwijt?
Subwoofer onder je bureau en klaar ben je.
Wordt dan het geluid niet over me gestraald, omdat ze toch een stuk hoger staan dan waar ik zit?
Maar het zou dan nog steeds een 2.1 setje blijven, ik neem aan van wel :P

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Trouwens: nog iedereen bedankt voor hun help en snelle reacties!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dat zijn dezelfde als ik heb

Philips FB 8xx serie, ik heb vlgns mij de FB860 ofzo. Ik zal vanaf thuis even een PDFje mailen naar je. Dan kun je op basis van de afmetingen bekijken welk type je precies hebt staan.
Kun je die ook even aan mij sturen? Heb nog 16 van die woofers liggen zonder gegevens...

Verder zou ik van de CT222 afstappen. Van dat setje vond ik de subs wel leuk, de breedbander was ik niet zo kapot van.
Ik zou dan echt voor een setje Black Beauty's gaan + een sub.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... ct#p163480
Dit kan met een 2.1 amp prima, maar voor de toekomst is het leuker om dit via een gewone versterker aan te sturen en een losse actieve sub. Je kunt dan later nog wat uitbreiden voor de 5.1 thuisbios en de breedbanders ondersteunen in een zuil. Zeker voor op of bij het buro/nearfield luisteren zou ik een breedbander pakken, zeker met een subwoofer op de planning.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Voor de bedrag zou ik mooi iets maken met een paar Daytons of Peerless units.
Naar mijn mening klassen beter.
eXtink

Bericht door eXtink »

wouter schreef:
Dat zijn dezelfde als ik heb

Kun je die ook even aan mij sturen? Heb nog 16 van die woofers liggen zonder gegevens...

Verder zou ik van de CT222 afstappen. Van dat setje vond ik de subs wel leuk, de breedbander was ik niet zo kapot van.
Ik zou dan echt voor een setje Black Beauty's gaan + een sub.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... ct#p163480
Dit kan met een 2.1 amp prima, maar voor de toekomst is het leuker om dit via een gewone versterker aan te sturen en een losse actieve sub. Je kunt dan later nog wat uitbreiden voor de 5.1 thuisbios en de breedbanders ondersteunen in een zuil. Zeker voor op of bij het buro/nearfield luisteren zou ik een breedbander pakken, zeker met een subwoofer op de planning.
Die Black Beauty's zien er goed uit, dus deze zijn beter dan die CT 222's? Zou ik HenkJan kunnen aanspreken om te vragen of hij me kan helpen met deze luidsprekers te maken? Ik ga denk ik toch voor die 2.1 oplossing met plate-amp, omdat ik over 1-2 jaar waarschijnlijk op kamers ga en dan zal ik waarschijnlijk weer een niet al te grote kamer hebben en dan zou dat 2.1 setje waarschijnlijk goed passen :D Daarna zal ik wel een mooi 5.1 setje gaan bouwen met bijbehorende versterker en andere zooi ;)
eXtink

Bericht door eXtink »

b_force schreef:
Voor de bedrag zou ik mooi iets maken met een paar Daytons of Peerless units.
Naar mijn mening klassen beter.
Is er dan nog geld over voor een mooie subwoofer? En wat je dan precies in gedachte?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

EDIT: wat is precies een GHP kast, dat zag ik staan bij die Black Beauty's. Deze term in dit half jaar nog niet tegengekomen :)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een 10inch Mivoc is zo'n 55-60 euro (incl verzendkosten).
Een versterker zit rond de 150 euro
Dus zo'n 250 euro voor de subwoofer. Hoewel je hier en daar wel wat dingen er af kunt schnabbelen misschien.

Kleine monitors (2-weg) kun je wel maken voor 100-150 euro.

Je houdt dan zo'n 100-150 euro over voor een stereo versterker/surround receiver.

Lijkt me toch geen onredelijke schatting?
eXtink

Bericht door eXtink »

b_force schreef:
Een 10inch Mivoc is zo'n 55-60 euro (incl verzendkosten).
Een versterker zit rond de 150 euro
Dus zo'n 250 euro voor de subwoofer. Hoewel je hier en daar wel wat dingen er af kunt schnabbelen misschien.

