41hz AMP4 modden naar 50Vdc! VeeeeEEeet!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SSassen
Contacteer:

Re: 41hz AMP4 modden naar 50Vdc! VeeeeEEeet!

Bericht door SSassen »

On-topic? Gaan we dan weer pagina's gevuld zien worden met superlatieve verhalen over Tripath versterkers? Of hoe dat ene onderdeel zo ontzettend veel verschil maakt in de weergave? Meer zwart hier, meer lucht daar, dat de weergave met sprongen vooruit gaat etc. Kom op zeg, ik mag toch hopen dat men hier op ZBA objectiviteit niet uit 't oog verliest?

Maar goed, ik trek me terug uit dit topic, ik wens V-bro veel succes met z'n ambitieuze project. Stuur je e.e.a. wel even door naar de ingenieurs bij Tripath, met een gedegen onderbouwing, misschien kunnen ze d'r nog wat van leren? :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Arno

Bericht door Arno »

Sander, je hoeft toch niet zo'n elitair standpunt aan te nemen op een forum waar ook veel hobbyisten aanwezig zijn? Veel van ons moeten er spelenderwijs achterkomen hoe alles werkt.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat gaan we inderdaad zien Sander.
Deal with it :), leuk vermaak toch? :)

Ik vind het verbazing wekkend (op een goeie manier) hoe v-bro zo enthousiast is over Tripaths.
Kan het wel voorstellen want ik vind dat je een hoop krijgt voor weinig.
In 90% van alle subwoofers amps zit echt niet beter.

Zo zoek ik nog steeds een mono-bord voor de bekende TK2050. Prima voor kleine 100W subwoofers.
Helaas wil geen enkel bedrijf zich daar aan wagen (for some reason).
v-bro

Bericht door v-bro »

B-Force, AMP11 van 41hz is een mono versterker voor TK2050. Ideaal voor een subwoofer inderdaad! Er is eenvoudig een plate-amp van te maken doordat de TP2050 op de bodem is geplaatst. En wat ik in subwoofers gemiddeld voorbij zie komen (laatst nog een Adam SUB12 onder handen genomen) is toch wel stukke minder van kwaliteit.

En wat betreft een hoop voor weinig, dat is ook een van de hoofdredenen waarom ik er zo enthousiast over ben. Er is heus beter te krijgen, maar dat is met bijna alles, anders zouden we allemaal uitgePIEPt zijn hier! :D Mij gaat het echt juist om een enorme hand vol voordelen tegenover een minimaal en te verwaarlozen aandeel aan 'nadelen'. Nadelen die in elk geval voor 99% van de gebruikers niet zwaar wegen.

Even op een andere manier off topic, ik hou erg van mountainbiken en die techniek zie je hetzelfde effect in terug. Uiteraard is in alle opzichten een laag gewicht een voordeel, maar als in het heetst van de strijd de boel breekt is het toch niet een goede keuze. Een downhill mountainbike is om die reden nooit super licht. Dan de geometrie, het is heel moeilijk om absolute vooruitgang te boeken, een voordeel in het ene opzicht gaat haast altijd gepaard met het introduceren van een nadeel in een ander opzicht. Het gaat erom dat er goed mee gefietst kan worden voor het doel waar de fiets voor is ontworpen, zonder gevaar en defecten.

Dus iemand die helemaal wild is van cross country rijden kan enorm afgeven op een downhill mountainbike omdat hij zo zwaar is, maar voor de downhiller is het een pareltje, zijn liefje, zijn alles.

Voor mijn doel zijn deze versterkers prima, handig, veelzijdig en bieden een hand vol extra voordelen die vele anderen niet bieden.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

41Hz audio vind ik net ietsjes te duur (komen ook nog verzendkosten bij).
Ik zit al heel lang te zeuren bij sure electronics of ze een mono 100W willen maken :P
Samen met een Meanwell SMPS heb je dan echt een walgelijk goedkope subwoofer amp :D

Of iemand moet opeens op het idee komen om een bordje te maken. Het kan met een handje vol componenten en kost bijna niks.
Wat wil een mens nog meer in een no-nonsens/budget subje :D
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Ik zit al heel lang te zeuren bij sure electronics of ze een mono 100W willen maken :P
Die TP2050 is een 2-kanaals chip set. Wil je dat ze hem voor je in tweeën zagen of zo?

