Iemand bekend met merk Audax?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
nxs77
Contacteer:

Iemand bekend met merk Audax?

Bericht door nxs77 »

ik heb jaren geleden eens 2 dome tweeters gekregen van het merk Audax.
Ik zelf vind ze wel mooi helder en aangenaam klinken icm Monacor sp-90.

Maar in wat voor klasse valt deze tweeter eigelijk?

oja.. hij ziet er niet mooi meer uit btw... oud dingetje :roll:
Bijlagen
De combi... monacor en audax
De combi... monacor en audax
richard

Re: Iemand bekend met merk Audax?

Bericht door richard »

Audax was een serieus Frans luidsprekermerk, een aantal medewerkers van het bedrijf zijn Focal begonnen. Audax is niet meer in actie, maar een aantal luidsprekerunits worden tegenwoordig door een paar Duitsers vertegenwoordigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Audax is overgenomen door Herman Karton en bestaat nog wel als naam. De tweeters waren wel redelijk goed maar ook weer niet de top.

Waar ze echt goed in waren was middentoners. Met name hun Aerogel conussen waren echt top en zijn dat nog steeds.
CornelisJ

Bericht door CornelisJ »

richard schreef:
Audax is niet meer in actie.
Audax units worden nog steeds aangeboden, behalve bij Proraum in Duitsland bijvoorbeeld ook in Denemarken.

Ik neem daarom aan dat er nog steeds (op bescheiden schaal) geproduceerd wordt. Volgens de Deense site:
"Today the Audax range of drivers are hand-built by a small team of devoted enthusiasts, quality and consistency is very high."
Rudy_h
Ook commercieel actief

Bericht door Rudy_h »

Ook zijn ze in nederland verkrijgbaar. De productie is idd mondjesmaat weer opgestart en bij voldoende vraag zullen ook 'oudere' drivers weer beschikbaar zijn.

Dit is het verhaal hoe het is gegaan met AUDAX

Audax is door Harman Audio in 1987 gekocht en in 1999 hebben ze productie faciliteit gesloten. Tussen 1999 en 2002 zijn ze ook gestopt met het maken van onderdelen voor de audio industrie en hebben ze het merendeel van de fabriek verkocht. Deze fabriek is overgenomen door ACE. De eigenaar van ACE was een oud-medewerker die zelf een fabriek heeft opgezet die weer onderdelen leverde aan Audax zoals conussen, surrounds, domes etc. Inmiddels heeft ACE ook de naam Audax overgenomen van Harman Audio.
De Audax drivers van nu worden geproduceerd in de ACE fabriek en niet op de oude Audax locatie in Chateu-Do-Loir.

De oude Audax fabriek heeft 2 jaar geleden hun deuren gesloten na het verlies van hun contract met de franse autoproducenten
Laatst gewijzigd door Rudy_h op za 13 mar 2010, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Bedankt Rudy,

Er is dus nog hoop voor de Audax fans zolals o.a. ikzelf :)
Rudy_h schreef:
De oude Audax fabriek heeft 2 jaar geleden hun deuren gesloten na het verlies van hun contract met de franse autoproducenten
Vergeet ook niet het Amerikaanse Von Schweikert. Die gebruikte ze destijds ook veel. Weet niet of die er noodgedwongen mee gestopt zijn wegens levering problemen van Audax want ze maakte destijds wel naam met modellen met Audax units er in.
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Hun tweeters zien er wel stoer uit.

Vroeger hadden ze een een piezo 25mm tweeter met gasgevulde kamer, wel heel apart maar was niet bijzonder goed ofzo.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die heb ik gehoord en die klonk wel bijzonder goed! Hij kon alleen niet zo hard, dan ging ie stuk en er zaten nog wel meer probleempjes in.

Ze hebben daar lang aan gewerkt en volgens mij zijn ze aan de ontwikkelingskosten daarvan kopje onder gegaan.
SARK

Bericht door SARK »

Pjotr schreef:
Hij kon alleen niet zo hard, dan ging ie stuk en er zaten nog wel meer probleempjes in.
Liep de kamer niet langzaam leeg of zo :-s
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Volgens mij hadden ze dat wel onder de knie. Probleem was ook dat als je hem een keertje overbelastte hij permanent 6 dB zachter ging spelen.

Ik moet nog wel ergens een K&T hebben waarin een uitgebreid test rapport er van staat. Het ding is wel een tijdje commercieel op de markt geweest.
SARK

Bericht door SARK »

Pjotr schreef:
Ik moet nog wel ergens een K&T hebben waarin een uitgebreid test rapport er van staat.
K&T 1998 nr. 4
Bijlagen
KLANG & TON 1998 nr.4 06-07.jpg
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Wat ik me er van herinner is dat ie pas rond de 4 of 5 khz inzetbaar was, niet echt praktisch...

Maar wel cool 8)
SARK

Bericht door SARK »

amanda schreef:
Wat ik me er van herinner is dat ie pas rond de 4 of 5 khz inzetbaar was, niet echt praktisch...

Maar wel cool 8)
Mit dem HD3P bietet Audax einen herausragend guten Hochtöner zu einem zugegebenermaBen herausragenden Preis.
Leider ist er erst oberhalb von 5.000 Hertz einsatzfahig, was seine Möglichkeiten stark eingrenzt. Ein adäquater Mitteltonpartner
scheint derzeit nicht verfügbar zu sein. Bleibt abzuwarten, ob Audax in diesem Punkt demnächst nachlegen kann.
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Liever wel een magneet. In mijn geval hangt er een forse magneet aan de tweeter. Net als die oude phillips tweeters.
De persoon van wie ik die had gekregen zei dat het high end tweeters waren maar dat er eentje was doorgebrand.

Gratis een setje oude goedwerkende audax tweeters is zeker leuk meegenomen.
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Ik heb ze even bekeken. Type: HD100 D25
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Klopt, in heb er ergens nog een paar liggen, waren destijds bij Remo gekocht.

Ik heb ze altijd wel plezierig gevonden.

Hier zijn er nog een paar te koop.

http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/7 ... eeter.html
meanman64

Bericht door meanman64 »

Pjotr schreef:
Bedankt Rudy,

Er is dus nog hoop voor de Audax fans zolals o.a. ikzelf :)
Rudy_h schreef:
Vergeet ook niet het Amerikaanse Von Schweikert. Die gebruikte ze destijds ook veel. Weet niet of die er noodgedwongen mee gestopt zijn wegens levering problemen van Audax want ze maakte destijds wel naam met modellen met Audax units er in.
Dan hebben we het nog niet over de oude serie B&W speakers zoals bv. de DM serie
Plaats reactie