Kleine monitors (2-weg) kun je wel maken voor 100-150 euro.

Je houdt dan zo'n 100-150 euro over voor een stereo versterker/surround receiver.

Lijkt me toch geen onredelijke schatting?
Dat is een mooie redelijke schatting! En ik denk dat ik het dan ook zo maar ga doen.
(Kan je even een winkel linken die Mivoc's verkopen, heb er namelijk nog geen gevonden ;))

Ik ga dan Henkjan maar binnenkort een PB/e-mail sturen voor wat uitleg voor die Black Beauty's, hoe ik ze precies moet bouwen en hoe de filters in elkaar zitten.
Maar ik wil nog wel even weten wat een GHP kast nou precies is, kan iemand mij dit uitleggen?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je hebt een prive bericht :wink:
eXtink

Bericht door eXtink »

Ik zag het, ik ga er zo op reageren :P
eXtink

Bericht door eXtink »

Ik heb Henkjan net een PB gestuurd om te vragen of hij mij wil helpen als de Black Beauty's wil bouwen, maar sommige mensen raden me ook een 2-weg aan, weet iemand misschien een goed voorbeeld van dat niet al te groot is?

Nu kunnen we ook verder met de subwoofer en versterker:
Subwoofer:
- Goede diepe bas (liefst laag met redelijk vermogen)
- Max 100L
Ik ben door b_force een Raveland AXX1010 aangeboden, dit lijkt me een hele leuke subwoofer, wat vinden jullie hiervan? Wat voor kast hoort hier precies bij, ik heb in WinISD een beetje zitten kloten en ik kwam bij een klein BR kastje uit van 35L getuned op 35Hz met een -3dB punt van 38Hz.
Iemand die nog een andere leuke sub kent?

Versterker:
Die Mivic A3120 ziet er goed uit voor wat ik wil KLIK
Deze gaat het denk ik ook worden, totdat iemand iets anders te bieden heeft :P

EDIT:
Ben populair :D
Gebruikers op dit forum: Erix, eXtink, hemaworst, Jacco, Mickey Mike, wouter en 3 gasten
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

EDIT:
Ben populair
Gebruikers op dit forum: Erix, eXtink, hemaworst, Jacco, Mickey Mike, wouter en 3 gasten

Hahah, dit heb ik nog nooit meegemaakt :lol:
eXtink

Bericht door eXtink »

Sorry, ik zag het net en ik dacht. woooooooooh das wel veel...ff stoefen :P
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ehm... 8-[ er staan ook nog... 823 :-$ ándere onderwerpen in "Algemeen Luidspreker Zelfbouw". :D

--

Edo's boekenplankluidsprekers klonken overigens zeer behoorlijk, en vallen misschien nog nét binnen je budget te passen.
Alleen vermoed ik dat ze, gezien je ruimtebeperking, niet klein genoeg zijn.

Afbeelding

Edit: vergeet deze maar. De prijs van het woofertje is binnen een jaar tijd met 50% verhoogd.
Enkel voor de drivers zit je dan al op 160,-
eXtink

Bericht door eXtink »

Marp schreef:
Ehm... 8-[ er staan ook nog... 823 :-$ ándere onderwerpen in "Algemeen Luidspreker Zelfbouw". :D

--

Edo's boekenplankluidsprekers klonken overigens zeer behoorlijk, en vallen misschien nog nét binnen je budget te passen.
Alleen vermoed ik dat ze, gezien je ruimtebeperking, niet klein genoeg zijn.

Afbeelding

Edit: vergeet deze maar. De prijs van het woofertje is binnen een jaar tijd met 50% verhoogd.
Enkel voor de drivers zit je dan al op 160,-
Nog bedankt voor de info, maar 160 voor alleen de drivers is toch erg duur :(
eXtink

Bericht door eXtink »

Daar ben ik weer!