Overigens is 100W wel wat krap voor een sub. Een UcD180ST is niet eens echt veel duurder maar heeft wel meer reserve voor een sub.
v-bro

Bericht door v-bro »

Ben het wel met je eens dat 41hz niet goedkoop is, maar het is ook maar een klein webshopje. Bij Sure zullen de aantallen een stuk groter zijn, en dan worden de prijzen interessanter natuurlijk.

Ik ben alleen zelf nog niet zo overtuigd van de kwaliteit van de modules van Sure. Ik zat er net nog even naar te kijken. In tegenstelling van wat eerder werd beweerd ben ik totaal niet componenten geil, maar er is zo al te zien dat een hoop componenten niet echt aan de minimale eisen voldoen om het geheel goed te laten functioneren. Wat me ook net op viel was deze prent:
Afbeelding

Dat is wel een heel flinke temperatuur! Geen idee onder welke condities het is gemeten, maar het lijkt er toch wel op dat er iets niet klopt. Mijn AMP11 bouwsels zijn zelfs onder extreme test omstandigheden nooit zo heet geworden, dit gemeten met een Fluke IR thermometer.

Dan om terug te komen op de sub amp, je kan die TA2024 module ook eenvoudig parallelen. Ik heb het zelf nooit getest, maar wel gelezen dat er goede resultaten mee bereikt werden...
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... ost1883564

En het beantwoord aan de vraag van goedkoop... 8)

Lees net Pjotr z'n reactie, maar op de Sure 2x100W module zitten twee geparallelde TP2050's. Op de 41hz AMP11 zit één geparallelde...

Wat betreft het parallelen van een TA2024, mijn keus zou het niet zijn, inderdaad door het krappe vermogen... Een UCD180 dan toch! 8-[
Pjotr

Bericht door Pjotr »

v-bro schreef:
Lees net Pjotr z'n reactie, maar op de Sure 2x100W module zitten twee geparallelde TP2050's. Op de 41hz AMP11 zit één geparallelde...

Wat betreft het parallelen van een TA2024, mijn keus zou het niet zijn, inderdaad door het krappe vermogen... Een UCD180 dan toch! 8-[
Het is niet ingegeven door geloofsoverwegingen hoor :D Voor een sub zal het qua geluid weinig uitmaken denk ik, het is ook uit praktisch overwegingen. Een UcD180 schroef je zo op de back plate van een sub. En qua kosten? De kosten voor de rest zoals voeding aansluitmateriaal enz. maken dat eventuele prijsverschillen vrijwel verdampen. Dat Bart nou een partijtje dump SMPS'en op de kop heeft weten te tikken...

In mijn eigen op handen zijnde sub gaat i.i.g. een UcD180 + SMPS180. Die SMPS180 maakt het eigenlijk duur. Maar daar zit dan wel gelijk alle beveiliging op, zoals de DC beveiliging en overcurrent en het is lekker compact met toch een flinke reserve.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
b_force schreef:
Die TP2050 is een 2-kanaals chip set. Wil je dat ze hem voor je in tweeën zagen of zo?

Overigens is 100W wel wat krap voor een sub. Een UcD180ST is niet eens echt veel duurder maar heeft wel meer reserve voor een sub.
Doorzagen? Nee is gewoon te bruggen en te belasten met 4ohm, zie datasheet:
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... Xqxyrq.pdf

Dat 100W krap is ben ik niet me je eens. Het hangt geheel van je afspeel volume af.
Wil je flink dynamische bereik en luister je hard dan kun je te kort komen. Helaas kan ik dat niet hier in een portiek woning en heb aan 100W meer dan genoeg en ik ken een hoop mensen die dat ook hebben. Een 100W amp kan dynamische gezien best wel even meer leveren als het moet. Die reserve heb je toch wel.

