Lampucera

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

mischa72 schreef:
mischa72 schreef:
Hoi Jan,

Overigens heeft een UcD180 een ingangsimpedantie van 100kohm :D .
Dit heb ik anders wel uit de specs van de UcD180

Groeten,
Mischa
Is ook zo Mischa ;)

De UcD versterkt 20x, dus heb je voor 40V_piek op de uitgang nodig: 2V_piek aan de ingang (of 4V_pp). Met een mod op de print is het ook mogelijk de bufferamp op de UcD meer te laten versterken.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Yup, net een uurtje op mijn gemak kunen luisteren tussen de lampucera en de Teac Vrds20-DAC.

Laat ik het zo zeggen, ze zijn alletwee heel erg anders. De Teac is ontzettend authoritair, zeer breed beeld, aardig diep. De Lampucera daarentegen is veel meer tussen de speakers in. Ik denk dat de kanaalscheiding een heel stuk minder is. Maar......het realisme is echt stunning! Dat effect van beïng there is zeer sterk en moeiteloos verkrijgbaar. Tonale balans (tenminste als dat betekent dat alles zo klinkt als het hoort) is echt bijzonder goed, beter dan de Teac......Wat ook wel bijzonder is is dat er een soort van prettige ambiance ontstaat. De teac klinkt wat meer "manufactured", meer ontwikkeld. Niet kunstmatig, zeker niet, maar als je hem vlak de lampucera hoort dan is het allemaal wat minder vanzelfsprekend.

Als ik nu zou moeten zeggen wat high-end is, dan is de teac dat meer dan de Lampucera. Genadeloos alle details tonend, volstrekt breed, soms bijna de bubble van sound, in het laag bizar gecontroleerd met een zeer fraai timbre. Als ik MOEST kiezen dan koos ik de TEAC. Maar als ik weinig geld te makken had dan zou het absoluut de Lampucera zijn. Voor zo weinig geld een dergelijk geluid had ik niet voor mogelijk gehad. Had de TEAC het realisme en de tonale balans van de Lampucera, alsmede de prettige ambiance dan stopte ik met het zoeken naar de ideale bron........

Ik denk dat de lampucera een goede inspeeltijd nodig heeft en een fraaie behuizing met de juiste bedrading en afscherming etc. Dan nog eens kijken. Het moet beter kunnen (beter, beter, beter!, beter!! BETERRRR!!!!....jan raakt langzaam verslaafd....)

Was gegroet,

Jan
Tazzy
Berichten: 54
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 15:11
Locatie: Den Haag / Leidschenveen
Contacteer:

Bericht door Tazzy »

Zou zo'n lampucera mod wat zijn voor een cambridge dacmagic 2 of begrijp ik het priciepe dan verkeerd?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Klinkt goed allemaal. Dat geeft hoop richting winter.

Tot donderdag,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Tazzy schreef:
Zou zo'n lampucera mod wat zijn voor een cambridge dacmagic 2 of begrijp ik het priciepe dan verkeerd?
wazda voor iets?
Tazzy
Berichten: 54
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 15:11
Locatie: Den Haag / Leidschenveen
Contacteer:

Bericht door Tazzy »

een antieke dac van cambridge? verders zou ik even moeten kijken wat het verders is

Deze zeg maar http://www.gbaudio.co.uk/data/dac2.htm
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Als je de kanaalscheiding beter wilt hebben en het output level wat hoger, dan zou ik toch voor de SRPP methode gaan, Jan.

Je gebruikt dan per kanaal één buisje en je de versterkingsfactor is hoger.
Wat wellicht ook helpt, is het bouwen van een separate voeding pér kanaal of het aanbrengen van smoorspoelen in de voeding, één voor links en één voor rechts.

Ik zou willen dat ik de tijd had om er eindelijk eens aan te beginnen ....
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Als je de kanaalscheiding beter wilt hebben en het output level wat hoger, dan zou ik toch voor de SRPP methode gaan, Jan.

Je gebruikt dan per kanaal één buisje en je de versterkingsfactor is hoger.
Wat wellicht ook helpt, is het bouwen van een separate voeding pér kanaal of het aanbrengen van smoorspoelen in de voeding, één voor links en één voor rechts.