Voor de monitoren ben ik er denk ik uit, wat ik wil doen.
Als tweeter: Vifa BC25SC-06/04
Als Midwoofer: Peerless SDS-134-THP
Zijn deze speakers een beetje goed of zijn er andere speakers die beter zijn in deze prijs klasse? (of iets duurder, maar niet te duur ;))
Ik heb al een ontwerpje gemaakt van de kasten, ze worden ongeveer bruto 16L.
Ze komen dan op mijn boekenplank te staan (zie foto's eerder dit topic voor mijn kamer+bureau)
Het ontwerp,welke vinden jullie het mooist de witte of de zwarte?
Witte versie
Witte versie
Zwarte versie
Zwarte versie
Voor de subwoofer heb ik nog geen speaker, daarom aan jullie de vraag welke goed is. Ik wil er ongeveer 50 euro voor uitgeven.
Er is aan mij een Raveland AXX1010 aangeboden voor 42 euro, is dit een goede deal?
Volgens mij is die Raveland wel een goede beginners subwoofer.......

Als versterker gaat het denk ik die Mivoc worden: LINK
Dit is een 2.1 plate-amp die ik dan in mijn subwoofer ga bouwen, zie link voor verdere specificaties.
Is dit een goede keus?

Kostenplaatje:
Monitor
- 2x Peerless = 30€
- 2x Vifa = 20€
- Hout + filters = 50€ ??????
Subwoofer
- 1x Raveland AXX1010 = 40€ ?????
- Hout = 30€ ?????
Versterker
- 1x Mivoc = 150€
Diversen
- Lijm, verf, speaker terminal = 50-100€ ?????

Dit alles zou dan ongeveer 400€ kosten, dus binnen mijn budget (400-500€)

Als je iets ziet wat niet erbij hoort, deel het met ons :D
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Welke filtering ga je gebruiken bij die monitoren? Zelf ontwerpen lijkt me geen optie. Heb je daarvan een ontwerp gevonden?

Die woofer is prima lijkt me
eXtink

Bericht door eXtink »

Dat is nog een probleem, ik wou eigenlijk iemand opzoeken die me zou kunnen helpen, want ik heb geen meet apparatuur.......
Weet je misschien een andere combinatie waarvan wel een ontwerp beschikbaar is en die ook in mijn prijsklasse valt?
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Weet je misschien een andere combinatie waarvan wel een ontwerp beschikbaar is en die ook in mijn prijsklasse valt?
Er schiet me gelijk eentje te binnen:
http://www.troelsgravesen.dk/Peerless_HDS830860.htm
(Peerless HDS-134PPB PPB + Vifa DX25TG09-04)
De drivers kosten ietsje meer (€53 ipv €25 aan units per speaker), maar presteren ook een stuk beter*. Zo vervormt de woofer veel minder, heeft grotere Xmax, kan 2x zoveel vermogen aan, is zo'n 2dB efficiënter en ziet er beter uit :wink:.
Dit lijkt veel duurder, maar als je het vergelijkt met de totaalprijs valt t enorm mee. Je moet tenslotte ook geen spijt krijgen van de keuzes die je nu maakt.
Het grootste pluspunt lijkt mij dat het een bestaand ontwerp is van een gerespecteerd (iig door mij) ontwerper.

*vergelijk de 830656 (134SDS) met de 830873 (134Nomex**)
** niet helemaal het zelfde als de 134PPB, maar presteert zeer vergelijkbaar
eXtink

Bericht door eXtink »

Die paar extra euri's maken niet erg veel verschil en als deze kant en klaar is en goed klinkt denk ik dat dit een leuke kandidaat is!
Als ik dan toch te weinig geld heb voor de subwoofer + versterker, dan bouw ik deze gewoon eerst en als ik dan genoeg geld heb dan zal ik verder bouwen.

Ik heb dan nog wel een vraagje over hoe je het filter dan moet bouwen en waar je de onderdelen vandaan moet halen? (nog nooit gedaan namelijk :D)
eXtink

Bericht door eXtink »

Ik maar besloten dat ik dat ene ontwerp ga na maken, het zal wel iets duurder worden dan ik gedacht had dan.
Dus ik heb me voorgenomen om maar eerst die 2 monitoren te maken en ze dan op mijn huidige versterker aan te sluiten en dan wacht ik totdat ik dan weer genoeg geld heb om weer verder te gaan met bouwen. (http://www.troelsgravesen.dk/Peerless_HDS830860.htm)
Maar zijn dit eigenlijk 4ohm of 8ohm luidsprekers?

Jullie zullen vast nog wat mij horen als ik eenmaal ben begonnen met de bouw
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”