Prima te doen om meerdere kleine 8 of 10 inch subjes te plaatsen verspreid over de kamer.
Dynamiek zat en toch goedkoop :) 8)

Ik wil trouwens nog proberen om Meanwell voedingen te gebruiken met een UCD180. Ik heb met Meanwell gesproken en het zou prima moeten kunnen.
Voordeel is dat Meanwell voedingen VEEL goedkoper zijn en echt rete stabiel en ruis vrij. Dan kun je voor weinig ook een prima sub maken.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ehh Bart, die Sure TP2050 bordjes zijn per kanaal toch al gebrugd? Hoe wil je die twee kanalen dan nog eens een keer bruggen? Of heb jij andere TP2050 bordjes?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

TK!!!
Geen TP!!! :P :lol:

(kijk eens naar die datasheet)
v-bro

Bericht door v-bro »

b_force schreef:
Doorzagen? Nee is gewoon te bruggen en te belasten met 4ohm, zie datasheet:
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... Xqxyrq.pdf
Ja, bruggen naar twee kanaals, maar dan zul je moeten parallelen of een kanaal op dummyload dumpen (zonde) om hem mono te maken... 8)

Trouwens:
TK is TP plus TC.....
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ow wacht ik snap de verwarring.
Ik praat een beetje vanuit het bordje van sure electronics. Die is dus twee keer 100W en bevat twee TK2050 die parallel zijn :)
Je zou dus die van 41Hz kunnen nemen (AMP11).
v-bro

Bericht door v-bro »

Ja, en dan een STA517B erop, die je er voor 6 euro bij kan kopen! Wat ik dan weer niet te gek duur vind voor deze erg moeilijk te verkrijgen chip. 8)

Dan heb je meer dan 200W vermogen... :P

EDIT: Er komt alleen dan nog wel iets meer bij kijken om een hogere voedingsspanning aan te kunnen sluiten.
Laatst gewijzigd door v-bro op vr 26 feb 2010, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
TK!!!

Als er een bubbeltje teveel in je bier zit ga je zeker ook mopperen? :lol: Anyway er ztten TP chips op dus waar gaat het over?

In die datasheet zetten ze twee fet-switchblokken parallel. Maar dat zet weinig zoden aan de dijk voor het uitgangsvermogen bij 4 ohm. Is wel wat robuuster. Als je meer vermogen wilt heeft Tripath wel andere oplossingen.
v-bro

Bericht door v-bro »

Pjotr schreef:
b_force schreef:
TK!!!

Als er een bubbeltje teveel in je bier zit ga je zeker ook mopperen? :lol: Anyway er ztten TP chips op dus waar gaat het over?

In die datasheet zetten ze twee fet-switchblokken parallel. Maar dat zet weinig zoden aan de dijk voor het uitgangsvermogen bij 4 ohm. Is wel wat robuuster. Als je meer vermogen wilt heeft Tripath wel andere oplossingen.
:lol:

Ja natuurlijk, dan zou ik ook mopperen! Als mijn favoriete café er door failliet gaat! :cry:
:mrgreen:

Tja, ik heb geen idee waarom ze het setje TK hebben genoemd, in elk geval is de power stage TP2050/STA50XX en de modulator en fet driver de TC200X die modulators 2000/2001/2002 hebben ook onderlinge kleine verschillen in de protection modes en meen ook wat timing verschilletjes. Is wel redelijk te verwaarlozen....

De TP2050 zou trouwens al sinds jaar en dag bij ST geproduceerd worden, en later ook door Tripath geleverd geweest zijn met ST logo erop. Misschien toen al wegens geldgebrek?

Inderdaad is het parallelen niet heel zinvol op een gelijkblijvende belasting, hooguit om op 4 ohm nog de maximale spanning te kunnen blijven gebruiken. De STA517B is een goede "niet Tripath" oplossing voor meer werkelijk vermogen (spanning)....
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoe gaat het met je print? Het is plotseling zo stil.
v-bro

Bericht door v-bro »

Ik heb mijn zinnen in eerste instantie gezet op een DC-DC up-converter (ofwel charge pump ofwel PWM switchmode converter) van 12V naar elke gewenste hogere spanning met een vermogen van 600W. Dit om een 'echte' versterker te kunnen aansluiten in de auto. 8)