Ik zou willen dat ik de tijd had om er eindelijk eens aan te beginnen ....
Ik heb zelf ook een SRPP met 2x 6SL7. Meer dan genoeg uitgangslevel en kanaalscheiding is ook goed.

Hier een paar plaatjes: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... c&start=16
Tazzy
Berichten: 54
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 15:11
Locatie: Den Haag / Leidschenveen
Contacteer:

Bericht door Tazzy »

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Ik heb deze gemaakt, maar dan zonder het filter. Alleen de 100 Ohm naar aarde achter de TDA1541 DAC.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb maar vast een start gemaakt met de behuizing voor de buizendac. Aangezien mijn vorige poang kaduuk was heb ik van de stukken (gebogen) hout maar een mooie houten omranding gemaakt waar straks de stukken plaat met gaten voor de diverse onderdelen kunnen worden gemonteerd.

Is weer eens wat anders dan het normale rechttoe rechtaanwerk zullen we maar zeggen....

Groetjes

Jan
Bijlagen
IMG_6991.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hey Jan,

Ziet er goed uit. Het lage gedeelte van de kast gereserveerd voor de buizen?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wowly schreef:
Is weer eens wat anders dan het normale rechttoe rechtaanwerk zullen we maar zeggen....
Ik ben helemaal voor! maar dat dacht je al zeker?
Mooi om zo'n stoel te laten herleven op die manier!!

Kees
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

zo zie je maar weer dat wowly een groene jongen is:recicleren!
ziet er goed uit -doe zo verder
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Idd, het lagere "terras" is waar de buizen worden geplaatst. In het hoge terras worden de trafo's geplaatst alsmede misschien de grotere elco's.

Dat recicleren heb ik van mijn vader. Die maakt de meeste zaken van gebruikte grondstof. Zo zijn wij altijd erg blij met bepaalde oudere houtpanelen, mooie uitgewerkt hout voor nop!

Overigens, bedankt voor alle complimenten, dat doet goed!

Jan
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

dit is hobby op zijn best-inventief zijn met allerlei spullen
suc6
dirk :wink:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Een erg leuk idee. Ik loop ook vaan door Ikea en zie meestal compleet andere toepassingen dan waar de spullen voor bedoeld zijn. Heerlijk. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat Jan.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Heerlijke Crea-Bea toepassing =D>
hoka
Berichten: 109
Lid geworden op: za 02 feb 2008, 16:54

Bericht door hoka »

Wowly schreef:
Ik zal binnenkort een schemaatje maken wat foolproof is (en waarin de condensators verkeerd staan en de heaters en pinnummers niet staan) zodat het eenvoudig is na te maken.

groetjes

Happy camper Jan
Hi Wowly krijgen we het mongool proof schemaatje nog te zien, zoiets heb ik absoluut nodig om dit met succes te bouwen!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ja, als ik het wat minder druk heb misschien :oops: Misschien heb ik morgenavond even tijd. Ik zal eraan proberen te denken maar beloof nix

jan
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik ben een eindje gevorderd, wat ik nog mis moet ik checken.

Hier alvast het begin

jan
Bijlagen
lampucera cathode follower triode jan.jpg
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nog even een andere vraag Jan:

Heb je enig idee of er verschil in klank zit tussen de oude en de nieuwe DAC? Met of zonder LED dus? Mocht die zonder LED beter klinken (in de bare uitvoering) weet ik welke ik weg moet geven (nog uit de laatste groupbuy). Of heb je ze nog niet vergeleken?

Overigens vind ik een vergelijk in de Lampucera ook geen probleem, want daar ga ik toch ook heen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Schema'tje, gratis en voor nop..

Kees
Bijlagen
lampucera.gif
lampucera.gif (10.17 KiB) 1644 keer bekeken
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Bericht door hilbren »

Bedankt voor het schema, (ik heb hem gelijk stiekem opgeslagen :shock: )

Ik zou ook graag eens met een dac gaan experimenteren, wat is de voordeligste optie om een S/Pdif -> analoog converter te maken?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

O:) O:)

Thank you amazekees!!

btw: is c4 goed ingetekend? Hij gaat namelijk niet rechtstreeks naar de ground maar eerst via die weerstand....

Jan
Laatst gewijzigd door Wowly op zo 16 nov 2008, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”