Het prototype heeft een rendement van 94%, van drie commerciele ontwerpen komt het rendement niet hoger dan 87%. Een geslaagd project dus nu al. Het eerste ontwerp is dit 'kleintje' en de volgende wordt een 1KW+ converter. :twisted:

Hier wat experimenten met de commerciele ontwerpen:
http://www.41hz.com/forums/showthread.p ... =converter

Net nog eens even het forum hier afgezocht, het verbaast mij ten zeerste dat ik NIETS maar dan ook NIETS kan vinden van een PWM up-converter projectje! Is er dan NIEMAND hier die goede audio in zijn auto bouwt? Of heb ik gewoon niet goed gezocht?! :shock:

Hier een screenshot van de (nog in ontwerpfase verkerende) slikscreen:
Bijlagen
DC converter.JPG
DC converter.JPG (32.95 KiB) 314 keer bekeken
meanman64

Bericht door meanman64 »

Mss heb je deze al zie bijlage
Bijlagen
dcdcPCB1.pdf
(19.75 KiB) 47 keer gedownload
DCDCsema.pdf
(50.62 KiB) 87 keer gedownload
dcdcPCB2.pdf
(26.07 KiB) 60 keer gedownload
dcdcraspored.gif
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

v-bro schreef:
Is er dan NIEMAND hier die goede audio in zijn auto bouwt?
jawel, maar a) dat staat dan meestal niet hier en b) zijn er erg weinig die hun eigen carhifi versterker bouwen... heb je al op SYS gezocht?
v-bro

Bericht door v-bro »

Nee, nog nooit gezien. Bedankt! 8)

Wat ik wel vreemd vind is dat er dingen in het schema sterk afwijken van de uitvoering op het plaatje. Waar zijn bijv. die zes 10uF 100V condensatoren die tussen de fets en trafo zitten in het schema?

EDIT: Hey het SYS forum is een Snitz forum, komt me erg bekend voor, 41hz forum was ook ooit zo'n forum... Ik kom daar ook 99% alleen probleem topics tegen over versterkers. Het is kennelijk best uniek om zelf een car audio versterker te bouwen inderdaad! :P
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mm zo'n voeding is zeker interessant!
Verbaast me dat zoiets nog nergens echt commercieel (voor een schappelijke) prijs verkrijgbaar is.
Ik ken heel wat mensen die eigenlijk met smart op zoiets zitten te wachten. Liefst symmetrische spanningen :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Op diyaudio.com zijn er anders zat mensen mee bezig.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Op diyaudio.com zijn er anders zat mensen mee bezig.
Klopt, maar is dat commercieel makkelijk te krijgen dan :wink:
Aan prototypes ontbreekt het inderdaad niet, maar goed verkrijgbaar als bv "kit" oid heb ik ze nog niet echt gezien.
v-bro

Bericht door v-bro »

Ik kan je verzekeren dat dit een kit gaat worden! Waarschijnlijk bij 41hz.com.

Het is alleen best ingewikkelde materie voor de doorsnee doe het zelver, dus duidelijke en makkelijk te volgen bouw-omschrijvingen zijn zeker zo belangrijk als een goed ontwerp op zich.

Ik ben zelf inmiddels in het stadium beland waar ik het 'eenvoudig' noem, maar daar kleeft een gevaar aan om met het schrijven van instructies dingen over het hoofd te zien waar een beginner nog wel in tuint. :roll:

De voeding krijgt jumpers voor: 1. symmetrische spanningen 2. asymmetrisch met dubbele stroom.

Er komen twee insteekkaartjes beschikbaar met de keuze uit SMD of draad componenten. Die zijn uitwisselbaar. Dit kaartje bevat het PWM modulerende deel en shutdown aansturing voor o.a. inschakelen en temperatuurbeveiliging per PTC. Het mainboard (zoals hierboven afgebeeld) is geheel met draadcomponenten uitgerust en is erg eenvoudig te bouwen.

De bedoeling is net als een Ikea product dat het door iedere beetje handige johannes in elkaar te knutselen is. 8)
Plaats reactie